![]() |
De CD&V is een religieuze partij, want het is een partij die zich baseerd op christelijke waarden.
Kan dit? Wat als morgen de ID&V, Islamitisch Democratisch en Vlaams, wordt opgericht? Of de JD&V, Jehovagetuigen Democratisch en Vlaams? Enz .... Kan dit? Moet de staat, annex politiek; niet zorgen voor het algemeen belang, een economische structuur vormen waarin iedereen vrij is op moreel vlak in overeenstemming met de UVRM en/of EVRM, zonder andere verplichting opgelegd door religieuze belangengroepen die deze morele vrijheid aan banden willen leggen? Dit kan uitgebreid worden naar sociale bewegingen die mensen verplicht sociaal willen doen zijn. Is dot ook geen morele overheersing of dictatuur van de zwakkeren op de "sterken". Maar dit op een andere onderwerp! Laat u eens goed gaan zou ik zeggen :wink: :twisted: |
Wat een lompe poll! :roll:
|
Citaat:
|
Er is een verschil tussen het uitgaan van bepaalde morele standpunten en het opleggen van een religie. Als de CD&V omwille van hun christelijke waarden tegen bvb abortus is, is dat geen probleem, je kan ook tegen abortus zijn om andere redenen, zelfs een atheïst zou dat kunnen. Dus ik zie geen problemen in een bvb Hare Krisjna partij, op voorwaarde dat die niet pogen om hun religie op te dringen.
|
Citaat:
Hier kom ik bij het feit dat democratie eigelijk ook een dictatuur is, namelijk van de meerderheid. Kan hier niets voor gevonden worden? Bijvoorbeeld een zo groot mogelijke individuele beslissingsrecht? |
Citaat:
|
cd&v is niet meer dan een schim van wat het geweest is, toen mijnheer pastoor nog zei op een "kleurloze zondag" : "en vergeet uw christelijke plicht niet te vervullen..."
nu wordt elke zondag zwarter :lol: :lol: :lol: |
Wat is een religie anders dan een verzameling van waarden? Het enige verschil met andere levensbeschouwingen, is dat religies meestal een grotere mobilisatiecapaciteit hebben.
Of je je op de filosoof Jezus, Mohammed of Kant beroept, maakt niet zoveel uit. Wat telt, is hoe hard je vasthoudt daaraan. Wie dat te veel doet, wordt fundamentalist. En dat kan zowel religieus zijn, als wereldlijk (zoals Hitler). |
Om dwars te liggen op het eerste gestemd.
Belachelijke poll. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be