Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   7% vlamingen nog in Brussel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=81407)

deryz 23 februari 2007 17:38

7% vlamingen nog in Brussel

Nederlandssprekenden zijn meer dan hun aandeel in de bevolking vertegenwoordigd in Brussel

De Nederlandssprekende bevolking is met 11% van de mandaten nog relatief goed vertegenwoordigd in de Brusselse gemeentebesturen als het vergeleken wordt met hun effectieve aanwezigheid in de bevolking. Het inschatten van het aantal 'Vlamingen' in Brussel is een heikele onderneming. Voortgaande op de telling van de Nederlandstalige belastingsaangiftes die enkele jaren geleden (nog) 8,5% bedroeg kan een berekening gebeuren van het aandeel Vlaamse 'oude Belgen' in een gemeente, na aftrek van de inwoners van vreemde afkomst. Van deze 8,5% is allicht nog een fractie van 1% �* 1,5% terug te vinden bij de allochtonen maar zij bestaat toch in hoofdzaak uit oude Vlamingen van niet-vreemde origine.

Bevolking en verkozenen 2006 in Brussel naar afkomst

Bevolking
Verkozenen

Brusselaars van vreemde afkomst
57%
26%

Franstaligen van niet-vreemde afkomst
36%
63%

Nederlandstaligen van niet vreemde afkomst
7%

11%

Totaal
100%
100%

In de Brusselse bevolking vormen ook de Franstalige 'oude Belgen' dus een minderheid die nog (tijdelijk) een meerderheidspositie in handen heeft die in 2012 wel eens erg kan afgekalfd worden en, voor alle gemeenten samen, allicht geen meerderheid meer zal uitmaken.

Griffin 23 februari 2007 18:09

Uw aapjes zijn aan het paniekeren.

baseballpolitieker 23 februari 2007 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 2461588)
Nederlandssprekenden zijn meer dan hun aandeel in de bevolking vertegenwoordigd in Brussel

De Nederlandssprekende bevolking is met 11% van de mandaten nog relatief goed vertegenwoordigd in de Brusselse gemeentebesturen als het vergeleken wordt met hun effectieve aanwezigheid in de bevolking. Het inschatten van het aantal 'Vlamingen' in Brussel is een heikele onderneming. Voortgaande op de telling van de Nederlandstalige belastingsaangiftes die enkele jaren geleden (nog) 8,5% bedroeg kan een berekening gebeuren van het aandeel Vlaamse 'oude Belgen' in een gemeente, na aftrek van de inwoners van vreemde afkomst. Van deze 8,5% is allicht nog een fractie van 1% �* 1,5% terug te vinden bij de allochtonen maar zij bestaat toch in hoofdzaak uit oude Vlamingen van niet-vreemde origine.

Bevolking
Verkozenen

57%
26%

36%
63%

7%

11%

Totaal
100%
100%

In de Brusselse bevolking vormen ook de Franstalige 'oude Belgen' dus een minderheid die nog (tijdelijk) een meerderheidspositie in handen heeft die in 2012 wel eens erg kan afgekalfd worden en, voor alle gemeenten samen, allicht geen meerderheid meer zal uitmaken.

WIj doen het slecht bedoel je, maar dat komt natuurlijk door de taal! Echt bemoedigende cijfers vind ik niet, het aantal brusselaars van vreemde afkomst dat op ons stemt is echt te weinig als je dat verglijkt met hoeveel brusselaars van vreemde afkomst op franstalige stemmen! De franstaligen zijn met 5 keer meer dan ons maar krijgen meer dan 5 keer meer stemmen van de brusselaars van vreemde afkomst, niet goed dus!

labyrinth 23 februari 2007 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 2461588)

Bevolking
Verkozenen

57%
26%

36%
63%

7%
11%

Totaal
100%
100%

Nederlands met liefde promoten, in plaats van met haat en afwijzing.

evilbu 23 februari 2007 18:34

Met "gemeentebestuur" bedoel je daarmee gewoon de gemeenteraad?8O Wat is de definitie van "vreemde afkomst" precies?:sorry:

deryz 23 februari 2007 18:52

bron & meer info:

http://www.npdata.be/BuG/51/BuG-51.htm

ik vind het toch ontrustend dat er nog slechts 7 % vlamingen in brussel wonen hoor

Bazilfunk 23 februari 2007 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 2461887)
bron & meer info:

ik vind het toch ontrustend dat er nog slechts 7 % vlamingen in brussel wonen hoor

Tja ge gaat niet rond de feit omheen kunnen dat het vlaams parlement zich zou moeten vestigen in Antwerpen. Waar het na de onafhankelijkheidverklaring zal buitengebonjourd worden vermits er een dan een Antwerps parlement komt.

Brussel is franstalig dus stop met die religieuze kruistocht om brusselaars te overhalen te kiezen voor het vlaamse geloof.

deryz 23 februari 2007 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk (Bericht 2461958)
Tja ge gaat niet rond de feit omheen kunnen dat het vlaams parlement zich zou moeten vestigen in Antwerpen. Waar het na de onafhankelijkheidverklaring zal buitengebonjourd worden vermits er een dan een Antwerps parlement komt.

