Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Verbod op Scoutsuniformen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=8174)

dejohan 13 januari 2004 12:03

Als men hoofddoeken wil verbieden, kan men evengoed scoutsuniformen verbieden.

Ja maar, hoorde ik iemand zeggen, de islam is een militante en intolerante godsdienst. Nu ben ik het daar niet mee eens, hoewel er in de islam natuurlijk zoals in elke religie fundamentalisme bestaat. Deze fundamentalisten gelijkstellen met alle islamisten vind ik een verkeerde redenering. Maar uit goodwill wil ik ze wel even volgen, en toepassen op de scouts.

Want volgens dezelfde redenering is de scouts een para-militaire organisatie die een uitgesproken rechts-religieuze en nationalistische ideologie onderschrijft, en bovendien uitgaat van een hogere morele waarde van haar leden.

De Scouts (letterlijk vertaald: verkenners) was oorspronkelijk een militaire subdivisie in het Engelse leger in Zuid Afrika, opgericht door Lord Baden Powel, met het doel meer manschappen te hebben in de Boerenoorlog. Ze kregen een militaire training en hadden en een uitgesproken hierarchische structuur.
Later zou Baden Powel de vader van deze jeugdbeweging blijven, en hun internationalisering blijven leiden. Hij schreef christelijke geinspireerde boeken voor de scouts, richtlijnen voor het leven. Scoutsjongeren waren verplicht die richtlijnen te kennen. Naast morele, filosofische en religieuze lessen, bevatten zijn boeken para-militaire technieken, zoals het opzetten van een basiskamp, overlevingstechnieken, sluiptechnieken e.d.m. Daarenboven legde Baden Powel regelmatig de nadruk op de morele superioriteit van een goede scouts tegenover andere jongeren. Een goede scout was sterker, slimmer, handiger en had meer karakter dan andere kinderen. Hij hecht veel belang aan het dragen van een piekfijn uniform, liefst elke dag. Het uniform is een cruciaal symbool om het onderscheid tussen een goede scout en een ander kind duidelijk te maken.

Zowat de tweede grondlegger van de Scouts en goede vriend van Baden Powel was Rudyard Kipling, die het Jungle Book schreef. Het Jungle book vormt nog steeds het verhaal waar voor de jongere kinderen het concept van Scouting wordt opgehangen. Naast het Jungle Book was Kipling een van de grote denkers in het nationalistische en imperialistische gedachtengoed van voor de tweede wereldoorlog. Hij heeft de term kolonialisme uitgevonden en gepropageerd. Zijn boek, "the White man's Burden" is een boek waarin de superioriteit van het blanke ras als justificatie wordt gezien voor het koloniseren en onderdrukken van andere 'minderwaardige' volkeren.

Ik pleit dus voor het verbod op het openbaar dragen van een scoutsuniform, omdat dit uniform een duidelijk symbool is voor de morele superioriteit is van de scoutsbeweging die een uitgesproken nationalistische en militante idelologie onderschrijft. Iedereen is vrij de kleding te dragen die hij wil, maar dit uniform is een belediging voor onze democratie en een teken van de mentale onderdrukking en brainwashing van onze kinderen.

The Paulus Experience 13 januari 2004 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan

goed idee.

Niet een beetje aan overreageren?

dejohan 13 januari 2004 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience
Citaat:

goed idee.

Is het je nog niet opgevallen dat die mannen bruine hemden aanhebben met een Vlaamse leeuw op de schouder?

Jorge 13 januari 2004 12:28

Op zich niet slecht gevonden ware het niet dat er enkele hiaten inzitten, als ex-scouts die zo'n 18 jaar actief is bezig geweest kan ik het mij moeilijk laten. :wink:

1. Scouts ben je enkel zondagsnamiddag (voor de leden althans)
2. Meestal stop je ermee na een (hele) tijd, dat kan je moeilijk van een godsdienst zeggen
3. Ik snap niet wat scoutisme met rechts religieuze of nationalistische ideologie heeft te maken, dit vult de groep zelf in, ok je kan dit vergelijken met 'alle moslims zijn geen fundamentalisten' maar toch.
4. Onze Scouts groep had bvb tot midden jaren '90 geen uniform
5. Bijlange niet alle scouts (waaronder ikzelf) kennen de leer van Baden Powel...maw dit is geen voorwaarde om scouts te zijn/worden...dit kan je moeilijk van de Islam zeggen, ik denk niet dat er Islamieten zijn die Mohammed niet kennen.
....enfin kan natuurlijk blijven doorgaan. Maar toch een fijne poging om het debat een andere wending te geven (wilt ge de volgende keer de Chiro of KAJ als voorbeeld gebruiken :twisted: :wink: )

The Paulus Experience 13 januari 2004 12:44

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience

goed idee.

