Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Leugens over het Vlaams Blok deel 3 - Racisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=8220)

Truder 14 januari 2004 19:30

Is het Vlaams Blok een racistische partij?

Racisme is volgens het woordenboek 'de opvatting dat het ene ras superieur is aan het andere'. De gedachte dat mensen meer- of minderwaardig zijn alleen omdat ze een andere huidskleur hebben is al even dom als de heilige maar wereldvreemde opvatting dat alle mensen gelijk zouden zijn. Mensen zijn niét gelijk, maar volgens ons wel gelijkwaardig.

Het begrip racisme wordt vandaag trouwens vooral gebruikt als scheldwoord om politieke tegenstanders de mond te snoeren.

Het Vlaams Blok is niét, zoals zo vaak wordt beweerd, tegen de vreemdelingen, maar wij zijn wél tegen het vreemdelingenbeleid dat hier al jaar en dag gevoerd wordt. Een knuffelbeleid dat de integratie in de weg staat en alleen maar gezorgd heeft voor gettovorming, schoolachterstand, werkloosheid, hoog oplopende maatschappelijke spanningen en een verontrustende graad van criminaliteit. Die problemen werden door de zelfverklaarde 'democraten' altijd met de mantel der liefde toegedekt, maar met taboes krijg je de vervelende feiten nog niet weg.

Dat het Vlaams Blok zich afzet tegen het model van de multiculturele samenleving heeft ook niets met racisme te maken, al wordt het doorgaans zo voorgesteld. Onze kritiek op de multiculturele samenleving is géén pleidooi voor etnische zuivering, laat staan voor de karikatuur van een Vlaanderen waarin alleen maar Germanen met blond haar en blauwe ogen zouden wonen ... Maar, wij willen wél baas blijven in eigen land. Onze democratie en onze westerse waarden zijn ons teveel waard om op te offeren op het altaar van multiculturele -en veelal- eenzijdige 'verdraagzaamheid'. We willen er graag op wijzen dat heel wat van onze voorstellen inzake immigratie, integratie en asiel vandaag door regeringen in onze buurlanden gewoon worden uitgevoerd. 'Racistisch' of 'onuitvoerbaar'? Vergeet het maar.

Het Vlaams Blok is dus zeker géén racistische partij, ook al worden wij door de traditionele partijen en hun vrienden van de pers als dusdanig gebrandmerkt en in een politiek monsterproces vervolgd. Dat is natuurlijk veel makkelijker dan te werken aan een oplossing van de bestaande problemen. Of zoals Marion Van San het raak formuleerde in Elsevier: "Het politiek correcte denken staat een genuanceerde aanpak van de migrantenproblematiek in de weg. Het wordt dan wel heel goedkoop om te blijven schelden op het Vlaams Blok. Alsof de boodschapper verantwoordelijk is voor de etterbuilen van de multiculturele samenleving." Zo hoort u het ook eens van iemand anders.

ancapa 14 januari 2004 19:43

Het is niet omdat je een ander standpunt hebt dan links, dat je racist bent, want dat staat nergens geschreven of beschreven hoe je dat moet interpreteren op een neutrale manier 8)

Truder 14 januari 2004 20:27

Het Vlaams Blok is niet racistisch anders hadden ze allang een veroordeling aan hun broek.

ancapa 14 januari 2004 20:31

misschien op één maart of wordt het één april :(

fernand 14 januari 2004 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
misschien op één maart of wordt het één april :(

Eker voor 13 maar, want dan begint de sperperiode :!: :lol:

Raf 14 januari 2004 20:50

RACISME, EEN VLAG DIE VELE LADINGEN DEKT

§1. Racisme als vooroordeel

Wat zijn vooroordelen? Hier gaat het om een veralgemening betreffende het gedrag of andere karakteristieken van een bepaalde groep. Een (meestal negatief) kenmerk wordt toegeschreven aan alle leden van de groep; individuele verschillen tussen de leden worden genegeerd. Het daadwerkelijk gedrag dat ingegeven is door deze vooroordelen wordt discriminatie genoemd.