Brussel is franstalig dus stop met die religieuze kruistocht om brusselaars te overhalen te kiezen voor het vlaamse geloof.

Brussel ligt in Vlaanderen tot nader order.
een Vlaams Parlement mag in Antwerpen, een Antwerps parlement is niet nodig

Bazilfunk 23 februari 2007 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 2461962)
Brussel ligt in Vlaanderen tot nader order.
een Vlaams Parlement mag in Antwerpen, een Antwerps parlement is niet nodig

Misschien wordt het dan eens tijd om u bij de realiteit neer te leggen en in te zien dat vlaanderen is opgeschoven.

Hoe kan een onafhankelijk Antwerpen nu oppereren zonder parlement? Vlaanderen zal het zonder Antwerpen moeten stellen hoor. Of denkt ge echt dat wij de hoofdstad willen zijn van boerkesland?

Chipie 23 februari 2007 19:59

Ik begrijp niet waarom Vlaanderen, met al zijn geld, geen hele Waalse dorpen opkoopt en Brussel met Vlaamse dorpen omsingelt... ;-)

Daar kost de grond toch praktisch niets en zijn de woningen spotgoedkoop...

Wist U dat muizen kunnen lachen?

ilfalco 23 februari 2007 20:03

het zal niet lang meer duren of de franstaligen zullen ook een minderheid zijn... of beter gezegd de autochtone franstalige, als dat het geval al niet is.

duveltje382 23 februari 2007 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco;2462096[U
]het zal niet lang meer duren of de franstaligen[/u] zullen ook een minderheid zijn... of beter gezegd de autochtone franstalige, als dat het geval al niet is.

Er zijn heel veel allochtonen die ook Franstalig zijn hé ......

evilbu 23 februari 2007 20:09

Citaat:

bron & meer info:

Dank je, maar ik blijf verward :wtf::sorry:
Kan u me even helpen :

-welke vereisten zijn er om te kunnen kandidaat zijn bij de gemeenteraadsverkiezingen (Eu burger, nationaliteit, enz...)

- wat is een "niet oud Belg" en "allochtoon" en "vreemde afkomst" heel precies?:?

Marlboro 23 februari 2007 20:22

Citaat:

bron & meer info:

Tja jong en het beterd er niet op zenne.
Ik zeg u;vlaanderen laten ze kapot gaan en vlaanderen zal binnen XXXXjaren geen vlaanderen meer zijn of toch niet in de grootsteden.

Als mensen dit normaal vinden dat er in brussel met bv schaarbeek en molenbeek enz...bijna geen vlamingen meer wonen dan zit er iets goed los.

ilfalco 23 februari 2007 20:34

Citaat:

Er zijn heel veel allochtonen die ook Franstalig zijn hé ......
uiteraard. Maar het gaat over de moedertaal. Hoeveel van die maghreb franstaligen spreken thuis frans?

deryz 23 februari 2007 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk (Bericht 2461985)
Misschien wordt het dan eens tijd om u bij de realiteit neer te leggen en in te zien dat vlaanderen is opgeschoven.

Hoe kan een onafhankelijk Antwerpen nu oppereren zonder parlement? Vlaanderen zal het zonder Antwerpen moeten stellen hoor. Of denkt ge echt dat wij de hoofdstad willen zijn van boerkesland?

er moet helemaal geen onafhankelijk antwerpen komen, een onafhankelijk vlaanderen met brussel of antwerpen als hoofdstad,
wees maar zeker dat er een meerderheid in antwerpen voor zal zijn

duveltje382 23 februari 2007 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 2462183)
er moet helemaal geen onafhankelijk antwerpen komen, een onafhankelijk vlaanderen met brussel of antwerpen als hoofdstad,

Voor Brussel of voor Antwerpen?

Marlboro 23 februari 2007 20:49

Citaat:

Neen,de hoofstad van vlaanderen is brussel.Met brussel moeten we dan ook wel een uitzondering maken en daarmee bedoel ik dat we de 2 taligheid laten zoals het is.

Men moet er wel voor zorgen dat men in alle scholen vroeger begint om nederlands te leren.
Ik ken iemand die naar een school in brussel gaat en die heeft maar vanaf het 3de middelbaar nederlands gezien wat dus extreem laat is en voor sommigen veel te laat.

Ik had int 5de studiejaar zelfs al frans.

duveltje382 23 februari 2007 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro (Bericht 2462195)
Neen,de hoofstad van vlaanderen is brussel.Met brussel moeten we dan ook wel een uitzondering maken en daarmee bedoel ik dat we de 2 taligheid laten zoals het is.

Men moet er wel voor zorgen dat men in alle scholen vroeger begint om nederlands te leren.
Ik ken iemand die naar een school in brussel gaat en die heeft maar vanaf het 3de middelbaar nederlands gezien wat dus extreem laat is en voor sommigen veel te laat.

Ik had int 5de studiejaar zelfs al frans.

of drie talig,+ het Berbers ....

Bazilfunk 23 februari 2007 21:21

Citaat:

Wees maar zeker dat er een meerderheid voor een onafhankelijk Antwerpen los van vlaanderen is in Antwerpen. We zijn niet voor niets "dikkenekken" hé ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be