![]() |
Uw mening over de Vlaamse collaboratie in WO II?
|
Vochten TEGEN de communisten.
Alweer een onvolledige poll. Vraag er een patent op. |
Niet allemaal he! Vergeet de verklikkers niet. Wat u zegt hoort dus thuis onder 'idealisme'.
|
Omdat je tegen het communisme bent, ben je idealistisch?
|
Onder welke categorie (ethisch!) klasseert u die dan?
|
Citaat:
inderdaad, de keuzemogelijkheden dwingen je in een bepaalde richting, en onder idealisme kan je meer verstaan dan enkel strijden tegen het communisme niet? |
Naar 't schijnt waren dat opportunisten en anti-communisten.
|
NAAR'T SCHIJNT
Er schijnt zoveel. Men zegt zoveel. Geloof niet alles. |
Er zijn nog een paar poll-mogelijkheden vergeten:
|
Grapjas.
|
Citaat:
|
Maar hun bedoeling was niet mee te strijden met de Duitsers. En die misdaden, ja daar kan je moeilijk langs. Maar wisten ze dat ook al toen ze vertrokken naar het oostfront? Ik betwijfel het.
(Trouwens, Hitler is democratisch aan de macht gekomen...) |
Ik denk dat ze collaborators hier in Vlaanderen bedoelde. Mensen die hier waren. Het is al een tijd geleden dat ik dat interview bij Zinzen gezien heb. Het was zeer interessant.
|
Dat is natuurlijk een andere zaak.
Sommigen streefden ernaarn, zoals in WO I, om meer rechten voor de Vlamingen te verkrijgen. Voorbeeld daarvan was de Vlaamsmaking van de universiteit van Gent. Wat nadien weer teniet werd gedaan... |
Citaat:
|
Citaat:
|
De unief van Gent werd idd Nederlandstalig vanaf 1930. Geef toe, de Belgische overheid kon toch geen maatregel van de Duitse bezetter overnemen in 1918?
|
Citaat:
|
Collaborateurs waren grotendeels idealisten (een klein deel waren avonturiers) die aan de zijde van het Europese continent vochten tegen de marxistisch-stalinistische en liberaal-kapitalistische bedreigingen.
Ik ben voorstander van een onvoorwaardelijke, algemene amnestie. Ook voor zogenaamde verklikkers. Collaborateurs kunnen geen landverraders zijn, want belgië was en is hun land niet. Vlaanderen - Dietsland - Germania |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be