![]() |
Verkeersveiligheid
Nieuws uit
Provincie Limburg 09/03 Politie Limburg besteedt extra aandacht aan boorddocumenten en banden ![]() "In België rijden naar schatting 50.000 tot 100.000 automobilisten zonder een verplichte verzekering en burgerlijke aansprakelijkheid", aldus Stevaert. "Ook bij de wekelijkse Slim-controles van mei tot november vorig jaar stelde de politie 464 inbreuken vast inzake boorddocumenten of technische eisen van het voertuig." De provinciaal gecoördineerde thema-acties verkeersverkeersveiligheid in Limburg spitsen zich toe op de verzekering en controleren ook de banden van het voertuig. "Banden zijn essentieel en kunnen in slechte staat een ongeval veroorzaken", stelt Stevaert. Voor de bandenuitrusting bedraagt de minimumdiepte van de intekening van de band 1,6 millimeter en dit over minstens drie vierde van het loopvlak van de band. "Het is zeker niet de bedoeling zoveel mogelijk processen-verbaal uit te schrijven, maar wel om de mensen te overtuigen van de noodzaak om met een veilig en reglementair voertuig de weg op te gaan", aldus Stevaert. Steve stunt kan het niet laten. Wat betreft boorddocumenten, als de politiek even ballen aan het lijf heeft, is dit zo opgelost. Leg een link tssen de verzekeringsmaatschappijen de DIV en de autokeuring. De verzekeringsmaatschappijen moeten aan het DIV melden als iemand z'n verzekering opgezegd of niet betaald heeft. Indien iemand in overtreding is, onmiddellijk het voertuig in beslag laten nemen, eens kijken hoeveel er na één jaar nog rondrijden zonder verzekering. Wat betreft de staat van de banden, daar kan ik in komen. Welke politieagent is opgeleid om een voertuig te controleren op technische eisen? Of bedoeld hij met technische eisen alleen de profieldiepte van de banden? |
Citaat:
|
Citaat:
Guido heeft gelijk,er moet doortastender gewerkt worden met beschikbare gegevens.Tenslotte hangt ook MIJN veiligheid en MIJN verkeersbelasting af van het feit dat er zoveel mensen zichzelf wel goed genoeg vinden om auto te rijden maar er niet voor willen betalen. Ik vrees ook de dag dat de miserie met de verzekeringsmaatschappij begint na een of ander onnozel deuk-incidentje gewoon omdat "de andere" niet verzekerd is en nog onvermogend blijkt ook(maar wel autowrak rijdt)... :evil: |
moesten onze salonpolitiekerkes klossen aan hun lijf hebben dan rijden er hier nul komma nul profiteurs rond...........
gewoon een kwestie van t'systeem een beetje aan te passen zoals in engeland bijvoorbeeld.... eerst uw keuring passeren en als daar vastgesteld is dat ge een verzekering hebt en uw voertuig OK is kunt ge mits betaling van uwe rijtaks voor een jaar de baan op.... en zonder dat papierke rijde geene kilometer.......... kwestie van de mensen er attent op te maken dat ge eerst moet dokken om in orde te zijn en dan pas moogt deelnemen aan t'risico.... en bij controle en niet in orde direkt zware straf en dikke boete en voertuig aan de ketting.... simpel en goed;-) |
Citaat:
|
Ik dacht dat momenteel je voertuig je al wordt aangeslagen als je zonder verzekering rijdt en heel terecht.
Wat betreft de banden kan er nog wel wat meer veiligheid geboden worden. Er is veel 'brol' op de markt, banden waar je onder natte omstandigheden nauwelijks fatsoenlijk mee kan rijden, zelfs als de profieldiepte nog goed is. Misschien moeten we de kwaliteitseisen van de banden eens wat hoger stellen zodat die brol hier niet meer op de baan komt. Goede banden hoeven trouwens niet duur te zijn. Ik rijd momenteel met uitstekende winterbanden die me slechts 55 € / stuk kosten, plaatsing inbegrepen. Winterbanden zijn trouwens niet alleen bij sneeuw of ijs nuttig. Op een natte weg, die we in de winter veel hebben, is het verschil fenomenaal. |
Citaat:
|
Ik denk dat het enige doel is om nog meer boetes binnen te rijven. Zowat iedereen die ik ken heeft vorige jaar één of meerdere boetes gehad. En die zijn dan niet om dronken te rijden of aan 180 per uur over de snelweg te vlammen. Nee 52 per uur waar je maar 50 mag, 34 per uur om kwart na zes 's morgens waar je maar 30 mag, parkeren zonder geld in te steken voor de winkel van de bakker waar je na het werk snel binnenwipt om kwart voor zeven 's avonds. En ze weten waar ze zich verdekt moeten opstellen. De politie kan tegenwoordig misschien beter onder het ministerie van financiën ressorteren. En telkens beginnen ze heel demagogisch over al die verkeersdoden, terwijl die vooral in het weekend vallen en hun oorzaak in vermoeidheid, alcohol of drugsgebruik vinden.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb een bekeuring van € 150,00 gekregen omdat ik te lang links reed. Toestand van de weg: Droog, helder weer, de weg was op een paar auto's (die ik voorbij stak) leeg. Aangehouden met nen anonieme Ford Mondeo. De politieagent komt naar me toe en zegt letterlijk de volgende woorden: " Ik begrijp dat u links bleef rijden, u heeft enkele wagens voorbijgestoken en moest iets verder afdraaien, maar volgens mij reed u iets te lang links. Graag de papieren van de wagen, rijbewijs, verzekering". Nadat hij de papieren in het dienstvoertuig nagezien had, kreeg ik ze terug en mocht ik verder rijden. Groot was mijn verbazing toen ik enkele dagen later een proces verbaal, ter waarde van € n150.00, in de bus kreeg. De politie je vriend....... Ja balle..... |
Citaat:
|
De bandenwet is streng genoeg. Veel auto's rijden echter met versleten banden en onaangepaste wielen rond.
