Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=83577)

guido 007 11 maart 2007 08:22

Verkeersveiligheid
 
Nieuws uit
Provincie Limburg

09/03 Politie Limburg besteedt extra aandacht aan boorddocumenten en banden

De politiediensten in Limburg zullen van maandag 12 maart tot en met vrijdag 6 april extra aandacht besteden aan de boorddocumenten en de banden van de voertuigen. Dat laat gouverneur Steve Stevaert weten.

"In België rijden naar schatting 50.000 tot 100.000 automobilisten zonder een verplichte verzekering en burgerlijke aansprakelijkheid", aldus Stevaert. "Ook bij de wekelijkse Slim-controles van mei tot november vorig jaar stelde de politie 464 inbreuken vast inzake boorddocumenten of technische eisen van het voertuig."

De provinciaal gecoördineerde thema-acties verkeersverkeersveiligheid in Limburg spitsen zich toe op de verzekering en controleren ook de banden van het voertuig.
"Banden zijn essentieel en kunnen in slechte staat een ongeval veroorzaken", stelt Stevaert. Voor de bandenuitrusting bedraagt de minimumdiepte van de intekening van de band 1,6 millimeter en dit over minstens drie vierde van het loopvlak van de band.

"Het is zeker niet de bedoeling zoveel mogelijk processen-verbaal uit te schrijven, maar wel om de mensen te overtuigen van de noodzaak om met een veilig en reglementair voertuig de weg op te gaan", aldus Stevaert.




Steve stunt kan het niet laten.

Wat betreft boorddocumenten, als de politiek even ballen aan het lijf heeft, is dit zo opgelost.
Leg een link tssen de verzekeringsmaatschappijen de DIV en de autokeuring. De verzekeringsmaatschappijen moeten aan het DIV melden als iemand z'n verzekering opgezegd of niet betaald heeft.
Indien iemand in overtreding is, onmiddellijk het voertuig in beslag laten nemen, eens kijken hoeveel er na één jaar nog rondrijden zonder verzekering.

Wat betreft de staat van de banden, daar kan ik in komen.

Welke politieagent is opgeleid om een voertuig te controleren op technische eisen? Of bedoeld hij met technische eisen alleen de profieldiepte van de banden?

Jan Meuleman 11 maart 2007 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 2510005)
Leg een link tssen de verzekeringsmaatschappijen de DIV en de autokeuring. De verzekeringsmaatschappijen moeten aan het DIV melden als iemand z'n verzekering opgezegd of niet betaald heeft.
Indien iemand in overtreding is, onmiddellijk het voertuig in beslag laten nemen, eens kijken hoeveel er na één jaar nog rondrijden zonder verzekering.

De gestolen wagens ?

kelt 11 maart 2007 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 2510045)
De gestolen wagens ?

Inderdaad...en ENKEL de gestolen wagens,hetgeen dan eenvoudiger wordt.
Guido heeft gelijk,er moet doortastender gewerkt worden met beschikbare gegevens.Tenslotte hangt ook MIJN veiligheid en MIJN verkeersbelasting af van het feit dat er zoveel mensen zichzelf wel goed genoeg vinden om auto te rijden maar er niet voor willen betalen.
Ik vrees ook de dag dat de miserie met de verzekeringsmaatschappij begint na een of ander onnozel deuk-incidentje gewoon omdat "de andere" niet verzekerd is en nog onvermogend blijkt ook(maar wel autowrak rijdt)... :evil:

ICE-MAN 11 maart 2007 22:41

moesten onze salonpolitiekerkes klossen aan hun lijf hebben dan rijden er hier nul komma nul profiteurs rond...........
gewoon een kwestie van t'systeem een beetje aan te passen zoals in engeland bijvoorbeeld.... eerst uw keuring passeren en als daar vastgesteld is dat ge een verzekering hebt en uw voertuig OK is kunt ge mits betaling van uwe rijtaks voor een jaar de baan op.... en zonder dat papierke rijde geene kilometer.......... kwestie van de mensen er attent op te maken dat ge eerst moet dokken om in orde te zijn en dan pas moogt deelnemen aan t'risico.... en bij controle en niet in orde direkt zware straf en dikke boete en voertuig aan de ketting.... simpel en goed;-)

