Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kieskringen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=8032)

Bruno* 7 januari 2004 19:16

Zijn er bij de komende verkiezingen nu provinciale of arrondissementele kringen en wat gaat men nu doen met Brussel-Halle-Vilvoorde?

Spelev 7 januari 2004 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Zijn er bij de komende verkiezingen nu provinciale of arrondissementele kringen en wat gaat men nu doen met Brussel-Halle-Vilvoorde?

Brussel-Halle-Vilvoorde blijft.

ancapa 7 januari 2004 19:34

Citaat:

dat blijft zoals het is :( :evil: je denkt toch niet dat de franstaligen dit voorrecht zo maar gaan prijs geven zeker :roll: en met de huidige poppenkast moet je niet veel verwachten :cry: integendeel :evil:

Vlaamse Leeuw 7 januari 2004 19:37

Het is nog altijd niet duidelijk of er nu provinciale of arrondissementele kieskringen gaan komen? Ik dacht dat de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde vandaag ging beslist worden in het parlement.

Antoon 7 januari 2004 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Het is nog altijd niet duidelijk of er nu provinciale of arrondissementele kieskringen gaan komen? Ik dacht dat de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde vandaag ging beslisd worden in het parlement.

Waaah, wat was die lelijk. :wink:

Vlaamse Leeuw 7 januari 2004 19:44

@ Antoon

Ik heb het al terug aangepast.. :wink:

Bruno* 7 januari 2004 19:46

Citaat:

Het is nog altijd niet duidelijk of er nu provinciale of arrondissementele kieskringen gaan komen? Ik dacht dat de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde vandaag ging beslist worden in het parlement.

Dat klopt en wat wordt het nu?

Vlaamse Leeuw 7 januari 2004 20:01

@ Tacitus

Ik heb geen idee. Er staat een artikel op de site van "De Standaard", maar er zit een slot op. En op de site van "De gazet van Antwerpen" vind ik er niets van terug.

ancapa 7 januari 2004 20:21

De bevoegde commissie in het Vlaams parlement heeft een voorstel van decreet van de N-VA goedgekeurd om provinciale kieskringen in te voeren bij de Vlaamse verkiezingen in juni.

Het decreet kreeg een tegenstem van CD&V, Groen! en het Vlaams Blok onthielden zich. Het decreet gaat nu naar de voltallige vergadering van het Vlaams parlement. Die moet zich uitspreken op 14 januari.

Het is nog onzeker of de nodige tweederde meerderheid kan worden gehaald. Groen! heeft immers een probleem met de strenge kiesdrempel die de regering wil invoeren.

Copy paste SEBA ! maar betrouwbaar www.vrtnieuws.net

Bruno* 7 januari 2004 21:24

Dat wist ik reeds. En over Brussel-Halle-Vilvoorde?

JP 7 januari 2004 21:30

Citaat:

@ Tacitus

Ik heb geen idee. Er staat een artikel op de site van "De Standaard", maar er zit een slot op. En op de site van "De gazet van Antwerpen" vind ik er niets van terug.

Geen nood, de Blik van deze week zal U wel op de hoogte brengen.

Vlaamse Leeuw 7 januari 2004 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP
Citaat:

@ Tacitus

Geen nood, de Blik van deze week zal U wel op de hoogte brengen.

Dat heb ik nu nog nooit gelezen, en dat zal ook wel zo blijven.

Bruno* 7 januari 2004 23:38

Weet er nu iemand iets van Brussel-Halle-Vilvoorde?

ancapa 8 januari 2004 07:43

Citaat:

drie of vier postjes hoger 8)
allez speciaal voor u :wink:

De bevoegde commissie in het Vlaams parlement heeft een voorstel van decreet van de N-VA goedgekeurd om provinciale kieskringen in te voeren bij de Vlaamse verkiezingen in juni.

Het decreet kreeg een tegenstem van CD&V, Groen! en het Vlaams Blok onthielden zich. Het decreet gaat nu naar de voltallige vergadering van het Vlaams parlement. Die moet zich uitspreken op 14 januari.

Het is nog onzeker of de nodige tweederde meerderheid kan worden gehaald. Groen! heeft immers een probleem met de strenge kiesdrempel die de regering wil invoeren.

Bruno* 8 januari 2004 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
Citaat:

drie of vier postjes hoger 8)
allez speciaal voor u :wink:

Heel vriendelijk :wink: , maar het is wel de kamercommissie binnenlandse zaken die beslist.

Antoon 8 januari 2004 10:49

Tacitus, wat is de Belgicistische visie met betrekking tot Brussel-Halle-Vilvoorde?

Bruno* 8 januari 2004 10:52

Ik heb me steeds uitgesproken voor één Brabantse kieskring (waarin Nederlandstalige partijen kunnen opkomen in het zuiden en Franstalige in het noorden).

Het Skill Effect 8 januari 2004 10:58

In ieder geval is de groei naar provinciale kieskringen tegen de groeiende nood aan verdere verfijning van bepaalde kieskringen! :!:

Antoon 8 januari 2004 11:31

Citaat:

Ik heb me steeds uitgesproken voor één Brabantse kieskring (waarin Nederlandstalige partijen kunnen opkomen in het zuiden en Franstalige in het noorden).

Als je de inwoners van Vlaams-Brabant en Waals-Brabant optelt dan kom je op ongeveer 1.500.000 inwoners, waarvan een slordige 400.000 Vlamingen zijn, de rest Franstaligen.

Ik begrijp dat je zo een mooi plaatje voor de Francophones niet wilt laten liggen.

giserke 8 januari 2004 11:46

Citaat:

Citaat:

Dat klopt en wat wordt het nu?

Het is uitgesteld naar een niet bekende datum, heb ik in mijn mail van Geert gelezen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be