![]() |
De benaming 'christen'
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Visjnu,
Waarom ik zoveel belang hecht aan mijn definitie van wat "christen zijn" inhoudt heeft veel te maken met de vaagheid van vele definities. Ik geef zo'n voorbeeld van een vage definitie. Een moslim wordt in de wandeling gedefinieerd als een aanhanger van de islam. Nu is het zo dat vele moslims deze definitie uitbreiden naar iedereen die gelooft in één God. Volgens die lui zou zelfs ik een moslim zijn, en ze beschouwen zelfs Abraham en Jezus als moslims. Verwarring alom dus. En verwarring is geen goede voedingsbodem voor een vruchtbare discussie. Mede daarom verloopt het gesprek met (sommige) moslims heel moeilijk, dunkt me. Wat voor zin heeft het een definitie uit je duim te zuigen die opgaat voor zo ongeveer ieder mens van goede wil? Wat voor zin heeft het die lui allemaal "christen" te noemen, enkel en alleen omdat ze van goede wil zijn? Want geef toe: de boodschap van Christus bevat zoveel universele elementen dat je als mens van goede wil er nauwelijks omheen kan; zelfs al geloof je niet dat Hij de Zoon van God is. Zelfs al geloof je niet dat er een god is. Een dergelijke definitie zou misschien wel voor 90% van de wereldbevolking opgaan. Daarom stel ik als bijkomende beperking dat een christen gelooft dat Jezus van godswege gekomen is. Hoe je de uitdrukking "Zoon van God" interpreteert is vatbaar voor discussie, en zelfs daarover zijn christenen het onderling niet altijd geheel eens geweest. Wat antropomorfisering van God betreft: ik gebruik die vnl. in gesprekken met moslims, omdat zij zich baseren op de Koran, waar staat dat het God niet waardig is een Zoon te hebben. Moslims ervaren dit als een zwakte van God, terwijl christenen het juist als Diens sterkte ervaren. Ook daarin herken ik de echo uit het diepste van mijn ziel: soms word ook ik kwaad en wanhopig bij de overvloed aan ellende die tv en krant over ons uitstorten; zoals elk mens met enig inlevingsvermogen ervaar ook ik een gevoel van pure machteloosheid, van kleinheid, van beperktheid, van "niet-kunnen", van zwakheid... Maar dan is het een stevige troost een God naast je te weten Die ook wanhopig is, machteloos, klein, beperkt, zwak... net zoals Christus dat was in Zijn laatste uren. En tegelijkertijd bleef Christus sterk en wist Hij zelfs nog de wenende vrouwen te troosten, terwijl Hij dat lijden onderging. Ook hierin herken ik de echo uit wat ik zelf al eens meemaak. Ik ben postbode, en vorig jaar werd ik geconfronteerd met een koppel - vijftigers - die hun enige zoon verloren t.g.v. een werkongeval. Zeer lieve mensen overigens, maar helemaal niet gelovig. Ik ben geregeld dat huis binnengegaan, zomaar, zonder veel woorden. Wat kan je immers zeggen? Soms bleven we wel tien minuten zitten, zonder één woord te zeggen. Een gevoel van machteloosheid dat verlammend werkt... ... maar tegelijkertijd de wetenschap dat die mensen troost vinden uit je bijzijn. En dat hebben ze me later, toen het rouwproces naar zijn einde liep, heel duidelijk gemaakt met een dikke dankjewel. Kortom, wat je antropomorfisering betreft: als het waar is dat God de mens naar Zijn beeld schiep, dan hoeft het ons niet te verbazen dat die mens inderdaad een beetje op God lijkt. Persoonlijk durf ik daarom het woordje "antropomorfisering" wel eens vervangen door "theomorfisering". Maar omdat zoiets tot hoovaardij kan leiden, druk ik het anders uit: Jezus is God die mens geworden is, maar de mens is geen God en zal die het nooit zijn. |