Is het je nog niet opgevallen dat die mannen bruine hemden aanhebben met een Vlaamse leeuw op de schouder?

én een Belgisch vlagje.. :?

Belgicistische nazi Flaminganten!!

=> verbieden 8)

dejohan 13 januari 2004 13:35

@Jorge

Ik zal het maar toegeven: ik ben zelf ook zeer lang lid van elitaritische Scouts-militie :wink: geweest, en ik zal mijn kinderen er ok naartoe sturen. Vele Scoutsgroepen in Vlaanderen zijn een zeer verwaterde versie van wat de Scouts tot halverwege de jaren 60 was. In vele scoutsgroepen in andere landen en groepen, bijvoorbeeld in de USA, wordt er nog altijd de conservatieve rechtse scoutsstroming gevolgd. Ook sommige Belgische scoutsgroepen durven wel eens de ouderwetse toer op te gaan. En daarop zijn je punten niet van toepassing. Gezien de 'een fundamentamlistisch deel is gelijk aan het geheel' redenering, kunnen we er dus vanuit gaan de alle scouts een potentieel extremistische militie vormen.

Citaat:

1. Scouts ben je enkel zondagsnamiddag (voor de leden althans)
Al eens gehoord van de slogan "Eens scout, altijd scout"? Trouwens, in de originele versie was vereist dat ze altijd hun uniform droegen, of toch tenminste bij officiele gelegenheden en als men naar de zondagsmis ging.

Citaat:

2. Meestal stop je ermee na een (hele) tijd, dat kan je moeilijk van een godsdienst zeggen
Er zijn een hoop oude diehards, die af en toe in georganiseerd verband hun uniformpje plachten aan te trekken en para-militaire oefeningen te doen of de jongere te onderrichten in de scouts tradities. Dit orgaan heeft in Vlaanderen de officiele naam "Stamwerking" dacht ik.

Citaat:

3. Ik snap niet wat scoutisme met rechts religieuze of nationalistische ideologie heeft te maken, dit vult de groep zelf in, ok je kan dit vergelijken met 'alle moslims zijn geen fundamentalisten' maar toch.
Zie de leer van Baden Powel en van Kipling. En het feit dat deze ideologie in sommige groepen nog steeds worden toegepast. Nogmaals: de Vlaamse scouts is serieus verwaterd, maar in de fundamenten is het nationalistische rechts reloigieuze beweging.

Citaat:

4. Onze Scouts groep had bvb tot midden jaren '90 geen uniform
Tja, men zou kunnen twijfelen of jullie wel "echte" scouts zijn. :wink:

Citaat:

5. Bijlange niet alle scouts (waaronder ikzelf) kennen de leer van Baden Powel...maw dit is geen voorwaarde om scouts te zijn/worden...dit kan je moeilijk van de Islam zeggen, ik denk niet dat er Islamieten zijn die Mohammed niet kennen.
Tot is de Jaren 60 was het wel een voorwaarde. En in vele buitenlandse scouts nog steeds. Wie zegt dat de scouts nooit terug naar hun roots zullen gaan?

Allez, ik hoop dat je door hebt dat ik a. er mee aan het lachen ben, en b. dat het eigenlijk wel goed lukt om mijn standpunt te verdedigen.
Nu hoop ik dat ik eindelijk eens zo'n anti-hoofddoekfundi kan lokken die wil argumenteren waarom hoofddoeken moeten verboden worden terwijl scoutsuniformen dat niet moeten zijn.

Dimitri 13 januari 2004 13:51

Wie gaat er dan in zijn of haar padvindersuniform naar school of zijn/haar werk? Niemand toch? Wat is dan de relevantie hiervan?

dejohan 13 januari 2004 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Wie gaat er dan in zijn of haar padvindersuniform naar school of zijn/haar werk? Niemand toch? Wat is dan de relevantie hiervan?

