evilbu |
12 maart 2007 14:01 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
(Bericht 2512902)
- Vlaanderen heeft nog geen grondwet, zoals normaal zou zijn in een federale staat. Nochtans niets dan voordelen: op Belgisch niveau kan het een aantal vrijheden garanderen die België niet voorziet en als het binnenkort gedaan is met België kan het als constitutionele reddingsboei dienen voor de Vlaamse staat.
|
Ik heb dat voorstel al gelezen van die grondwet (door NVA?) Raar hoor, Nederlands als enige officiële taal. Dat zou willen zeggen dat wanneer iemand naar Brussel komt vanuit het buitenland, hij Nederlands moet leren om de Vlaamse nationaliteit te verkrijgen, maar Frans om daar zijn plan te kunnen trekken.
Citaat:
De Vlaamse Beweging heeft geen enkele visie op minderheden. Nochtans is die visie noodzakelijk, aangezien de hoofdstad grotendeels Franstalig is. Het loskoppelen van de Nederlandse taal aan de Vlaamse identiteit zou een goed begin zijn. Een goed voorbeeld zou bv. Finland zijn, waar Helsinki ook tweetalig Zweeds-Fins is.
|
Hoe wil jij die loskoppeling doen?
Ik denk dat je Finland niet kan vergelijken met de situatie hier. In Finland zijn de Zweedstaligen een echte minderheid, die moeten wel Fins spreken, en het is niet zo dat zij in Finland wonen om elke dag naar Stockholm te rijden.
Citaat:
Bij Vlaamse onafhankelijkheid wordt Voeren een exclave. En dat terwijl het nauw verbonden is met de rest van Limburg, zij het wel Nederlands Limburg. Waalse agitators zullen de Retour �* la Liberté (Luik dus, Franstaligen hebben een schitterend instinct om de dingen mooier te benoemen dan ze zijn) eisen. Bij aansluiting bij Nederland zou het gewoon overgeheveld worden zonder enige kans op Waalse annexatie.
|
Ze zullen misschien een referendum eisen over Voeren. In elk geval zou ik er zo zeker niet van zijn dat dat in ons voordeel zal zijn.
Citaat:
De Vlaamse standpunten zijn dogmatisch en steriel. Vlaanderen moet een unitaire republiek worden, met Brussel als hoofdstad en dat is het einddoel... Wat men werkelijk wil bereiken, nl. een vaderland voor de Vlamingen, daar gaat men volledig aan voorbij bij het eerste het beste middel daartoe (nl. Vlaamse onafhankelijkheid). Vaak neemt men dan ook nog belgicistische argumenten over ook, genre "De Ollander is slecht" (tegen Groot-Nederland) of "Vlaanderen is al te klein" (tegen federalisme).
|
Ik denk dat als er iets is dat de Vlamingen kunnen doen, dan is het realistisch beginnen doen over Brussel. Er wonen amper nog Vlamingen, de mensen daar houden niet van Vlamingen en voelen zich ook geen Vlaming. We zijn als de dood eigenlijk voor Brussel (we proberen het in te perken langs alle kanten, we willen BHV splitsen) maar we willen het wel opnemen? Waarmee je eigenlijk nog minder autonomie dan vroeger zou hebben, want het Vlaamse Gewest heeft nu wel een eigen parlement. Je gaat van België naar België Light.
(Zouden jullie bijvoorbeeld een kieskring willen, waarbij Franstaligen in Vlaanderen kunnen stemmen op Brusselaars? Neen, want jullie beschouwen Brussel wel als Vlaams, maar niet Vlaams genoeg daarvoor).
Dat waren enkele van mijn overpeinzingen.:-(
|