guido 007 12 maart 2007 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN (Bericht 2512358)
moesten onze salonpolitiekerkes klossen aan hun lijf hebben dan rijden er hier nul komma nul profiteurs rond...........
gewoon een kwestie van t'systeem een beetje aan te passen zoals in engeland bijvoorbeeld.... eerst uw keuring passeren en als daar vastgesteld is dat ge een verzekering hebt en uw voertuig OK is kunt ge mits betaling van uwe rijtaks voor een jaar de baan op.... en zonder dat papierke rijde geene kilometer.......... kwestie van de mensen er attent op te maken dat ge eerst moet dokken om in orde te zijn en dan pas moogt deelnemen aan t'risico.... en bij controle en niet in orde direkt zware straf en dikke boete en voertuig aan de ketting.... simpel en goed;-)

Een stikkerke van de keuring en van de verzekering kan al veel helpen.

araneus 12 maart 2007 17:34

Ik dacht dat momenteel je voertuig je al wordt aangeslagen als je zonder verzekering rijdt en heel terecht.

Wat betreft de banden kan er nog wel wat meer veiligheid geboden worden. Er is veel 'brol' op de markt, banden waar je onder natte omstandigheden nauwelijks fatsoenlijk mee kan rijden, zelfs als de profieldiepte nog goed is. Misschien moeten we de kwaliteitseisen van de banden eens wat hoger stellen zodat die brol hier niet meer op de baan komt. Goede banden hoeven trouwens niet duur te zijn. Ik rijd momenteel met uitstekende winterbanden die me slechts 55 € / stuk kosten, plaatsing inbegrepen. Winterbanden zijn trouwens niet alleen bij sneeuw of ijs nuttig. Op een natte weg, die we in de winter veel hebben, is het verschil fenomenaal.

guido 007 12 maart 2007 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 2514136)
Ik dacht dat momenteel je voertuig je al wordt aangeslagen als je zonder verzekering rijdt en heel terecht.

Wat betreft de banden kan er nog wel wat meer veiligheid geboden worden. Er is veel 'brol' op de markt, banden waar je onder natte omstandigheden nauwelijks fatsoenlijk mee kan rijden, zelfs als de profieldiepte nog goed is. Misschien moeten we de kwaliteitseisen van de banden eens wat hoger stellen zodat die brol hier niet meer op de baan komt. Goede banden hoeven trouwens niet duur te zijn. Ik rijd momenteel met uitstekende winterbanden die me slechts 55 € / stuk kosten, plaatsing inbegrepen. Winterbanden zijn trouwens niet alleen bij sneeuw of ijs nuttig. Op een natte weg, die we in de winter veel hebben, is het verschil fenomenaal.

Klopt, winterbanden worden bij lagere temperaturen niet zo hard als zomerbanden. Bij hogere temperaturen slijten ze echter sneller.

Confucius 12 maart 2007 18:10

Ik denk dat het enige doel is om nog meer boetes binnen te rijven. Zowat iedereen die ik ken heeft vorige jaar één of meerdere boetes gehad. En die zijn dan niet om dronken te rijden of aan 180 per uur over de snelweg te vlammen. Nee 52 per uur waar je maar 50 mag, 34 per uur om kwart na zes 's morgens waar je maar 30 mag, parkeren zonder geld in te steken voor de winkel van de bakker waar je na het werk snel binnenwipt om kwart voor zeven 's avonds. En ze weten waar ze zich verdekt moeten opstellen. De politie kan tegenwoordig misschien beter onder het ministerie van financiën ressorteren. En telkens beginnen ze heel demagogisch over al die verkeersdoden, terwijl die vooral in het weekend vallen en hun oorzaak in vermoeidheid, alcohol of drugsgebruik vinden.

