Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Bert Schoofs (Vlaams Belang) - 26 februari tot 4 maart (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=151)
-   -   Neutraal onderwijs (https://forum.politics.be/showthread.php?t=82017)

vercetti 28 februari 2007 20:45

Neutraal onderwijs

Beste

Het Vlaams Belang zegt vaak dat het onderwijs vandaag de dag niet meer neutraal is. Wat zou u doen om het onderwijs weer zo neutraal mogelijk te krijgen?

vercetti 2 maart 2007 16:18

Beste

Graag had ik antwoord op m'n vraag.

Bert Schoofs 2 maart 2007 17:05

De huidige eindtermen zijn geënt op maat van de multiculturele samenleving. Vaak wordt ons gedachtegoed ook nog eens door leraars bestreden. Wij vinden dat kinderen en jongeren eveneens de kritiek op de multiculturele samenleving mogen horen, en dat ze het nationalisme mogen leren kennen als een gedachtestroming naast al de andere.

Kay_ 2 maart 2007 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bert Schoofs (Bericht 2483804)
De huidige eindtermen zijn geënt op maat van de multiculturele samenleving. Vaak wordt ons gedachtegoed ook nog eens door leraars bestreden. Wij vinden dat kinderen en jongeren eveneens de kritiek op de multiculturele samenleving mogen horen, en dat ze het nationalisme mogen leren kennen als een gedachtestroming naast al de andere.

Leuk,maar de vraag was hoe je dat ging doen.

Tavek 2 maart 2007 17:12

Ik hou mijn hart vast voor de toekomst indien men jongeren nationalisme aanleert op school, of monocultuur (gha, klinkt als een landbouwterm) promoot. Neen, diversiteit is goed. Uit alle oogpunten. Iedere geneticus gaat u dat vertellen.

Jan van den Berghe 2 maart 2007 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2483809)
Leuk,maar de vraag was hoe je dat ging doen.

Dat is toch eenvoudig: de eindtermen weer afschaffen en ervoor zorgen dat er neutrale leerplannen worden opgesteld. Tegelijkertijd kan de gemeenschapsinspectie streng toezien op de neutraliteit van de gemeenschapsscholen.

Pieter B 2 maart 2007 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2483846)
Ik hou mijn hart vast voor de toekomst indien men jongeren nationalisme aanleert op school, of monocultuur (gha, klinkt als een landbouwterm) promoot. Neen, diversiteit is goed. Uit alle oogpunten. Iedere geneticus gaat u dat vertellen.

politiek dient niet op de schoolbanken aangeleerd te worden. Een kleine voorstelling van de werking van de meeste instituuten en een inleiding van alle partijen waarin zij zichzelf voorstellen volstaat. Al kan het wel gebeuren dat leerkrachten niet volledig onpartijdig zijn. Dit kan enkel voorkomen worden door ze er meermaals op te wijzen dat neutraliteit belangrijk is en indien nodig sancties te nemen.

Jan van den Berghe 2 maart 2007 17:19

Citaat:

In het onderwijs horen jongeren alle elementen te zien. Daar hebben ze recht op. M.a.w. niet alleen een of ander "dogma" van de multiculturaliteit maar ook alle andere mogelijkheid van gemeenschapsvorming. Dat is neutraal en veelzijdig onderwijs.

Kay_ 2 maart 2007 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2483874)
Dat is toch eenvoudig: de eindtermen weer afschaffen en ervoor zorgen dat er neutrale leerplannen worden opgesteld. Tegelijkertijd kan de gemeenschapsinspectie streng toezien op de neutraliteit van de gemeenschapsscholen.

Hoe ga je voorkomen dat een leerkracht zijn mening laat doorschijnen in de les?

Jan van den Berghe 2 maart 2007 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2483894)
Hoe ga je voorkomen dat een leerkracht zijn mening laat doorschijnen in de les?