Ergens in februari is het Baden Powel dag, en er zijn nog altijd scouts die dan in uniform naar school gaan. Trouwens, ik zie elke week geuniformeerde scouts op het straat, in speeltuinen, parken zwembaden en musea. Dat zijn openbare plaatsen waar zoiets niet thuishoort.

De relevantie is dat ik met krek dezelfde redenering die men gebruikt om hoofddoeken te verbieden men ook scoutsuniformen kan verbieden.

boer_bavo 13 januari 2004 14:00

Er heerst ook een sociale druk voor vrouwen om een BH aan te doen. Hoewel de dolle mina's een revolutie veroorzaakten beginnen de fundamentalistische BH-dragers de strijd terug te winnen. Ik stel dan ook voor om BH's te verbieden.

Het Skill Effect 13 januari 2004 14:01

Citaat:

Wel als ge voor de scouts werkt! :lol: :lol:

The Paulus Experience 13 januari 2004 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Er heerst ook een sociale druk voor vrouwen om een BH aan te doen. Hoewel de dolle mina's een revolutie veroorzaakten beginnen de fundamentalistische BH-dragers de strijd terug te winnen. Ik stel dan ook voor om BH's te verbieden.

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE !!!!!!! :(

Dimitri 13 januari 2004 14:09

Citaat:

Ergens in februari is het Baden Powel dag, en er zijn nog altijd scouts die dan in uniform naar school gaan.

Hm, nog nooit meegemaakt, maar als het voor één dag is, ach, met Carnaval is ook iedereen verkleed.

Citaat:

Trouwens, ik zie elke week geuniformeerde scouts op het straat, in speeltuinen, parken zwembaden en musea. Dat zijn openbare plaatsen waar zoiets niet thuishoort.

De relevantie is dat ik met krek dezelfde redenering die men gebruikt om hoofddoeken te verbieden men ook scoutsuniformen kan verbieden.
De discussie over hoofddoeken gaat niet over het dragen op straat, maar over het dragen in openbare gebouwen. Volgens mij is er niemand zo gek dat 'ie in openbare gebouwen zijn padvindersuniform draagt, al was het maar omdat je dan behoorlijk voor lul loopt. :wink:

Wat betreft uniformen in zwembaden: bestaat er dan geüniformeerde scoutingzwemkleding dan? 8O) Overigens zijn zwembaden en musea niet zo openbaar als je denkt, want daar moet je betalen om naar binnen te mogen. Echte openbare gebouwen zijn overheidsgebouwen, gerechtsgebouwen, ziekenhuizen, bibliotheken en scholen en universiteiten bijv.

Jorge 13 januari 2004 14:12

Citaat:

@Jorge

Ik zal het maar toegeven: ik ben zelf ook zeer lang lid van elitaritische Scouts-militie :wink: geweest, en ik zal mijn kinderen er ok naartoe sturen. Vele Scoutsgroepen in Vlaanderen zijn een zeer verwaterde versie van wat de Scouts tot halverwege de jaren 60 was. In vele scoutsgroepen in andere landen en groepen, bijvoorbeeld in de USA, wordt er nog altijd de conservatieve rechtse scoutsstroming gevolgd. Ook sommige Belgische scoutsgroepen durven wel eens de ouderwetse toer op te gaan. En daarop zijn je punten niet van toepassing. Gezien de 'een fundamentamlistisch deel is gelijk aan het geheel' redenering, kunnen we er dus vanuit gaan de alle scouts een potentieel extremistische militie vormen.

K had je wel door hoor, snoodaart!!! :twisted:
En moet zeggen da'k het redelijk moeilijk vond om je stelling te ontkrachten...maar ik geef niet op. Want de scoutsslogans indachtig: "Weest paraat" & "Weest bereid" (eigenlijk ook een stevige portie sexisme, dit argument geef ik je nog cadeau) :wink:

Dimitri 13 januari 2004 14:12

Wat is trouwens het religieuze aan de padvinders precies? Is het een levensovertuiging of gewoon een vrijetijdsvereniging.

dejohan 13 januari 2004 14:24

Citaat:

Wat is trouwens het religieuze aan de padvinders precies? Is het een levensovertuiging of gewoon een vrijetijdsvereniging.

Lees de eerste post.

Dimitri 13 januari 2004 14:36

Citaat:

Lees de eerste post.

