Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vijftienjarig meisje geïnterneerd wegens schoolfobie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=81412)

Jos Verhulst 23 februari 2007 18:52

Vijftienjarig meisje geïnterneerd wegens schoolfobie

In Duitsland is een meisje van 15 jaar opgesloten in een psychiatrische instelling wegens 'schoolfobie'. Melissa Busekros is oudste van een Duits gezin met zes kinderen.

Het kind had het moeilijk op school en de ouders hadden het initiatief genomen om haar grotendeels thuis te onderrichten. Hierop nam de Duitse staat het kind in beslag, en het werd Orwellsgewijs als lijdend aan 'schoolfobie' ('Schulphobie', letterlijk zo in het psychiatrisch verslag) geïnterneerd. Thuisleren werd in 1938 door Hitler verboden, en de betrokken wetgeving is in Duitsland nog steeds van kracht.

http://www.netzwerk-bildungsfreiheit...l/melissa.html
http://www.nn-online.de/artikel.asp?art=605753&kat=10

Melissa Busekros

De rest van het gezin

jurgen79 23 februari 2007 18:55

Werk-fobie? Zou dit ook al erkent worden in Vlaanderen? :lol:
Wat een bende zwakkelingen daar in Duitsland...is er blijkbaar na hun tweede wereldoorlog nooit meer terug bovenop geraakt ;-)

duveltje382 23 februari 2007 19:14

Wie heeft er nu geen schoolfobie als kind?:roll:

De schoofzak 23 februari 2007 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst (Bericht 2461888)
In Duitsland ....
...
Het kind had het moeilijk op school en de ouders hadden het initiatief genomen om haar grotendeels thuis te onderrichten....
...

Hoe noemt zoiets? Overbeschermen? Het probleem niet willen zien, en het daardoor nog erger maken ??

lezer 23 februari 2007 21:01

Dit tart alle verbeelding.

Ik begrijp niet dat er in Duitsland geen massale volksopstand plaatsvindt.

Babeth 23 februari 2007 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2461952)
Wie heeft er nu geen schoolfobie als kind?:roll:

Ik had het niet. Eerlijk gezegd heb ik 20 jaar in de schoolbanken gezeten en ik heb er nog steeds heimwee naar.

Dat het meisje een afkeer kreeg voor school omdat ze het daar moeilijk had kan ik wel begrijpen, bijvoorbeeld: pesten heb ik aan der lijve ondervonden en dat kan heel zwaar zijn als je niet sterk genoeg bent om het te verdragen. Haar ouders wilden haar gewoon een goede oplossing aanreiken en dat de Duitse overheid daar zo moeilijk om doet vind ik verkeerd. Ze zouden beter die ouders begeleiden in plaats van hen af te doen als gestoord. Het is geen folieke van de ouders ! Je gaat niet zomaar veel tijd (en dus geld) in je kind stoppen om het thuis te onderwijzen als je het voor veel minder moeite naar school kunt schoppen.

Moest ik nu kinderen hebben, ik zou ze waarschijnlijk thuis onderwijzen ja. Omdat ik zo weinig vertrouwen heb in de moderne lesmethodes.

Bhairav 23 februari 2007 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2461896)
Werk-fobie? Zou dit ook al erkent worden in Vlaanderen? :lol:
Wat een bende zwakkelingen daar in Duitsland...is er blijkbaar na hun tweede wereldoorlog nooit meer terug bovenop geraakt ;-)

Is dat wel een goed voorbeeld voor echte germanen, zoals Vlamingen?

duveltje382 23 februari 2007 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Babeth (Bericht 2462240)
Ik had het niet. Eerlijk gezegd heb ik 20 jaar in de schoolbanken gezeten en ik heb er nog steeds heimwee naar.

Dat het meisje een afkeer kreeg voor school omdat ze het daar moeilijk had kan ik wel begrijpen, bijvoorbeeld: pesten heb ik aan der lijve ondervonden en dat kan heel zwaar zijn als je niet sterk genoeg bent om het te verdragen. Haar ouders wilden haar gewoon een goede oplossing aanreiken en dat de Duitse overheid daar zo moeilijk om doet vind ik verkeerd. Ze zouden beter die ouders begeleiden in plaats van hen af te doen als gestoord. Het is geen folieke van de ouders ! Je gaat niet zomaar veel tijd (en dus geld) in je kind stoppen om het thuis te onderwijzen als je het voor veel minder moeite naar school kunt schoppen.

