Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   positieve discriminatie of niet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=81311)

Ive De Beckker 22 februari 2007 22:57

positieve discriminatie of niet

Ben je voor zogenaamde positieve discriminatie of tegen?

Vorenus 22 februari 2007 23:10

Discriminatie is discriminatie.

Jos Verhulst 22 februari 2007 23:24

Recht op vrije discriminatie door particulieren is positief, en door de staat beoefende discriminatie is negatief.

Duvelke 23 februari 2007 03:37

voor

driewerf 23 februari 2007 04:58

tegen.
en dit is zelfs een officieel standpunt van de LSP.
(voor zover ik weet heeft de CAP zich nog niet over deze zaak uitgesproken)

ingenious 23 februari 2007 05:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 2459865)
tegen.
en dit is zelfs een officieel standpunt van de LSP.
(voor zover ik weet heeft de CAP zich nog niet over deze zaak uitgesproken)

vree genuanceerd. :? waarom?

hangt er van af wat je onder positieve discriminatie verstaat, en in welke situatie. soms tegen, soms voor.

Duupje 23 februari 2007 08:11

Discriminatie is altijd slecht. Tegen dus.

Er blijft bij positieve discriminatie ook altijd een groep in de kou staan, wat op zich dan de negatieve discriminatie tot gevolg heeft.

Raf 23 februari 2007 09:24

Voor.

Anna List 23 februari 2007 09:56

vanbuitenaf opgelegde en gereguleerde positieve discriminatie ? tegen

wel moeten er (fiscale/financiële)maatregelen zijn die het voor werkgevers interessant maken om 'mensen met minder kansen' (gehandicapten, laag- en ongeschoolden) aan te nemen voor voor hen toegankelijke jobs.

maar voor de duidelijkheid, positieve (of negatieve) discriminatie gewoon op basis van ras of afkomst, zonder afweging van capaciteiten is en blijft hopelijk crimineel.

nu gij weer Raf, of was jij al uitgeargumenteerd ? ;-)

Edina 23 februari 2007 10:08

Dat hangt er vanaf wat je onder positieve discriminatie verstaat.

Indien bij gelijkwaardige (en dus geschikte) kandidaten de voorkeur wordt gegeven aan degenen van een ondervertegenwoordigde groep, heb ik daar geen problemen mee.

Raf 23 februari 2007 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2460106)
nu gij weer Raf, of was jij al uitgeargumenteerd ? ;-)

Laat je persoonlijke aanvalletjes maar achterwege; ik heb er geen boodschap aan.

Doki 23 februari 2007 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ive De Beckker (Bericht 2459471)
Ben je voor zogenaamde positieve discriminatie of tegen?

In principe tegen, maar in sommige gevallen is het noodzakelijk. Wel alleen op tijdelijke basis.

lombas 23 februari 2007 10:10

Het maakt me niet uit, zolang het maar niet de staat is die het oplegt.

Ive De Beckker 23 februari 2007 14:50

Ik ben tegen want discriminatie is altijd discriminatie.
Ik vind dat iedereen de vrijheid moet krijgen om elke keuze zelf te maken zonder zever van de overheid.
Elke mens, elk bedrijf, elke verhuurder, iedereen...

andev 23 februari 2007 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2460143)
Dat hangt er vanaf wat je onder positieve discriminatie verstaat.

Indien bij gelijkwaardige (en dus geschikte) kandidaten de voorkeur wordt gegeven aan degenen van een ondervertegenwoordigde groep, heb ik daar geen problemen mee.

Indien er een tekort aan geschikte kandidaten is voor een bepaalde job, dan moeten ook geschikte (ik zeg wel: geschikte, een kleur is geen diploma of bewijs van geschiktheid) allochtonen zonder problemen aan de bak kunnen komen, daar heb ik geen probleem mee.
Indien er voldoende autochtone kandidaten zijn (... en bij het begrip "nieuwe Belgen" zet ik toch even een vraagteken...- diegenen die hier "nieuwe Belgen" hebben geprocuceerd aan de lopende band moeten hiervoor verantwoordelijk worden gesteld) is het maar normaal dat eerst alle autochtone kandidaten een kans krijgen en pas dan een allochtone! Omdat we overspoeld worden door allochtonen die we hier voor niets van doen hebben... Positieve discriminatie is ongeoorloofde dikke zever en een grove onrechtvaardigheid tov de eigen bewoners, zo simpel is dat, alle multiculgeleuter ten spijt!

TomB 23 februari 2007 18:13

Positieve discriminatie bestaat niet. De positieve discriminatie van een bevolkingsgroep houdt immers per definitie in dat de andere bevolkingsgroepen negatief gediscrimineerd worden.

Casca 23 februari 2007 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst (Bericht 2459533)
Recht op vrije discriminatie door particulieren is positief, en door de staat beoefende discriminatie is negatief.

Mee eens.

TomB 23 februari 2007 18:14

Voorbeeldje, positieve discriminatie van de blanke:

Enkel blanken in mijn zwembad.

TomB 23 februari 2007 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2460143)

In de praktijk bestaan gelijkwaardige kandidaten niet.

Edina 23 februari 2007 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB (Bericht 2461744)
In de praktijk bestaan gelijkwaardige kandidaten niet.

Nee dat klopt, wanneer 2 of meer kandidaten geschikt zijn voor een functie dan kan de kandidaat van een ondervertegenwoordigde groep beter geschikt zijn ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be