![]() |
De heksenjacht is open in Antwerpen
Citaat:
Of wil men de naast de moslims, die Hindoes, die al jarenlang in vrede met ons samenleven, ook nog tegen zich opjutten? Nou, ik er van uit dat lichaamsversieringen zoals piercings en tatoeages al jaren tot het Westerse culturele erfgoed behoren. Het was in de jaren 90 zelfs mode, vooral in linkse kringen. Begint men nu niet eigen ruiten uit te gooien? Het valt wel op dat linksen, die vinden dat je niemand op het uiterlijk mag discrimineren, zelf wel erg uit hun bocht vliegen. |
Tergend.
|
Dat een hoofddoek storend kan zijn voor sommigen en niet altijd neutraal overkomt, dat begrijp ik. Moeten we de Antwerpse handjes maar meteen uit de handel halen, want sommige moslima's verkiezen een hanger met een handje te dragen, in plaats van een hoofddoek. Compromissen sluit men dus ook uit. Een kruisje mag ook al niet meer, wat in mijn ogen nog iets anders is dan een habijt of een pij.
Dat mag nu blijkbaar ook niet meer. Iemand met een hakenkruis terugfluiten, oké, maar ze vergeten dat dit symbool ook een andere betekenis kan hebben. Dat men paal en perk wil stellen, is te begrijpen, maar dat gewone mode- en kledingsaccesoires ook al niet meer mogen, gaan we te ver. Binnenkort gaan ze nog dicteren welk kapsel je moet hebben. Een minimunhaarlengte, of je komt er niet in. |
Het is niet omdat iets storend overkomt, je dat meteen moet gaan verbieden. Ik vind mannen van vijftig met een oranje broek die geen straatwerker zijn enorm irritant, maar waar zou ik bij God het recht vandaan halen hen te verbieden in die kleren rond te lopen?
|
Wel grappig eigenlijk. Degenen die hier de beslissing van het Antwerpse stadsbestuur (om uiterlijke symbolen van religieuze, levensbeschouwelijke en politieke aard aan de loketten te verbieden) het meeste toejuichden, klagen het nu aan omdat blijkt dat niet alleen hoofddoeken worden geviseerd.
En voor alle duidelijkheid: ik ben altijd tegen dat verbod geweest... |
Citaat:
Ik stoor me bv niet meteen aan een hoofddoek, maar wel aan de gedachte die het symboliseerd. Een Jood stoort zich dan hoogst waarschijnlijk aan een hakenkruis. Pilarenbijters ergeren zich aan alles ... 1 probleem: als alles verboden is, wat blijft er dan nog over? En welke gedachte zit er eigenlijk achter een piercing? Welke politieke overtuiging moet men daar achter gaan zoeken? Welke religie stelt het voor? Binnenkort moet je nog uitzien welke kleur van kleren je draagt, want dat is ook niet neutraal. Als je niemand voor het hoofd wil stoten, wordt dan gewoon onzichtbaar. |
Waarom was je dan wel voor het verbod op hoofddoeken, beste Boadicea?
Citaat:
|
Citaat:
Dat zou ik wel eens willen weten. |
Citaat:
Ik snap niet wat juwelen en piercings nog met iets te maken hebben. Persoonlijk ben ik zelfs tegen het verbieden van kruisjes, handjes en andere discrete symbolen. Als ik als niet-katholiek aan een loket vriendelijk geholpen wordt door iemand die een kruisje, een pentagram, een handje, een oogje of iets anders draagt, stoort me dat niet. Het zou me eerder storen als ik geholpen zou worden door iemand zonder symbolen, maar met een zuur gezicht, die me afblaft, omdat ik iets moet komen vragen. |
Al hetgeen dat kan weggestoken worden zoals, kruisjes, turkse maantjes, marokkaanse pentagonnetjes (of hoe noem je zoiets?) als juweel mag van mij. Hoofddoeken, keppeltjes, tulbanden, hoeden, bandana's, rastakapsels, noem maar op. Dat kan er bij mij niet door.