Enter 12 maart 2007 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Confucius (Bericht 2514261)
Ik denk dat het enige doel is om nog meer boetes binnen te rijven. Zowat iedereen die ik ken heeft vorige jaar één of meerdere boetes gehad. En die zijn dan niet om dronken te rijden of aan 180 per uur over de snelweg te vlammen. Nee 52 per uur waar je maar 50 mag, 34 per uur om kwart na zes 's morgens waar je maar 30 mag, parkeren zonder geld in te steken voor de winkel van de bakker waar je na het werk snel binnenwipt om kwart voor zeven 's avonds. En ze weten waar ze zich verdekt moeten opstellen. De politie kan tegenwoordig misschien beter onder het ministerie van financiën ressorteren. En telkens beginnen ze heel demagogisch over al die verkeersdoden, terwijl die vooral in het weekend vallen en hun oorzaak in vermoeidheid, alcohol of drugsgebruik vinden.

Ook niet het "tegen de rijrichting in parkeren" vergeten. Ook zo een onzin.

guido 007 12 maart 2007 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enter (Bericht 2514498)
Ook niet het "tegen de rijrichting in parkeren" vergeten. Ook zo een onzin.


Ik heb een bekeuring van € 150,00 gekregen omdat ik te lang links reed.
Toestand van de weg: Droog, helder weer, de weg was op een paar auto's (die ik voorbij stak) leeg.

Aangehouden met nen anonieme Ford Mondeo.
De politieagent komt naar me toe en zegt letterlijk de volgende woorden: " Ik begrijp dat u links bleef rijden, u heeft enkele wagens voorbijgestoken en moest iets verder afdraaien, maar volgens mij reed u iets te lang links. Graag de papieren van de wagen, rijbewijs, verzekering". Nadat hij de papieren in het dienstvoertuig nagezien had, kreeg ik ze terug en mocht ik verder rijden.

Groot was mijn verbazing toen ik enkele dagen later een proces verbaal, ter waarde van € n150.00, in de bus kreeg.

De politie je vriend....... Ja balle.....

Herr Flick 13 maart 2007 07:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 2510005)
Nieuws uit
Provincie Limburg

09/03 Politie Limburg besteedt extra aandacht aan boorddocumenten en banden

De politiediensten in Limburg zullen van maandag 12 maart tot en met vrijdag 6 april extra aandacht besteden aan de boorddocumenten en de banden van de voertuigen. Dat laat gouverneur Steve Stevaert weten.

"In België rijden naar schatting 50.000 tot 100.000 automobilisten zonder een verplichte verzekering en burgerlijke aansprakelijkheid", aldus Stevaert. "Ook bij de wekelijkse Slim-controles van mei tot november vorig jaar stelde de politie 464 inbreuken vast inzake boorddocumenten of technische eisen van het voertuig."

De provinciaal gecoördineerde thema-acties verkeersverkeersveiligheid in Limburg spitsen zich toe op de verzekering en controleren ook de banden van het voertuig.
"Banden zijn essentieel en kunnen in slechte staat een ongeval veroorzaken", stelt Stevaert. Voor de bandenuitrusting bedraagt de minimumdiepte van de intekening van de band 1,6 millimeter en dit over minstens drie vierde van het loopvlak van de band.

"Het is zeker niet de bedoeling zoveel mogelijk processen-verbaal uit te schrijven, maar wel om de mensen te overtuigen van de noodzaak om met een veilig en reglementair voertuig de weg op te gaan", aldus Stevaert.



Steve stunt kan het niet laten.

Wat betreft boorddocumenten, als de politiek even ballen aan het lijf heeft, is dit zo opgelost.
Leg een link tssen de verzekeringsmaatschappijen de DIV en de autokeuring. De verzekeringsmaatschappijen moeten aan het DIV melden als iemand z'n verzekering opgezegd of niet betaald heeft.
Indien iemand in overtreding is, onmiddellijk het voertuig in beslag laten nemen, eens kijken hoeveel er na één jaar nog rondrijden zonder verzekering.

Wat betreft de staat van de banden, daar kan ik in komen.

Welke politieagent is opgeleid om een voertuig te controleren op technische eisen? Of bedoeld hij met technische eisen alleen de profieldiepte van de banden?

In Italië is het nog simpeler, daar moet uw verzekeringsbewijs met vervaldatum op, zichtbaar aangebracht worden (op de voorruit meestal) Is dat niet zichtbaar, kan uw voertuig onmiddelijk in beslag worden genomen...

