Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Linkse protestpartij of grotere linkse partij? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=80846)

Linkse Vogel 19 februari 2007 15:53

Linkse protestpartij of grotere linkse partij?

Vraag is duidelijk.

driewerf 19 februari 2007 18:26

Waarom kan je niet en LSP en CAP stemmen? DE LSP zal als fractie binnen de CAP deelnemen aan de verkiezingen, maar niet onafhankelijk.

Jaani_Dushman 19 februari 2007 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel (Bericht 2449290)
Vraag is duidelijk.

Eigenlijk niet... :oops:

abou Anis 20 februari 2007 09:11

Ik heb wel gestemd, maar vind de vraag toch ook niet echt duidelijk. Vooral de tegenstelling die gemaakt wordt tussen een linkse protestpartij en een grotere linkse partij begrijp ik niet goed.

Met alle beperkingen vandien, maar na de laatste federale verkiezingen heb ik eens een berekeningetje gemaakt, bleek dat, als we ervan uitgaan dat diegenen die het verkiezingsprogramma van de PVDA kennen (of de PVDA überhaupt kennen) diegenen zijn die een folder van die partij gekregen/gelezen hebben.
Welnu, op basis van de resultaten bij die vorige federale verkiezingen leidde ik af dat 17% van de mensen die een folder van de PVDA gekregen hadden ook op die partij gestemd hebben. Leg dat misschien eens naast de cijfers qua naambekendheid, verkiezingsbudget, media-aandacht, enz... van Groen! en je zult zien dat die tegenstelling tussen het al dan niet zijn van een protestpartij en een grotere partij op zijn zachtst gezegd kunstmatig is.

TOEVOEGING: vooraleer het "wij ook"-koortje van wal steekt: het zou kunnen dat voor LSP of anderen gelijkaardige cijfers kunnen voorgelegd worden.

KingHagar 20 februari 2007 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 2451490)
Ik heb wel gestemd, maar vind de vraag toch ook niet echt duidelijk. Vooral de tegenstelling die gemaakt wordt tussen een linkse protestpartij en een grotere linkse partij begrijp ik niet goed.

Met alle beperkingen vandien, maar na de laatste federale verkiezingen heb ik eens een berekeningetje gemaakt, bleek dat, als we ervan uitgaan dat diegenen die het verkiezingsprogramma van de PVDA kennen (of de PVDA überhaupt kennen) diegenen zijn die een folder van die partij gekregen/gelezen hebben.
Welnu, op basis van de resultaten bij die vorige federale verkiezingen leidde ik af dat 17% van de mensen die een folder van de PVDA gekregen hadden ook op die partij gestemd hebben. Leg dat misschien eens naast de cijfers qua naambekendheid, verkiezingsbudget, media-aandacht, enz... van Groen! en je zult zien dat die tegenstelling tussen het al dan niet zijn van een protestpartij en een grotere partij op zijn zachtst gezegd kunstmatig is.

TOEVOEGING: vooraleer het "wij ook"-koortje van wal steekt: het zou kunnen dat voor LSP of anderen gelijkaardige cijfers kunnen voorgelegd worden.

Het wij-ook koor zingt:

gelijkaardige??? betere!!! We haalden 45% van jullie stemmen terwijl ons budget amper 10% was!!!!!!!!!!!!! Komt daar nog bij dat als je aan een gemiddelde Vlaming zo vragen om de hem/haar bekende partijen links van sp.a en agalev op te noemen, dat de meeste niet verder komen dan de PvdA.

Pie 20 februari 2007 12:19

Dus als de PVDA historisch slechte verkiezingsresultaten haalt, dan halen jullie nog maar de helft daarvan? Sterk! ;-)

Linkse Vogel 20 februari 2007 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 2451490)

Wel, met linkse protestpartijen bedoel ik CAP, LSP en PVDA. Ik noem ze zo omdat ze dat ook zijn, ze waren niet blij met de huidige linkse partijen en hebben zelf eentje opgericht.

Pie 20 februari 2007 12:31

De PVDA bestaat al langer dan groen

abou Anis 20 februari 2007 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KingHagar (Bericht 2451532)
Het wij-ook koor zingt:

gelijkaardige??? betere!!! We haalden 45% van jullie stemmen terwijl ons budget amper 10% was!!!!!!!!!!!!!

Sterk.
Citaat:

Komt daar nog bij dat als je aan een gemiddelde Vlaming zo vragen om de hem/haar bekende partijen links van sp.a en agalev op te noemen, dat de meeste niet verder komen dan de PvdA.

Helaas overschat je ons. Voor de gemiddelde nederlandstalige Belg is de PVDA een Nederlandse partij. Dhr. en mevr. Gemiddeld kijken verbaasd op als je ze vertelt dat er ook een partij met die naam in België bestaat.