In nauwe samenhang hiermee, onderscheiden we ook nog het etnocentrisme. De vooroordelen richten zich in dit geval niet tot één bepaalde groep, maar tot alles wat vreemd is aan de groep waartoe men zelf behoort. Dit gaat gepaard met een (vermeende) superioriteit van de eigen groep t.o.v. een (vermeende) inferioriteit van buitenstaanders.

§2. Racisme als discriminatie

Hieronder verstaat men het achterstellen van individuele mensen of groepen op grond van kenmerken die voor de gegevens situatie niet relevant zijn. In België heeft onderzoek uitgewezen dat in veel gevallen sprake is van discriminatie van migranten op de arbeidsmarkt, de huisvesting en het onderwijs.

§3. Racisme als ideologie

A. Biologisch en cultureel racisme

Gedefinieerd als ideologie verwijst racisme naar de leer volgens dewelke het gedrag van een individu bepaald wordt door erfelijke eigenschappen die voortvloeien uit het behoren tot welbepaalde raciale groepen, groepen die verschillende eigenschappen hebben en waartussen een relatie van superioriteit en inferioriteit bestaat. Deze vorm van racisme (biologisch of klassiek racisme) steunt op drie stellingen: (1) de stelling dat menselijk gedrag biologisch (of genetisch) voorbestemd is; (2) de stelling dat gedragingen (op psychologisch, sociologisch en cultureel vlak) erfelijk bepaald zijn en dit volgens raciale lijnen en (3) de stelling dat de raciale verschillen opgevat moeten worden als verhoudingen van ongelijkheid. Het is vooral dit kenmerk - de gedachte dat er tussen de rassen een natuurlijke ongelijkheid bestaat - dat we terugvinden in een bepaalde publieke opinie.

Een tweede variant van racisme als ideologie is het cultureel racisme. Het is als het ware een zachtere, bij de mensen beter verteerbare vorm van racisme. In deze racismevorm worden de diverse volkeren voorgesteld als dragers van afzonderlijke culturen, die elkaar uitsluiten. Centraal in het cultureel racisme staat dus de idee dat verschillende culturen onverzoenbaar zijn.

B. Racisme en de ideologie van extreem-rechts

Racisme in de betekenis(sen) zoals hierboven geschetst, maakt deel uit van een bredere ideologie. Het is één van de vijf samenhangende deelaspecten die men in de onderzoeksliteratuur betreffende de extreem-rechtse ideologie doorgaans onderscheidt:

- racisme (in de strikte betekenis van hetzij biologisch of klassiek racisme, hetzij cultureel racisme)
- een extreme vorm van volksnationalisme (centraal staat de 'mythe van de homogene volksgemeenschap)
- het leiderschapsprincipe (het geloof in de noodzaak van een sterk leiderschap)
- de verwerping van de parlementaire democratie (enkel van een sterke leider worden oplossingen voor maatschappelijke problemen verwacht; een democratisch verkozen parlement wordt daarvoor als een zwak en inefficiënt bestuurssysteem beschouwd)
- anti-pluralisme (de verwerping van alles wat 'links' is; verschillen binnen de volksgemeenschap worden genegeerd, want de volksgemeenschap wordt gezien als een homogene massa met dezelfde volksaard en dezelfde belangen; afwijkingen worden als 'volksvijandig' gezien.

C. De strategie van extreem-rechts

De hierboven beschreven ideologie wordt door extreem-rechtse partijen, zeker als het partijen zijn die enige electorale omvang willen bereiken, zelden als dusdanig gepropageerd. Extreem-rechtse organisaties moeten sinds de Tweede Wereldoorlog oprereren in een maatschappelijk klimaat dat vijandig staat tegenover hun ideologie. Dit verplichte hen tot de strategie van 'het dubbele gezicht'. Om te kunnen blijven bestaan, heeft een politieke beweging immers twee groepen nodig: kiezers en militanten. Zonder kiezers kan een partij geen machtsbasis verwerven; zonder militanten kan ze haar ideologie niet uitdragen om kiezers te overtuigen voor haar te stemmen. Om kiezers te verwerven, moeten deze groeperingen dus elke verwijzing naar hun ideologische afkomst vermijden.