Moest ik nu kinderen hebben, ik zou ze waarschijnlijk thuis onderwijzen ja. Omdat ik zo weinig vertrouwen heb in de moderne lesmethodes.

Idd heel juist van U,maar ik kom uit een andere generatie,jaren 1970,wij waren allemaal tegen de school hé .....
Dat moest toen zo ...

Jos Verhulst 23 februari 2007 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Babeth (Bericht 2462240)

Te noteren valt dat dit geen gezin van thuisleerders is. De andere kinderen gaan naar school, en ook het geïnterneerde meisje volgde nog gedeeltelijk les. Volgens de vader is een school evenwel niet voor alle kinderen even geschikt.

Ik heb hierover gepost omdat ik de notie van 'schoolfobie' als ziekte en als reden voor internering en psychiatrische verzorging zo onwaarschijnlijk absurd en autoritair vind. Wat de staat goedkeurt is de norm, en een mens die om één of andere reden aan die norm niet beantwoordt is gestoord en moet met geweld worden verpleegd. Volkomen willekeur, zeker wanneer je ook nog weet dat dit gezin in andere landen absoluut geen probleem zou gehad hebben.

Duitsland is nog altijd veel totalitairder dan men doorgaans denkt.

AyneRand 23 februari 2007 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst (Bericht 2462329)
Te noteren valt dat dit geen gezin van thuisleerders is. De andere kinderen gaan naar school, en ook het geïnterneerde meisje volgde nog gedeeltelijk les. Volgens de vader is een school evenwel niet voor alle kinderen even geschikt.

Ik heb hierover gepost omdat ik de notie van 'schoolfobie' als ziekte en als reden voor internering en psychiatrische verzorging zo onwaarschijnlijk absurd en autoritair vind. Wat de staat goedkeurt is de norm, en een mens die om één of andere reden aan die norm niet beantwoordt is gestoord en moet met geweld worden verpleegd. Volkomen willekeur, zeker wanneer je ook nog weet dat dit gezin in andere landen absoluut geen probleem zou gehad hebben.

Who cares, de financiële toegevoegde waarde van dat kind is nihil en daar draait het voor de meeste Duitsers om.

stropkeuh 23 februari 2007 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lezer (Bericht 2462223)
Dit tart alle verbeelding.

Ik begrijp niet dat er in Duitsland geen massale volksopstand plaatsvindt.

Nee idd, en zeker met zo een wet uit de tijd van Dolf. Das echt super achterlijk voor een land in de 21tigste eeuw.
Boete voor onttrekken aan de leerplicht is nog in te komen, maar zoiets, pfffffff :roll: :roll:

De schoofzak 24 februari 2007 10:12

Jullie zien dat allemaal nogal erg negatief.
Ik vind dat dat kind moet beschermd worden tegen haar ouders.

Straks durft dat meisje niet meer alleen op straat gaan, dan kunnen papa en mama altijd meegaan ...
straks durft ze ook niet te solliciteren, gaan ze haar zelfstandige maken?
Durft ze niet te spreken tegen de klanten ...
Nog sjance dat ze niet zal moeten gaan stempelen, met al dat ruig volk in een rij voor de stempelende ambtenaar ...

Die ouders hebben waarschijnlijk een serieuze draai verkeerd in hun hoofd, ze kiezen ervoor om hun dochter nog meer in haar ziekte te duwen ....
neen, ze zal beter af zijn als ze deftig geholpen wordt.

En inderdaad, men zou beter de ouders gekollokeerd hebben, met een speciaal programma om hen wat te leren over opvoeding. Zo in de zin van "opvoeden is durven loslaten", zelfstandigheid aanleren enzovoorts ...

Jos Verhulst 24 februari 2007 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2462971)
Jullie zien dat allemaal nogal erg negatief.
Ik vind dat dat kind moet beschermd worden tegen haar ouders.