Een leerkracht hoort zich ervan bewust te zijn dat hij geen politiek mandaat vervult, geen politieke propaganda hoort rond te spreiden. Indien ouders klagen, hoort een leraar die dat wel doet op het matje worden geroepen. Inbreuken kunnen in het dossier komen en in aanmerking komen voor schorsing of zelfs afdanking.

Duvelke 2 maart 2007 17:25

Een leerkracht moet gewoon zijn vak geven, en het leerplan volgen. Verder moet hij zijn meningen niet opdringen.

Brandaan 2 maart 2007 17:29

Citaat:

Waarom zou een geneticus ons iets vertellen over (multi)cultuur?

Brandaan 2 maart 2007 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 2483903)
Een leerkracht moet gewoon zijn vak geven, en het leerplan volgen. Verder moet hij zijn meningen niet opdringen.

Opdringen niet nee, maar men kan ook niet verwachten dat een leraar altijd zijn mening voor zich houdt.

Pieter B 2 maart 2007 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2483907)
Waarom zou een geneticus ons iets vertellen over (multi)cultuur?

Ik denk dat hij doelt op het feit dat genetische variatie, abnormale genetische afwijkingen zou tegen gaan. Maar ik denk dat 6 miljoen mensen al genoeg is ;-)

Pieter B 2 maart 2007 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2483928)
Opdringen niet nee, maar men kan ook niet verwachten dat een leraar altijd zijn mening voor zich houdt.

jawel

Brandaan 2 maart 2007 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 2483943)
jawel

Het verbod (want daar zou het dan op neer komen) van het geven van de eigen mening zal leraren vleugellam maken als het gaat om maatschappelijke vorming. Als die mens niet in staat is zijn eigen mening te geven, hoe moet hij er dan voor zorgen dat zijn leerlingen in staat zijn om een eigen mening te vormen?

ilfalco 2 maart 2007 17:40

Citaat:

Als privé persoon mag hij zijn mening uiten. Als leerkracht moet hij neutraal zijn.

Jan van den Berghe 2 maart 2007 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2483958)
Het verbod (want daar zou het dan op neer komen) van het geven van de eigen mening zal leraren vleugellam maken als het gaat om maatschappelijke vorming. Als die mens niet in staat is zijn eigen mening te geven, hoe moet hij er dan voor zorgen dat zijn leerlingen in staat zijn om een eigen mening te vormen?

Hij mag slechts daar zijn persoonlijke opinie geven als
(a) die niet partijgebonden is en dus hij dus geen partijpolitieke stellingen uit;
(b) hij ernaast ook ruimte geeft voor de andere bestaande opinies;
(c) hij leerlingen ook hun opinies laat uiten en dit niet laat meespelen in het waardeoordeel van de leerlingenprestaties.

Brandaan 2 maart 2007 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2483997)
Hij mag slechts daar zijn persoonlijke opinie geven als
(a) die niet partijgebonden is en dus hij dus geen partijpolitieke stellingen uit;
(b) hij ernaast ook ruimte geeft voor de andere bestaande opinies;
(c) hij leerlingen ook hun opinies laat uiten en dit niet laat meespelen in het waardeoordeel van de leerlingenprestaties.

Met b en c ben ik het eens, maar a zal in de praktijk lastig blijken te zijn. Als de leraar vaak genoeg in discussie gaat met zijn leerlingen (en een goede leraar doet zoiets, ookal heeft het op dat moment weinig met de lesstof te maken), dan zal daaruit vanzelf de politieke voorkeur van de leraar blijken. Dit ga je niet tegenhouden.

Pieter B 3 maart 2007 01:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2484032)
Met b en c ben ik het eens, maar a zal in de praktijk lastig blijken te zijn. Als de leraar vaak genoeg in discussie gaat met zijn leerlingen (en een goede leraar doet zoiets, ookal heeft het op dat moment weinig met de lesstof te maken), dan zal daaruit vanzelf de politieke voorkeur van de leraar blijken. Dit ga je niet tegenhouden.

Het is helemaal niet moeilijk om de politieke voorkeur van de leraar verborgen te houden en toch critische disscussies te houden. Een goede leraar kan dat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be