![]() |
De MIVB gooit muzikanten buiten
Sinds enkele weken is de MIVB (de openbare vervoersmaatschappij van Brussel) met een heuse campagne begonnen om muzikanten uit de metro te weren. Continu wordt over de luidsprekers in alle stations de boodschap uitgebazuind in 3 talen (!) dat het "voor het comfort van alle reizigers" vanaf nu verboden is om een muziekinstrument te bespelen in de metrostellen. Daarenboven zijn muzikanten ook in de stations niet meer welkom, tenzij ze eerst door een "screening" geraken en zich vervolgens alleen opstellen daar waar er een speciaal bordje met een solsleutelsymbool aan de muur hangt.
Het is op zijn minst opmerkelijk, en eerlijk gezegd verdacht, dat de MIVB zich zonder zichbare aanleiding nu ineens met volle overgave op het "probleem" van de muzikanten werpt, daar waar de maatschappij volgens mij wel andere katten te geselen heeft : frequente vertragingen door versleten materieel, doorgaans zeer gebrekkige communicatie (wat de continue communicatie over de gewraakte muzikanten nog meer in het oog doet springen), vandalisme en zwartrijden, roken in de stations, ontbrekend rampenplan, etc. Keuze te over, maar blijkbaar zijn die muzikanten nu toch eigenlijk wel de hoogste prioriteit voor het moment. Ik zie maar één mogelijke reden, en dat is dat iemand met enige invloed een boze brief naar de juiste mensen heeft gestuurd. Uiteindelijk gaat het hem de MIVB waarschijnlijk niet over het spelen van muziek, maar eerder over het feit dat de meeste van die muzikanten met de pet rondgaan na hun voorstelling. Men klasseert voor het gemak het métier van straatmuzikant bij de bedelaars, en wil iedereen die om wat voor reden dan ook een kleinigheid vraagt aan de gebruikers van de metro uit het gezichtsveld verwijderen. Een spijtige en asociale ontwikkeling. Ik zou trouwens wel eens willen weten hoe die fameuze "screening" van kandidaat-muzikanten in zijn werk gaat, en wie daar in de jury zit. Wellicht zijn enkele van de criteria dat je er a) pittoresk moet uitzien, b) conservatorium achter de rug moet hebben en c) over een instrument van minstens 5000 euro moet beschikken. |
die gasten maken het juist aangenaam om door 't station te wandelen.
|
Doe het zoals op de Ramblas in Barcelona. Een vergunning verplicht voor straatartiesten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Op de trein tussen Antwerpen en Gent gingen een koppel Roemenen (zigeuners?) van wagon tot wagon om daar hun kunsten te tonen.
Ik vond het zeer aangenaam. Vooral omdat die man een instrument bespeelde dat ik nog nooit had gezien: een soort viool met een halve oude grammofoon (met hoorn en een soort cylinder) erin/aan gemonteerd. Ik vroeg hem de naam van het instrument maar ben dat natuurlijk weeral vergeten. Iemand dat ook ooit gezien? Van mij mag het! Maar wel slechts één muziekgroep per rit en dan ook maar één bezoek in elke wagon. Ik denk dat het nogal vervelend is die mannen vijf keer na mekaar terug tegen te komen. |
Ik heb die gasten al dikwijls gezien op tram 11 of 8 in Antwerpen & ook al wel eens op de Meir. Een systeem van vaste plaatsen voor straatmuzikanten
kan wel werken denk ik tot tevredenheid van iedereen. |
Met het aanduiden van vaste staanplaatsen in stations heb ik niet zo'n probleem, ik kan me voorstellen dat dat de doorstroming kan bevorderen, maar met zo'n systeem van vergunningen moet je opletten. Wat zijn de criteria? Hoe verloopt de selectie? De MIVB blijft hier vooralsnog heel vaag over.
|
Ik zal zeker niet ontkennen dat er straatmuzikanten bestaan met goede bedoelingen, er zit echter ook gespuis tussen die de act gebruiken om zakken te rollen. Er zullen een aantal mensen in die zin geklaagd hebben. Verder vind ik dat er de laatste tijd een heel aantal muzikanten wat op hun instrument zitten te prutsen dat het pijn doet aan de oren. Vooral de Roemeense vioolspelers zijn berucht op dit gebied.
