Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wie moet beslissen over de toekomst van België? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=80428)

Catalyst 16 februari 2007 16:29

Wie moet beslissen over de toekomst van België?

Tantist 16 februari 2007 16:30

De Vlamingen over Vlaanderen, de Walen over Wallonië.

evilbu 16 februari 2007 16:53

Referendum in het Vlaams Gewest. De Walen mogen ons natuurlijk voor zijn indien gewenst.;-)

Alleen houd ik mijn hart vast voor de de discussie wat de "eenheid" is : gewest, gemeente, wijk, straat,...huis???!8O
Als Sint-Genesius Rode zelf een referendum zou organiseren als Vlaanderen onafhankelijkheid wordt, denk ik dat daar ferme discussie over zal ontstaan, zeker omdat (zo hoor ik het toch) de Franstaligen vooral in de buitenwijken van die gemeenten wonen en de Vlamingen in het centrum. Dan kan je dat centrum weer afsplitsen enz....8O :oops:

Catalyst 16 februari 2007 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2440696)
De Vlamingen over Vlaanderen, de Walen over Wallonië.

-Brussels Gewest?
-Vlaams Gewest?
-Franse Gemeenschap?
-Duitstalige Gemeenschap?
-Vlaamse Gemeenschap?

Tweede vraag: stel dat een meerderheid in alle landsdelen niet voor separatisme is, zou dit uw mening veranderen/bijsturen/...?

Catalyst 16 februari 2007 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2440789)
Referendum in het Vlaams Gewest. De Walen mogen ons natuurlijk voor zijn indien gewenst.;-)

Alleen houd ik mijn hart vast voor de de discussie wat de "eenheid" is : gewest, gemeente, wijk, straat,...huis???!8O
Als Sint-Genesius Rode zelf een referendum zou organiseren als Vlaanderen onafhankelijkheid wordt, denk ik dat daar ferme discussie over zal ontstaan, zeker omdat (zo hoor ik het toch) de Franstaligen vooral in de buitenwijken van die gemeenten wonen en de Vlamingen in het centrum. Dan kan je dat centrum weer afsplitsen enz....8O :oops:

Goed argument voor de eenheid des lands;-)

evilbu 16 februari 2007 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2440801)
Goed argument voor de eenheid des lands;-)

Juist niet, een goed argument waarom volkeren mengen absoluut gevaarlijk is. Goede, vaste grenzen zijn de allereerste voorwaarde voor mij. En die grenzen worden op dit moment in vraag gesteld door de Franstaligen.

Voor mij is het simpel : als je geen grens binnen een land kan respecteren, dan moet het dan maar WEL een staatsgrens worden.8-)

baseballpolitieker 16 februari 2007 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2440797)
-Brussels Gewest?
-Vlaams Gewest?
-Franse Gemeenschap?
-Vlaamse Gemeenschap?

Tweede vraag: stel dat een meerderheid in alle landsdelen niet voor separatisme is, zou dit uw mening veranderen/bijsturen/...?

Nee absoluut niet, ik ga ervan uit dat de normale bevolking veel te onwetend is om daarover te beslissen, er moet gewoon een keuze gemaakt worden, op culturele identiteit, welvaart, nationaliteit, enz... Maar door wie... een groep geleerden misschien die een studie maken! Dus onrechtstreeks door het Vlaams Parlement na een zeer deftige studie weliswaar waar de studie belangrijker moet zijn dan de partijen!

Jozef Ostyn 16 februari 2007 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2440689)

Wie heeft in 1830 beslist over de toekomst van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden?

Tantist 17 februari 2007 09:23

Citaat:

-Brussels Gewest?
-Vlaams Gewest?
-Franse Gemeenschap?
-Vlaamse Gemeenschap?

Zoals ik al zei: de Vlamingen over Vlaanderen en de Walen over Wallonië.

Citaat:

Absoluut niet, de mening van Wallonië is overigens niet relevant. In het buitenland zie je ook dat die niet gevraagd wordt van het geheel waarvan men weg wil.

Tantist 17 februari 2007 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 2440866)
Wie heeft in 1830 beslist over de toekomst van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden?

Oh, maar dat is slechts een vervelend detail...

baarle 17 februari 2007 10:03

Citaat:

Een democraat legt zich neer bij de democratisch geuite beslissing van een meerderheid van zijn medeburgers. Dat betekent allerminst dat hij van gedacht moet veranderen. Het getuigt integendeel van een intrinsiek democratische instelling om voor de realisatie zijn ideeën te blijven ijveren.

Het antwoord op uw vraag is dus vanzelfsprekend: nee.

garfield 17 februari 2007 10:43

ik mis de optie "de koning"

lomeanor 17 februari 2007 11:36

Citaat:

Het Vlaamse parlement heeft vanuit het zelfsbeschikkingsrecht het recht om zichtzelf onafhankelijk te verklaren. Andere landsdelen hebben daar geen inspraak in.

Jammer voor de belgicisten hé. Voor Vlaamse onafhankelijkheid is een Vlaamse meerderheid voldoende. Voor unitarisme (dat een grondwetswijziging behoeft) is er een 2/3de meerderheid nodig én een meerderheid in elke deelstaat. :lol:

liberalist_NL 17 februari 2007 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2440689)

Volgens mij ben ik de aangewezen persoon, just gimme a call...;-)

Tantist 17 februari 2007 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2442901)
Het Vlaamse parlement heeft vanuit het zelfsbeschikkingsrecht het recht om zichtzelf onafhankelijk te verklaren. Andere landsdelen hebben daar geen inspraak in.

