Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Was HIJ een zwijn? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=8167)

ydde 12 januari 2004 21:00

Ik denk van wel, als ge eens door de bijbel bladert leert ge dat HIJ enkele mannen van hun wijf scheide en meesleurde op trektocht. Die trektocht leidde van feest tot feest waar er wijn werd gezopen, visbanketten gehouden en allerlei vermakelijkheden zich voordeden. HIJ deed zelfs beter dan Copperfield (op sommige momenten) en schroomde ZICH niet om hier en daar wat rake meppen op vreemde smoelen te geven. Zijn adepten gaven hem zelfs de schaboutelijke titel van "HERDER"! Vergeet nooit dat herders (in die tijd) befaamde vechtjassen waren ... Zei David niet tegen Koning Saul (toen hij tegen Goliath ging vechten en Saul daarover zijn twijfels had): " Maar Sire, vergeet niet dat ik vroeger herder was en dus mijn kudde verdedigde door beren te doden, wolven te verjagen, leeuwen af te schrikken en rovers te verdrijven. Ergo ik ben een echte macho en zeker géén janet!"
En daarom denk ik dat HIJ eigenlijk wel een varken was ... (maar 'k kan mis zijn natuurlijk, voor 't geval HIJ meeleest!)

12 sec. of numarx 12 januari 2004 21:01

Jan Van den Berghe! Kom es kijken wa die doeeeeet!

The Paulus Experience 12 januari 2004 21:13

2/10 (voor ydde)

ydde 13 januari 2004 00:29

Gelukkig toch nog ééne die "mij" leest ... :lol:

Het Skill Effect 13 januari 2004 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ydde
Gelukkig toch nog ééne die "mij" leest ... :lol:

Gijzelf misschien? :?

Pelgrim 13 januari 2004 11:08

Ik ben het toch eens hoor!

De Knut 13 januari 2004 11:43

Het is voor Hem een compliment te mogen horen dat Hij een zwijn was.
Ik verwijs naar de Keltische traditie waar het everzwijn een heilig dier was. Ik denk hierbij aan de legende van Tuan Mac Carrell, die veranderde in een everzwijn om de komst van Firbolg te symboliseren.

Tevens is het Everzwijn een symbool voor de moed en onbevreesdheid en was het symbool van zowel Keltische als Saksische strijders (we zien het ook in de latere Vikingtijd terug als oorlogssymbool).
Het wordt vaak gevonden op schilden, wapens en helmen.

Denk ook aan de godin Atalante. Op een vaas met de Calydonische jacht als onderwerp is haar naam gespeld Atalate. De Etrusken noemden haar Atlnta of Atlenta. Griekse jageres. Haar attributen zijn: leeuw, everzwijn (varken) en beer; gouden appels; water of bron; speer. Atalanta was een afstammeling van de Amazones. Ze wordt in bepaalde aspecten ook wel geïdentificeerd met Artemis, de grote godin van de Amazones. Het everzwijn was het embleem van Kalydon; het was gewijd aan Ares, die volgens sommigen Meleagers vader was.

Tot slot denk ik ook aan de legendarische koning Arthur, een symbool van wijsheid en kracht. Ook hij wordt verbonden met een everzwijn. Arthur wordt in de middeleeuwse literatuur ook Arthurus of Artgur genoemd, wat niet meer of minder wil zeggen dan beer-man. En een beer is dan weer een mannelijk zwijn.

Luddo 13 januari 2004 12:03

Citaat:

Ik denk van wel, als ge eens door de bijbel bladert leert ge dat HIJ enkele mannen van hun wijf scheide en meesleurde op trektocht. Die trektocht leidde van feest tot feest waar er wijn werd gezopen, visbanketten gehouden en allerlei vermakelijkheden zich voordeden. HIJ deed zelfs beter dan Copperfield (op sommige momenten) en schroomde ZICH niet om hier en daar wat rake meppen op vreemde smoelen te geven. Zijn adepten gaven hem zelfs de schaboutelijke titel van "HERDER"! Vergeet nooit dat herders (in die tijd) befaamde vechtjassen waren ... Zei David niet tegen Koning Saul (toen hij tegen Goliath ging vechten en Saul daarover zijn twijfels had): " Maar Sire, vergeet niet dat ik vroeger herder was en dus mijn kudde verdedigde door beren te doden, wolven te verjagen, leeuwen af te schrikken en rovers te verdrijven. Ergo ik ben een echte macho en zeker géén janet!"
En daarom denk ik dat HIJ eigenlijk wel een varken was ... (maar 'k kan mis zijn natuurlijk, voor 't geval HIJ meeleest!)

Heel leuk! Heb je zo niets over Mohammed?

Aangebrande Phönix 13 januari 2004 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Citaat:

Dat was een konijn.

De Knut 13 januari 2004 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luddo

Dat was een konijn.

Dat zou wel eens kunnen. Konijnen pakken ook alles, zelfs als het minderjarig is.

Pelgrim 13 januari 2004 16:22

Citaat:

Dat zou wel eens kunnen. Konijnen pakken ook alles, zelfs als het minderjarig is.
Ik krijg plots vreemde visioenen uit mijn prille jeugd 8O

Spelev 13 januari 2004 16:42

Neen kloot, beledigt HEM niet meer zenne
11% [ 1 ]
Pfff ...uwe zever lees ik al lang niet meer
88% [ 8 ]

Totaal aantal stemmen : 9

Er ombreekt 1%.

ONAANVAARDBAAR!!!! :wink:

Aangebrande Phönix 13 januari 2004 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Citaat:

Ik krijg plots vreemde visioenen uit mijn prille jeugd 8O

De een soort stemmen zeggen u mensen neer te steken, de andere uw broek.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Knut

Een voorzet en waarachtig, het is De Knut die hem binnenkopt.

DaBlacky 13 januari 2004 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 12 sec. of numarx

9/10

Aangebrande Phönix 14 januari 2004 00:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 12 sec. of numarx

9/10

Ik haat het als ik een trend start!

[size=1](Doe ik het goed, oh meester?)[/size]

De Knut 14 januari 2004 09:24

Citaat:

ja se... als ik al eens mijn best doe om serieus te reageren, zoals over het everzwijn, is er toch geen kat die het leest.... :wink:

ydde 14 januari 2004 09:48

Citaat:

Citaat:

ja se... als ik al eens mijn best doe om serieus te reageren, zoals over het everzwijn, is er toch geen kat die het leest.... :wink:

Ikke wel (en geïnteresseert zenne!) Zeer goede bijdrage!

Knuppel 14 januari 2004 12:14

Zeg Ydde, dat was een moeilijke poll, hoor!

Stemmen op 'die zever lees ik niet' en het net wél gelezen hebben,
en dat allemaal om niet op het eerste te moeten stemmen omdat ik je eigenlijk gelijk geef met je 'zever'... :?

Gelukkig heb ik er wel al goed mee kunnen lachen. :lol:

Aangebrande Phönix 14 januari 2004 14:54

Citaat:

Citaat:

Ik denk dat er velen het lezen, maar weinigen er iets aan toe te voegen hebben. (o ja, Atalante was geen godin, enkel een heroine)

Wanne 14 januari 2004 15:14

Een 'trek'-tocht...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be