![]() |
Geachte Minister Patrick Dewael,
Wij, moslimvrouwen en burgers in deze samenleving, wensen u onze diepe ontgoocheling mee te delen over de vaststelling dat het multicultureel debat, waaronder de hoofddoekkwestie, tot op heden over onze hoofden wordt gevoerd. In een volwaardige democratie menen wij dat de doelgroep waarvan sprake, nl. moslimvrouwen, om haar mening dient te worden gevraagd. Deze doelgroep betrekken in de discussie over fundamentele grondrechten en vrijheden kan leiden tot een gemeenschappelijk sociaal en filosofisch project gedragen door allochtonen en autochtonen, zowel moslims als niet-moslims. Anderzijds kan hierdoor een evenwichtig en representatief beeld weergegeven worden van de leefwereld en identiteitsvorming van moslimvrouwen. Wij betreuren ten zeerste uw betoog als zou de hoofddoek symbool staan voor de onderdrukking van de moslimvrouw. De moslimgemeenschap kenmerkt zich door een grote diversiteit die niet enkel een bepaalde etnie (Magrebijnse of Turkse) overstijgt, maar zelfs leden telt onder de autochtone bevolking. Zo beantwoordt een tot de islam bekeerde autochtone vrouw met hoofddoek niet aan uw argumentatie van patriarchale bevoogding. Evenzeer geldt dit voor hoogopgeleide geëmancipeerde hoofddoek-dragende moslimvrouwen. Vele adolescente moslimmeisjes beschouwen de hoofddoek als een integraal onderdeel van hun identiteit in hun emancipatieproces. Uw problematiserend denken over de hoofddoek geeft ons vermoedens van uw gebrek aan kennis over de leefwereld van de moslimvrouw. Tevens doet het de realiteit van keuzevrijheid binnen de moslimgemeenschap geweld aan. Binnen vele moslimgezinnen kan men immers vaststellen dat zussen met en zonder hoofddoek in harmonie en met respect voor elkaars keuze samenleven. Wij wensen het probleem niet te ontkennen van een kleine minderheid van moslimmeisjes die door familie verplicht worden tot het dragen van de hoofddoek. Het moet evenwel duidelijk zijn dat het hier om probleemgevallen gaat die preventief naar ouders toe dient opgelost te worden. Door het verbieden van de hoofddoek in de publieke ruimte zal deze groep onvermijdelijk nog meer in de onderdrukking komen. Als vrijgevochten hoofddoekdragende moslimvrouwen achten wij de gelijkheid tussen man en vrouw als een verworvenheid en fundamenteel grondrecht. Vrouwenemancipatie is geen monopolie van de autochtone vrouw. Wij wensen zij aan zij met onze autochtone medezusters te ijveren voor een gelijkwaardige vertegenwoordiging van de vrouw in alle sectoren van de samenleving. Een goede opleiding en sterke positie op de arbeidsmarkt zijn de belangrijkste weermiddelen voor de emancipatie en ontvoogdingsstrijd van de moslimvrouw. De islam vervult bij dit emancipatiestreven voor ons een belangrijke rol. Zo worden er een aantal islamitische vrouwenrechten zoals het recht op opleiding en buitenshuis werken gegarandeerd. Door en dankzij de islam slaagden wij erin ons te emanciperen uit een sociaal-economische achterstand. De hoofddoek verbieden op school en de arbeidsmarkt vormt juist een bedreiging voor de onafhankelijkheidsstrijd van de moslimvrouw. Op deze wijze wordt ze immers uitgesloten van onderwijs en werk en aldus teruggedrongen in een traditioneel rollenpatroon.We keuren dan ook elke dwangmaatregel af die dit emancipatiestreven van de vrouw beperkt, of het nu vanuit de moslimgemeenschap of vanuit de staat komt. Meneer de minister, wij