Jammer voor de belgicisten hé. Voor Vlaamse onafhankelijkheid is een Vlaamse meerderheid voldoende. Voor unitarisme (dat een grondwetswijziging behoeft) is er een 2/3de meerderheid nodig én een meerderheid in elke deelstaat. :lol:

Tja, met de huidige situatie toch. Beter ware het dat het volk zich kon uitspreken...

Sjaax 17 februari 2007 13:17

Citaat:

Inderdaad, net als in Kosovo de Kosovaren kunnen in België de Vlamingen of de Walen beslissen om zich af te scheiden.

Ik vind een opdeling overigens zinloos. De kosten ervan zullen torenhoog rijzen. Tengevolge van de EU zal de invloed van onafhankelijke landjes steeds meer en meer verdwijnen. We worden deelstaten die zich vooral met cultuur mogen bezighouden. Een voordeel met betrekking tot de EU bestaat er wel. We krijgen relatief veel invloed in de EU. Luxemburg (met nog niet eens de helft van het aantal inwoners van Brussel) heeft ook een onevenredig groot stemgewicht in de Raad en het Europese Parlement.

Jan Meuleman 17 februari 2007 13:19

Citaat:

Uiteraard. Het gaat de Walen geen barst aan wat Vlamingen al dan niet willen.

Breda 17 februari 2007 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2443116)
Volgens mij ben ik de aangewezen persoon, just gimme a call...;-)

President : Liberalist
Premier / Eerste Minister : Breda

Democratische Sociaal Liberale Republiek België

(Huidige vlag met een Leeuw erin ) :-D

ik eis Tanks die voor ons rijden in de zomer ..zo een parade als in Noord Korea en vroeger in China ....iedereen die glimlacht naar het door volk gekozen kabinet

:-D

Extreem Rechtse Demostranten die voor de camera's de M.E busjes worden ingevoerd omdat ze niet eens zijn met ons Beleid ;-)

liberalist_NL 17 februari 2007 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breda (Bericht 2443498)
President : Liberalist
Premier / Eerste Minister : Breda

Democratische Sociaal Liberale Republiek België

(Huidige vlag met een Leeuw erin ) :-D

ik eis Tanks die voor ons rijden in de zomer ..zo een parade als in Noord Korea en vroeger in China ....iedereen die glimlacht naar het door volk gekozen kabinet

:-D

Extreem Rechtse Demostranten die voor de camera's de M.E busjes worden ingevoerd omdat ze niet eens zijn met ons Beleid ;-)

Beter idee:

Bondsmonarchie der Nederlanden

Met als regering:
-De koningin
-twee consuls, gekozen door het volk, afkomstig van twee grootste regeringspartijen (Liberalist en Breda). Voordat beslissingen genomen kunnen worden moeten de consuls het eens zijn
-de ministers: gekozen door de formateurs

Het volk kan op elk gewenst moment met een aantal handtekeningen een referendum aanvragen, en bij grondwetswijzigingen is een referendum altijd nodig. Een regering kan ook door middel van een referendum afgezet worden.

De bevoegdheden liggen zo:
De nationale overheid heeft als taken Buitenlands beleid, defensie, intergewestelijke zaken (infrastructuur e.d.), en ontwikkelingssamenwerking (ook voor binnen het land, zal dus veel geld heengaan). De gewesten hebben als taken gezondheidszorg, jeugdzorg, onderwijs, sociale zekerheid, gewestelijke infrastructuur e.d.

Dit alles binnen een Heel-Nederlandse geregionaliseerde federatie, met daarin de herenigingen: de provincies Holland, de provincies Vlaanderen, de provincies Brabant, en de provincies Limburg. Antwerpen kan wat mij betreft een stadsstaat worden, omdat het Vlaamser is dan de rest van Brabant. Alles natuurlijk moet worden goedgekeurd d.m.v. referenda.

Breda 17 februari 2007 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2443533)
Beter idee:

Bondsmonarchie der Nederlanden

Met als regering:
-De koningin
-twee consuls, gekozen door het volk, afkomstig van twee grootste regeringspartijen (Liberalist en Breda). Voordat beslissingen genomen kunnen worden moeten de consuls het eens zijn
-de ministers: gekozen door de formateurs

Het volk kan op elk gewenst moment met een aantal handtekeningen een referendum aanvragen, en bij grondwetswijzigingen is een referendum altijd nodig. Een regering kan ook door middel van een referendum afgezet worden.

De bevoegdheden liggen zo:
De nationale overheid heeft als taken Buitenlands beleid, defensie, intergewestelijke zaken (infrastructuur e.d.), en ontwikkelingssamenwerking (ook voor binnen het land, zal dus veel geld heengaan). De gewesten hebben als taken gezondheidszorg, jeugdzorg, onderwijs, sociale zekerheid, gewestelijke infrastructuur e.d.

Dit alles binnen een Heel-Nederlandse geregionaliseerde federatie, met daarin de herenigingen: de provincies Holland, de provincies Vlaanderen, de provincies Brabant, en de provincies Limburg. Antwerpen kan wat mij betreft een stadsstaat worden, omdat het Vlaamser is dan de rest van Brabant. Alles natuurlijk moet worden goedgekeurd d.m.v. referenda.

wel met een Parade erbij AUB ;-) het leger dat zwaaid naar het Kabinet ....de kinderkes die lachen , de vogeltjes die vliegen ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be