evilbu |
14 maart 2007 23:19 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan
(Bericht 2521411)
Ik zie Nederlanders (in de ruime zin) als 1 volk. Daar vallen dan verschillende regio-identiteiten onder.
Als we nu Belgie behouden, dan kan dit een opmaat zijn naar een Heel-Nederland. Als we nu de Walen er echter uittrappen (om voornamelijk economische redenen), dan zijn we ze voorgoed kwijt. De meerderheid van de Walen zijn dan elke band met de rest van de Nederlanden kwijt en ze zullen enkel nog (via de massamedia) te maken hebben met andere francofone landen. Het land zal zich dan in zijn geheel op Frankrijk richten en binnen 100 jaar is het gedaan met de Nederlandse identiteit van dat gebied.
|
Maar ik durf me afvragen of die Nederlandse identiteit daar nu al om over naar huis te schrijven is.
De meesten spreken er geen Nederlands, ze zijn volledig gericht op Frankrijk,.....
Wij kennen hen niet, zij ons niet, met nog dat verschil dat we wel een Franstalige krant kunnen lezen als we het zelf zouden willen.
Het gaat over Vlaanderen als het gaat over geld of over taalproblemen.
Zoals ik hier al postte, ze krijgen een mooie indruk van ons:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=129
Dus ik zou hen alleen Nederlands noemen omdat zij toevallig op een lap grond leven die net zoals de onze heen en weer is gevlogen van grootmacht naar grootmacht en nooit definitief in de klauwen van Frankrijk is geraakt (wat nochtans zeer logisch zou geweest zijn en zou zijn, want Frankrijk is niet vies van gebieden opeten waar het zelfs niets mee te maken heeft als het op taal aankomt)
Citaat:
Hetzelfde zie je op het moment gebeuren in Nord-Pas-de-Calais, met het verschil dat ze daar nog houden van (trots zijn op!) hun Nederlandse/Vlaamse achtergrond. Dit zorgt ervoor dat er daar nog een verbondenheid met de Nederlanden blijft. De Walen zullen die binding echt niet houden als ze er door de egoistiche vlamingen zijn uitgegooid.
|
Daar heb je wel gelijk. Ik denk dat moest Frans Vlaanderen bij ons komen, en binnen de kortste keren betogingen in West Vlaanderen tegen verfransing en dergelijke optreden (net zoals men nu doet tegen de verfranste vlamingen uit brussel) dan zal het snel uit zijn met de trots op de vlaamse identiteit.
Citaat:
Daarnaast: is het realitisch om te verwachten dat een 1-talig onafhankelijk Wallonie vrijwillig zal opgaan in een voornamelijk Nederlandstalige staat? Dit is veel onrealistischer dan een samengaan van Belgie en Nederland.
|
Beide gaan niet gebeuren denk ik. Heel-Nederland is onmogelijk.
|