Er zijn kinderen die verregaand beschadigd worden door de staatsgecontroleerde scholen. Vooral voor goed- of hoogbegaafde jongeren kan de school op een regelrechte kwelling uitdraaien. Ik zeg niet dat dit altijd gebeurt, want iedere mens is weer verschillend; maar het gebeurt wel regelmatig. Wij hebben zelf onze schoolfobe kinderen indertijd thuis laten leren, nadat de zaken op school duidelijk scheef begonnen te lopen. Het resultaat is geweest dat drie van de vier hun middelbaar diploma enkele jaren vroeger konden behalen zodat ze ook veel sneller (en met goed gevolg) aan hun hogere studies konden beginnen. Dat is geen uitzondering: in de USA waar tussen 1 en 2 miljoen kinderen thuisleren, is dit een algemeen voorkomend fenomeen. Niet het kind, maar de school is het probleem: de school vertraagt of hindert het natuurlijke leerproces. Daarnaast is een school natuurlijk ook regelmatig een broeihaard voor luizen, pesten, en het aanleren van druggebruik.

http://www.sco-kohnstamminstituut.uv...ectiviteit.pdf

Dat de internering van dit kind volkomen subjectief is blijkt alleen reeds uit het feit, dat het gezin geen enkel probleem zou hebben gehad indien het in Engeland, de USA of ook in Vlaanderen zou hebben geleefd. Op die plaatsen in thuisleren immers toegestaan. In Duitsland is het echter verboden; daar vindt men dat kinderen tegen hun ouders moeten beschermd worden.

Raven 24 februari 2007 11:11

Wat dat kind nodig heeft is een draai rond haar oren, en een schop onder haar kloten richting de school.

Dronkoers 24 februari 2007 11:49

Ik wenste dat ze dat bij mij in den tijd ook deden... of is schoolmoeheid iets anders dan schoolfobie?

the_dude 24 februari 2007 12:12

ten tijde van dolf was die wet ingegeven om jongeren geen andere ideeën aan te rijken dan diegene die hem ok vond. In een democratisch land bestaat de kans dat thuisleren juist door de dolfaanhangers (en andere religies) gebruikt wordt om jongeren hun keus te ontnemen en ze van jongsaf aan te indoctrineren zonder kennismaking met andere waarden & normen.
Of hoe een wet met minder positieve basisbedoeling in een andere omgeving zeer nuttig kan blijken.

duveltje382 24 februari 2007 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 2463059)
Wat dat kind nodig heeft is een draai rond haar oren, en een schop onder haar kloten richting de school.

tja Raven waar ga jij die vinden ....:roll:

TomB 24 februari 2007 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst (Bericht 2462329)

Het totalitaire zit een beetje in de cultuur in Duitsland, de nood om precies and ingrijpend te zijn. Het heeft positieve alsook negatieve gevolgen.

Dit voorbeeld is absurd, het lijkt me uit wat ik lees overduidlijk dat het hier om ouders gaat die above and beyond gaan voor hun dochter ipv verzuim, en al zeker geen aandoening die om internatie vraagt. Schoollopen is geen vereiste om te functioneren in de maatschappij.

the_dude 24 februari 2007 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
; Schoollopen is geen vereiste om te functioneren in de maatschappij.

als je domme meelopers wilt kneden niet. Als je een deftige maatschappij wilt opzetten met denkende mensen dan is schoollopen in een zo'n neutraal mogelijke omgeving waar van alle mogelijke waarden en normen geproeft kan worden en waar een mens in zoveel mogelijk vrijheid zijn EIGEN waarden en normen uit kan distilleren een broodnoodzakelijkheid.

Dynamics 24 februari 2007 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2461896)
Werk-fobie? Zou dit ook al erkenD worden in Vlaanderen? :lol:

Kan u commentaar acherwege laten als u niets kent over de hersenwerking en serotoninetekorten. Schoolfobie is iets vrij vaak voorkomend, maar enige achtergrondkennis is daarvoor nodig. Ik kan geen uitspraken doen over het al dan niet goed aanpakken van haar behandeling, maar weet wel dat dit voor veel mensen een serieus probleem is, maar daarvoor moetje net dat ietsje meer dan het Vlaams Belang foldertje lezen.
En ik die dacht dat VB-ers wel wisten wat angsten zijn aangezien ze 's nachts niet buiten durven komen, bang om overal overvallen te worden,ik vind dat niet erg hoor dat jullie binnenblijven, dan is het lekker rustig.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be