Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Nieuw België : Provincies als Nieuwe Gewesten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=84212)

Breda 15 maart 2007 19:41

Nieuw België : Provincies als Nieuwe Gewesten

ik zit te denken aan de gewesten Vlaanderen & Wallonië op te heffen , inplaats komen er kleinere deelstaten in België

de huidige Provincies kunnen als Gewesten de huidige Gewesten vervangen

het scheelt gezaag en geld

wat vind u ??

Heftruck 15 maart 2007 19:45

Mijn mening zal ondertussen wel gekend zijn zeker?

Stadsgewestelijk (con)federalisme! :-D

liberalist_NL 15 maart 2007 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breda (Bericht 2524158)
ik zit te denken aan de gewesten Vlaanderen & Wallonië op te heffen , inplaats komen er kleinere deelstaten in België

wat vind u ??

Heb ik ook voorgesteld. Ik kreeg een vlaag van kritiek.;-)

Jantje 15 maart 2007 19:56

Citaat:

wat vind u ??

maf nog meer ruzie int kot

Tantist 15 maart 2007 20:16

Citaat:

wat vind u ??

In Nederland niet zozeer, maar in België zijn de provincies voornamelijk een overblijfsel van de Franse departementen. Dat lijkt me dus geen goede indeling. De oude graafschappen bestaan ook niet meer en ze restaureren lijkt me niet erg realistisch.

Provinciaal federalisme is niet nieuw, Paul van Zeeland, de toenmalige premier, mijmerde er al over in het interbellum. De idee was toen: als we toch moeten decentraliseren, dan liever niet naar Vlaanderen toe, maar laten we Vlaanderen verdelen in stukjes... Unionistische krachten hebben wel meer de tendens dit te doen (bv. in Baskeland, Catalonië, Noord-Ierland,...) Daarom hebben al die herverdelingen binnen de Belgische context iets verdachts in mijn ogen en blijven ze zinloos binnen België.

Eenmaal België opgehouden zal hebben te bestaan, zou ik het liefst mij aansluiten bij de Lombas- en Heftruckstrekking: nieuwe kleine entiteiten die (con)federaal verenigen, genre Zwitserland.

Jan van den Berghe 16 maart 2007 07:51

Citaat:

wat vind u ??

"Het scheelt gezaag en geld." Kunt u dat nu eens uitleggen? Waarom zou de opheffing van de bestaande gewesten en gemeenschappen en het instellen van provinciale gewesten komaf maken met de huidige communautaire spanninigen? En zal dat minder geld kosten? Plotseling tien parlementen en tien regeringen op deelstaatniveau...

Jan van den Berghe 16 maart 2007 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2524274)
Provinciaal federalisme is niet nieuw, Paul van Zeeland, de toenmalige premier, mijmerde er al over in het interbellum. De idee was toen: als we toch moeten decentraliseren, dan liever niet naar Vlaanderen toe, maar laten we Vlaanderen verdelen in stukjes... Unionistische krachten hebben wel meer de tendens dit te doen (bv. in Baskeland, Catalonië, Noord-Ierland,...) Daarom hebben al die herverdelingen binnen de Belgische context iets verdachts in mijn ogen en blijven ze zinloos binnen België.

Inderdaad, het lijkt erop dat dit de zoveelste belgicistische poging is om Vlaanderen te breken.

baarle 16 maart 2007 08:09

Citaat:

Je uitgangspunt zit al fout: zolang België bestaat kan er helemaal niets meer, en zal het beleid steeds vierkanter gaan draaien.

Citaat:

Denk toch niet dat je iets nieuws uitgevonden hebt. Dit is allemaal zo oud als de straat en het werkt niet. Als er iets in België obsoleet is en nutteloos is, zijn het wel de provincies.

De Vlaamse regering daarentegen werkt: ze houdt België recht en krijgt pluimpjes van de Oeso.

Been there, seen that, too little, too late.

Stom Ollander-idee afgevoerd.

Zwartengeel 16 maart 2007 08:53

Citaat:

Bemerk ik daar geen verre echo van een unitair België met provinciale decentralisatie?

baarle 16 maart 2007 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2525695)
Bemerk ik daar geen verre echo van een unitair België met provinciale decentralisatie?

Er zitten een paar Ollanders op dit forum die van toeten noch blazen weten maar in België blijkbaar een nieuw blokkendoos ontdekt hebben. Ze komen met de meest abjecte en versleten ideeën af alsof ze het warm water uitgevonden hebben.

Negeren, zou ik zeggen. Ik heb die mannen op mijn negeerlijst gezet.

Gelukkig zijn er hier ook Nederlanders die wel een minimum aan achtergrondkennis (sommigen hebben zelfs een bewonderenswaardige historische bagage over België en Vlaanderen) hebben, en ernstige ideeën lanceren.

Sneta 16 maart 2007 11:31

Goed idee
Het bipolair systeem vervangen door een multipolair.
De macht komt hierdoor dichter bij de bevolking.

Provincies behandelen de zaken die van lokaal provinciaal belang zijn en federale regering behandelt de zaken die van landsbelang zijn.

baarle 16 maart 2007 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneta (Bericht 2526130)
Goed idee

We kunnen het zeker overwegen in de Vlaamse staat. Al denk ik dat daar eerder met regio's zal gewerkt worden. Maar eerst moet België verdwijnen.

Tantist 16 maart 2007 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneta (Bericht 2526130)
Goed idee

Provincies behandelen de zaken die van lokaal provinciaal belang zijn en federale regering behandelt de zaken die van landsbelang zijn.

Mooie illustratie van:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2524274)

Eenmaal België opgehouden zal hebben te bestaan, zou ik het liefst mij aansluiten bij de Lombas- en Heftruckstrekking: nieuwe kleine entiteiten die (con)federaal verenigen, genre Zwitserland.

baarle 16 maart 2007 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2526255)

Daar kan ik mij helemaal achter stellen.

Hans1 16 maart 2007 12:30

Citaat:

wat vind u ??

Dat is provinciaal federalisme. Sluit nauw aan bij onze provinciale decentralisatie, maar is toch een beetje inefficiënt. Best een unitaire staat.

Pelgrim 16 maart 2007 12:38

Citaat:

wat vind u ??

klinkt nogal BUB.

Brandaan 16 maart 2007 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2526396)
klinkt nogal BUB.

Dat is natuurlijk geen argument.

baarle 16 maart 2007 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2526550)
Dat is natuurlijk geen argument.

Waarom niet?

Brandaan 16 maart 2007 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 2526553)
Waarom niet?

Een idee is niet slecht, omdat het van de BUB komt (of vergelijkbaar is met hun ideeen. Het idee is slecht om andere redenen.

Het is een zogenaamde "reductio ad absurdum"

baarle 16 maart 2007 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2526598)
Een idee is niet slecht, omdat het van de BUB komt (of vergelijkbaar is met hun ideeen. Het idee is slecht om andere redenen.

De ervaring wijst uit dat ideeën die vanuit die hoek komen meestal clownesk, 19de eeuws of absurd zijn. In het kader van het zuinigheidsprincipe lijkt het dus meer dan gerechtvaardigd om er geen aandacht aan te besteden. Ze weerleggen is een onverantwoorde verspilling van energie.

Als er ooit iets treffelijks uit die hoe komt, merken we het wel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be