Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   NJSV voert actie aan Sint-Jan Berchmans (https://forum.politics.be/showthread.php?t=79990)

Metternich 13 februari 2007 12:03

NJSV voert actie aan Sint-Jan Berchmans
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
Sint-Jan Berchmans heeft midlifecrisis

Aansluitend bij dit artikelDe rel in het Sint-Jan Berchmanscollege legt de groeipijnen van de diversiteit in Antwerpen bloot. ,,Maar elk heimwee naar de goede oude tijd is misplaatst.''

MET een schrik aanjagende passie schreeuwde een tiental leden van het Nationalistisch Jongstudentenverbond (NJSV) gisterenochtend uit dat het ,,linkse tuig'' naar huis moest, en: ,,Linkse ratten, rol uw matten''.

Onder de leuze ,,Stop linkse taal in ons klaslokaal'' grepen zij de rel in het Sint-Jan Berchmanscollege aan om hun ,,kliklijn'' te promoten. Op zijn website herneemt het NJSV een initiatief dat de Vlaams Blok Jongeren drie jaar geleden ook al eens hebben genomen. Leerlingen worden uitgenodigd te melden welke leraars hen ,,vies bekijken omdat je de multiculturele samenleving afwijst''.

De leerlingen van het Sint-Jan Berchmanscollege kregen daarover gisteren aan de schoolpoort een flyer in de handen gedrukt - zeer tegen de zin van de school.

Aurélie Van Havenbergh, die aan de basis van de rel ligt, vindt de boodschap van de studentenvereniging te extreem. ,,Ik heb hier niets mee te maken, en het was ook niet mijn bedoeling om aan politiek te doen. Al heb ik wel respect voor mensen die voor hun mening durven uitkomen.''

Van Havenbergh, laatstejaars in het Sint-Jan Berchmanscollege, had het vuur aan de lont gestoken met een lezersbrief naar De Standaard . Daarin betreurde ze dat het prestige van de school afbrokkelde. Ze schreef ook dat de diversiteit op school geen verrijking is - haar leraars hadden in een eerdere lezersbrief het tegendeel geponeerd.

De polemiek maakte emotionele reacties los. Leraars die zich, voor een afnemend aantal leerlingen, blijven inzetten om goed onderwijs te geven, voelden zich in hun hart geraakt. Er ontstonden veel discussies.

,,Uiteindelijk ben ik wel blij met het resultaat'', zegt Aurélie Van Havenbergh nu. ,,Dankzij mijn brief is er meer interactie tussen directie, leraars en leerlingen gekomen.''

Directeur Jac Van Loon had na de lezersbrief de vijfdejaars en de zesdejaars samengeroepen om over de zaak te praten. ,,Die gesprekken zijn louterend geweest'', aldus Van Loon. ,,Iedereen heeft zijn mening kunnen zeggen. De meesten schaarden zich trouwens vierkant achter de school.''

De directie wil nu vooral dat de rust terugkeert. ,,Wat wij meemaken, is het lot van elke school in het Antwerpse centrum'', zegt Jac Van Loon. ,,De samenleving wordt steeds multicultureler, en het onderwijs volgt daarin. Dat gaat niet vanzelf. We zijn in een overgangsperiode, en dat wringt soms.''

Daarbij is er een groot verschil tussen de scholen in de binnenstad en de scholen die daarbuiten liggen. Er vindt een ,,witte stadsvlucht'' plaats. Steeds meer ouders die in het centrum wonen, laten hun kind dagelijks naar een school in de Antwerpse rand pendelen.

De directeur merkt daarbij frustratie bij een deel van het leerlingenpubliek. ,,De helft van Antwerpen kan treuren dat het vroeger beter was, maar de realiteit is anders.''

Hij noemt het heimwee naar de goede ouwe tijd misplaatst. ,,We moeten vooruit'', zegt hij. ,,Waar moeten we anders naartoe? Moeten we opnieuw onze Franstalige afdeling in de school oprichten? Vroeger, vijftig tot zestig jaar geleden, hadden we die nog.''