Vaak rijden jongere met verlaagde velgen, volledig wettelijk. Maar het type voertuig waarmee ze rijden is nooit getest met dat type wielen. Wat de autoverzekering aangaat, wel ik heb mijn auto in Portugal verzekerd. Het kost mij maar de helft van een Belgische verzekering. Dit terwijl het wel dezelfde verzekeringsmaatschappij is en dezelfde voorwaarden. Lang leven de EU dus, zeker op dit vlak. |
Citaat:
Sorry, maar het verkeersregelement zegt duidelijk dat je ten alle tijden rechts moet rijden, Het is levensgevaarlijk van daar links te blijven hangen, minstens zo gevaarlijk als te snel rijden. Mocht iedereen zoals in Duitsland altijd rechts rijden, dan waren er zonder problemen snelheden mogelijk van 150 tot 160 km per uur... Toen ik in de vakantieperiodes van een klant in Brugge terug naar huis reed over den E40, was het alle dagen hetzelfde lieken, Bomma en Bompa met de kleinkinderen naar huis tegen 110 over 't middenvak, Ik had toen veel raper thuisgeweest als ik iedereen gewoon langs rechts voorbij had gestoken, alleen mag da ook weer niet... in de States mag da wel ze zouden da in den belziek beter ook doen het verkeer zou daar vlotter mee gaan, ze rijden toch nie harder meer dan 110 en gaan vanzeleven nie uit de weg. |
Citaat:
Heel veilig hé , als ge tegen de rijrichting in, moet vertrekken, ... er zouden nogal wa frontaaltjes gebeuren de rijkwaliteiten van de gemiddelde belgische chaufeur kennende... hier in Italië doen ze da regelmatig, niet omdat het mag hoor, ze trekken hun hier gewoon geen kloten van de regels aan, door het rood rijden bv, is vrij normaal weggedrag te noemen, op een rond punt rijd ge ook niet rond, ge rijdt gewoon rechtdoor, een witte lijn op de baan, allé jong, ge gaat daar toch nie naar zien zeker, 2 rijstroken, leggen we toch gewoon rap nen 3' bij, ... en tegen de rijrichting in parkeren, natuurlijk da... en hoe kleiner hun autoke, hoe geschifter da ze rijden, ge kunt u dat echt nie voorstellen, Ik kan elken dag makkelijk 3 of 4 punto's tot schroot herleiden en alle keren in mijn recht zijn. |
Citaat:
Maar dit systeem is waarschijnlijk niet complex genoeg voor ons Belgenland :roll: |
Citaat:
A het is niet politiek correct B het is inderdaad niet ingewikkeld genoeg C er zijn geen achterpoortjes... Mochten de walen nu de pletwals mogen leveren, zelf niet geplet worden en de helft van de opbrengst van de taxen op verzekering krijgen, dan zouden ze er eventueel wel eens over kunnen nadenken... ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In het verkeer kom je veel gevaarlijke situaties tegen, en veel mensen die overtredingen begaan. Laten we wel zijn, het enige wat er nodig is, is gezond verstand. Een oude wijsheid zegt dat er niks zo dom is als een massa mensen. Als je je gezond verstand gebruikt, zijn er al héél wat verkeersproblemen minder. Maar het strenger aanpakken van de (snelheids)overtredingen vind ik geen probleem. Het is alleen maar een probleem voor degene die iets misdoet. |
Citaat:
Als je in Duitsland ook maar 2 seconden te lang rechts rijdt dan zal je het geweten hebben(ik spreek uit ondervinding) hier in Belgie echter lijkt de helft van de bestuurders nog nooit van de verplichting dat je zo veel mogelijk rechts moet rijden gehoord te hebben. Door die linksplakkers, of middenrijstrookrijders ontstaat er ook vertraagd verkeer. Zo reed ik een aantal maanden terug op een vrij rustige E19 toen het verkeer plots vertraagde en drukker werd, de oorzaak? Een oud fiatje dat tegen 90km/u op het middenvak aan het brommen was en alle verkeer ophield. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be