Een mogelijke identificatie met het fascisme of het nazisme zou de beweging immers in diskrediet brengen en zou dus kiezers afschrikken. Extreem-rechtse organisaties hebben er dus alle belang bij zich naar buiten toe 'gematigd' op te stellen en een 'fatsoenlijke' indruk te maken.

De keerzijde van dit gematigde profiel is echter dat een te verregaande verloochening van de ideologische beginselen kan leiden tot het teleurstellen van de militanten. Deze dreigen af te haken wanneer de partij al te 'respectabel' wordt en ze haar radicale aantrekkingskracht verliest. Om hun actieve aanhang te behouden én omdat ze hun ideologie op termijn ook willen realiseren, dienen uiterst-rechtse organisaties 'naar binnen toe' dan ook hun reële, radicale gezicht te tonen. Achter de schermen komen dus de 'kaarten op tafel' en zegt men 'waar het op staat'. Deze 'twee-gezichtenstrategie' maakt duidelijk dat de werkelijke betekenis van een uiterst-rechtse partij pas vastgesteld kan worden door 'achter de schermen' te gaan kijken. Het 'zondagse gezicht' van haar woordvoerders en de wijze waarop zij zich in de media profileren, levert hierover geen informatie.

Om aansluiting te vinden bij het kiezerskorps worden enkele deelaspecten van de hoger beschreven uiterst-rechtse ideologie in populaire termen geherformuleerd. De volledige ideologie is immers moeilijk verkoopbaar, zeker in haar extreme vorm. Facetten ervan kunnen echter wel appeleren aan een deel van het kiezerskorps, als ze 'vertaald' worden in denkbeelden die reeds in brede lagen van de bevolking leven.

Op deze wijze kunnen uiterst-rechtse partijen zich immers profileren als populistische partijen 'die zeggen wat u denkt'. De keuze van deze populistische thema's is echter geen toeval: men kiest die thema's die in afgezwakte vorm toch nog symbool kunnen staan voor de extreem-rechtse ideologie. Eens men via die verwaterde versie van extreem-rechtse denkbeelden toegang kreeg tot een deel van het kiezerskorps, start men een tweede beweging, waarin men de 'populaire' denkbeelden via een intensieve campagne geleidelijk aan poogt te verruimen, om ze op termijn opnieuw hun 'oude' extreem-rechtse betekenis terug te geven.

Het fatsoenlijke gezicht van een uiterst-rechtse partij zoals het Vlaams Blok verbergt dus een soort 'Paard van Troje'-strategie: de via een populistisch profiel verworven geloofwaardigheid wordt gebruikt om het uiterst-rechtse denken opnieuw ingang te doen vinden.

Uit: Jos Berghman, "Samenleving: feiten en problemen"

Truder 15 januari 2004 08:58

Waarom geen tekst van Samson en Gert. :roll:

De Prof 15 januari 2004 09:34

Amai,ik wist niet dat "racisme" zo een veralgemeend woord was.

:roll:

'k Zal voor Raf daarom nog een beetje verder gaan.

Laatst merkte ik een Wrat op men voet,zal ik spreken over HUIDRACISME
Ook de brandnetels in mijne hof zijn een extreem vervelende plant,mss wel
PLANTRACISME
Zelfs de witte poedel van de buren durfde het aan om de gekleurde Jack Russel uit te kaffen.
HONDENRACISME

En zo kan men eindeloos verder gaan.
Maar om toch even nog op het menselijk vlak terug tekomen:

Een zwaarlijvige man ging een kledingszaak binnen,hij vondt er enkel broeken van de maten small en medium.
Ontgoochelt ging hij terug buiten.
Is dit ook geen vorm van MAATRACISME...

