Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   1 op 3 Irakezen leeft vandaag in armoede (https://forum.politics.be/showthread.php?t=80819)

ministe van agitatie 19 februari 2007 12:30

1 op 3 Irakezen leeft vandaag in armoede

Al slagen landen als de VS en VK er niet in zorg te dragen voor hun eigen kinderen, ze slagen er wonderwel in het lot van kinderen elders nog erger te maken. Kwestie van prioriteiten natuurlijk.

Eén op drie Irakezen leeft vandaag in armoede. Dat blijkt uit een recente studie van het UNDP (UN Development Programma). Vijf procent leeft in extreme armoede. Het is een zeer felle verslechtering ten opzichte van 2003. De olierijkdommen komen niet langer de Irakese bevolking ten goede, aldus het rapport.

De auteurs van het rapport staan ook zeer kritisch ten opzichte van de pogingen van de VS om op korte termijn een markteconomie te instaleren.

Vooral op het vlak van onderwijs is de toestand schrijnend. Andere indicatoren geven een even negatief beeld. De helft van de bevolking heeft onvoldoende water meer dan 40% heeft niet langer voldoende sanitair.
Volgens het rapport was de economische schoktherapie "naive and immature"
Van een bloeiende middenklasse economie is Irak gereduceerd tot een staat waar één derde van de huishoudens moeten rondkomen met minder dan 70 dollar per week.

A country like Iraq which is blessed ... with the largest potential of natural resources [and] the highest quality of human resources, has been brought to its knees by human hands," aldus UNDP directeur Paolo Lembo.

Enter 19 februari 2007 12:36

Tijdens Saddam zullen ze ook niet echt genoten hebben van de olie-inkomsten, maar waarschijnlijk hadden ze het - vrijheid niet in acht genomen - materieel toch beter.

De Amerikaanse regering denkt een beetje te veel in termen van economische machten en politieke machthebbers. Zolang ze de steun niet hebben van het Iraakse volk verandert er niets.

ministe van agitatie 19 februari 2007 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enter (Bericht 2448587)
Tijdens Saddam zullen ze ook niet echt genoten hebben van de olie-inkomsten

Toch wel: de olieindustrie was genationaliseerd en dus eigendom van de staat. De opbrengst werd massaal in onderwijs, gezondheidszorg en infrastructuur ed, gepompt.

Citaat:

maar waarschijnlijk hadden ze het - vrijheid niet in acht genomen - materieel toch beter.
Niet alleen materieel: ook op vlakken als onderwijs, gezondheidszorg, etc, waren ze veel beter af.

Enter 19 februari 2007 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 2448603)
Toch wel: de olieindustrie was genationaliseerd en dus eigendom van de staat. De opbrengst werd massaal in onderwijs, gezondheidszorg en infrastructuur ed, gepompt.

Niet alleen materieel: ook op vlakken als onderwijs, gezondheidszorg, etc, waren ze veel beter af.

Er wel geen heilige van maken he. :-)

ministe van agitatie 19 februari 2007 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enter (Bericht 2448614)
Er wel geen heilige van maken he.

Absoluut niet. Ik was al een tegenstander van zijn regime toen Donald Rumsfeld in Baghdad nog zoete broodjes met de man ging bakken.

Maar de doorsnee Irakees was wél beter af onder zijn regime. Tenzij je natuurlijk ten oorlog werd gestuurd, met gifgas werd gebombardeerd of in de kelders van één van zijn paleizen aan gruwelijke martelingen werd onderworpen.

Enter 19 februari 2007 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 2448732)
Absoluut niet. Ik was al een tegenstander van zijn regime toen Donald Rumsfeld in Baghdad nog zoete broodjes met de man ging bakken.

Maar de doorsnee Irakees was wél beter af onder zijn regime. Tenzij je natuurlijk ten oorlog werd gestuurd, met gifgas werd gebombardeerd of in de kelders van één van zijn paleizen aan gruwelijke martelingen werd onderworpen.

Het grote voordeel was de afwezigheid van bomaanslagen.

Chipie 19 februari 2007 13:55

Cap houdt van kappen..