NJSV Houzee! In deze tijden van progressieve wereldverbeteraars en cultuurnihilisten is het altijd goed dat de Vlamingen weten dat er nog steeds een deftige rechtse reactie op komt 8-)

De hysterische reacties van sommige leerkrachten van het Sint-Jan Berchmans tonen ook dat dit soort acties zeker geen overbodige luxe zijn.

circe 13 februari 2007 12:20

Citaat:

,,De helft van Antwerpen kan treuren dat het vroeger beter was, maar de realiteit is anders.''
Staat hier nu dat het in realiteit NU veel beter is dan het vroeger was?

Het is dus beter om naar school te gaan in een klas waar tweederde amper verstaat wat de leerkracht zegt?
Het is dus beter dat je amper met je medeleerlingen contact krijgt?
Of is het beter dat je ondertussen op vijf uur les evenveel krijgt als vroeger op één uur omdat de rest van de klas gewoon niet kan volgen?

Het is dus beter dat de leerkracht geen authoriteit meer heeft omdat de mens anders op slag als racist wordt gebrandmerkt en een blaam krijgt?

Het is dus NU beter en daarom dat de aboriginals hun kinderen liever buiten de stad naar school sturen dan in hetgeen vroeger de crème de la crème scholen waren?

Kan iemand me een definitie van "beter" geven? Ben weer eens kluts kwijt denk ik.

Of ligt het in dezelfde lijn als het woord "verrijkt"?
zoals in: "In een verrijkte buurt is je huis nog maar de helft waard tegenover de tijd dat de buurt nog niet verrijkt was".

Cabeza de wikingo 13 februari 2007 12:55

Het is dus NU beter en daarom dat de aboriginals hun kinderen liever buiten de stad naar school sturen dan in hetgeen vroeger de crème de la crème scholen waren?

Kan iemand me een definitie van "beter" geven? Ben weer eens kluts kwijt denk ik.

Of ligt het in dezelfde lijn als het woord "verrijkt"?
zoals in: "In een verrijkte buurt is je huis nog maar de helft waard tegenover de tijd dat de buurt nog niet verrijkt was".


Juist ja, volledig juist. Ik weet nog goed toen ik een school zocht voor mijn zoontje (als Nederlandstalige in Jette mag je dus al beginnen zoeken als je kind 4 maand oud is), ik in de wijkschool te horen kreeg: "Ga met je kind nog naar Wemmel, daar vind je nog een paar Vlamingen en nog wat deftig volk". In die wijkschool (toch nog in één van de betere buurten van Jette) waren er nog welgeteld 2 (TWEE) Vlaamse kinderen. Wat de waarde is van zo'n onderwijs, God mag het weten.

alberto 13 februari 2007 13:17

Antwerpen is naar de knoppen, lang leve de dwaze multicul en zijn aanhangers.
Hoezee, hoezee.

Dit noemt men verrijking van de maatschappij, kben dan nog liever arm.

alberto 13 februari 2007 13:19

Citaat:

Daarbij is er een groot verschil tussen de scholen in de binnenstad en de scholen die daarbuiten liggen. Er vindt een ,,witte stadsvlucht'' plaats. Steeds meer ouders die in het centrum wonen, laten hun kind dagelijks naar een school in de Antwerpse rand pendelen.
Groot gelijk, dat moesten er nog meer doen.

Don Quichote 13 februari 2007 13:31

Men blijft de problemen echter ontkennen of minimaliseren.

Volgens de cijfers zijn de helft van de min-dertigers van de marokkanen en turken werkloos.
(Ingeschreven werkzoekenden)
Andere vormen van steuntrekken niet meegerekend natuurlijk.
Ziek,invalide, ocmw.

Kundeloos, diplomaloos de school verlaten is schering en inslag bij die groepen.
Spreken we nog niet over de attitude.

Dat belooft voor later.

Welke ouder vind het nu verstandig om zijn kind scholing te geven tussen 80% losers?

Mitgard 13 februari 2007 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote (Bericht 2430207)

Volgens de cijfers zijn de helft van de min-dertigers van de marokkanen en turken werkloos.
(Ingeschreven werkzoekenden)

en wiens schuld is dat, als men weet dat de fiere vlamingskes zich nog niet willen laten trouwen door een schepen met een ander kleurke?

baarle 13 februari 2007 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2430236)
en wiens schuld is dat, als men weet dat de fiere vlamingskes zich nog niet willen laten trouwen door een schepen met een ander kleurke?