|
Citaat:
Op de eerste plaats is de beleefdheidsregel hier dat men geen hoofddeksel binnenskamers draagt. Daarnaast herkennen wij gelijkheid tussen man en vrouw en iemand met een hoofddoek geeft een tegengestelde indruk. Ik en andere leerlingen hebben op school nooit geen problemen gehad met (neus)piercings, maar een klasgenote moest wel haar hoofddoek afzetten. Niemand heeft daar ooit een punt van gemaakt. Er zijn genoeg moslima's die een hand van Fatima of een oogje dragen als symbool van hun religie, in plaats van een hoofddoek. Net zoals katholieken een kruisje dragen, maar niet persee ingepakt hoeven te lopen in pijen of habijten. Met deze maatregel gaat men dus alle alternatieven om mensen hun religie te laten beleven afpakken. Ik ben voor grenzen, maar iedereen heeft recht zich uit te drukken, in de mate dat het niet te opvallend is en de functie niet stoort. Vandaar dat ik persoonlijk vind dat het een goede maatregel is om vrouwen met hoofddoek niet meteen een loketfunctie te geven. Maar een secretariaatsfunctie, of één van telefoniste of iets dergelijks, kan in mijn ogen perfect. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Ik zeg dus nergens dat hoofddoeken moeten verboden worden, maar ik als ik rondom mij vraag wat er het meest stoort: een hoofddoek of een neuspiercing, krijg ik resoluut de hoofddoek te horen. Het ligt blijkbaar aan wat de gevoeligheden van een maatschappij zijn. Zelf heb ik al jaren een neuspiercing en dat zou de eerste keer zijn dat ze me er voor zouden discrimineren. Maar ja, het is weer het stad. Ik weet meer van hun vuile was, want ze zijn inderdaad echt kortzichtig en durven zelfs mensen af te wijzen om hun uiterlijk. Ze wanen zich zo supermachtig dat ze het zelfs zwart op wit bevestigen tegenover hun sollicitanten, vooral als die autochtoon zijn. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Vind jij het normaal dat we een symbool van onderdrukking en uitbuiting zomaar als vanzelfsprekend moeten beschouwen in onze maatschappij? Vind jij het normaal dat dit een uithangbord moet worden voor een seculiere samenleving, want aan het loket ben je een uithangbord. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Bijvoorbeeld : een vrouw van Vlaamse origine tegenover een vrouw van turkse origine met krak dezelfde opleiding waar je systematish de vlaamse de job geeft zonder aanwijsbare reden of zoiets. Als die turkse vrouw een hoofddoek draagt echter zijn die twee niet meer in dezelfde omstandigheden , immers de ene draagt een doek op haar kop. Is dat discriminatie ? nope , trouwens als die vlaamse een doek zou dragen zou dat ook een probleem vormen. Het heeft te maken met het bedrijf en dresscodes , als een bedrijf wil dat er een uniform bijvoorbeeld wordt gedragen moet je daar maar mee instemmen als je door hen betaald wil worden. Iedereen heeft de keuze die doeken (of piercings) tijdelijk uit te doen. Is er dan geen racisme in het spel ? evenals neen , immers als een vlaamse vrouw zulke hoofddoek wil dragen wordt ze evengoed geweigerd als ze hem niet wil afzetten. Persoonlijk vind ik een neuspiercing ( die jij hebt , dus je bent al geen onbevooroordeelde observator in deze ) vies, ik kan er niet bij dat mensen op zulke manier tot zelfverminking overgaan en daar ik niet graag genfronteerd wil worden met mensen die getuigen van ( in mijn ogen ) zulk een verkeerd zelfbeeld moet ik als burger die de overheid contacteert daar niet nodeloos mee geconfronteerd worden. De burger heeft nood aan neutrale vertegenwoordigers , immers overtuigingen of zelfmutilatie tonen is daar nu net geen voorbeeld van. Als je met zo'n piercing mensen wil choqueren doe je maar, maar een overheid moet jouw grilletjes ook niet slikken he. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Jij stoort je aan het kleine belletje in mijn neus. Jij beschouwt dat als mutulatie. Ik beschouw een hoofddoek als het uiten van een gebrek aan zelfrespect. Ieder zijn ding. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be