Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Nut of onzin van spaarlampen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=83574)

guido 007 11 maart 2007 08:09

Nut of onzin van spaarlampen

We moeten met z'n allen energie besparen.

Voorstanders van spaarlampen argumenteren louter op het verbruik ervan.

Tegestanders argumenteren op de volgende wijze:

Een gloeilamp geeft ook warmte af, door deze warmte moet de CV minder warmte produceren.

Een spaarlamp kost teveel, je bent een jaar verder eer je misschien iets aan het verdienen bent.

Spaarlampen zijn niet gemaakt voor kortstondig gebruik (leeftijd gaat drastisch omlaag en geeft in het begin te weinig licht).

De kleur van het licht is te akelig wit (alhoewel dit al verbeterd is)

Spaarlampen kan je niet dimmen.

De contacten van de schakelaars branden veel sneller in (bij meerdere spaarlampen gelijktijdig).

De vorm van de spaarlamp is niet je dat, hier is reeds aan gewerkt maar toch zit je met een grotere lamp.

Wat met de lamp als ze stuk is? Welke materialen zijn er in verwerkt? Wat is het effect op het milieu?

enz....

ericferemans 11 maart 2007 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 2509993)

Een gloeilamp geeft ook warmte af, door deze warmte moet de CV minder warmte produceren.

Een spaarlamp kost teveel, je bent een jaar verder eer je misschien iets aan het verdienen bent.

Spaarlampen zijn niet gemaakt voor kortstondig gebruik (leeftijd gaat drastisch omlaag en geeft in het begin te weinig licht).

De contacten van de schakelaars branden veel sneller in (bij meerdere spaarlampen gelijktijdig).

De vorm van de spaarlamp is niet je dat, hier is reeds aan gewerkt maar toch zit je met een grotere lamp.

Wat met de lamp als ze stuk is? Welke materialen zijn er in verwerkt? Wat is het effect op het milieu?

enz....

Deze VB-er is meteen ook een groot licht.
Het schijnt zo erg dat zijn warmteverlies de kamer opwarmt!
Deze stralende vuurtoren is als een toorts in de duisternis!
Spijtig genoeg moet hij nog wat aan zijn uitzicht doen: bruin als ie is kan hij niet als prettig om aangezien te worden door het leven gaan...
Hij is van onberispelijk genetische materiaal (onbruin!) maar twijfelt aan de moeite die zijn verwekking heeft gekost.

Naast bullshit over politieke en sociale problemen gaan blokkertjes nu de thermodynamicat te lijf: verwarm u met uw gloeilampen.
De wereld gaat echt naar de knoppen!
ofte: Groen rechts heeft het licht doen stralen !

born2bewild 11 maart 2007 09:25

http://www.tourette-syndrome.info/

Zwartengeel 11 maart 2007 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans (Bericht 2510044)
Spijtig genoeg moet hij nog wat aan zijn uitzicht doen: bruin als ie is kan hij niet als prettig om aangezien te worden door het leven gaan...
Hij is van onberispelijk genetische materiaal (onbruin!) maar twijfelt aan de moeite die zijn verwekking heeft gekost.

Naast bullshit over politieke en sociale problemen gaan blokkertjes nu de thermodynamicat te lijf: verwarm u met uw gloeilampen.

Feremans, het wordt hoogtijd om je even te bezinnen, als ik jouw posts zo lees. In elk bericht dat je hier plaatst slaag je er in om op één of andere manier het VB erbij te betrekken en mensen die zelfs helemaal niets met die partij WILLEN te maken hebben als Guido007 voor VB'er te verslijten. Ik denk dat jouw obsessie je inmiddels volledig naar het hoofd gestegen is, want er begint duidelijk sleet te komen op je redenerings- en inschattingsvermogen. Mijn excuses voor het geval dat dit wat bot zou overkomen, maar ik stel alleen maar vast wat ik zie en dat is iemand die niet meer op een normale manier en on-topic in een discussie kan reageren.

duveltje382 11 maart 2007 09:29

Ik heb 1 spaarlamp in mijn flatje,dus 8Watt voor mijn verlichting !!! Dit is echter omdat ik veel te arm ben,vandaar,.... (sorry indien ik hier mensen persoonlijk heb aangevallen)

keiko 11 maart 2007 09:46

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans (Bericht 2510044)

Ferre, begrijpend lezen blijkt niet één van jouw sterkste kanten te zijn (wat wel:-D ) Binnekort beticht jij zelfs je kat ervan een VBer te zijn en draai je haar nek om omdat je overtuigd was dat ze een hitlergroet bracht. Psychose noemt men dat in de psychiatrie

kelt 11 maart 2007 10:23

Citaat:

enz....