Jantje 13 maart 2007 07:53

De bandenwet is streng genoeg. Veel auto's rijden echter met versleten banden en onaangepaste wielen rond.
Vaak rijden jongere met verlaagde velgen, volledig wettelijk. Maar het type voertuig waarmee ze rijden is nooit getest met dat type wielen.

Wat de autoverzekering aangaat, wel ik heb mijn auto in Portugal verzekerd.
Het kost mij maar de helft van een Belgische verzekering.
Dit terwijl het wel dezelfde verzekeringsmaatschappij is en dezelfde voorwaarden.

Lang leven de EU dus, zeker op dit vlak.

Herr Flick 13 maart 2007 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 2514763)
Ik heb een bekeuring van € 150,00 gekregen omdat ik te lang links reed.
Toestand van de weg: Droog, helder weer, de weg was op een paar auto's (die ik voorbij stak) leeg.

Aangehouden met nen anonieme Ford Mondeo.
De politieagent komt naar me toe en zegt letterlijk de volgende woorden: " Ik begrijp dat u links bleef rijden, u heeft enkele wagens voorbijgestoken en moest iets verder afdraaien, maar volgens mij reed u iets te lang links. Graag de papieren van de wagen, rijbewijs, verzekering". Nadat hij de papieren in het dienstvoertuig nagezien had, kreeg ik ze terug en mocht ik verder rijden.

Groot was mijn verbazing toen ik enkele dagen later een proces verbaal, ter waarde van € n150.00, in de bus kreeg.

De politie je vriend....... Ja balle.....


Sorry, maar het verkeersregelement zegt duidelijk dat je ten alle tijden rechts moet rijden,

Het is levensgevaarlijk van daar links te blijven hangen, minstens zo gevaarlijk als te snel rijden.

Mocht iedereen zoals in Duitsland altijd rechts rijden, dan waren er zonder problemen snelheden mogelijk van 150 tot 160 km per uur...

Toen ik in de vakantieperiodes van een klant in Brugge terug naar huis reed over den E40, was het alle dagen hetzelfde lieken, Bomma en Bompa met de kleinkinderen naar huis tegen 110 over 't middenvak,

Ik had toen veel raper thuisgeweest als ik iedereen gewoon langs rechts voorbij had gestoken, alleen mag da ook weer niet... in de States mag da wel ze zouden da in den belziek beter ook doen het verkeer zou daar vlotter mee gaan, ze rijden toch nie harder meer dan 110 en gaan vanzeleven nie uit de weg.

Herr Flick 13 maart 2007 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enter (Bericht 2514498)
Ook niet het "tegen de rijrichting in parkeren" vergeten. Ook zo een onzin.


Heel veilig hé , als ge tegen de rijrichting in, moet vertrekken, ...

er zouden nogal wa frontaaltjes gebeuren de rijkwaliteiten van de gemiddelde belgische chaufeur kennende...

hier in Italië doen ze da regelmatig, niet omdat het mag hoor, ze trekken hun hier gewoon geen kloten van de regels aan, door het rood rijden bv, is vrij normaal weggedrag te noemen, op een rond punt rijd ge ook niet rond, ge rijdt gewoon rechtdoor, een witte lijn op de baan, allé jong, ge gaat daar toch nie naar zien zeker, 2 rijstroken, leggen we toch gewoon rap nen 3' bij, ... en tegen de rijrichting in parkeren, natuurlijk da...

en hoe kleiner hun autoke, hoe geschifter da ze rijden, ge kunt u dat echt nie voorstellen, Ik kan elken dag makkelijk 3 of 4 punto's tot schroot herleiden en alle keren in mijn recht zijn.

postbus24 13 maart 2007 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN (Bericht 2512358)
.... en bij controle en niet in orde direkt zware straf en dikke boete en voertuig aan de ketting.... simpel en goed;-)

Was onlangs nog een reportage over op BBC: binnen de 24 uur betalen ofwel otto naar de pletwals om gerecycleerd te worden als oud ijzer :lol:

Maar dit systeem is waarschijnlijk niet complex genoeg voor ons Belgenland :roll:

Herr Flick 13 maart 2007 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 (Bericht 2516578)
Was onlangs nog een reportage over op BBC: binnen de 24 uur betalen ofwel otto naar de pletwals om gerecycleerd te worden als oud ijzer :lol:

Maar dit systeem is waarschijnlijk niet complex genoeg voor ons Belgenland :roll:

Nee,

A het is niet politiek correct

B het is inderdaad niet ingewikkeld genoeg

C er zijn geen achterpoortjes...

