Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Merkel laat "christelijke roots" vallen uit Europese herdenkingstekst (https://forum.politics.be/showthread.php?t=83965)

C2C 13 maart 2007 22:22

Merkel laat "christelijke roots" vallen uit Europese herdenkingstekst

Angela Merkel is dan toch bezweken voor de rede en heeft besloten alle referenties naar religie te bannen uit de Europese tekst die het Verdrag van Rome zal celebreren. De tekst zal ondertekend worden door Duitsland (president van de EU), de Europese Commissie en het Europese Parlement.

Velen zien dit als een definitieve overwinning van het seculiere kamp binnen de EU, want de interpretatie van de Europese geschiedenis staat hier toch een ietwat op het spel. Merkel haalt er ook meteen een struikelblok voor een eventuele herschrijving van de grondwet mee weg.

http://www.france24.com/france24Publ...-Religion.html

Proficiat madame Merkel, eindelijk begrijpt u het belang van la laïcité.

liberalist_NL 13 maart 2007 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2518337)
Angela Merkel is dan toch bezweken voor de rede en heeft besloten alle referenties naar religie te bannen uit de Europese tekst die het Verdrag van Rome zal celebreren. De tekst zal ondertekend worden door Duitsland (president van de EU), de Europese Commissie en het Europese Parlement.

Velen zien dit als een definitieve overwinning van het seculiere kamp binnen de EU, want de interpretatie van de Europese geschiedenis staat hier toch een ietwat op het spel. Merkel haalt er ook meteen een struikelblok voor een eventuele herschrijving van de grondwet mee weg.

Drie hoeraatjes voor Merkel! :clapping:

De Europese Unie mag nooit een christelijke unie zijn. Eenheid in verscheidenheid.

bruut geweld 13 maart 2007 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2518366)

De Europese Unie mag nooit een christelijke unie zijn. Eenheid in verscheidenheid.

idem ! SECULIER all the way.:-P

Judokus 13 maart 2007 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld (Bericht 2518617)
idem ! SECULIER all the way.:-P

Dit is negationisme.

Je kunt toch niet de culturele wortels van Europa samenvatten zonder de drie zuilen:
1) Grieks-Romeinse erfenis
2) Christelijke beschaving
3) De Verlichting.

Dit erkent iedere historicus, zelfs de grootste atheïst kan dit niet ontkennen.

bruut geweld 13 maart 2007 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Judokus (Bericht 2518628)
Dit is negationisme.

.

Maak er dan een wet voor ! :lol: :lol: :lol:

Herr Oberst 14 maart 2007 13:58

Citaat:

Een schande. Wat voor waanzin is het nu om de Christelijke roots te verloochenen? Deze liggen toevallig wel mede aan de basis van onze samenleving. Duitsland is, net als de overgrote meerderheid van de Europese landen, onder controle van een stelletje volksverraders die spuwen op eeuwenoude tradities en de geschiedenis van hun eigen volk verachten. We kunnen enkel hopen op een spoedige doorbraak van de NPD.

Antoon 15 maart 2007 00:30

Citaat:

Het is een schande. Arm Europa!

C2C 15 maart 2007 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Judokus (Bericht 2518628)
Dit is negationisme.

Je kunt toch niet de culturele wortels van Europa samenvatten zonder de drie zuilen:
1) Grieks-Romeinse erfenis
2) Christelijke beschaving
3) De Verlichting.

Dit erkent iedere historicus, zelfs de grootste atheïst kan dit niet ontkennen.

Maar het is precies omdát er zoveel verschillende roots in Europa zitten dat we dus een overkoepelend seculier principe moeten hanteren hé. Daar is heel het idee van la laïcité op gebaseerd.

Zo'n seculiere overkoepeling is louter pragmatisch, laat alle religies in hun waarde, maar sluit het anders oneindige debat over welke culturele traditie nu meer belang moet krijgen en welke religies allemaal erkend moeten worden. Ik vind dat een elegante oplossing.

lombas 15 maart 2007 00:46

Het judeo-christendom is de enige "religie" die historisch gezien inherent met de Europese gedachte verbonden is. Al-Andalus, ja; Bosnische moslims, ja - maar deze profileerden zich nu juist door niet aan die Europese gedachte verbonden te zijn.

Het is overigens geen toeval dat de eerste argumenten voor een "Europese Raad" waarin naties vredevol in Europa naast elkaar konden leven van een zestiende eeuws humanist kwam, Juan Luis Vives - en zo zijn er nog voorbeelden - die gestaafd waren door religieuze overwegingen. Laat die religieuze "koepel" volledig weggevallen zijn uit het politieke beleid en in grote mate uit het sociale leven, dat neemt de historische grondslag die in een grondwet hoort te staan niet weg.

Ik ben persoonlijk tegen een Europese grondwet, net als ik tegen de Europese Unie ben; maar Merkel heeft gezworen het er voor 2008 door te wringen, dat zal dan blijkbaar wel gebeuren.

C2C 15 maart 2007 00:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 2519856)
Een schande. Wat voor waanzin is het nu om de Christelijke roots te verloochenen? Deze liggen toevallig wel mede aan de basis van onze samenleving. Duitsland is, net als de overgrote meerderheid van de Europese landen, onder controle van een stelletje volksverraders die spuwen op eeuwenoude tradities en de geschiedenis van hun eigen volk verachten. We kunnen enkel hopen op een spoedige doorbraak van de NPD.