Gewone lampen geven ook s Zomers warmte af..als het eigenlijk niet nodig is.

Inderdaad,het kan best zijn dat je twee jaar verder bent alvorens het zgn "terugverdieneffect" voor dat bepaald lichtpunt er is.Laat osn echter bedenken dat in een aanzienlijk deel van de huizen de "sfeervolle" verlichting NOOIT zou kunnen "terugverdiend" worden.... = luxe

Wat de vorm betreft,uit schade en schande heb ik besloten dat de fabrikanten van lichtarmaturen hier de grootste verantwoordelijkheid dragen.we zitten met de merkwaardige omstandigheid dat zowel de fabrikatie van spaarlampen als van lichtarmaturen vooral in China gebeurt,maar dat die mensen precies niet veel met elkaar spreken... :?

Inderdaad is een spaarlamp geen best idee in een doorgangetje waar het licht hoogstens enkele minuten moet branden

De "kleur" is weeral zo een "luxe"-concept.Ik vrees dat men ons allemaal de kop zot gemaakt heeft met die interieur- en lifestyle programmas en magazines.Misschien moeten we een stap "terug" zetten en ontdekken dat het ook prima gaat?

Spaarlampen kun je vooralsnog niet dimmen.Dimmen (persoonlijke mening)vind ik ook zo een puur luxe-concept.Dat kunnen we afleren ;-)

Van die ingebrande contacten wist ik niet....:|

En inderdaad,hoe recycleerbaar is een spaarlamp en wat zit daar allemaal in....Als onze intercommunales binnen enkele jaren massaal een spaarlamp-inzamelmethode bedebken zou dat geen probleem moeten zijn.
ter vergelijking :
Gewone gloeilampen moeten bij het restafval gevoegd worden :evil:
TL-lampen belanden in een zeer goed recyclage-circuit..

Ten huize(app...) kelt zijn ondertussen geen gloeilampen meer te vinden .het argument dat voor een gelijkaardige lichthoeveelheid er direct minder stroom nodig is heeft bij mij de doorslag gegeven...

Leviathan 11 maart 2007 12:06

Citaat:

Dat zal niet veel zijn in vergelijking met een verwarmingsketel. Je zal echt niet harder moeten stoken omdat je spaarlampen gebruikt!

Citaat:

Klopt, maar er bestaan ook halfgeleiderlampen (led's) die wel geschikt zijn voor kortstondig gebruik en nog minder verbruiken dan spaarlampen. Helaas zijn die nog een stuk duurder.

guido 007 11 maart 2007 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan (Bericht 2510419)
Dat zal niet veel zijn in vergelijking met een verwarmingsketel. Je zal echt niet harder moeten stoken omdat je spaarlampen gebruikt!

Klopt, maar er bestaan ook halfgeleiderlampen (led's) die wel geschikt zijn voor kortstondig gebruik en nog minder verbruiken dan spaarlampen. Helaas zijn die nog een stuk duurder.

LED verlichting is duur, je moet appelen met appelen vergelijken.
De eenheid van verlichting is Lux. 1 lux staat voor één kaars.

Dus als je verlichting vergelijkt zou je dat moeten doen met een luxmeter bij de hand, in dezelfde kamer, onmiddellijk na elkaar.

Bij LED verlichting maken ze meestal gebruik van goede reflectoren, gebruik dezelfde reflectoren bij een traditionele lamp en je creeërt ook veel meer licht.

Led verlichting gaat door het feit dat ze electronisch is, inderdaad veel langer mee, daarentegen is ze peperduur.

Voodoo Child 11 maart 2007 12:59

Met spaarlampen en LEDlampen te plaatsen heb ik hier in huis al een goeie knip gegeven in de electriciteitsfactuur. De mensen van de metermaatschappij zijn hier zelfs komen kijken of ik niet geprutst had aan de teller, al is dat niet alleen aan de spaarlampen te danken.
Maar het toont wel aan dat je er geld mee kunt besparen :p

guido 007 11 maart 2007 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 2510579)
Met spaarlampen en LEDlampen te plaatsen heb ik hier in huis al een goeie knip gegeven in de electriciteitsfactuur. De mensen van de metermaatschappij zijn hier zelfs komen kijken of ik niet geprutst had aan de teller, al is dat niet alleen aan de spaarlampen te danken.
Maar het toont wel aan dat je er geld mee kunt besparen :p

Dit is inderdaad zo.
Toch effe een nuance, heb je dezelfde lichtkwaliteit?
Bv op een verpakking van een spaarlamp staat 60 What verbruik 8 What. Maar heb je dan ook effectief het licht van een 60 Whatlamp? Niet dat je dat licht nodig had.

