Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Uitnodiging aan alle linkse krachten: 2 cruciale avonden in maart over de toekomst (https://forum.politics.be/showthread.php?t=80769)

Praetorian 18 februari 2007 22:14

Uitnodiging aan alle linkse krachten: 2 cruciale avonden in maart over de toekomst

IMAVO (Instituut voor Marxistische Vorming), Masereelfonds en LEF (Links Ecologisch Forum) organiseren twee debatten over
"Ontwikkelingen ter linkerzijde"
  • In Antwerpen op 16 maart om 19.30u debatteren Jef Sleeckx (Comité voor een Andere Politiek), Erik De Bruyn (SP.a Rood), Kristien Merckx (15 Decemberbeweging), Meyrem Almaci (Groen!), Mie Branders (PvdA), Michel Vanhoorne (LEF) met Paul Otte als moderator. Het debat gaat door in het Hoger Instituut voor Vertalers en Tolken, Schilderstraat 41, 2000-Antwerpen (deuren: 19u)
  • In Gent op 30 maart debatteren Luc van Buynder (Comité voor een Andere Politiek), Erik De Bruyn (SP.a Rood), Bart Meuleman (15 Decemberbeweging), Els Keytsman (Groen!), Frans van Acoleyen (PvdA), Michel Vanhoorne (LEF) met Jan Dumolyn als moderator. Het debat gaat door in het Geuzenhuis, Kantienberg 9, 9000-Gent (deuren: 19u)
Achtergrond.

Er is op het eerste gezicht geen reden om aan te nemen dat er in Vlaanderen procentueel minder mensen ons maatschappijmodel fundamenteel in vraag stellen dan in onze buurlanden. Deze mensen vinden dat het verzet tegen het neoliberalisme in ons land te weinig politiek vertaald wordt (met als recentste voorbeeld de strijd tegen het Generatiepact) en vragen zich af waarom radicaal linkse politieke partijen bij ons niet dezelfde vlucht kennen als de SP in Nederland of de Links Partei in Duitsland.

Veel van deze mensen, laat ons voor ze voor het gemak linksen noemen, hebben, ontgoocheld door vroegere ervaringen, elk maatschappelijk en politiek engagement opgegeven. Anderen blijven, samen met nieuwe jonge geëngageerde mensen aan de weg timmeren.

Deze militanten geven in Vlaanderen aan hun politiek engagement op zeer uiteenlopende wijze uiting. Velen zijn actief in sociale en milieubewegingen. Anderen militeren in bestaande partijen, maar willen die in een andere richting sturen. Nog anderen richten nieuwe partijen of politieke bewegingen op.

Ook ten aanzien van politieke verkiezingen zijn er uiteenlopende meningen. Voor sommigen is kandideren bij verkiezingen het alfa en omega van aan politiek doen. voor anderen is dit bijkomstig of zelfs irrelevant. Sommigen menen dat deelnemen belangrijker is dan winnen. Anderen wijzen op het gevaar van de verloren stem.

Op de websites en op Indymedia worden door de voorstanders van deze verschillende benaderingen heftige discussies gevoerd, waarbij ze het vaker dan niet, stellen bij het rechte eind te hebben en de anderen als naïevelingen bestempeld worden.

Omdat veel linksen het allemaal niet zo goed gevolgd hebben en/of met vele vragen blijven zitten lijkt het hoogtijd een aantal vooraanstaande actoren in deze ontwikkelingen ter linkerzijde in levende lijve met elkaar en met het publiek te confronteren.

pinbag 18 februari 2007 22:21

Ik wil dolgraag gaan, maar Antwerpen en/of gent is veel te ver qua afstand.

Praetorian 18 februari 2007 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinbag (Bericht 2447256)
Ik wil dolgraag gaan, maar Antwerpen en/of gent is veel te ver qua afstand.

Nochtans twee centrale steden van Vlaanderen. :-o

StevenNr1 18 februari 2007 23:22

Interessant, kben waarschijnlijk wel aanwezig in A'pen.

Praetorian 18 februari 2007 23:23

Ik in Gent, misschien Antwerpen.

Jonas Elossov 18 februari 2007 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2447244)
In Gent op 30 maart debatteren Luc van Buynder (Comité voor een Andere Politiek), Erik De Bruyn (SP.a Rood), Bart Meuleman (15 Decemberbeweging), Els Keytsman (Groen!), Frans van Acoleyen (PvdA), Michel Vanhoorne (LEF) met Jan Dumolyn als moderator. Het debat gaat door in het Geuzenhuis, Kantienberg 9, 9000-Gent (deuren: 19u)
Achtergrond.

:-D

Praetorian 18 februari 2007 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 2447483)

Jonas Elossov 18 februari 2007 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2447486)

Let maar op dat hij "zich niet laat intimideren"...:-)

Praetorian 18 februari 2007 23:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 2447517)
Let maar op dat hij "zich niet laat intimideren"...:-)

LSP zal niet in de meerderheid zijn, weinig kans dus. ;-)

pinbag 19 februari 2007 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2447266)
Nochtans twee centrale steden van Vlaanderen. :-o

Jamaar, mijn centrale stad zit er niet tussen. :?

Pauvre Bruxelles on tas oubliez... :drinking:

Jonas Elossov 19 februari 2007 00:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinbag (Bericht 2447636)
Jamaar, mijn centrale stad zit er niet tussen. :?

Pauvre Bruxelles on tas oubliez... :drinking:

Tiens, dacht ge nu echt dat een flamingantische organisatie als de KP nu meetings ging organiseren in een Franstalige stad als Brussel?

KingHagar 19 februari 2007 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2447522)
LSP zal niet in de meerderheid zijn, weinig kans dus. ;-)

Pas op, of je brengt ons op gedachten ;)

Praetorian 19 februari 2007 00:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 2447719)
Tiens, dacht ge nu echt dat een flamingantische organisatie als de KP nu meetings ging organiseren in een Franstalige stad als Brussel?

Sinds wanneer is de KP flamingantisch?

Praetorian 19 februari 2007 00:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KingHagar (Bericht 2447739)
Pas op, of je brengt ons op gedachten ;)

Be my guest, comac zal er ook zijn.

Jaani_Dushman 19 februari 2007 01:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2447809)
Sinds wanneer is de KP flamingantisch?

Ik ga me dan toch eens lid moeten maken, denk ik zo... :-P

Praetorian 19 februari 2007 01:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2447829)
Ik ga me dan toch eens lid moeten maken, denk ik zo... :-P

Doe maar, er is een duidelijk aanwezige fractie binnen de KP die flamingantisch is.
Eigenlijk klopt het wel dat er geen belgicistische tendens is zoals in LSP of PvdA. Denk dat het te maken heeft met de rijke geschiedenis van de partij en de ervaren praxis van de leden.

Proletariër 19 februari 2007 01:07

:grin:

Praetorian 19 februari 2007 01:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër (Bericht 2447846)

:-o

Jaani_Dushman 19 februari 2007 01:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 2447483)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër (Bericht 2447846)

Praetorian maakt vandaag veel mensen gelukkig. Dat is zeker.

Proletariër 19 februari 2007 01:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2447858)
Praetorian maakt vandaag veel mensen gelukkig. Dat is zeker.

Niet alleen vandaag.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be