Citaat:
Dit is niet compatibel met de Torah noch met het Evangelie. God's almacht is het eerste gebod, en de basis van het geloof. Citaat:
1. Algemeen: Vanwaar komt die gedachte eigenlijk? Kan je me uitleggen wanneer deze ideologie zijn weg gevonden heeft? 2. Persoonlijk: Wat overtuigt er u zo van, dat u dit voor waar aanneemt? |
Citaat:
Men verwijt me antropomorfisering. Maar kennelijk vergeet men hoe antropomorfiserend men zélf denkt wanneer Gods almacht tersprake komt. Gods almacht is van een andere orde dan menselijke almacht. Inderdaad, Hij deelt kommer en kwel van de mensheid, maar Hij is in staat die kommer en kwel te overstijgen, en Hij heeft ons 2000 jaar terug laten weten hoe wij dit ook kunnen. Dát is Zijn almacht: het kunnen overstijgen en overwinnen van kommer en kwel, ja zelfs van de dood. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wie ogen heeft, hij kijke. |
Citaat:
|
Citaat:
Openstaan voor geloof is een kunde, System, en die kan je leren. Maar je leert het niet op 1-2-3. |
Citaat:
1)Er is een god maar hij trekt zich van de mensen niets aan: een neutrale god. 2)Er is een god maar hij zendt die ellende met opzet: een kwaadwillige god. 3)Er is een god maar hij is liefdevol voor alle levende wezens: dan strookt het niet met wat hij toelaat. 4)Er is geen god. Voor mij blijven er 2 opties mogelijk: 1) of 4). De andere vind ik toch te drastisch maar echt weten doe ik het niet. Want indien 2) waar is zitten we diep in de knoei. En indien 3) waar is dan is de liefde van god een eigenaardige liefde. Dat is het minst wat je kunt zeggen. |
Citaat:
Optie 1 kan je ook uitschakelen, moest hij zich niets aantrekken van de mens zou hij ook geen zogenaamde zoon van god op de wereld hebben gezet en engelen laten afdalen welke 'Mo' vanalles hebben ingefluisterd. Dus blijft optie 4 over ;-) Antwoord en verklaring bij optie 3 of 4 : gods wegen zijn ondoorgrondelijk :roll: |
Citaat:
|
Citaat:
Moeten de gelovigen normaal niet aan ons bewijzen dat er een god bestaat ipv dat wij aantonen dat er zoiets als een god niet zou bestaan? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik geloof dat God bestaat. Ik kan het niet bewijzen. Jij gelooft dat God niet bestaat. Je kan dat niet bewijzen. Of... jij gelooft niet dat God bestaat. Je hoeft zelfs niks te bewijzen, maar je moet evenmin bewijzen vragen aan wie wél gelooft. Overigens: wat héét "geloven"? Ik heb al vaker mijn eigen invulling van "geloven" uiteengezet, dacht ik zo... En ik ga het niet blijven herhalen... |
Citaat:
Als middelbare scholier al was ik sterk in talen, en leerde ik bij wijze van spreken spelenderwijze Frans en Engels. Op eigen houtje raapte ik wat Spaans op tijdens een fietstochtje in dat land, en op relatief korte tijd leerde ik vrij goed Spaans spreken en schrijven. En dat terwijl mijn jongere broer op taalvlak een absolute ramp is. Maar die is dan weer bijzonder sterk in wiskunde, een vak dat volgens mij uitgevonden is met geen ander doel dan de schoolgaande jeugd te pesten... Overigens stel ik met enig plezier - om niet te zeggen: leedvermaak - vast dat je atheïsme eveneens onder de noemer "genetische aanleg" catalogiseert. |
Citaat:
Op zich heb ik zelfs helemaal niets tegen het gebruik van antropomorfismen voor het beschrijven van God, alleen geloof ik dat men erbij moet beseffen dat dit enkel symboliek kan zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:02. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be