Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   De Standaard: In Antwerpse scholen spreken twee op drie thuis andere taal (https://forum.politics.be/showthread.php?t=80013)

Pelgrim 13 februari 2007 15:14

De Standaard: In Antwerpse scholen spreken twee op drie thuis andere taal

Citaat:

In de scholen van de Antwerpse binnenstad spreken twee op de drie leerlingen thuis geen Nederlands. Steeds meer kinderen uit een Nederlandstalig gezin vinden hun onderwijs buiten het stadscentrum.

Het aantal leerlingen met een andere thuistaal dan het Nederlands blijft toenemen in Antwerpen. Vijf jaar geleden sprak ruim 60 procent van de leerlingen basisonderwijs in de binnenstad thuis geen Nederlands. In 2005 was dat al gestegen tot 65 procent, of twee op de drie. Dat blijkt uit de evaluatie van het gelijkekansendecreet (Gok) in het Antwerpse basisonderwijs.

De stijgende trend geldt voor de hele stad Antwerpen. Globaal is er een stijging van het aantal leerlingen met ouders die thuis niet het Nederlands als voertaal hebben. Tussen 2002 en 2005 ging dat van 37 naar 44 procent. Dat algemene percentage is een stuk lager dan het aandeel in de binnenstad, het centrale deel tussen Schelde en Singel.

Dat er in de basisscholen van de binnenstad zoveel meer kinderen uit niet-Nederlandstalige gezinnen zijn, is een demografisch gegeven. In die zone zijn meer jonge allochtone ouders, die gemiddeld meer kinderen hebben dan de autochtone paren. Bovendien is er het fenomeen van de bruid of bruidegom die uit het land van herkomst is geïmporteerd. De voertaal tussen deze echtparen is niet het Nederlands.

De witte stadsvlucht is voor de basisscholen nog niet aan de orde. In het secundair onderwijs is dat wel het geval. Daar is onder meer het Sint-Jan Berchmanscollege het slachtoffer van.

Daar is een rel ontstaan over het ,,prestige'' van de school. De directie werkt hard om in te spelen op de noden van de multiculturele omgeving. Daarbij botst ze op enkele leerlingen die vasthouden aan het traditionele imago van het bisschoppelijke college.

Uit de Antwerpse Gok-evaluatie blijkt dat ook het aantal leerlingen met ongelijke onderwijskansen toeneemt. Dat zijn de kinderen met ouders die van een vervangingsinkomen leven of met een moeder met het laagste diploma.

Wel lijkt de spreiding van deze leerlingen toe te nemen. Terwijl er in 2002 een sterke tweedeling was tussen de scholen met veel kansarme leerlingen en de scholen met zeer weinig kansarmen, blijkt dat in 2005 minder uitgesproken.

De extremen zijn gebleven - bijna geen of net heel veel kansarmen - maar tussen de andere scholen zijn de verschillen kleiner geworden.

Van onze redacteur Pieter Lesaffer
Tollerantie en open samenleving... maar ik vraag me toch af hoe dit ooit kan ten goede komen aan een samenleving? Dat er migranten komen naar een stad is iets van alle tijden en geeft een stad net die levensnoodzakelijke vernieuwende dynamiek, maar er is ook zoiets al overdaad. Een te grote instroom is nefast voor de sociale cohesie en schakelt alle integratiemechanismen uit.

Een beperking van de vrije migratie wordt noodzakelijk.

Ozymandias 13 februari 2007 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2430556)
Tollerantie en open samenleving... maar ik vraag me toch af hoe dit ooit kan ten goede komen aan een samenleving? Dat er migranten komen naar een stad is iets van alle tijden en geeft een stad net die levensnoodzakelijke vernieuwende dynamiek, maar er is ook zoiets al overdaad. Een te grote instroom is nefast voor de sociale cohesie en schakelt alle integratiemechanismen uit.

Beperkingen vind ik altijd zo vies, en oninteressant.
Geef mij maar ouderwets incentives om zich buiten de stad te vestigen.

Chipie 13 februari 2007 15:22

Citaat:

Neeje, ik vind dat juist goed voor een open en linkse samenleving (Patrick heeft hiervan al kunnen genieten)...

De volgende gemeenteraadsverkiezingen zal Lijst Mohammed wel zo fatsoenlijk zijn om Patrick een schepenambt aan te bieden... Die van integratie bvb, opdat bvb de Antwerpenaar zich naadloos aan de gewijzigde wereld zou kunnen aanpassen...

De jeugd wordt er trouwens nu al geleerd welk vlees men hiervoor het best eet...;-)

Uh-Huh 13 februari 2007 15:32

So what dat 2/3 thuis een andere taal spreekt dan het Nederlands?! (Ik vraag mij trouwens af hoe men dat heeft kunnen vaststellen?). Zolang iedereen ook Nederlands kan, is er m.i. geen probleem.

Dit artikel werd hier trouwens al gepost: http://forum.politics.be/showthread.php?t=79987

Anna List 13 februari 2007 15:34

veel erger is dat die 1/3 thuis dan nog 'plat Antwaarps' spreken !

Ozymandias 13 februari 2007 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2430611)
veel erger is dat die 1/3 thuis dan nog 'plat Antwaarps' spreken !

Enig :)

duveltje382 13 februari 2007 15:45

Om over de talen in de Antwerpse scholen te discussiëren is het wel veel te laat hé,dit zijn vijgen NA pasen

Jazeker 13 februari 2007 15:49

Citaat:

Er gaan precies eens een paar oogjes open.

duveltje382 13 februari 2007 16:06

Antwerpen is de stad die we verloren hebben aan de Moslims,dus ga verhuizen als je het er moeilijk mee hebt, de leertaal in de Antwerpe scholen zou arabisch (تقرير واشنطن-يحيي عبد المبدي) moeten worden,en als tweede taal Frans of Nederlands

Uh-Huh 13 februari 2007 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2430664)
Er gaan precies eens een paar oogjes open.

