![]() |
Directe democratie?
Wat vindt Bart Tommelein van directe democratie?
Wat vindt hij van:
|
Wat vindt Bart Tommelein van directe democratie?
Als liberaal ben ik vanzelfsprekend een pleitbezorger van een directe democratie. Vooral bij het verkiezen van de mandatarissen moet de keuze van de kiezer zo veel mogelijk worden gerespecteerd. Ik ben dan ook voorstander van de rechtstreekse verkiezing van de burgemeester. Het is trouwens de Open Vld die voorstellen indiende om dit mogelijk te maken.
Het houden van referenda edm op federaal niveau vraagt een grondwetswijziging. De Raad van State beroept zich hiervoor op artikel 33 van de Belgische Grondwet dat stelt dat de Natie soeverein is en niet de bevolking. Hoewel ik voorstander ben van het houden van referenda ben ik er van overtuigd dat deze technieken in ons land moeten groeien. Belgiƫ heeft nagenoeg geen ervaring op dit vlak. Vandaag kunnen referenda worden gehouden op gemeentelijk en provinciaal vlak. De toepassing hiervan is relatief beperkt. Ik hoop dan ook dat dit in de toekomst ingeburgerd raakt zodat de toepassing op hogere niveaus aanvaardbaar wordt en algemeen toegang kan vinden. |
Bedankt voor uw antwoord.
Welke initiatieven werden er al door VLD/Open VLD (what's in a name?) genomen? |
Citaat:
|
Bindend referendum
Citaat:
[FONT=Verdana] [/FONT] |
Citaat:
Spirit heeft echter wel al lippendienst bewezen aan de "integrale democratie" maar Lambert lijkt me ook teveel een autoritair om geloofwaardig te zijn. |
Citaat:
Verhofstadt heeft zijn eerste burgermanifest al lang in de vuilbak gekieperd. Zit hij nog niet aan nr 4? |
Inderdaad! Maar wil dat zeggen dat nummer 4 de voorgaande vervangt? Wat anderen ook mogen beweren de burgermanifesten van de premier spreken elkaar niet tegen (ook niet in de discussie rond de samenwerking met het middenveld en de belangenorganisaties). We leven in een evoluerende maatschappij, beleid en visies moeten mee evolueren. Het is trouwens leerrijk om na te gaan wat uit de drie voorgaande manifesten reeds is gerealiseerd, wat de oorzaak is van het niet-realiseren van een aantal punten, ...
|
Citaat:
|
Citaat:
Verhofstadt heeft reeds 33 keer een bocht van 180 graden gemaakt. Maar als de partijslaafjes zien dat niet, of mogen het niet zien. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be