Ik zie er niets religieus in eerlijk gezegd, en ik heb nog nooit gehoord dat er bij de padvinders een relatie met het christelijk geloof werd gelegd. Dat je liefst elke dag je uniform moet dragen klopt dus al voor geen meter, want dat doet niemand. Het onderscheid met andere kinderen wordt in het dagelijks leven dus niet gemaakt. Ik denk zelfs dat veel scholen bezwaar zouden maken tegen padvindersuniformen, omdat uniformen vaak al verboden zijn op school.

Meer dan een vrijetijdsvereniging kan ik er niet van maken. En wat betreft dat militaire: wil je legersoldaten, luchtmachtpiloten en mariniers ook verbieden hun uniform aan te houden in bijv. het openbaar vervoer?

mad_drone 13 januari 2004 14:46

Citaat:

Citaat:

Lees de eerste post.

Ik zie er niets religieus in eerlijk gezegd, en ik heb nog nooit gehoord dat er bij de padvinders een relatie met het christelijk geloof werd gelegd. Dat je liefst elke dag je uniform moet dragen klopt dus al voor geen meter, want dat doet niemand. Het onderscheid met andere kinderen wordt in het dagelijks leven dus niet gemaakt. Ik denk zelfs dat veel scholen bezwaar zouden maken tegen padvindersuniformen, omdat uniformen vaak al verboden zijn op school.

Meer dan een vrijetijdsvereniging kan ik er niet van maken. En wat betreft dat militaire: wil je legersoldaten, luchtmachtpiloten en mariniers ook verbieden hun uniform aan te houden in bijv. het openbaar vervoer?

Ooit in een scouts gezeten?

dejohan 13 januari 2004 14:49

Citaat:

Citaat:

Lees de eerste post.

Buiten een marginaal klein groepje vrijzinnige scouts hebben alle scoutsverenigingen in België een religieuze verwijzing in hun naam. De VVKSM (Vlaamse Vereniging van Katholieke Scouts en Meisjessscouts), bevat zowat 95% van alle scoutsleden in Vlaanderen. Op kamp wordt er 's morgens en 's avonds in groep gebeden. Ook voor en na het eten wordt gebeden. Elke lokale scoutsgroep heeft een patroonheilige, en de feestdag van die Heilige is de feestdag van die scoutsgroep. Daarbij wordt er een eucharistieviering gehouden en worden de leden gezegend door de pastoor.

Zoals ik al in de eerste post zette: de stamvader van de scouts was Baden Powel, en zijn geschriften en ideologiën zijn nog altijd de fundamenten van de Scoutsgedachten. De geschriften van Baden Powel zijn niet zelden religieus geïnspireerd.

Het klopt dat veel scouts hun uniform niet in de week dragen (zoals het voreger soms wel het geval was). De Scouts in Vlaanderen is de laatste tientallen jaren serieus verwaterd. Maar de echte conservatieve scouts zijn in Vlaanderen aan invloed aan het winnen, en als we dit blijven tolereren zitten we binnen de korste keren met geuniformeerde kinderen op straat en in de scholen.

Ik heb het al eerder gezegd: op Baden Powel dag komen sommige geuniformeerd naar het school. Iets wat niet alleen getolereerd wordt maar zelfs aangemoedigd in steng katholieke jezuietencollege's en dergelijke.

dejohan 13 januari 2004 14:51

[size=1](verdomme dit is echt makkelijk)[/size]

Antoon 13 januari 2004 14:56

Iedereen moet vrij zijn om te dragen of niet dragen van wat hij/zij wenst te dragen of niet te dragen. Behalve naakt rondlopen natuurlijk, want dan overtreed je de wet op de zeden.

Daarom is voor mij ook een discreet sjaaltje met wat kleurtjes ook geen probleem.
Maar die zwarte en omvangrijke moslim-hoofddoeken die heel het hoofd en de schouders 'inpakt', en meestal ook gepaard gaan met een donkere burka zijn geen vrije keuze van kleding om de kleding, en ook geen religieuze traditie zoals het Joodse keppeltje, een kruis aan een halsketting of de Islamietische tulban. Het gaat immers om een provocerende identificatie met het moslim-fundamentalisme.

Daarom moeten ze ook verboden worden in scholen en andere openbare plaatsen. Voor mijn part zelfs overal.

[size=1](dit is verdomme ook echt makkelijk)[/size]

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be