Aan de Delhaize in Mechelen staat er regelmatig een Roemeen die gewoon het instrument niet kan bespelen. Er komt een knarsend geluid uit en hij verwacht daar euro's voor. Een jaartje geleden werkte ik aan de grasmarkt in Brussel en daar zat regelmatig een ouder kerel op een gitaar te spelen wat wel een mooie act was. Zijn gitaarspel was goed, de zang was goed en het was een leuke verschijning in het straatbeeld. Een kudde slecht geklede Roemenen in de trein die rondzeulen met instrumenten mag voor mijn part aan het volgende station van de trein geflikkerd worden. Ik lees een krant op de trein, studeer wat, slaap, ... en als ik muziek wens te beluisteren neem ik mijn MP3-speler. |
Je hebt er inderdaad bij die maar wat doen, zonder dat je het echt muziek kan noemen, maar waar leg je de grens? Zo zit er in een bepaald metrostation een man die blijkbaar zonder enige samenhang op een xylofoon zit te spelen, dag in dag uit. Ik denk dat hij een lichte mentale handicap heeft. Moet die dan weg volgens jou?
Als het over georganiseerde zakkenrollerij gaat dan moet er natuurlijk opgetreden worden, maar eerlijk gezegd heb ik daar nog niet veel voorbeelden van tegengekomen in de Brusselse metro. |
Compleet belachelijk! Het toont nog maar eens elk gebrek aan tolerantie tegenwoordig. Hoe je daar enige last van kan ondervinden, ontgaat mij totaal. En niemand verplicht je iets te geven.
Dat het ook gebruikt zou worden om zakken te rollen is geen reden voor zo'n maatregelen... zakkenrollers zijn creatief genoeg om onmiddellijk andere manieren te vinden (nog los van het feit dat ik net zoals Doki nog nooit voorbeelden daarvan ben tegengekomen of er zelfs nog maar over gehoord heb). |
Zoals hier al was aangehaald zou een vergunning wel wat kunnen oplossen. Een basiskennis van het instrument zou al wel voldoende moeten zijn. Op het rijdend materieel zie ik het echter helemaal niet zitten.
|
Citaat:
Ik vrees dat je zeer snel tot het intolerantieniveau zal afzakken indien ik het in mijn ster krijg om je gedurende een half uur op de tram of trein te vergasten op een serenade, begeleid door kattengejank op mijn viool. Niet enkel kan ik geen viool spelen, ik zing bovendien tamelijk vals. Indien ik mijn serenade op straat wens te kwelen dan staat het aan de voorbijgangers vrij om zich zo snel mogelijk uit de voeten te maken. Indien ik elke treinwagon daarop vergast lijkt het me minder evident. (behalve voor toleranten als Edina..... tenzij ze deze tolerantie enkel aan de dag wil leggen voor bruine tot lichtbruine kwelers maar weldegelijk een onderscheid wil maken voor blonde blauw-ogige ariers die "Het looze visschertje", "Een sneeuwwit vogeltje" of het lustige begijntje (vals) ten gehore willen brengen). Ik vermoed dus het laatste. |
Ik heb een vergunning gevraagd om op straat te spelen in mijn gemeente maar die werd me geweigerd.
Dus moet ik wel op tram en bus spelen... |
Dat moet niet gemakkelijk zijn op een bus of op een tram, met al het gerem, geschok en gedraai!
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ze zijn jarenlang zeer tolerant geweest, met een hoop overlast tot gevolg. Verschiet je er dan van dat er ineens 'harde' maatregelen worden genomen...binnen x aantal jaar worden deze ook genomen tegen allochtonen ze...maar eerst moet er nog meer 'overlast' zijn. Ga je dan weer wenen over tolerantie? :roll: |
Citaat:
Op straat kunnen de mensen je voorbijlopen, in de bus en op tram is BUSKEN véél te opdringerig. |
@ Doki
Mooie Avatar, die je daar hebt, die Bodidharma op zijn os. |
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Laozi Wel toeval (?) dat je de link legt me Bodidharma, wiens zenboedhisme inhoudelijk eigenlijk vrijwel samenvalt met het chinese taoisme. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be