vragen u in uw hoedanigheid van neutrale vertegenwoordiger van het politiek staatsbestel respect op te brengen voor de keuzevrijheid van de moslimvrouw om zelf invulling te geven aan haar levensproject. De wet van 19 juli 1831 die de neutraliteit van de overheid bepaalt, stelt dat de staat zich niet mag bemoeien met de interne organisatie van een confessie. Het is dan ook volstrekt onwettig dat de staat tot een eigen interpretatie van de hoofddoek komt. Hiermee ondergraaft ze haar eigen neutraliteitsprincipes en de godsdienstvrijheid, grondwettelijk beschermd in de Belgische grondwet en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens . Het repressief secularistisch model in Frankrijk is geen optie voor onze samenleving. België heeft altijd een liberale traditie gehad in de omgang met religies. De neutraliteit van de overheid is een hoogstaand goed waarvoor we allen respect hebben. Deze neutraliteit dient erover te waken dat vrijzinnigen, katholieken, protestanten, joden en moslims binnen een actief pluralistisch en democratisch kader weerspiegelt worden binnen overheidsdiensten. Onze huidige samenleving is multicultureel en multireligieus. De islam is in 1974 erkend door de Belgische staat. De Belgische overheid dient werk te maken van bestrijding van islamofobie en van de aanvaarding van moslims als volwaardige en vrije burgers. De hoofddoek verbieden zal enkel leiden tot vijandigheid tussen gemeenschappen waarmee de samenleving niet gediend wordt. Wij juichen een waardendebat ten zeerste toe voor zover deze uit de greep van een klimaat van veiligheidsfobie of electoraal winstbejag wordt gehaald. Op serene wijze dient met alle betrokken actoren een diepgaande studie te worden gevoerd over de invulling van de interculturele dialoog in onze multiculturele samenleving. De ondertekenaars: 1.- Vrouwenorganisatie Hayat vzw Deurne 2.- PAV- Platform Allochtone Vrouwen (Federatie) Antwerpen 3.- MAROM vzw - Vrouwenafdeling Mechelen 4.- JVI-Vrouwen vzw Berchem - Boom 5.- Hidjra vzw - Vrouwenwerking Antwerpen 6.- Balsam – Alwi’aam vzw - Vrouwenwerking Antwerpen 7.- Umivel Vrouwenafdeling (Federatie) Limburg 8.- Attawasol vzw – Vrouwenwerking Antwerpen 9.- Umiva – Vrouwenafdeling (Federatie) Antwerpen 10.- Nisa vzw - Vrouwenvereniging Hoboken 11.- Nibras vzw - Vrouwenwerking Borgerhout 12.- Sensla vzw - Vrouwenvereniging Deurne 13.- IVG Islamitische Vrouwenvereniging Gent 14.- Groep Bekeerde Moslima’s - Vrouwenorganisatie Gent 15.- Moslim Jongeren Gent - Meisjeswerking Gent 16.- FZO Vlaanderen (Federatie) Vlaanderen 17.- Vzw Gezondheid Solidariteit Zonder Grenzen Ronse 18.- Memosa vzw - Meisjeswerking Ronse 19.- Pico vzw Ronse 20.- Ravis vzw (Federatie) Ronse 21.- Ael - Vrouwenafdeling Antwerpen 22.- MSCG Muslim Student Community Gent 23.- Meva Turkse Vrouwenvereniging Berchem 24.- Steunpunt Allochtone Vrouwen en meisjeswerking Brussel 25.- Banat vzw - Meisjeswerking Limburg 26.- Federatie Wereld Vrouwen vzw (Federatie) Limburg 27.- El Amal vzw - Vrouwenwerking Turnhout 28.- El Akhawaat vzw - Vrouwenorganisatie Sint Niklaas 29.- Voem vzw – Kern Vrouwenwerking Antwerpen 30.- Voem vzw – Kern Vrouwenwerking Oost-Vlaanderen 31.- Voem vzw – Kern Vrouwenwerking Brussel 32.- Hidaya vzw – Meisjeswerking Sint Niklaas |
Als die dwang er niet is, waarom vrezen moslimpolitici dan dat wanneer het hoofddoek verboden wordt, moslimmeisjes niet meer naar school zouden mogen gaan.
