Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Hoe kunnen we de duivensport terug bekend maken? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=83122)

jurgen79 8 maart 2007 05:15

Hoe kunnen we de duivensport terug bekend maken?

Citaat:

De duivensport is een geneugte met uitsterven bedreigd. Ze wordt vooral beoefend door oudere mensen, jongeren voelen er niet veel affectie voor. Eén van de overgebleven duivenliefhebbers is de 59-jarige Astère Vergotte. Hij doet al 42 jaar aan duivensport en heeft zelfs een hele website aan zijn dieren gewijd.

"Ik ben tussen de duiven geboren en ik ben er ook mee opgegroeid", vertelt Astère. "Op mijn 17e kreeg ik van mijn vader een hokje voor enkele duifjes, en sindsdien ben ik een echte duivenliefhebber. Een dag zonder mijn duiven is voor mij een verloren dag. Ze zijn er altijd voor mij: als ik gestresseerd ben kan ik bij hen terecht om tot rust te komen."

Je moet volgens Astère wel een groot liefhebber zijn om de duivensport vol te houden. "Het is een vrij dure hobby en je moet veel tijd besteden aan je dieren. Je kunt niet zomaar weggaan tijdens het weekend of op vakantie gaan naar het buitenland. Bovendien wonen de meeste jongeren op een appartement in de stad waar ze niet in contact kunnen komen met deze hobby. Bovendien groeien de jongeren op in een elektronische wereld die hen alles te bieden heeft."

Tegelijkertijd zorgt de technologie misschien wel voor de redding van de duivensport. "Als de technologie van het elektronisch registreren geoptimaliseerd wordt, kan de duivenliefhebber meer tijd voor het gezin vrijmaken. Dan zullen er misschien meer mensen de duivensport opnemen."

Gelukkig heeft Astère al die technologie niet nodig. "Een duif zien thuiskomen geeft me altijd weer een kick. Ze bewijzen telkens weer slimmer te zijn dan ik: het is verbazend hoe een duif van 4 �* 5 maanden oud spontaan na 500 km recht naar huis komt. Dat ontroert me elke keer weer."
Bron : http://www.gva.be/acties/geneugten/default.asp?art={A2139354-60E0-43FD-8A5A-03C73A0F8EC3}

Er komen zelfs Chinezen onze topduiven wegkopen...wanneer gaan we deze sport terug opwaarderen? Er valt zelfs geld mee te verdienen en het sociaal aspect mag zeker niet uit het oog verloren worden.

Dronkoers 8 maart 2007 06:53

Als we de jeugd nu eens uit de discotheken en afterclubs halen, en die gezamelijk naar de plaatselijke duivemelkers-staminee sturen... dan kunnen ze ermee kennismaken... en is de bierindustrie gered :-P

Bhairav 8 maart 2007 07:22

Als we u nu allen eens negeerden?

lantjes 8 maart 2007 09:00

Sport ????????

lombas 8 maart 2007 09:20

Misschien verdwijnt het wel gewoonweg omdat het onnozel en obsessief is?

puud 8 maart 2007 09:26

Ik hou ook veel van duiven.
Zo lekker bruin gebraden en liefst met een stukje roquefort in hun kont.

netslet 8 maart 2007 09:26

Nu de chinezen over de technologie beschikken om duiven op afstand te besturen middels radiografische afstandbediening is het hek helemaal van de dam vrees ik. (bron)

Eternity 8 maart 2007 10:37

Laten uitsterven die handel.

Mitgard 8 maart 2007 10:40

ja, en laten we het gansrijden ook opwaarderen.
of het smijten van katten van de toren in ieper.
of stijf marcherende fanfarekes en majorettekes van �* links-rechts, links-rechts, één-twee, één-twee...
nog zo'n schoone vlaemsche tradities waarvan rechts het verdwijnen zo betreurt? :roll:

Voodoo Child 8 maart 2007 12:09

Leer de jeugd dat daar veel geld mee is te verdienen door u duiven aan de jappen de verkopen. En ge hebt terug duivenstront overal waar ge komt.

Voodoo Child 8 maart 2007 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2501150)
of stijf marcherende fanfarekes en majorettekes van �* links-rechts, links-rechts, één-twee, één-twee...
nog zo'n schoone vlaemsche tradities waarvan rechts het verdwijnen zo betreurt? :roll:

Nikske tegen fanfares en harmonies eah ?!
http://www.youtube.com/watch?v=-0KnQqtqmFU

fox 8 maart 2007 12:24

steek wa epo in die duiven hun gat en ge hebt een extreme sport. Trekt altijd jong volk aan

Laya 8 maart 2007 12:26

de duiven kanten niemendalletjes aantrekken, sex werkt altijd! :-D

Djiezes 8 maart 2007 12:35

Volgens mij is duivensport een flauw excuus om pinten te gaan pakken. Alsof ge daar een excuus voor nodig hebt... :-)

Zwartengeel 8 maart 2007 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2501150)

Heb nog even geduld Mitgard, de kamelenraces komen er binnenkort aan!

lantjes 8 maart 2007 12:49

En weer meer "duivenliefhebbers" die hun verlorengevlogen beestjes niet komen halen, diegene die te lang wegblijven de nek omdraaien en alle katten uit de buur vergiftigen? up yours !!

Jazeker, kom hier maar eens miauwen !!!

Derk de Tweede 8 maart 2007 13:32

De duif is dood!:-(

Metal Tom 8 maart 2007 13:34

Eén antwoord: TETTEN!

skaldis 8 maart 2007 13:37

door ons gebid in te duwen wanneer we erover praten

jurgen79 8 maart 2007 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door puud (Bericht 2500943)
Ik hou ook veel van duiven.
Zo lekker bruin gebraden en liefst met een stukje roquefort in hun kont.

En van waar komen die duiven? Het merendeel van de duivenliefhebbers uiteraard.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be