En dat komt dan van iemand uit één of ander allochtoonloos gehucht. :roll:

Don Quichote 13 februari 2007 16:09

20 jaar terug waren de immigrantenproblemen groter dan 30 jaar geleden.
10 jaar terug waren de immigrantenproblemen groter dan 20 jaar geleden.
0 jaar terug zijn de immigrantenproblemen groter dan 10 jaar geleden.

Ik merk toch een evolutie?

Verrijking?
Mooi vooruitzicht?

Online 13 februari 2007 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 2430747)
En dat komt dan van iemand uit één of ander allochtoonloos gehucht. :roll:

Het is wel naar die allochtoonloze gehuchten dat steeds meer aboriginals hun kinderen naar school sturen. Ook door de poco-ouders.
Dat is op zich natuurlijk heel veelzeggend.
Lullen over multiclturele verrijking is 'in', maar als puntje bij paaltje komt ...

Uh-Huh 13 februari 2007 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 2430797)
Het is wel naar die allochtoonloze gehuchten dat steeds meer aboriginals hun kinderen naar school sturen. Ook door de poco-ouders.
Dat is op zich natuurlijk heel veelzeggend.
Lullen over multiclturele verrijking is 'in', maar als puntje bij paaltje komt ...

Nou ja, als ik eerlijk ben vond ik het vroeger ook gezelliger. Nu zijn er hier gewoon teveel allochtonen geconcentreerd op één plaats. Hm, ik denk dat ik later maar eens één of ander gehucht wat allochtoner ga maken. :twisted:

1handclapping 13 februari 2007 16:36

3 van mijn 6 kleinkinderen wonen dus in de "voorstad" bij mij achter de hoek en gaan in het centrum (Keizerstraat) naar resp. basisschool en kleutertuin. Daar spreekt men alleszins Nederlands & het is dat dit een kleine school is anders zou ik ze algemeen aanbevelen.

Het is momenteel eerder een probleem dat er een grote meerderheid van "nieuwe" migranten vanuit Oost-europa afgekomen is, die in de eerste plaats niet in de Nederlandse dan wel Engelse taal geïntresseerd zijn.
Niemand gaat hier echter ontkennen dat de "algemene voertaal" in antwerpen nog altijd het Nederlands is.

Dit wordt nog versterkt door het feit dat groepjes studenten/leerlingen momenteel een zodanig verschillende nationaliteit hebben dat ze gewoon de voor de hand liggende "brugtaal" gebruiken & dat is Nederlands.

Voor Pelgrim & anderen kan het niet moeilijk zijn in Antwerpen-Noord of bv. in de Statiestraat/Driekoningenstraat in Berchem eens wat aankopen te doen in diverse Slagers, bakkerijen en superette's waar gehoofddoekte vrouwen achter de kassa's zitten om vast te stellen dat ook daar de voertaal Nederlands is. Idem dito overigens voor ons eigen China-town, waar je volgende maandag een fijn chinees nieuwjaar "met den draak" kan meemaken.

duveltje382 13 februari 2007 16:43

Ik zat gisteren op de tram naar het werk(ik stond met de late)en er zaten een paar klassen met leerlingen op de tram om naar den tennis te gaan zien in het sportpaleis,99% van de jongeren spraken Arabisch,zelf de leerkracht.Waar gaat dit heen???

Ozymandias 13 februari 2007 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2430906)
Ik zat gisteren op de tram naar het werk(ik stond met de late)en er zaten een paar klassen met leerlingen op de tram om naar den tennis te gaan zien in het sportpaleis,99% van de jongeren spraken Arabisch,zelf de leerkracht.Waar gaat dit heen???

Vreselijk, toch! Daar moet iets aan gedaan worden, aan die vieze meertaligheid. Wie weet worden we ooit nog bekend om onze goede kennis van vele talen! Siddert ende beeft.

duveltje382 13 februari 2007 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias (Bericht 2430931)
Vreselijk, toch! Daar moet iets aan gedaan worden, aan die vieze meertaligheid. Wie weet worden we ooit nog bekend om onze goede kennis van vele talen! Siddert ende beeft.

Of bekeken worden omdat we nog eens Nederlands spreken in de stad van mohammed van Antwerpen

Bierke 13 februari 2007 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias (Bericht 2430931)

Dat mensen meerdere talen kennen is enkel aan te moedigen (talenkennis is trouwens de bakermat van onze economie). De voertaal in Vlaanderen is echter nederlands mocht je dat niet opgevallen zijn ;)

Ozymandias 13 februari 2007 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 2431119)
Dat mensen meerdere talen kennen is enkel aan te moedigen (talenkennis is trouwens de bakermat van onze economie). De voertaal in Vlaanderen is echter nederlands mocht je dat niet opgevallen zijn ;)

Ik denk dan ook niet dat iemand hen in het Arabisch zal helpen bij de dienst Bevolking ;).

Don Quichote 13 februari 2007 17:45

Blijkt toch dat er dik stijgend probleem is.

Schoolachterstand met als gevolg dat de kansen op de arbeidsmarkt erg klein worden.
Dat schuift men altijd naar voor als oorzaak.

Maar de oorzaak is ook de mentaliteit.

Dat wordt hier steevast door een aantal gewoon weggewuifd.
En de regering laat dat gewoon verderrotten.

We zullen zien.:lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be