Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Geen BUB gezinde in Mortsel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=82209)

duveltje382 2 maart 2007 07:19

Geen BUB gezinde in Mortsel

02/03 Mortsel gooit koningspaar buiten

Een wisselmeerderheid in de Mortselse gemeenteraad heeft beslist om de portretten van het vorstenpaar uit het stadhuis te verwijderen. Dat is een primeur voor ons land.

VB-fractieleider Mark Schampaert haalde onverwacht zijn slag thuis. Hij had, naar het voorbeeld van zijn collega uit Affligem, gepleit voor het verwijderen van de staatsieportretten. ”De gemeenteraad is niet het juiste forum om dit probleem op te lossen”, meende Jos Fierens namens CD&V. Sp.a’er Steve D’Hulster zei het aan de wijsheid van anderen over te laten, maar dat ze voor hem gerust mochten verdwijnen. Zo dacht ook N-VA erover: ”Wij zijn immers voorstander van een andere staatsvorm.”

Zowel binnen de meerderheid als de oppositie als binnen de partijen zelf waren er voor- en tegenstemmen. Groen! onthield zich en VB was uiteraard vóór de verwijdering. Einduitslag: 11 voor, 7 tegen en 9 onthoudingen. ”Met een nipte meerderheid verdwijnen de portretten in raadzaal en trouwzaal dus naar het archief”, sloot voorzitter Walter Duré (Groen!) de zitting. Al bleek dat buiten burgemeester Pira gerekend: ”Ik vind het toch jammer. En om niet te veel mensen te schofferen ga ik ze in mijn kabinet ophangen.”
Bron
Volgens mij is dit het beste voorbeeld dat er geen plaats is voor BUBers in Antwerpen

Zwartengeel 2 maart 2007 07:30

Mooie zaak dat ze de foto's van die aristocratische nietsnutten weggehaald hebben. Dat Pira er maar blij mee is.

baarle 2 maart 2007 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2481921)
02/03 Mortsel gooit koningspaar buiten

Vlaanderen is aan het ont-Belgiën. Er is geen weg terug.

Metal Tom 2 maart 2007 08:38

Hoera hoera! Het VB heeft een belangrijke overwinning binnengehaald! Twee portretten worden verwijderd! Wat een beleidsdaad! Wat een visie! Voorwaar een maatregel die de kleine man -waar het VB zo enthousiast over beweert diens rechten te verdedigen- ten goede komt. Wat zou een mens zich druk maken over werkloosheid, vervuiling, mobiliteit of KMO-zones als er een veel belangrijker discussie zoals de aanwezigheid van twee foto's bestaat.

Brugge Veilig en Leefbaar 2 maart 2007 09:32

In Brugge hangen die portretten niet in de raadzaal. Wel de afbeeldingen van die zo vervloekte Walen die in 1302 meegestreden hebben met de Bruggelingen op het Kortrijkse slagveld. Wij wachten hier met een visademke op de voorstellen van het Blok om die te overschilderen met de portretten van Elias, Staf de Clercq, Delvo, Degrelle,...

Anna List 2 maart 2007 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom (Bericht 2481989)
Hoera hoera! Het VB heeft een belangrijke overwinning binnengehaald! Twee portretten worden verwijderd! Wat een beleidsdaad! Wat een visie! Voorwaar een maatregel die de kleine man -waar het VB zo enthousiast over beweert diens rechten te verdedigen- ten goede komt. Wat zou een mens zich druk maken over werkloosheid, vervuiling, mobiliteit of KMO-zones als er een veel belangrijker discussie zoals de aanwezigheid van twee foto's bestaat.

steekt het zo erg, Metal ? :lol:

Anna List 2 maart 2007 09:40

"het was geen wisselmeerderheid, ik herhaal geen wisselmeerderheid ! " dixit Pira :lol:

Tantist 2 maart 2007 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2481923)
Mooie zaak dat ze de foto's van die aristocratische nietsnutten weggehaald hebben. Dat Pira er maar blij mee is.

En dat voor een linkse... Waar is de tijd dat de linksen alle gekroonde hoofden wilden doen verdwijnen...

Jan van den Berghe 2 maart 2007 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom (Bericht 2481989)
Hoera hoera! Het VB heeft een belangrijke overwinning binnengehaald!

Vindt u dat? Wel, als VB'er vind ik dat maar een fait-divers wat hier is gebeurd. Mooi meegenomen, maar geenszins essentieel.

Jan van den Berghe 2 maart 2007 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar (Bericht 2482098)
In Brugge hangen die portretten niet in de raadzaal. Wel de afbeeldingen van die zo vervloekte Walen die in 1302 meegestreden hebben met de Bruggelingen op het Kortrijkse slagveld. Wij wachten hier met een visademke op de voorstellen van het Blok om die te overschilderen met de portretten van Elias, Staf de Clercq, Delvo, Degrelle,...