Mochten de walen nu de pletwals mogen leveren, zelf niet geplet worden en de helft van de opbrengst van de taxen op verzekering krijgen, dan zouden ze er eventueel wel eens over kunnen nadenken... ;-)

Enter 13 maart 2007 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 2516582)
Nee,

A het is niet politiek correct

B het is inderdaad niet ingewikkeld genoeg

C er zijn geen achterpoortjes...

Mochten de walen nu de pletwals mogen leveren, zelf niet geplet worden en de helft van de opbrengst van de taxen op verzekering krijgen, dan zouden ze er eventueel wel eens over kunnen nadenken... ;-)

Vreemd hoe sommigen bij elke mistoestand "de Walen" erbij halen.

postbus24 13 maart 2007 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enter (Bericht 2516752)
Vreemd hoe sommigen bij elke mistoestand "de Walen" erbij halen.

een pleonasme noemt dat geloof ik :lol:

Ozymandias 13 maart 2007 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 2515720)
Ik had toen veel raper thuisgeweest als ik iedereen gewoon langs rechts voorbij had gestoken, alleen mag da ook weer niet...

Omdat iemand iets niet mag doen (links blijven hangen), vind jij ook iets mag doen wat niet mag (rechts voorbijsteken) ? Dat rechts voorbijsteken is een van de gevaarlijkste dingen die je kan doen op de autosnelweg. Er zijn weinig dingen die me irriteren op de weg, maar als iemand dat bij mij probeert, geef ik net zolang gas bij tot hij weer achter me moet.

In het verkeer kom je veel gevaarlijke situaties tegen, en veel mensen die overtredingen begaan. Laten we wel zijn, het enige wat er nodig is, is gezond verstand. Een oude wijsheid zegt dat er niks zo dom is als een massa mensen. Als je je gezond verstand gebruikt, zijn er al héél wat verkeersproblemen minder.

Maar het strenger aanpakken van de (snelheids)overtredingen vind ik geen probleem. Het is alleen maar een probleem voor degene die iets misdoet.

alpina 13 maart 2007 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 2515720)
Sorry, maar het verkeersregelement zegt duidelijk dat je ten alle tijden rechts moet rijden,

Het is levensgevaarlijk van daar links te blijven hangen, minstens zo gevaarlijk als te snel rijden.

Mocht iedereen zoals in Duitsland altijd rechts rijden, dan waren er zonder problemen snelheden mogelijk van 150 tot 160 km per uur...

Toen ik in de vakantieperiodes van een klant in Brugge terug naar huis reed over den E40, was het alle dagen hetzelfde lieken, Bomma en Bompa met de kleinkinderen naar huis tegen 110 over 't middenvak,

Ik had toen veel raper thuisgeweest als ik iedereen gewoon langs rechts voorbij had gestoken, alleen mag da ook weer niet... in de States mag da wel ze zouden da in den belziek beter ook doen het verkeer zou daar vlotter mee gaan, ze rijden toch nie harder meer dan 110 en gaan vanzeleven nie uit de weg.

Ik ben het helemaal met u eens. Niets zo irritant als linksklevende treuzelaars als er rechts niemand rijdt.

Als je in Duitsland ook maar 2 seconden te lang rechts rijdt dan zal je het geweten hebben(ik spreek uit ondervinding) hier in Belgie echter lijkt de helft van de bestuurders nog nooit van de verplichting dat je zo veel mogelijk rechts moet rijden gehoord te hebben. Door die linksplakkers, of middenrijstrookrijders ontstaat er ook vertraagd verkeer. Zo reed ik een aantal maanden terug op een vrij rustige E19 toen het verkeer plots vertraagde en drukker werd, de oorzaak? Een oud fiatje dat tegen 90km/u op het middenvak aan het brommen was en alle verkeer ophield.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be