Kijk, ik voor mijn part mag er in zo'n tekst melding zijn van de christelijke roots van Europa. Maar dan moeten die wel volledig vermeld en geschetst worden - alle terroristische, gewelddadige en tyrannieke acties van dat Christendom tegenover niet-Christelijke Europeanen moeten dan opgesomd worden. Dat is een hele encyclopedie van verdrukking, lijden, geweld en miserie.
Dat moet ge dan herhalen voor alle andere religies, sectes, groepkes en cultussen uit Europa's geschiedenis.

Dat is gewoon onbegonnen werk, dat snapt ge.

Ge kunt dus beter een seculier, overkoepelend principe hanteren dat zegt: 'alle religies die Europa vorm hebben gegeven zijn evenwaardig of even miserabel'.

Ik vind dat een goed compromis.

C2C 15 maart 2007 00:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2521578)
Het judeo-christendom is de enige "religie" die historisch gezien inherent met de Europese gedachte verbonden is. Al-Andalus, ja; Bosnische moslims, ja - maar deze profileerden zich nu juist door niet aan die Europese gedachte verbonden te zijn.

Het is overigens geen toeval dat de eerste argumenten voor een "Europese Raad" waarin naties vredevol in Europa naast elkaar konden leven van een zestiende eeuws humanist kwam, Juan Luis Vives - en zo zijn er nog voorbeelden - die gestaafd waren door religieuze overwegingen. Laat die religieuze "koepel" volledig weggevallen zijn uit het politieke beleid en in grote mate uit het sociale leven, dat neemt de historische grondslag die in een grondwet hoort te staan niet weg.

Ik ben persoonlijk tegen een Europese grondwet, net als ik tegen de Europese Unie ben; maar Merkel heeft gezworen het er voor 2008 door te wringen, dat zal dan blijkbaar wel gebeuren.

Da's niet helemaal overtuigend. De groot-Europese gedachte is net zo goed Romeins. Rome heeft meer betekend voor het concept van Europa dan het Christendom. Idem dito voor het Griekse rationalisme. Dat heeft een niet-Christelijke verlichting voortgebracht die veel significanter is voor de vorming van Europese waarden dan die van het Christendom.

lombas 15 maart 2007 01:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2521582)
Da's niet helemaal overtuigend. De groot-Europese gedachte is net zo goed Romeins. Rome heeft meer betekend voor het concept van Europa dan het Christendom. Idem dito voor het Griekse rationalisme. Dat heeft een niet-Christelijke verlichting voortgebracht die veel significanter is voor de vorming van Europese waarden dan die van het Christendom.

"Europa" is doorheen de eeuwen een zeer dynamisch begrip geweest, en ik heb nergens gezegd dat de Klassieke erfenis onvermeld moet gelaten worden. De Verlichting was uiteraard niet louter onchristelijk.

Pietje 15 maart 2007 19:11

Citaat:

Prima, zo hoort het ook. :thumbsup: 8-)

Breda 15 maart 2007 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2518366)

ik had ook graag het volgende gezien :

Absoluut geen politieke steun voor bouw van Moskeé's en voor de Islam .....ze betalen maar lekker die bouwkosten uit hun eigen gemeenschap .......de staat heeft betere dingen te doen

liberalist_NL 15 maart 2007 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breda (Bericht 2524015)
ik had ook graag het volgende gezien :

Absoluut geen politieke steun voor bouw van Moskeé's en voor de Islam .....ze betalen maar lekker die bouwkosten uit hun eigen gemeenschap .......de staat heeft betere dingen te doen

De Kerken mogen dat ook zelf doen. We moeten wel consequent blijven.;-)

Breda 15 maart 2007 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2524027)
De Kerken mogen dat ook zelf doen. We moeten wel consequent blijven.;-)

tuurlijk , geen probleem mee

en eh de voedselbank moet een minister krijgen :

Minsister voor bestrijding van Armoede :-D

liberalist_NL 15 maart 2007 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breda (Bericht 2524054)
tuurlijk , geen probleem mee

en eh de voedselbank moet een minister krijgen :

Minsister voor bestrijding van Armoede :-D

We hebben al een voor ontwikkelingssamenwerking. Ik vraag me alleen af of die ook in Nederland werk verrichten. Weet jij dat?

Breda 15 maart 2007 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2524059)
We hebben al een voor ontwikkelingssamenwerking. Ik vraag me alleen af of die ook in Nederland werk verrichten. Weet jij dat?

volgens mij niet , zo ja : dan mag ze daar actiever in worden ;-)

liberalist_NL 15 maart 2007 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breda (Bericht 2524070)
volgens mij niet , zo ja : dan mag ze daar actiever in worden ;-)

Tja, dat is eigenlijk wel nodig want er zijn nogal wat misstanden in Nederland. Zo zouden daklozen geen recht hebben op een uitkering.:? Een beetje een omgekeerde wereld.

Breda 15 maart 2007 19:30

Nederland kan een stuk Sociaaler

allemaal leuk PVDA .....maar u verbeterd niet veel dingen , niet genoeg

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be