:roll:

Véronique 15 januari 2004 09:39

Euh, als iemand van het Blok zit te vitten op iemand van N-VA (niet dat dat veel gebeurt hoor :roll: ) is dat dan ook een racist?
Bij mijn weten zegt bijna(ik ga hier heel voorzichtig zijn) elke VB'er dat zij beter zijn, is dit dan het superieure gedrag tonen dat echt niet in jullie partij thuishoort? :roll:

S. 15 januari 2004 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Intruder

Omdat die geen prof zijn in Leuven misschien?

Truder 15 januari 2004 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:

Het niveau is nochtans hetzelfde zoals de prof hierboven aantoonde.

Truder 15 januari 2004 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Véronique
Euh, als iemand van het Blok zit te vitten op iemand van N-VA (niet dat dat veel gebeurt hoor :roll: ) is dat dan ook een racist?

Het is een tekst van de Raf niet van mij, die haalt één of ander figuur dat zich ergens professor noemt. :roll:

Citaat:

Bij mijn weten zegt bijna(ik ga hier heel voorzichtig zijn) elke VB'er dat zij beter zijn, is dit dan het superieure gedrag tonen dat echt niet in jullie partij thuishoort? :roll:
Vlaams Blokker die zich superieure voelen?
We worden constant uitgescholden voor achterlijk, ongeschoold, asociaal, dom, mestkever, bruine drek, insecten, alle middelen goed om hen te bestrijden, als we ze niet kunnen verbieden moeten we er maar op kloppen, enz....

En dan zeg jij dat wij ons superieur voelen. 8O 8O 8O
Heb je ooit al eens de teksten gelezen van Delirium Clemmens op dit forum? Dat is pas een windblaas, die denk dat hij meer en beter is dan een ander. Uit welke partij komt die?

S. 15 januari 2004 09:53

Citaat:

Citaat:

Nu heeft U zijn tekst echt volledig weerlegd. Ik ben overtuigd. :roll:

Véronique 15 januari 2004 09:53

't was eigenlijk redelijk grappig bedoeld hoor, Mea Culpa, Mea Maxima Culpa, maar nu we er toch over bezig zijn, dat VB N-VA aanvalt, ok, da's politiek, maar persoonlijke aanvallen, daar heb ik het moeilijk mee(ik ben een heel gevoelig meiske hoor :oops: ) en ik moet spijtig genoeg toegeven dat dat hier nogal regelmatig gebeurt (zelfs tegen mij :cry: )

Truder 15 januari 2004 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Véronique
't was eigenlijk redelijk grappig bedoeld hoor, Mea Culpa, Mea Maxima Culpa, maar nu we er toch over bezig zijn, dat VB N-VA aanvalt, ok, da's politiek, maar persoonlijke aanvallen, daar heb ik het moeilijk mee(ik ben een heel gevoelig meiske hoor :oops: ) en ik moet spijtig genoeg toegeven dat dat hier nogal regelmatig gebeurt (zelfs tegen mij :cry: )

Persoonlijke aanvallen zijn er altijd al geweest op forums, spijtig genoeg. Je moest eens weten wat ik allemaal al naar mijn hoofd heb gekregen.

Maar ik heb altijd geprobeerd van de n-va niet aan te te spreken, naar mijn mening moeten Vlaamse partijen samenspannen ipv elkaar aan te vallen. Die bangelijke onzin van delirium Clemmens maakt het me wel moeilijk om dat vol te houden.

Don Diego 15 januari 2004 10:12

Citaat:

Citaat:

Nu heeft U zijn tekst echt volledig weerlegd. Ik ben overtuigd. :roll:

:roll: :roll: :roll: zever.

