![]() |
Taalkeuze
Ik zou graag eens de mening van anderen kennen in verband met het gebruik van de Franse taal als officiële taal van België bij internationale aangelegenheden.
Ik begrijp dat, historisch gezien, de Franse taal de enige officiële taal van België was en nog is. Gezien de ontwikkeling van België de laatste decennia lijkt mij de tijd gekomen om het gebruik van de Franse taal bij internationale aangelegenheden in vraag te stellen om reden dat de vlag de lading niet dekt, omdat: - België is voor het buitenland een Franstalig land ondanks dat de meerderheid Nederlandstalig is; - Vlamingen worden in het buitenland steevast geaccosieerd met Franstalig. Worden angesproken in het Frans, ingedeeld bij Franstalige gidsen, - Vlamingen moeten naamtekenen op hun internationaal rijbewijs onder een Franstalige tekst; enz..... Ik mocht ervaren dat de meerderheid van de Vlamingen hiertegen protesteren en internationaal kiezen voor het Engels. Voor mij lijkt het logisch en niet meer dan rechtvaardig dat België voor internationale aangelegenheden moet kiezen voor het Engels. Op nationaal vlak lijkt mij de keuze voor het Engels als officiële tweede taal voor alle Belgen ook de meest logische. Nu kiezen de Walen vrij hun tweede taal, de meerderheid kiest voor het Engels. De Vlamingen worden gedwongen de Franse taal als tweede taal aan te leren, dat is onrechtvaardig. Laat ons dus kiezen voor het Engels als tweede taal dan zullen Franstaligen en Vlamingen elkaar beter verstaan en verdwijnt dat onterecht Franstalig imago van België. Eerlijker, rechtvaardiger, gelijkwaardigheid. |
Citaat:
Citaat:
Ofwel gebruiken we in het buitenland onze sterkste taal internationaal gezien (het Frans dan), maar dan moeten Franstaligen intern ook het recht van de eigen sterkste erkennen en dus voor iedereen Nederlands op het schoolmenu. Verder vrees ik dat te weinig beseffen wat het effect is van het gebruiken van Frans op internationale fora. Omdat nog weinig landen dit doen, bijna alleen de Franstalige landen gebruiken het nog, bestendigt België zo het imago die het graag ophangt en nadelig voor de Vlamingen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ze vonden dat dat niet kon en hebben (met succes) de ambassade gecontacteerd.:-P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik zou eigenlijk heel graag willen weten hoe goed het de talenkennis van onze eigen ambassadeurs en van die in ons land is.:-( |
Citaat:
Dergelijke zaken versterken natuurlijk de indruk in het buitenland dat België Franstalig is. |
Citaat:
|
Over het taalgebruik van de ambassades in het buitenland, is hier meer te lezen:
http://standaard.typepad.com/en_nu_e...r_les_fla.html En dat men mij niet komt vertellen dat het moeilijk is om personen te vinden die Nederlands kunnen, ik kan mij bijvoorbeeld geen Zweedse ambassade voorstellen zonder iemand die Zweeds kan. |
Uh..ambassades in het buitenland...ik doelde gewoon op Belgische ambassades...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zou het ook niet kunnen dat "bepaalde" Nederlandstaligen geen Frans (meer) kennen? |
Citaat:
|
Waarom maakt u geen probleem van het feit dat de meeste hoge ambtenaren meestal mannen zijn. Dat stoort u dan blijkbaar niet.
Mij kan het niet schelen: ze moeten gewoon goed zijn en er wordt verwacht van hoge diplomaten dat ze meertalig zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
U hebt blijkbaar niets anders te doen.:? |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be