Welke Walen?

Reinaert 2 maart 2007 09:44

Het is maar een kleine symbolische overwinning, maar als Vlaamsnationalist moet je hier tegenwoordig blij mee zijn. Elke kleine stap is een stap vooruit.

Mijn dank - niet alleen aan het Vlaams Belang in Mortsel - maar ook aan alle andere gemeenteraadsleden die dit voorstel mee hebben goedgekeurd.

Metal Tom 2 maart 2007 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2482112)
steekt het zo erg, Metal ? :lol:

Geenszins maar de jubelstemming van sommigen is toch wel wat overdreven gezien de beperkte impact van de maatregel. Ik ben verre van koningsgezind maar wanneer ik een beleidsfunctie zou krijgen zou het mijn laatste zorg zijn dat er een portret van het koningspaar in de zaal hangt. Er zijn me dunkt wel andere katten te geselen.

Anna List 2 maart 2007 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2482131)
Welke Walen?

hij bedoelt de 'franssprekende' Deconinck ... en ook Breydel ?

Jan van den Berghe 2 maart 2007 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom (Bericht 2482136)
Geenszins maar de jubelstemming van sommigen is toch wel wat overdreven gezien de beperkte impact van de maatregel. Ik ben verre van koningsgezind maar wanneer ik een beleidsfunctie zou krijgen zou het mijn laatste zorg zijn dat er een portret van het koningspaar in de zaal hangt. Er zijn me dunkt wel andere katten te geselen.

Natuurlijk, maar als we tussendoor ook nog wat relicten uit het verleden kunnen opruimen, is dat mooi meegenomen. In het huishouden is die oude, schreeuwlelijke kast van groottante zaliger waarschijnlijk ook geen prioriteit, maar als u eenmaal wat tijd heeft uitgetrokken om die naar de kringwinkel te brengen laat dat een opgelucht gevoel na. Opgeruimd staat netjes.

Jan van den Berghe 2 maart 2007 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2482147)
hij bedoelt de 'franssprekende' Deconinck ... en ook Breydel ?

Ik ben benieuwd wat onze frietenbakker weer uit z'n botten zal slaan...

Anna List 2 maart 2007 09:50

Citaat:

is ook maar een kleinigheid natuurlijk, maar wel met grote symboolwaarde, blijkbaar ook voor de VRT want die hebben Pira er voor uit haar bed gebeld vanmorgen :lol: ... en het blijft een wisselmeerderheid natuurlijk ...

ps heeft iemand hier de samenstelling van de mortselse raad ? ... op de partijbesturen zullen ze ook wel koppen tellen nu ... een paar moedige mensen gaan slechte punten halen, me dunkt ...

Jan van den Berghe 2 maart 2007 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2482153)
is ook maar een kleinigheid natuurlijk, maar wel met grote symboolwaarde, blijkbaar ook voor de VRT want die hebben Pira er voor uit haar bed gebeld vanmorgen :lol: ... en het blijft een wisselmeerderheid natuurlijk ...

ps heeft iemand hier de samenstelling van de mortselse raad ? ... op de partijbesturen zullen ze ook wel koppen tellen nu ... een paar moedige mensen gaan slechte punten halen, me dunkt ...

Te vinden op

http://www.vlaanderenkiest.be/

Reinaert 2 maart 2007 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2482153)

Er vanuit gaande dat Vlaams Belang (6 zetels) en N-VA (3 zetels) hebben voorgestemd, ben ik wel benieuwd wie die anderen zijn?

Ik denk dat iemand Pira eens een Van Daele woordenboek moet cadeau doen. Ze kent blijkbaar de betekenis niet van het woord 'wisselmeerderheid'.

Jazeker 2 maart 2007 10:14

Citaat:

Al even gemerkt dat de meeste andere voorstellen van het VB worden geweigerd net omdat ze van het VB komen? Om dan trouwens een jaartje later te worden ingediend door een CD&V'er of zo om dan wel te worden goedgekeurd?

Sorry hoor... dan is je opmerking maar magertjes.

Metal Tom 2 maart 2007 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2482236)
Al even gemerkt dat de meeste andere voorstellen van het VB worden geweigerd net omdat ze van het VB komen? Om dan trouwens een jaartje later te worden ingediend door een CD&V'er of zo om dan wel te worden goedgekeurd?

Sorry hoor... dan is je opmerking maar magertjes.

Geef mij een voorbeeld van zo'n constructief voorstel en ik wil u zelfs geloven.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be