![]() |
Nieuw België : Provincies als Nieuwe Gewesten
ik zit te denken aan de gewesten Vlaanderen & Wallonië op te heffen , inplaats komen er kleinere deelstaten in België
de huidige Provincies kunnen als Gewesten de huidige Gewesten vervangen het scheelt gezaag en geld wat vind u ?? |
Mijn mening zal ondertussen wel gekend zijn zeker?
Stadsgewestelijk (con)federalisme! :-D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Provinciaal federalisme is niet nieuw, Paul van Zeeland, de toenmalige premier, mijmerde er al over in het interbellum. De idee was toen: als we toch moeten decentraliseren, dan liever niet naar Vlaanderen toe, maar laten we Vlaanderen verdelen in stukjes... Unionistische krachten hebben wel meer de tendens dit te doen (bv. in Baskeland, Catalonië, Noord-Ierland,...) Daarom hebben al die herverdelingen binnen de Belgische context iets verdachts in mijn ogen en blijven ze zinloos binnen België. Eenmaal België opgehouden zal hebben te bestaan, zou ik het liefst mij aansluiten bij de Lombas- en Heftruckstrekking: nieuwe kleine entiteiten die (con)federaal verenigen, genre Zwitserland. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
De Vlaamse regering daarentegen werkt: ze houdt België recht en krijgt pluimpjes van de Oeso. Been there, seen that, too little, too late. Stom Ollander-idee afgevoerd. |
Citaat:
|
Citaat:
Negeren, zou ik zeggen. Ik heb die mannen op mijn negeerlijst gezet. Gelukkig zijn er hier ook Nederlanders die wel een minimum aan achtergrondkennis (sommigen hebben zelfs een bewonderenswaardige historische bagage over België en Vlaanderen) hebben, en ernstige ideeën lanceren. |
Goed idee
Het bipolair systeem vervangen door een multipolair. De macht komt hierdoor dichter bij de bevolking. Provincies behandelen de zaken die van lokaal provinciaal belang zijn en federale regering behandelt de zaken die van landsbelang zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Mooie illustratie van: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat is natuurlijk geen argument. |
Citaat:
|
Citaat:
Het is een zogenaamde "reductio ad absurdum" |
Citaat:
Als er ooit iets treffelijks uit die hoe komt, merken we het wel. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be