Daedalos 11 maart 2007 13:32

Nogtans heb ik eens op tv gezien dat spaarlampen per jaar niet zo veel geld uitsparen. Hoeveel het juist was, ben ik vergeten, maar ik weet wel dat ik toen dacht: "Heb ik voor zo'n klein bedragje spaarlampen gezet in huis?"

duveltje382 11 maart 2007 13:52

Nochtans dacht ik dat de spaarlamp ook de armen ten goede kwam ....

kelt 11 maart 2007 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2510821)
Nochtans dacht ik dat de spaarlamp ook de armen ten goede kwam ....

In zeker zin wel duveltje....

Die dingen worden door arme mensen gemaakt :?

vulpes 11 maart 2007 14:12

ik heb eigenlijk niet voldoende verstand van die dingen...

In de kelder/garage en deels in de keuken hebben we TL-lampen.

in de gangen en de slaapkamers hebben we spots: halogeen dus, neen?

eetkamer: halogeen denk ik

salon: ook halogeen geloof ik..

'k geloof dat we maximaal een paar gloeilampen hebben: in de gang en het toilt geloof ik... en naar ik begrepen heb heeft het weinig zin om in de gang een gloeilamp te vervangen door een spaarlamp..

PS: 'k heb overigens de facto nog nooit de 'luxe' gehad van de gratis spaarlampen gebruik te maken..om één of andere reden zijn die dingen nooit in mijn brievenbus terecht gekomen..

vulpes 11 maart 2007 14:15

spaarlampen zouden blijkbaar bij KGA moeten.. is dat juist?

maddox 11 maart 2007 14:27

Spaarlampen zijn mini TL buizen. Dus, of die horen bij het KGA of anders in de specifieke container op het containerpark.

Een spaarlamp is veel zuiniger (tot 5 keer effectief) per opgebrachte lichthoeveelheid. Helaas is electriciteit nog steeds "goedkoop" om het verschil bijna niet te voelen in de portefeuille.

Vervang alle gloeilampen- ook halogeen dus- door TL en spaarlampen en bezuinig dus 60-80% op de electriciteitsfactuur gegenereerd door verlichting.

Helaas gaat uw droogkas, uw frietketel en nog vele andere dingen met veel meer lopen. Ijskast en diepvries als continuebelasting.

guido 007 11 maart 2007 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 2510931)
spaarlampen zouden blijkbaar bij KGA moeten.. is dat juist?

Op een spaarlamp moet je € 0,30 recupel betalen, daardoor mag je deze gratis naar het containerpark brengen.

Ik vrees alleen dat:
1. Niet veel mensen zich deze moeite getroosten.
2. Niet veel mensen hiervan op de hooge zijn.

Komt daarbij dat een lamp niet veel plaats inneemt bij onze restafval dus.....

guido 007 11 maart 2007 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 2510991)
Spaarlampen zijn mini TL buizen. Dus, of die horen bij het KGA of anders in de specifieke container op het containerpark.

Een spaarlamp is veel zuiniger (tot 5 keer effectief) per opgebrachte lichthoeveelheid. Helaas is electriciteit nog steeds "goedkoop" om het verschil bijna niet te voelen in de portefeuille.

Vervang alle gloeilampen- ook halogeen dus- door TL en spaarlampen en bezuinig dus 60-80% op de electriciteitsfactuur gegenereerd door verlichting.

Helaas gaat uw droogkas, uw frietketel en nog vele andere dingen met veel meer lopen. Ijskast en diepvries als continuebelasting.

Een spaarlamp is wel iets meer dan een mini-TL lamp.

Bij TL verlichting heb je een Ballast en een starter nodig, bij een spaarlamp zit dit ingewerkt in dat grote witte porcelijnen ding.

Bovenbuur 11 maart 2007 14:54

Elektriciteit is ongeveer 14% van de energie die consumenten gebruiken, daarvan gaat dan vervolgens weer zo'n 14% naar licht. Spaarlampen besparen energie, maar op het totaal is het lang niet genoeg om een fatsoenlijk effect te hebben. Er moet dan ook voor opgepast worden dat men niet vervalt in symboolpolitiek, en ook naar andere dingen blijft kijken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be