Citaat:

Hoe kan men die mensen dan nu zo ver krijgen dat ze een bom tussen hun billen knijpen en zich dan, samen met honderden andere onschuldige medeburgers, in duizenden stukjes de lucht laten invliegen?

Mooi onderwijs, moet ik zeggen... :oops: :evil: :roll: ;-)

Lof der Zotheid 19 februari 2007 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 2448565)
Al slagen landen als de VS en VK er niet in zorg te dragen voor hun eigen kinderen, ze slagen er wonderwel in het lot van kinderen elders nog erger te maken. Kwestie van prioriteiten natuurlijk.

Eén op drie Irakezen leeft vandaag in armoede. Dat blijkt uit een recente studie van het UNDP (UN Development Programma). Vijf procent leeft in extreme armoede. Het is een zeer felle verslechtering ten opzichte van 2003. De olierijkdommen komen niet langer de Irakese bevolking ten goede, aldus het rapport.

De auteurs van het rapport staan ook zeer kritisch ten opzichte van de pogingen van de VS om op korte termijn een markteconomie te instaleren.

Vooral op het vlak van onderwijs is de toestand schrijnend. Andere indicatoren geven een even negatief beeld. De helft van de bevolking heeft onvoldoende water meer dan 40% heeft niet langer voldoende sanitair.
Volgens het rapport was de economische schoktherapie "naive and immature"
Van een bloeiende middenklasse economie is Irak gereduceerd tot een staat waar één derde van de huishoudens moeten rondkomen met minder dan 70 dollar per week.

A country like Iraq which is blessed ... with the largest potential of natural resources [and] the highest quality of human resources, has been brought to its knees by human hands," aldus UNDP directeur Paolo Lembo.

Vertel eens: hoe rijk was de gemiddelde Irakees ten tijde van Saddam? Niet dat ik de illegale invasie van de Yankees ook maar in het geringste goedkeur, maar toch...

TomB 19 februari 2007 17:27

Ik wil al mijn rijkdom opgeven voor een kans op rudimentaire vrijheden en inspraak die je onder saddam niet hebt. Zelfs al is het maar voor een paar jaar.

Dat het niet van een leien dakje is gelopen in Irak is een feit, maar laten we toch niet de grootste verwezenlijking van die oorlog aangaande het volk vergeten.

Jonas Elossov 19 februari 2007 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus (Bericht 2449495)
Vertel eens: hoe rijk was de gemiddelde Irakees ten tijde van Saddam? Niet dat ik de illegale invasie van de Yankees ook maar in het geringste goedkeur, maar toch...

Het verschil is dat ze nu onder een vrije liberale democratie leven - of tenminste dat probeert men ons wijs te maken in het westen... Dus dan kan je toch moeilijk vergelijken, nietwaar.

Trouwens, wals je het mij vraagt had de gemiddelde Irakees het onder Saddam véél beter dan nu.

ministe van agitatie 19 februari 2007 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus (Bericht 2449495)
Vertel eens: hoe rijk was de gemiddelde Irakees ten tijde van Saddam?

Heeft dat belang? Het UNDP stelt dat Irak van een bloeiende middenklasse economie is afgegleden en er nu een felle toename van armoede is. Nu leeft 1 op 3 in armoede. Dat was vroeger anders.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enter
Het grote voordeel was de afwezigheid van bomaanslagen.

Niet louter. Er was electriciteit en stromend, proper water. Die installaties hebben de VS weggebombardeerd. Er was onderwijs op alle niveaus. Er was een zeer sterk uitgebouwde gezondheidszorg. Dat heeft de invasie allemaal weggeveegd.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie
Hoe kan men die mensen dan nu zo ver krijgen dat ze een bom tussen hun billen knijpen en zich dan, samen met honderden andere onschuldige medeburgers, in duizenden stukjes de lucht laten invliegen?
Mooi onderwijs, moet ik zeggen...