De Prof 15 januari 2004 10:14

Allez,ik zal er lukraak één zijn uithalen:

het leiderschapsprincipe (het geloof in de noodzaak van een sterk leiderschap)

Is dit Racisme 8O

Elk beleid wordt gecoördineerd en gedragen door een sterke leider(of om het in meer correcte termen tezeggen)
De "Eerste Minister"

S. 15 januari 2004 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof
Allez,ik zal er lukraak één zijn uithalen:

het leiderschapsprincipe (het geloof in de noodzaak van een sterk leiderschap)

Is dit Racisme 8O

Neen, zoals er duidelijk geschreven staat:

Citaat:

Racisme in de betekenis(sen) zoals hierboven geschetst, maakt deel uit van een bredere ideologie. Het is één van de vijf samenhangende deelaspecten die men in de onderzoeksliteratuur betreffende de extreem-rechtse ideologie doorgaans onderscheidt
En ja, het Blok heeft een strakkere partijleiding dan andere partijen. En Vlaams Blokkers zijn inderdaad over het algemeen meer autoritair ingesteld.
http://www.politics.be/phpAdsNew/adf...&target=_blank

Je zal ze helaas ook bitter weinig tegen de partijtop zien ingaan, waarvan deze (zoveelste) copy-paste topic het beste voorbeeld van is.

De Prof 15 januari 2004 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf

- het leiderschapsprincipe (het geloof in de noodzaak van een sterk leiderschap)

Hoe moet ik dit dan lezen?

S. 15 januari 2004 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf

Hoe moet ik dit dan lezen?

Doe nog eens een poging:

Citaat:

Hieronder verstaat men het achterstellen van individuele mensen of groepen op grond van kenmerken die voor de gegevens situatie niet relevant zijn. In België heeft onderzoek uitgewezen dat in veel gevallen sprake is van discriminatie van migranten op de arbeidsmarkt, de huisvesting en het onderwijs.

§3. Racisme als ideologie

A. Biologisch en cultureel racisme

Gedefinieerd als ideologie verwijst racisme naar de leer volgens dewelke het gedrag van een individu bepaald wordt door erfelijke eigenschappen die voortvloeien uit het behoren tot welbepaalde raciale groepen, groepen die verschillende eigenschappen hebben en waartussen een relatie van superioriteit en inferioriteit bestaat. Deze vorm van racisme (biologisch of klassiek racisme) steunt op drie stellingen: (1) de stelling dat menselijk gedrag biologisch (of genetisch) voorbestemd is; (2) de stelling dat gedragingen (op psychologisch, sociologisch en cultureel vlak) erfelijk bepaald zijn en dit volgens raciale lijnen en (3) de stelling dat de raciale verschillen opgevat moeten worden als verhoudingen van ongelijkheid. Het is vooral dit kenmerk - de gedachte dat er tussen de rassen een natuurlijke ongelijkheid bestaat - dat we terugvinden in een bepaalde publieke opinie.

Een tweede variant van racisme als ideologie is het cultureel racisme. Het is als het ware een zachtere, bij de mensen beter verteerbare vorm van racisme. In deze racismevorm worden de diverse volkeren voorgesteld als dragers van afzonderlijke culturen, die elkaar uitsluiten. Centraal in het cultureel racisme staat dus de idee dat verschillende culturen onverzoenbaar zijn.

B. Racisme en de ideologie van extreem-rechts

Racisme in de betekenis(sen) zoals hierboven geschetst, maakt deel uit van een bredere ideologie. Het is één van de vijf samenhangende deelaspecten die men in de onderzoeksliteratuur betreffende de extreem-rechtse ideologie doorgaans onderscheidt:

- racisme (in de strikte betekenis van hetzij biologisch of klassiek racisme, hetzij cultureel racisme)
- een extreme vorm van volksnationalisme (centraal staat de 'mythe van de homogene volksgemeenschap)
- de verwerping van de parlementaire democratie (enkel van een sterke leider worden oplossingen voor maatschappelijke problemen verwacht; een democratisch verkozen parlement wordt daarvoor als een zwak en inefficiënt bestuurssysteem beschouwd)
- anti-pluralisme (de verwerping van alles wat 'links' is; verschillen binnen de volksgemeenschap worden genegeerd, want de volksgemeenschap wordt gezien als een homogene massa met dezelfde volksaard en dezelfde belangen; afwijkingen worden als 'volksvijandig' gezien.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be