Is dat geen vorm van dwang ? Hoofddoek aan of niet buiten. Hoe tolerant toch nietwaar. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit gaat toch wel wat te ver. |
Citaat:
Uiteraard reken er ik deze ook bij. |
Citaat:
Probleem is dat er nogal erg veel van die sujetten blijken rond te lopen in Vlaanderen. Racisten in de puurste zin van het woord. Tja, en dan verontwaardigd zijn als die migranten vroeg of laat reageren. Ik reageer al een jaar niet meer op de postings van dat enge mannetje, maar deze keer kon ik het toch niet laten. |
Die gehoofddoekte moslims zijn de bewuste volgelingen van een moordenaar en willen de ideeën van die moordenaar in onze samenleving verspreiden.
Ze verdienen dan ook de typering die bij hen past. |
Citaat:
Wel kan hij er eens aan denken hun subsidies te koppelen aan herscholing, met nadruk op onderricht ivm het principe laïcité, en respect voor de cultuur en gebruiken van hun nieuwe thuisland. Misschien zouden ze dan snappen dat hun godsdienstvrijheid niet in het gedrang is : openbare ruimten (scholen, rechtbanken, etc) mogen gewoonweg niet MISBRUIKT worden om religieuse onzin te etaleren en bijgevolg elke andersdenkende te provoceren. De moslima kan die religieuse onzin 'beleven' zonder extra-textiel, en uiteraard enkel in privé-sfeer. De moslima moet zich bewust worden van de scheiding tussen religieuse beleving en het politiek, professionel, academisch en openbaar leven. En bijgevolg ook een plaats en tijd aan die religieuse beleving geven (in privésfeer) zonder te provoceren en met respect voor de heersende cultuur waar men wel dat onderscheid kan maken. |
Citaat:
|
Citaat:
Die gehoofddoekte moslims zijn de bewuste volgelingen van een moordenaar en willen de ideeën van die moordenaar in onze samenleving verspreiden. Ze verdienen dan ook de typering die bij hen past. We zij hier getuige van in mijn mening heel gevaarlijke dingen en ontwikkelingen en ik ben niet zinnens "om voor de lieve vrede" mijn mond te houden. Ik zeg wat ik meen te moeten zeggen. Ik zet de aanhangers van Mohammed op één lijn met de aanhangers van Hitler. Door consequent deze vergelijking ook door te trekken in mijn 'taalgebruik' tracht ik op een enigszins provocerende manier de discussie maximaal open te trekken. Daar is hier immers alle nood toe. Als daar sommige mensen door geschokt of gekwetst worden in hun gevoelens of overtuigingen, dan is dat maar zo. Ik vind dit in ieder geval verkieslijker dan het fysiek geweld dat het gevolg is van het hypocriet zwijgen. Vergelijk de uitspraak waaraan u zich zo ergert maar met de ietwat ouderwetse uitdrukking "Wie zijn kind liefheeft spaart de roede niet". |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En is dit als een hypothese bedoelt?? Of als een feit??? Want het leidt naar nergens!!! En dan begrijp ik niet dat men dan in het dagelijks leven over respect en tolerantie spreekt. