![]() |
Stemgedrag parlementairen openbaar maken?
Op het forum heb ik het voorstel dat indertijd door lombas werd geformuleerd in een concrete vraag aan Geert Lambert gegoten. Hij kan als ondervoorzitter van het Bureau van de Kamer van Volksvertegenwoordigers voorstellen in deze zin formuleren.
Lees hier: http://forum.politics.be/showpost.ph...53&postcount=2 |
Is dit niet al zo? En men stemt toch quasi altijd volgens de Partijlijn? Nut?
|
Uiteraard ben ik voor een zo ruim mogelijke openheid van bestuur, maar m.i. is je peiling overbodig, want het stemgedrag van volksvertegenwoordigers is momenteel al publiek en raadpleegbaar via het internet.
www.dekamer.be ... en dan verdersurfen naar de integrale verslagen. Ook boeiend op die website zijn de streaming video's van de recentste plenaire zittingen. Blijkbaar houdt de kamer daar een archief van bij. Ik ben overigens elke donderdagmiddag trouw op post om die zittingen virtueel bij te wonen. (staat hier dan op de achtergrond) Leuker dan 'Villa Politica' omdat e.e.a. niet volgens de interesse van de journalist ter plaatse wordt gefilterd. |
[quote]
Citaat:
|
Voor de plenaire vergaderingen, artikel 58 tot 61 en ook nog artikel 67:
Citaat:
|
O ja, die (25) achter 1. slaat op volgende voetnoot:
Citaat:
Daarom denk ik ook dat het onderscheid tussen zitten/opstaan en de naamafroeping enkel nog artificieel is. Maar het verschil tussen geheim en openbaar (nog) niet. |
Je kunt het terugvinden in de verslagen, maar het is geen duidelijk systeem.
Het moet beter. |
Denk dat de openheid van stemmen het vetrouwen in de politiek kan bevorderen. Het enige nadeel is voor de parlementariers zelf die wel eens op hun b*k kunnen gaan mer zo'n regel :)
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be