Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Georgië heeft nu ook een nieuwe vlag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=8216)

Dimitri 14 januari 2004 19:19

Het gaat lekker daar: na het afzetten van president Sjevardnadze en de massale verkiezing van de nieuwe president Saakasjvili, die overigens een Nederlandse vrouw heeft, wordt nu ook het verleden uitgewist. De oude Georgische vlag, die van 1918 tot 1921 en van 1990 tot vandaag de officiële vlag was, is vervangen door een nog oudere Middeleeuwse vlag die afkomstig zou zijn van Koningin Tamar (1184-1213), de verpersonificatie van het glorieuze verleden van Georgië. Ze was de achterkleindochter van Koning David III "de Bouwer", die de huidige hoofdstad Tiflis (Tbilisi) en veel andere gebieden veroverd heeft op de islamieten. Dit waren de gouden eeuwen van de Georgische geschiedenis. Blijkbaar wordt er hevig terugverlangd naar die tijd.

De oude vlag:

De nieuwe vlag:

WIJZIGING: deze vlag wordt nu als de nieuwe vlag gepresenteerd op de webstek Flags of the World waar ik deze plaatjes vandaan heb. Hij is precies hetzelfde, maar dan in de juiste verhoudingen (3:5).

Tjolder 14 januari 2004 20:02

Het is een verbetering.
Ikzelf ben niet zo voor eentonige vlagen met 2 of 3 vertikale en/of horizontale gekleurde strepen.
Het is natuurlijk wel eenvoudiger om te maken.

Als ik die nieuwe vlag zie dan moet ik denken aan Jeruzalem.
Ik ben het niet zeker maar de (oude?) vlag van Jeruzalem trekt er op. (Ik zal eens zoeken)

C uit W 14 januari 2004 20:15

Ik vind ze wel mooier.
Maareuh, want kunnen wij nu verwachten van Georgië?
Worden ze nationalistischer, pro westers, anti-islam?

Tjolder 14 januari 2004 20:17

Hebbes 8)

http://flagspot.net/flags/ps~jerus.html#var

marx 14 januari 2004 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Ik vind ze wel mooier.
Maareuh, want kunnen wij nu verwachten van Georgië?
Worden ze nationalistischer, pro westers, anti-islam?

Hopelijk houden ze hun daar niet mee bezig.

Aangebrande Phönix 14 januari 2004 20:46

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeeeeh.

Mijn hoofd is in de war!

Ze is wel mooier

Zwijg, Phönix, Phönix!

Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah

Darwin 14 januari 2004 22:59

Onze Godfried zou da zeker een heel schoon vlag gevonden hemme.

Tjolder 15 januari 2004 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

Hoe durven ze, zo een christelijke vlag.
Van een knuffelbeleid hebben ze daar blijkbaar nog nooit van gehoord.
Snappen die dan niet dat sommige moslims daar aanstoot zullen aan nemen.

In plaats van 4 kruisen zouden ze dat beter vervangen door een toorts ,een halve maan ,een swastika (Voor de Hindoes en Guderian) en nog een davidster.

Dan zijn ze pas modern en lekker PC.

Wat een verschil met het westen waar men zelf bang is dat de kerstman zou provoceren.

Babeth 15 januari 2004 17:57

En het zijn dan nog Maltese kruizen.

Darwin 25 januari 2004 14:28

Dit zou de Piano eens moeten lezen.

Pelgrim 26 januari 2004 12:21

Als ik die vlag zo bekijk moet ik tot de conclusie komen dat er een meer esotherische achtergrond aan het verhaal zit. Het kruis van de Tempeliers dat op een nationale vlag komt te staan kan geen toeval zijn. Weet er iemand iets over loges of aanverwante ordes in Georgië?

Philips Inc. 26 januari 2004 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Als ik die vlag zo bekijk moet ik tot de conclusie komen dat er een meer esotherische achtergrond aan het verhaal zit. Het kruis van de Tempeliers dat op een nationale vlag komt te staan kan geen toeval zijn. Weet er iemand iets over loges of aanverwante ordes in Georgië?

De teutoonse ordes zijn zo ver niet geraakt. De Johannieters (of Orde van Malta) of de tempeliers hadden misschien wel bezittingen daar, alhoewel die eigelijk meer rond de middellandse zee zaten (portugal-spanje-frankrijk-italie-griekse eilanden en Noord-Afrika.

Eens opzoeken.

Pelgrim 26 januari 2004 15:06

Georgië was vroeger deel van Rusland, waar de vrijmetselarij onder de tsaren redelijk wat aanhang had. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft.

De Malta orde en de tempeliers hadden daar ongetwijfeld ook wel wat bezittingen, omdat die regio op de grens lag tussen het christelijke Rusland en de islamitische wereld.

Darwin 26 januari 2004 18:00

Volgens mij is het gewoon een heel grote boodschap naar Europa.

Zoiets van "Hallo ginder, wij zijn christenen en wij zijn bereid om voor het behoud van onze identiteit te vechten. Laat ons nu maar snel toetreden tot de Unie."

Spelev 26 januari 2004 18:48

Citaat:

Zoiets van "Hallo ginder, wij zijn christenen en wij zijn bereid om voor het behoud van onze identiteit te vechten. Laat ons nu maar snel toetreden tot de Unie."

:lol:

Tantist 26 januari 2004 20:41

Citaat:

Godfried van Bouillon ook :wink:

Darwin 26 januari 2004 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AJL'er
Citaat:

:lol:

Da was eigelijk ni bedoeld om te lachen.

Welke andere bedoeling kunnen ze daarmee gehad hebben als ze met zo'n opvallende kruisvaardersvlag breeduit in het nieuws uitpakken?

Bij de volgende vergrotingsronde van de Unie pakken we er dan ook best meteen Georgië en Armenië in één keer bij.

Tantist 26 januari 2004 21:55

Citaat:

Bij de volgende vergrotingsronde van de Unie pakken we er dan ook best meteen Georgië en Armenië in één keer bij.

Waarom niet? Als die landen bewijzen dat ze democratisch zijn en de economische prestaties leveren die ze moeten leveren (en niet zoals België, die met zijn staatsschuld toch wel wat over de 60% zit hee)...

Onze piano zal ook wel voorstander zijn :wink:

Aangebrande Phönix 26 januari 2004 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:

Waarom niet? Als die landen bewijzen dat ze democratisch zijn en de economische prestaties leveren die ze moeten leveren (en niet zoals België, die met zijn staatsschuld toch wel wat over de 60% zit hee)...

Onze piano zal ook wel voorstander zijn :wink:

Als we een structuur op poten zetten zodat het allemaal werkbaar blijft heb ik ook niet echt veel bezwaren. Jij zou dat evenmin mogen hebben, Darwin. Immers, door daar de Euro-grenzen neer te ploffen, vrijwaar je die gebieden van Mosliminvloeden. Banden tussen Europese randgebieden zullen verstevigen. Die met andere buurstaten zal verslappen.

Dimitri 26 januari 2004 22:34

Citaat:

Dan moet toch eerst Rusland lid worden. Of Turkije. Maar het lijkt me dat een land waar zulke grote interne problemen zijn nog lang niet bij de EU kan komen. Georgië staat volgens mij op hetzelfde niveau als Tsjechië en Hongarije 15 jaar geleden. En dan hadden die landen nog het voordeel dat ze zich goed konden ontwikkelen door de nabijheid van West-Europa.

Godsdienst is niet alles, Darwin.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be