Drie apen in verkiezingsaffiches Vlaams Belang
Het Vlaams Belang gebruikt apen als beeld bij haar voorcampagne.
De campagne voor de federale verkiezingen van 10 juni moet niet gaan om wie de nieuwe eerste minister wordt, wel rond inhoudelijke thema's zoals Vlaamse onafhankelijkheid en de criminaliteits- en vreemdelingenproblematiek. Dat is de boodschap van de precamapagne van het Vlaams Belang die voorgesteld werd in Brussel. Die precampagne loopt onder de slogan "Vlaams Belang, het enige alternatief".
Gekende thema's
Het Vlaams Belang richt zijn pijlen op de traditionele partijen. Die zijn te veel gefixeerd op welke partij de volgende premier zal mogen leveren en te weinig op inhoud. "Politiek gaat over keuzes maken, niet over voluntaristische praat waar niets van terecht komt en niet over wie te allen prijze eerste minister wordt", zegt partijvoorzitter Frank Vanhecke. Het Vlaams Belang wil de gekende thema's centraal stellen: Vlaamse onafhankelijkheid, het veiligheids- en vreemdelingenprobleem en het herstel van democratische vrijheden zoals vrije meningsuiting.
Uithaal Dewinter
Partijkopstuk Filip Dewinter van zijn kant hekelde de "kanselierscampagne" die gevoerd wordt tussen Yves Leterme (CD&V) en Guy Verhofstadt (VLD). "Een schijngevecht dat uiteindelijk toch geen verschil maakt", klonk het. "De traditionele partijen vormen toch een pot nat. Het wordt na 10 juni toch weer meer van hetzelfde", aldus Dewinter. CD&V, VLD en sp.a blijven volgens Dewinter "doof, stom en blind voor de echte problemen zoals immigratieoverlast, criminaliteit, de Waalse diefstal en de communautaire problemen".
Aapjes
Precies daarom kiest de partij voor een precampagnebeeld met de bekende "horen, zien en zwijgen"-aapjes. Rond het eerste aapje hangt een bord met christendemocraten, rond het tweede een bordje met liberalen en het derde draagt een bordje met het opschrift socialisten. Een duidelijke vingerwijzing naar de traditionele partijen en opnieuw een wat scherper campagnebeeld dan in de vorige VB-kiescampagnes.
Assertief campagnebeeld
Toch is de bedoeling vooral "ludiek en assertief", aldus Dewinter. Het campagnebeeld zal opduiken op grote (20 vierkante meter) en kleine (4 vierkante meter) afficheborden, in advertenties in lokale bladen en in 2,4 miljoen folders. De totale kostprijs van de precampagne bedraagt 800.000 euro. De partij lanceert ook een sms-actie waarbij mensen door te sms'en naar het nummer 3031 informatiemateriaal over de campagne, het programma en de partij kunnen opvragen.
Congres gepland
Het Vlaams Belang wil op het partijcongres van vier maart in Gent verder duidelijk maken op welke manier het een alternatief vormt voor de traditionele partijen. Op dat congres staan volgens Gerolf Annemans zes thema's centraal, gaande van "immigratie" tot "waarden en normen". Over resultaten en percentages werd woensdag niet gesproken. Bij de vorige federale verkiezingen in 2003 haalde het Vlaams Belang 18 pct, bij de regionale verkiezingen in 2004 24 pct. Eerder had de partij al gesteld dat een evenaring van de 18 pct een goed resultaat zou zijn. (belga)
Man,man dat stelt alle andere partijen dan voor als apen,op hun affiches dan nog wel. En dat zit dan zelf het gebrek aan respect aan te klagen.
Er moest eens één partij het VB als een bende apen voorstellen of ze stonden al op de banken te schreeuwen.