![]() |
De drie E's
U haalt reeds enkele keren de slogan: 'de drie E's: energiebesparing, energie-efficiëntie en energievernieuwing.' aan. Aangezien dit blijkbaar uw belangerijkste punt is, lijkt het mij logisch hier een heel stuk dieper op in te gaan.
Hoe ziet u dit concreet in de nabije toekomst (pakweg de komende 2-3 regeerperioden) (en wees er aub niet vies van technische details en grootheden te gebruiken): 1.Energiebesparing: Wie moet besparen? Waar moet men besparen? Hoeveel kan men daar besparen? Hoeveel is dit vergelijking met het totale energieverbruik? Hoe kan men dit verwezelijken? 2.Energie-efficiëntie: Welke processen/producten zouden volgens u efficiënter kunnen? Hoeveel efficiënter, en wat levert dat uiteindelijk op? Hoe kan men dit verwezelijken? 3.Energievernieuwing: Welke energiebronnen moeten 'vernieuwd' worden? Door welke energiebronnen worden deze vervangen? Zijn deze bronnen in staat om voldoende stroom te leveren wanneer de burger dit wenst? Kan dit zonder subsidies? Zo neen, hoeveel? Kan men op deze manier de Kyoto-doelstellingen halen? In welk onderzoek naar toekomstige energiebronnen moet men investeren? Hoe kan men dit allemaal verwezelijken? |
Beste,
Ik kan begrijpen dat u nieuwsgierig bent. Maar ik ga uw geduld op de proef moeten stellen. OP 16 april 2007 zullen Els Keytsman en ikzelf ons nieuw boek aan de pers voorstellen. En dat gaat, na een wetenschappelijke inleiding over de milieu- en klimaatcrisis, bijna integraal over de drie E's. Allemaal zeer concreet uitgewerkt. Per sector. En per E. Met beleefde groeten, peter tom jones www.petertomjones.be |
Komkomkom, niet zo oppervlakkig. Deze forumsessie dient niet om reclame te maken voor uw boeken maar voor antwoorden en discussies. De vragen die Dema hier stelt zijn zeer terecht en zeer pertinent. Tot hiertoe slagen onze groene partijen/groeperingen, jij inclusief, er immers niet in om uit het conceptuele "besparen", "efficienter" en "alternatieven" te geraken, en laat dat niet bepaald iets zijn waarmee je ver geraakt.
Hoeveel procent elektrische energie zullen we concreet moeten gaan besparen? Dat particulieren kleinverbruikers zijn, hoor je eveneens te weten, dus wil dat zeggen dat 2/3 van die besparing door de industrie moet opgehoest worden. Hoe moeten ze dan concreet doen? In mijn industrie (die weliswaar geen topverbruiker is in vergelijking met pakweg de Chemie), zijn we al jaren bezig met verbeteringen bezig (net zoals elke industrie). Zulke verbeteringen zijn echter traag, kosten geld en gaan zeker niet over ettelijke procenten in één keer. Hoe moet ik concreet jouw vooropgestelde percentage gaan halen, zonder dat mijn kosten kolossaal hoog worden, mijn investering niet meer rendeert en mijn concurrentiepositie aangetast wordt? Gaat de staat mij sponsoren? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be