Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Collaboratie? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=825)

Bruno* 15 november 2002 19:05

Uw mening over de Vlaamse collaboratie in WO II?

VL 15 november 2002 19:07

Vochten TEGEN de communisten.

Alweer een onvolledige poll.

Vraag er een patent op.

Bruno* 15 november 2002 19:09

Niet allemaal he! Vergeet de verklikkers niet. Wat u zegt hoort dus thuis onder 'idealisme'.

VL 15 november 2002 19:16

Omdat je tegen het communisme bent, ben je idealistisch?

Bruno* 15 november 2002 19:21

Onder welke categorie (ethisch!) klasseert u die dan?

datri 15 november 2002 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VL
Vochten TEGEN de communisten.

Alweer een onvolledige poll.

Vraag er een patent op.

inderdaad, de keuzemogelijkheden dwingen je in een bepaalde richting, en onder idealisme kan je meer verstaan dan enkel strijden tegen het communisme niet?

Stefanie 15 november 2002 21:29

Naar 't schijnt waren dat opportunisten en anti-communisten.

VL 15 november 2002 21:36

NAAR'T SCHIJNT

Er schijnt zoveel. Men zegt zoveel.

Geloof niet alles.

Supe®Staaf 15 november 2002 21:40

Er zijn nog een paar poll-mogelijkheden vergeten:
  • gedesinformeerden door de clerus
    avonturiers
    hooligans
    .............

VL 15 november 2002 21:42

Grapjas.

Stefanie 15 november 2002 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VL
NAAR'T SCHIJNT

Er schijnt zoveel. Men zegt zoveel.

Geloof niet alles.

Het argument was dat je niet naast de misdaden van de Duitsers kon kijken. Die collaborators moeten dat gezien hebben.

VL 15 november 2002 21:51

Maar hun bedoeling was niet mee te strijden met de Duitsers. En die misdaden, ja daar kan je moeilijk langs. Maar wisten ze dat ook al toen ze vertrokken naar het oostfront? Ik betwijfel het.

(Trouwens, Hitler is democratisch aan de macht gekomen...)

Stefanie 15 november 2002 21:57

Ik denk dat ze collaborators hier in Vlaanderen bedoelde. Mensen die hier waren. Het is al een tijd geleden dat ik dat interview bij Zinzen gezien heb. Het was zeer interessant.

VL 15 november 2002 22:02

Dat is natuurlijk een andere zaak.

Sommigen streefden ernaarn, zoals in WO I, om meer rechten voor de Vlamingen te verkrijgen. Voorbeeld daarvan was de Vlaamsmaking van de universiteit van Gent.

Wat nadien weer teniet werd gedaan...

Bruno* 15 november 2002 22:08

Citaat:

Voorbeeld daarvan was de Vlaamsmaking van de universiteit van Gent.

Nooit geweten dat men in Gent nog een Franstalige universiteit had. :BIG:

Stefanie 15 november 2002 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:

Voorbeeld daarvan was de Vlaamsmaking van de universiteit van Gent.

Nooit geweten dat men in Gent nog een Franstalige universiteit had. :BIG:

Eh, ik heb die studenten gezien op T.V. die betoogden voor Gent Vlaams. Zij wilden hun lessen in het Nederlands en dat waren beelden uit de jaren '20, na 1918, dus. Dat was gefilmd in de Volderstraat. Dat gebouw staat er nog steeds.

Bruno* 16 november 2002 14:07

De unief van Gent werd idd Nederlandstalig vanaf 1930. Geef toe, de Belgische overheid kon toch geen maatregel van de Duitse bezetter overnemen in 1918?

Stefanie 16 november 2002 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
De unief van Gent werd idd Nederlandstalig vanaf 1930. Geef toe, de Belgische overheid kon toch geen maatregel van de Duitse bezetter overnemen in 1918?

Na wat die Duitsers hier hadden uitgestoken, is het misschien wel begrijpelijk, maar toch... Wat kan er nu verkeerd zijn aan Nederlandstalig onderwijs? Wat kan daar nu omstreden aan zijn? Als de Vlamingen les willen volgen in hun eigen taal, moet dat gewoon kunnen.

Guderian 16 november 2002 15:32

Collaborateurs waren grotendeels idealisten (een klein deel waren avonturiers) die aan de zijde van het Europese continent vochten tegen de marxistisch-stalinistische en liberaal-kapitalistische bedreigingen.

Ik ben voorstander van een onvoorwaardelijke, algemene amnestie. Ook voor zogenaamde verklikkers. Collaborateurs kunnen geen landverraders zijn, want belgië was en is hun land niet.

Vlaanderen - Dietsland - Germania

Stefanie 16 november 2002 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Collaborateurs waren grotendeels idealisten (een klein deel waren avonturiers) die aan de zijde van het Europese continent vochten tegen de marxistisch-stalinistische en liberaal-kapitalistische bedreigingen.

Ik ben voorstander van een onvoorwaardelijke, algemene amnestie. Ook voor zogenaamde verklikkers. Collaborateurs kunnen geen landverraders zijn, want belgië was en is hun land niet.

Vlaanderen - Dietsland - Germania

Met die laatste zin ben ik het volledig eens. Die Walen maakten heel België Franstalig. Het was gewoon imperialisme. Als België betekent dat ze u een vreemde taal komen opdringen, dan is België uw land niet. Maar mensen die Joden verraden aan de Duitsers, dat kan niet. Da's onaanvaardbaar. Maar een Jood verraden heeft niet noodzakelijk te maken met Vlaams nationalisme. In Nederland gebeurde dat ook en in Frankrijk was er het Vichy regime. Die Fransen van 't Vichy regime waren helemaal niet Vlaamsgezind. En in Wallonië waren er ook collaborators.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be