Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Walter Vandenbossche (CD&V) - 19 tot 25 februari (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Uitwisseling Vlamingen / Franstaligen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=81345)

Walter Vandenbossche 23 februari 2007 09:17

Uitwisseling Vlamingen / Franstaligen

De 'nieuwe wereldorde' werkt enorm vervreemdend tussen mensen. Media, communicatie en technologie maken van mensen wijk en wereldburgers. Maar buren kennen mekaar niet meer.
Voorstel : eenmaal per jaar uitwisseling tussen klassen van Vlaamse en Franse scholen, verblijf in gastgezinnen, les in andere landstaal, bezoeken gericht op culturele identiteit en respect voor taal

Hieruit kan meer begrip, verstandhouding en verdraagzaamheid groeien.

lomeanor 23 februari 2007 19:23

Ik kan uw voorstel ook anders verwoorden: "Indoctrinatie van de schoolgaande jeugd om te plooien naar het belgische establishment."

Kim 23 februari 2007 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche (Bericht 2460014)
De 'nieuwe wereldorde' werkt enorm vervreemdend tussen mensen. Media, communicatie en technologie maken van mensen wijk en wereldburgers. Maar buren kennen mekaar niet meer.
Voorstel : eenmaal per jaar uitwisseling tussen klassen van Vlaamse en Franse scholen, verblijf in gastgezinnen, les in andere landstaal, bezoeken gericht op culturele identiteit en respect voor taal

Een heel mooi voorstel! :thumbsup:

Met vriendelijke groeten,

Kim Roovers

ZERO 23 februari 2007 19:36

Niet realistisch wegens niet afdwingbaar(lijkt mij moeilijk om zoiets in de eindtermen in te schrijven zonder de ideologische toer op te gaan).
En indien zoiets toch zou verplichten, lijkt het mij zoiets als de legerdienst.
Sommigen zullen zeggen dat het nuttig is, anderen dat het pure tijdsverspilling is.

evilbu 23 februari 2007 19:53

Ik heb gehoord van mensen die ietsje jonger zijn dan mij, dat die uitwisseling die nu gebeuren neerkomen op een oefening Frans.
Frans als Vlamingen daarheen gaan en omgekeerd.:?

Ik hoop dat dit niet het plan is?

Walter Vandenbossche 24 februari 2007 09:52

Het is én taalbad, en cultuurbad én, vooral een mensenbad! We moeten écht mekaar opnieuw ontdekken, spreken, ideeën uitwisselen. Het kan rustig in de eindtermen worden ingeschreven!

Sneta 26 februari 2007 15:22

Bent u er ook voorstander om het wettelijk mogelijk te maken om tweetalig onderwijs te geven in Vlaanderen ?
In Wallonie zijn er reeds enkele scholen waar dit met veel success wordt toegepast.

Ik stel vast dat in Vlaanderen hier nog (ten onrechte) veel koudwatervrees over bestaat.

Wat is uw mening terzake ?

Hans1 26 februari 2007 15:35

Citaat:

Zeer goed. Dit zegt de B.U.B. al sinds zijn oprichting in 2002.

Maar ga dat maar eens Diets maken aan België-haters Luc Vandenbrande en Yves Leterme !

Walter Vandenbossche 26 februari 2007 18:17

Noch Yes Leterme, noch Luc Vanden Brande zijn belgië-haters, da's pure onzin.
Wij moeten wel contant inspanningen doen om mekaar beter te leren kennen, dat leidt tot verdraagzaamheid.
Tweetalig onderwijs moet kunnen, als vrije keuzemogelijkheid!

Hans1 26 februari 2007 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche (Bericht 2470298)
Wij moeten wel contant inspanningen doen om mekaar beter te leren kennen, dat leidt tot verdraagzaamheid.

Ach, ach, u kent uw partijgenoten nog niet...

Dit zijn sluwe mensen die België kapot willen. Il faut lire leurs mots en filigrane !

Toen Leterme ongeremd sprak in "Doorbraak" 2004 gaf hij België geen schijn van kans meer ! Ofwel liegt hij, ofwel is hij schizofreen, maar beiden zijn erg.

evilbu 26 februari 2007 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche (Bericht 2470298)

En wat betekent dat dan voor u, dat tweetalig onderwijs? Tweetalig onderwijs voor Nederlandstaligen in Vlaanderen (dus af en toe eens een lesje wiskunde in het Frans voor de gezelligheid) of werkelijk Franstalige leerlingen en Vlaamse door mekaar?8O

Walter Vandenbossche 26 februari 2007 19:14

Taalkeuze voor bepaalde vakken ( zoals de Europese school)

Sneta 26 februari 2007 19:23

Bent u ook bereid dit binnen CD&V op de agenda te plaatsen ?

Veel Vlamingen ook (en vooral) binnen uw partij reageren namelijk nogal verkrampt op dit idee.

Everytime 26 februari 2007 22:41

Citaat:

Franstaligen en Vlamingen kennen elkaar niet meer omdat ze in twee totaal andere werelden leven. Ik ben tegen de splitsing van België maar het is toch meer dan duidelijk dat Vlamingen en Franstaligen op twee totaal verschillende planeten leven : we kijken niet naar dezelfde medias, we lezen niet dezelfde kranten, de culturele aspecten zijn zeer verschillend (de Franstaligen kijken meer en meer richting Frankrijk, de Vlamingen meer en meer richting Nederland). Wat u voorstelt is geen slecht idee, Mijnheer Vandenbossche, maar zal niets verhelpen.

Walter Vandenbossche 26 februari 2007 22:43

Laat het ons eens proberen! Elke inspanning om mensen samen te brengen, om begrip en verstandhouding tot stand te brengen, hoe miniem ook, loont de moeite

Walter Vandenbossche 26 februari 2007 22:46

Ik wil dit graag op de CD&V agenda ^plaatsen!

Jan Meuleman 26 februari 2007 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche (Bericht 2471357)
Laat het ons eens proberen! Elke inspanning om mensen samen te brengen, om begrip en verstandhouding tot stand te brengen, hoe miniem ook, loont de moeite

Vlamingen doen dat eigenlijk al 177 jaar. Alle toegevingen zijn uitsluitend van de Vlamingen gekomen. En wat is het resultaat?

evilbu 26 februari 2007 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche (Bericht 2471357)

Maar concreet dan : wil u hiermee de taalkennis verbeteren in beide landsdelen?
Bij mijn weten leer je van een weekje rond te lopen in Vlaanderen geen Nederlands, daar kan je volgens mij pas iets aan hebben als je al een stevige basis hebt.
Dat zul je dus ook moeten opleggen aan alle Franstalige leerlingen.
Of komen die uitwisselingen neer op Frans in elke situatie?8O

PS : Voorstel : eenmaal per jaar uitwisseling tussen klassen van Vlaamse en Franse scholen, verblijf in gastgezinnen, les in andere landstaal, bezoeken gericht op culturele identiteit en respect voor taal

Waarom "culturele identiteit", als wij Belgen een volk zijn is dat toch niet nodig want onze cultuur is toch identiek?:?

Walter Vandenbossche 26 februari 2007 22:50

Je weet best dat we meerdere culturele identiteiten in België hebben. De misvattingen leiden m.i. regelrecht tot racisme tussen 'Belgen' ( mijn besluit uit de vele reacties deze week) Ik lees weinigs positief, opbouwend. Ik wist niet dat Vlamingen ( af en toe) zo onderscheidend waren...

Sneta 27 februari 2007 10:48

Ach,

Het is maar een forum met een oververtegenwoordiging van een bepaalde fractie (niet echt representatief voor de hele bevolking)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be