Goeie vraag. Ik denk dat dat niet door het onderwijs komt. Het onderwijs in Irak was seculier, dus niet bepaald in functie van zelfmoordaanslagen. Dat mensen bereid zijn zichzelf op te offeren, kan alleen maar verklaard worden door de volstrekt uitzichtloze situatie waarin ze leven. Bij gratie van de VS en het VK.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
laten we toch niet de grootste verwezenlijking van die oorlog aangaande het volk vergeten.

Inderdaad: 1 op 3 Irakezen leeft vandaag in armoede. Voorwaar een grote verwezenlijking.

TomB 19 februari 2007 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 2449886)
Inderdaad: 1 op 3 Irakezen leeft vandaag in armoede. Voorwaar een grote verwezenlijking.

Arm, maar vrij. Extreme poverty = 5%, dat zijn degenen waarvoor Saddam een oplossing had: chemische wapens.

Irak heeft een unieke kans op dit ogenblik.

StevenNr1 19 februari 2007 18:27

Ik wordt toch liever geslagen door een 'autochtone' president dan verkracht door imperialisten.

Chipie 19 februari 2007 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2449954)
Ik wordt toch liever geslagen door een 'autochtone' president dan verkracht door imperialisten.

Dat hadden de Polen, de Tsjechen, de Roemenen, de Oost-Duitsers, de Hongaren, de Joegoslaven enz. ook, maar er werd met hen door bepaalde linkse honden geen rekening gehouden... ;-)

garfield 19 februari 2007 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB (Bericht 2449737)
Ik wil al mijn rijkdom opgeven voor een kans op rudimentaire vrijheden en inspraak die je onder saddam niet hebt. Zelfs al is het maar voor een paar jaar.

Dat het niet van een leien dakje is gelopen in Irak is een feit, maar laten we toch niet de grootste verwezenlijking van die oorlog aangaande het volk vergeten.

akkoord

StevenNr1 19 februari 2007 21:32

Echt, WELKE VERWEZENLIJKING? De mogelijks 1 miljoen excess deaths, de compleet kapotgeschoten civiele infrastructuur, de miljoenen vluchtelingen, ... ?

deryz 19 februari 2007 23:10

Citaat:

ahhh weer eens een verdoken steun aan een dictatuur, voor de zoveelste keer zelfs :)

ministe van agitatie 20 februari 2007 02:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 2450943)
ahhh weer eens een verdoken steun aan een dictatuur, voor de zoveelste keer zelfs

Hey, pipo:

1) feiten opsommen is steun noch afkeer van iets. Het zijn gewoon feiten.

2) ik was al een tegenstander van Saddam's regime toe Rumsfeld nog gezellig handjes met de man stond te schudden.

3) tegenstand of verzet tegen een regime is niet gebaat door het verspreiden van leugens. Het was voor veel Irakezen beter onder het regime van Saddam. Niet voor zij die zich met politiek bezighielden, niet voor zij die voor hun mening uitkwamen, niet voor zij die naar het front werden gestuurd en al zeker niet voor zij die gemarteld en gedood werden.
Maar de feiten zijn wat ze zijn: qua welvaart, onderwijs, gezondheidszorg, enz. stonden de meeste mensen er beter voor dan vandaag.

Het was er naar 't schijnt ook iets rustiger op straat.

Lof der Zotheid 20 februari 2007 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 2449886)
Heeft dat belang? Het UNDP stelt dat Irak van een bloeiende middenklasse economie is afgegleden en er nu een felle toename van armoede is. Nu leeft 1 op 3 in armoede. Dat was vroeger anders.

Dat heeft zeker belang.

Conscience 20 februari 2007 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 2451323)
Het was voor veel Irakezen beter onder het regime van Saddam. Niet voor zij die zich met politiek bezighielden, niet voor zij die voor hun mening uitkwamen, niet voor zij die naar het front werden gestuurd en al zeker niet voor zij die gemarteld en gedood werden.
Maar de feiten zijn wat ze zijn: qua welvaart, onderwijs, gezondheidszorg, enz. stonden de meeste mensen er beter voor dan vandaag.

.

Wat in Irak vandaag gebeurd is humanitair onaanvaardbaar. En ik hou Bush daarvoor schuldig.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be