"Men" heeft blijkbaar uitverkoren contacten en "weet" dat de weigeraars "fiere Vlamingskes" waren. Bron graag!

1handclapping 13 februari 2007 13:46

Er zijn studenten in het Universitair onderwijs met velerlei etnische achtergronden die afstuderen, graden halen, aan wetenschappelijk onderzoek doen en onze maatschappij op velerlei manieren vooruithelpen.

De tweede, derde en vierde generaties kinderen van vooral buiteneuropese immigranten hebben een achterstand : de oorzaken hiervan zijn een andere discussie. De argumenten die in deze draad op tafel komen zijn in het kort dezelfde als waarmee de zgn. "burgerlijke elite" de democratizering van het onderwijs trachtte tegen te gaan. De aanwezigheid van "lagere klassen" zou nl. het niveau van de scholen naar beneden halen.

Van belang is vanzelfsprekend een hoog niveau aan te houden : in het licht van een toenemende etnische en cultureel-religieuze diversiteit is dit een noodzaak. Ik meen dan ook dat het ten onrechte is dat er schooldirecties zijn die aan een bewuste afzwakking van de schooleisen
doen ten einde een integratieproces te bespoedigen. Dat dit moet gebeuren in een klimaat waarin er geen gedifferentieerde scholen mogen ontstaan nl. "elitescholen met hoge eisen" tegenover "scholen met lagere eisen om-toch-maar-diploma's af te leveren" is vanuit een democratizeringsproces in het onderwijs evident. Dat dit problematisch is
en hoge eisen stelt aan het onderwijzend personeel is zeker.

Stellen dat de toestand hopeloos is en het bijltje er dan maar bij neerleggen is zeker geen alternatief.

Stef Leeuwenhart 13 februari 2007 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2430236)
en wiens schuld is dat, als men weet dat de fiere vlamingskes zich nog niet willen laten trouwen door een schepen met een ander kleurke?

De schuld van de allochtonen die weigeren te integreren, die hun huwelijkspartner in hun thuisland gaan halen waardoor er telkens een nieuwe generatie gecreëerd wordt. De taal onvoldoende machtig zijn. Geen respect tonen voor gezag buiten hun gemeenschap waardoor ze vroegtijdig de school verlaten. Enz. Er zijn allochtonen die wel het goede voorbeeld geven maar dat zijn spijtig genoeg de uitzonderingen die de regel bevestigen. De hoge werkloosheid bij allochtonen in de schoenen van de Vlamingen schuiven is de wereld omdraaien. Die bepampering moet maar eens ophouden, het wordt tijd dat de allochtone gemeenschap ook op zijn plichten gewezen wordt. De hoge criminaliteit en werkloosheid het is altijd de schuld van de Vlamingen en hun discriminatie :roll: .

alberto 13 februari 2007 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 2430265)
Stellen dat de toestand hopeloos is en het bijltje er dan maar bij neerleggen is zeker geen alternatief.

De toestand is inderdaad hopeloos en ik heb het bijltje er al langer bij neergelegd, Antwerpen is voor mij op alle gebied een verloren stad.
En wat het onderwijs betreft, welke alternatieven moeten er nog zijn, na een drie tal generaties weten de allochtonen (vooral de Marokkanen en Turken) het nog niet hoe het moet.

alberto 13 februari 2007 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2429964)
Of ligt het in dezelfde lijn als het woord "verrijkt"?
zoals in: "In een verrijkte buurt is je huis nog maar de helft waard tegenover de tijd dat de buurt nog niet verrijkt was".

Prachtige definitie wat het woord "verrijkt" betekent in onze maatschappij.

Wimpeus 13 februari 2007 14:05

Toen ik op Sint Jan in Antwerpen zat, was het nog uitsluitend een jongensschool. Nu zie ik dat daar een zekere Aurélie in het zesde middelbaar zit.
Dingen veranderen nu eenmaal.

