Doki |
19 februari 2007 22:43 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online
(Bericht 2450479)
Spirit Roeselare voor hoofddoek op school
Spirit Roeselare heeft moeite met het verbod van hoofddoeken op school.
Spirit roept de directies van de middelbare scholen in Roeselare op om het dragen van een hoofddoek op school toe te laten en op die manier mee te bouwen aan een stad zonder discriminatie.
Verbod
Een informele rondvraag van de partij leerde dat in zowat alle Roeselaarse scholen een verbod op het dragen van een hoofddoek geldt. De schoolreglementen verbieden de hoofddoek zowel voor het onderwijzend personeel als voor de leerlingen.
Negatieve impact
Volgens Spirit Roeselare heeft een dergelijke maatregel een niet te overziene negatieve pedagogische impact. "Leerlingen worden geleerd bepaalde vormen van discriminatie te aanvaarden", luidt het. "Moslimmeisjes die het been stijf houden, vinden moeilijk nog een school en dat brengt de vrije keuze van onderwijs in het gedrang en legt een hypotheek op de studiekansen van die meisjes". (belga) HLN 19.1.7
De verkiezingen naderen en zoals te verwachten beginnen de dummies van Spirit de moslimallochtonen te paaien door deze extreme vorm van dhimmitude. De dhimmitude ligt niet enkel in het feit dat ze plat gaan voor dit achterlijk islamitisch symbool van vrouwenonderdrukking, maar nog meer in het feit dat ze het hoofddoekverbod gelijk stellen met discriminatie.
|
Even dacht ik "tiens, Online heeft leren schrijven!" maar nee, het was maar een copy-paste. Er zijn nog zekerheden.
Wel een interessant onderwerp trouwens, en voor een keertje eens gerelateerd aan het forumonderwerp.
De dracht van de hoofddoek is een complex verschijnsel omdat 10 vrouwen die hem dragen dat om 10 verschillende redenen kunnen doen. Het is een beetje te eenvoudig en ook onjuist om te stellen dat alle vrouwen die de hoofddoek dragen daartoe verplicht worden. In een aantal gevallen is er zeker sprake van sociale druk of zelfs dwang, maar voor andere vrouwen is het een uiting van de religieuze overtuiging, of van culturele eigenheid, of zelfs een esthetisch attribuut.
Er is een hele discussie (in Frankrijk nog meer) over of die hoofddoek, die toch wel één van de symbolen van de islam is, moet worden verboden in publieke functies en in scholen. Je kan daar argumenten voor en tegen voor vinden, en persoonlijk zie ik niet echt een duidelijk betere optie.
Ik vind wel dat er aan deze discussie veel te veel belang wordt gehecht. Het wordt opgeklopt tot een "symbooldossier" terwijl er veel dringender problemen ivm integratie te regelen zijn.
|