![]() |
Federalisme
Geachte Heer Lambert,
De Volksunie heeft steeds het federalisme verdedigd, wat vindt u van volgende federatieve zaken:
|
Ja
Neen hangt af van de procedures en de beslissingwijze akkoord voor gemeentes en steden. Voor het overige pleit ik voor stadsgewesten en de afschaffing van de provincies Waarom federale kartels? Hoe zal je dat doen, tenzij je dit artificieel wil doen om net de realiteit de pas af te snijden. Niet echt netjes dus. |
Met een nationale kieskring zullen er toch moeten komen, niet? Of bent u tegen een nationale, tweetalige kieskring? Wat is zo vooruitstrevend aan het doen uiteengroeien van gemeenschappen overigens?
|
Dank voor uw antwoord.
Ik geloof dat België méér is dan Vlaanderen/Wallonië. De werkelijkheid is m.i. véél complexer. Denkt u niet dat een waarachtig federalisme moet opgebouwd zijn uit méér dan twee entiteiten. Men zou bijvoorbeeld een federatief model kunnen overwegen met Limburg, Brabant, Luik enz én met Gemeenschappen én met stedelijke autonomie. |
Citaat:
|
Wij zijn niet tegen samenwerking met Franstaligen en Duitstaligen. Helemaal niet. Maar we vinden wel dat alles correct moet gebeuren. En daarvoor is een confederalisme een veel betere structuur.
En neen, de nationale kieskring komt er NIET, wat het is gewoon nutteloos... en vooral in het nadeel van de franstaligen die toch nog steeds in een minderheid zijn. Dus: mede in hun belang zal het er niet komen! Geert |
Catalyst, dat is inderdaad de grote onlogica in het discours van Spirit. Samenwerking met Marokkanen en Turken, jazeker, maar met "Walen", oeioei.
|
Citaat:
Mag voor mij, hoor, ik vind het alleen een beetje te doorzichtig. |
Als een nationale kieskring nutteloos was, zou er wel niet zoveel over worden gesproken. Volgens komt er wel één, tot spijt van de kleine minderheid van VU'ers en FDF'ers.
|
Wel, wel, wel. Een correct confederalisme zal steeds ook rekening houden met de belangen van de buren, zelfs als het maar uit eigenbelang zou zijn.
|
Citaat:
Overigens evolueren confederaties naar federale of unitaire staten...En gezien u geen separatist bent ...........;)... |
Citaat:
In een confederalisme kan één deelstaat eenzijdig "de geldkraan toedraaien". Geen wet die haar dat verbiedt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Opvallend is dat zij die confederalisme en separatisme prediken (=STAATSSOEVEREINITEIT boven BURGERLIJKE SOEVEREINITEIT) diezelfde zijn die referenda al decennia weigeren. Geen toeval me dunkt. |
Citaat:
|
Citaat:
Vlaanderen en Wallonië hebben elk hun eigen natie uitgebouwd. En geen enkel Belgisch staatsnationalisme zal dat nog kunnen terugdraaien. |
Neen, want ik doe dat in een respect voor een andere taal, iets wat ik bij het FDF niet zie, zeker niet tegenover Vlamingen.
EN waar haalt men die theorie van dat bij een federalisme de burger centraal staat en niet bij een confed. ??? Welke zever is dat! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be