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb de evolutie in de migrantenwereld - nu moslims genoemd - dagelijks van op de eerste rij kunnen volgen. Ik heb dus ook gezien hoe het fundamentalisme in de jaren tachtig begon op te komen met in de eerste plaats de sluier voor de oudere vrouwen (die voorheen vaak zonder sluier liepen) en dan hoe de jongere meisjes die sluier begonnen te dragen en na enkel jaren ook de kinderen en dan de kleuters zoals nu, en hoe uiteindelijk ook de burka's in het straatbeeld verschenen in de late jaren negentig. Wat opviel bij de meisjes die dan met zo'n grote Koran uit de moskeeën buiten kwamen was bvb het feit dat zij vaak een bril droegen, terwijl bij migrantenmannen een bril iets hoogst uitzonderlijk is. Dit in tegenstelling bijvoorbeeld tot de Joden die bijna alllemaal van de eerste tot de laatste brillen dragen. Een bril dragen heeft te maken met slecht zicht, en dit wordt in veel gevallen veroorzaakt door steeds vanop korte afstand te zien, zoals door te lezen in boeken. Joden zitten zeer vaak in boeken te neuzen, vandaar hun brillen. Dat gehoofddoekte moslimmeisjes vaak brillen dragen komt dus volgens mij doordat ze ook vaak met hun neus in die dikke Koran zitten. Zij weten dus maar al te goed wat er in die Koran staat. Verder hoef je op het internet maar op de eerste de beste site te kijken die door moslims gemaakt is, en als je al niet voordurend door sura hier en hadith daar om de oren geslagen wordt dan zijn er altijd wel een paar links die je naar een online versie van de duivelsverzen van Mohammed verwijzen. Ik heb in mijn leven nog maar van enkele boeken moeten gruwen bij het lezen ervan en twee ervan waren : - de Koran - het leven van Mohammed, geschreven door een vrome moslim, gebaseerd op de hadith �* la Boukhari Iedereen die Boukhari en de Koran leest ziet dat Mohammed een machtsgeile moordenaar was. Die hoofddoekdraagsters met hun arrogante en hautaine lachjes weten dus maar verdorie al te goed wat daarin staat. Zij komen op voor een van de meest reactionaire ideologieën ooit bedacht door de mens. |
Jouw interpretatie van bepaalde dingen gaat de volledige verkeerde richting uit!! Maar daar heb ik alle respect voor!!
Iedere mens is vrij in kiezen van geloven!! Ik ken mensen die geloven in dat de mensheid afstamd van de dinosaurussen en ik heb daar respect voor! Je moet leren begrijpen dat we in een wereld leven waar eigen denkbeeld niet meer zo belangrijk is!! Iedereen beziet bepaalde dingen vanuit een andere invalshoek! Er zijn er die steeds bij de Psychologisch invalshoek blijven, de andere vanuit de Biologische enzo.... Als je een doel in je leven hebt, dan moet je weten om een bepaade doel te bereiken dat men moet "missen en gissen". Er gebeuren "ergere" dingen op de wereld dan: ik bezie jouw geloof zo of ik bezie jouw interpretaties op die manier!! Je hebt het verhaal van de Profeet Mohamed gelezen en het stond je blijkbaar niet aan! Je hebt de Koran gelezen, maar heb je wel de essentie ervan gevonden?? Wat de Koran juist vertelt?? Welke dingen dat Islam aanbiedt?? Dat denk ik niet! De meesten gaan zich EXTRA concenteren op de dingen die niet compenseren met de gedachten van die bepaalde persoon! Ik als Moslimvrouw probeer de Koran te begrijpen! Het is niet zoals een leesboek dat men het verhaal gelijk vindt! Men heeft meestal bang van de Islam omdat het bepaalde eisen heeft die meestal in je voordeel zijn!! Het wil niet zeggen dat ik Moslim ben, dat ik me niet ga interesseren in andere godsdiensten. Ik heb de Bijbel ook gelezen, ik heb me ook gaan verdiepen in het Boedisme en bepaalde dingen keek ik 8O van!! Maar ja daar blijft het ook bij! Raar hé dat bepaalde theoriën van Bepaalde Psychologen zo belangrijk zijn en blijven, dan een bepaalde kijk van een mens op het leven. En dit: Citaat:
Vertel, ik lees.... |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be