Uh-Huh 13 februari 2007 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus (Bericht 2430344)
Toen ik op Sint Jan in Antwerpen zat, was het nog uitsluitend een jongensschool. Nu zie ik dat daar een zekere Aurélie in het zesde middelbaar zit.
Dingen veranderen nu eenmaal.

Citaat:

De directeur merkt daarbij frustratie bij een deel van het leerlingenpubliek. ,,De helft van Antwerpen kan treuren dat het vroeger beter was, maar de realiteit is anders.''

Hij noemt het heimwee naar de goede ouwe tijd misplaatst. ,,We moeten vooruit'', zegt hij. ,,Waar moeten we anders naartoe? Moeten we opnieuw onze Franstalige afdeling in de school oprichten? Vroeger, vijftig tot zestig jaar geleden, hadden we die nog.''
100% akkoord.

Anna List 13 februari 2007 14:22

Directeur Jac Van Loon had na de lezersbrief de vijfdejaars en de zesdejaars samengeroepen om over de zaak te praten. ,,Die gesprekken zijn louterend geweest'', aldus Van Loon. ,,Iedereen heeft zijn mening kunnen zeggen. De meesten schaarden zich trouwens vierkant achter de school.''

HAHAHA ... kan je je dat zo een beetje voorstellen ? leerlingen van de retorica die moeten debateren met de directeur (die binnen drie maanden hun rapporten moet uitreiken) ... dat zal wel vlotjes gegaan zijn voor de directeur ... als volwassene debateren met 16-17-18 jarigen is sowieso al tamelijk makkelijk hé ... het doet mij denken aan de democratische verkiezingen in de USSR en de DDR ...

circe 13 februari 2007 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 2430352)
100% akkoord.


Ik zie nu wel niet in waarom er vraag zou zijn naar de franstalige afdeling uit de tijd dat België nog verfranst werd, terwijl men nu met open armen de arabische, turkse, berberse, farsi etc. afdelingen willen openen in de tijd dat Belgie verislamiseerd wordt.

Waarom zo men nog onderwijs in het Nederlands willen aanbieden als 2/3 die taal niet begrijpt? Kunnen ze toch evengoed op Sint Jan bij de Jezuieten in de taal van Allah onderwezen worden?

Anna List 13 februari 2007 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2430402)
Ik zie nu wel niet in waarom er vraag zou zijn naar de franstalige afdeling uit de tijd dat België nog verfranst werd, terwijl men nu met open armen de arabische, turkse, berberse, farsi etc. afdelingen willen openen in de tijd dat Belgie verislamiseerd wordt.

Waarom zo men nog onderwijs in het Nederlands willen aanbieden als 2/3 die taal niet begrijpt? Kunnen ze toch evengoed op Sint Jan bij de Jezuieten in de taal van Allah onderwezen worden?


met alle respect , maar die van sintjan 100% echte jezuïeten noemen is er teoch wat over hoor, dat is altijd al zowat minder geweest daar hé ...

Uh-Huh 13 februari 2007 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2430402)
Ik zie nu wel niet in waarom er vraag zou zijn naar de franstalige afdeling uit de tijd dat België nog verfranst werd, terwijl men nu met open armen de arabische, turkse, berberse, farsi etc. afdelingen willen openen in de tijd dat Belgie verislamiseerd wordt.

Euh?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2430402)
Waarom zo men nog onderwijs in het Nederlands willen aanbieden als 2/3 die taal niet begrijpt? Kunnen ze toch evengoed op Sint Jan bij de Jezuieten in de taal van Allah onderwezen worden?

Dus 2/3 begrijpt de Nederlandse taal niet omdat ze een andere moedertaal hebben of thuis een andere taal spreken? Sorry circe, maar mensen zijn wezens die meerdere talen kunnen beheersen.

circe 13 februari 2007 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2430420)
met alle respect , maar die van sintjan 100% echte jezuïeten noemen is er teoch wat over hoor, dat is altijd al zowat minder geweest daar hé ...

Dat waren toch vroeger de Jezuieten in Sint Jan Berchmanscollege?

Anna List 13 februari 2007 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2430445)
Dat waren toch vroeger de Jezuieten in Sint Jan Berchmanscollege?

dat was een inside joke, vrees ik ;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be