GaRnaaLBeeR 20 februari 2007 13:20

Citaat:

Het wij-ook koor zingt:

gelijkaardige??? betere!!! We haalden 45% van jullie stemmen terwijl ons budget amper 10% was!!!!!!!!!!!!! Komt daar nog bij dat als je aan een gemiddelde Vlaming zo vragen om de hem/haar bekende partijen links van sp.a en agalev op te noemen, dat de meeste niet verder komen dan de PvdA.

En natuurlijk geneeskunde voor het volk, het efect hiervan heeft geen tekeningetjes nodig .

GaRnaaLBeeR 20 februari 2007 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KingHagar
Komt daar nog bij dat als je aan een gemiddelde Vlaming zo vragen om de hem/haar bekende partijen links van sp.a en agalev op te noemen, dat de meeste niet verder komen dan de PvdA.
Citaat:

Helaas overschat je ons. Voor de gemiddelde nederlandstalige Belg is de PVDA een Nederlandse partij. Dhr. en mevr. Gemiddeld kijken verbaasd op als je ze vertelt dat er ook een partij met die naam in België bestaat.

En daarom toch maar de SP.a

KingHagar 20 februari 2007 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pie (Bericht 2451854)
Dus als de PVDA historisch slechte verkiezingsresultaten haalt, dan halen jullie nog maar de helft daarvan? Sterk! ;-)

Op jullie site was er indertijd dan toch geen sprake van historisch slechte score...

KingHagar 20 februari 2007 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 2451992)
Sterk.Helaas overschat je ons. Voor de gemiddelde nederlandstalige Belg is de PVDA een Nederlandse partij. Dhr. en mevr. Gemiddeld kijken verbaasd op als je ze vertelt dat er ook een partij met die naam in België bestaat.

Ik sta regelmatig op straat om oa ons maandblad te verkopen, en mijn inschatting uit de discussies met de mensen die ik dan tegenkom is dat toch de helft de PvdA op zijn minst kan situeren in het politieke landschap. Mss minder goed nieuws is dat men uw partij in de meeste gevallen associeert met de gedeformeerde arbeidersstaat die de Sovjet-Unie was, en dat is meestal geen positief gegeven voor die mensen...

Pie 20 februari 2007 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KingHagar (Bericht 2452189)
Op jullie site was er indertijd dan toch geen sprake van historisch slechte score...

ik dacht dat we het hadden over 2003 (<= laatste federale verkiezingen)

Pie 20 februari 2007 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KingHagar (Bericht 2452211)
Ik sta regelmatig op straat om oa ons maandblad te verkopen, en mijn inschatting uit de discussies met de mensen die ik dan tegenkom is dat toch de helft de PvdA op zijn minst kan situeren in het politieke landschap. Mss minder goed nieuws is dat men uw partij in de meeste gevallen associeert met de gedeformeerde arbeidersstaat die de Sovjet-Unie was, en dat is meestal geen positief gegeven voor die mensen...

Dus meer dan de helft van de mensen waarmee jij op straat discussieert, beginnen over de PVDA en de sovjet-unie? Welke straat is dat?

KingHagar 20 februari 2007 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pie (Bericht 2452274)
ik dacht dat we het hadden over 2003 (<= laatste federale verkiezingen)

OK een misverstand dus.

KingHagar 20 februari 2007 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pie (Bericht 2452279)
Dus meer dan de helft van de mensen waarmee jij op straat discussieert, beginnen over de PVDA en de sovjet-unie? Welke straat is dat?

Gaan we een beetje de flauwe plezante uithangen? Je weet zelf evengoed dat als je milliteert voor een politieke partij, in mijn geval de LSP dus, mensen vragen stellen over die partij, en vaak hoor je dan dat ze enkel PvdA kennen als het over partijen links van spa en groen gaat

Linkse Vogel 20 februari 2007 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pie (Bericht 2451872)
De PVDA bestaat al langer dan groen

Ja maar ze zijn wel nog niet doorgebroken op nationaal vlak, wel al in sommige regio's halen ze massaal veel... Ik hoop dat ze doorbreken.

Pie 21 februari 2007 01:27

Citaat:

Gaan we een beetje de flauwe plezante uithangen? Je weet zelf evengoed dat als je milliteert voor een politieke partij, in mijn geval de LSP dus, mensen vragen stellen over die partij, en vaak hoor je dan dat ze enkel PvdA kennen als het over partijen links van spa en groen gaat
Denk toch dat het te maken heeft met de manier waarop jij met mensen discussieert hoor. Alleszins anders dan de mijne...

KingHagar 21 februari 2007 01:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pie (Bericht 2454209)
Denk toch dat het te maken heeft met de manier waarop jij met mensen discussieert hoor. Alleszins anders dan de mijne...

Allé, tzal aan mij liggen. Soit, mss kunt ge er nog iets van bijleren: pakweg 1 op 2 vlamingen (onbetrouwbare schatting ;-)) kent de PvdA en de meerderheid van degenen die de PvdA kent, associeert haar met stalinisme (betrouwbare schatting)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be