Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   De regionalisering van het arbeidsmarktbeleid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=84574)

StevenNr1 18 maart 2007 18:47

De regionalisering van het arbeidsmarktbeleid
 
Aan de voorstanders hiervan, waarom in godsnaam als 'linkse' dit steunen?

Percalion 19 maart 2007 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2533654)
Aan de voorstanders hiervan, waarom in godsnaam als 'linkse' dit steunen?

Waarom ertegen zijn?

Ambiorix 19 maart 2007 01:38

omdat wij in Vlaanderen en Wallonië andere economische problemen tegemoet gaan, die een totaal andere aanpak vereisen. Beter deze aanpak homogeniseren ipv te verspreiden over tegenstrijdige belangengroepen.

Proletariër 19 maart 2007 06:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2534927)
omdat wij in Vlaanderen en Wallonië andere economische problemen tegemoet gaan, die een totaal andere aanpak vereisen. Beter deze aanpak homogeniseren ipv te verspreiden over tegenstrijdige belangengroepen.

de bedrijven in wallonië zijn er niet op uit om winst te maken ofwa? 8O

Jantje 19 maart 2007 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2533654)
Aan de voorstanders hiervan, waarom in godsnaam als 'linkse' dit steunen?


Wel, de abeidsmarkt is afhankelijk van de economische mogelijkheden.
De economische mogelijkheden zijn totaal verschillen van streek tot streek en vragen dus om plaatselijke richtlijnen.

Zelfs binnen het Vlaamse gewest is het niet mogelijk om met 1 bepaling alle arbeidsmarken te omschrijven.

Antwerpen is een zeehaven met zware industrie, terwijl de kuststreek zijn toerisme heeft.

Gent is een kleine industrie stad.

En de Limburg heeft enkel zijn natuur.

Stel deze streken dus zekers niet gelijk met elkaar binnen de arbeidsmarkt.
Want elke streek heeft andere eisen en mogelijkheden.

abou Anis 19 maart 2007 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2535086)
Wel, de abeidsmarkt is afhankelijk van de economische mogelijkheden.
De economische mogelijkheden zijn totaal verschillen van streek tot streek en vragen dus om plaatselijke richtlijnen.

Zelfs binnen het Vlaamse gewest is het niet mogelijk om met 1 bepaling alle arbeidsmarken te omschrijven.

Antwerpen is een zeehaven met zware industrie, terwijl de kuststreek zijn toerisme heeft.

Gent is een kleine industrie stad.

En de Limburg heeft enkel zijn natuur.

Stel deze streken dus zekers niet gelijk met elkaar binnen de arbeidsmarkt.
Want elke streek heeft andere eisen en mogelijkheden.

De automobielarbeiders uit Gent, Antwerpen en Genk zullen opgetogen zijn te vernemen dat ze resp. in de kleine industrie, de haven en de natuur werken. Vooral de laatsten zullen blij zijn.

Jantje 19 maart 2007 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 2535303)
De automobielarbeiders uit Gent, Antwerpen en Genk zullen opgetogen zijn te vernemen dat ze resp. in de kleine industrie, de haven en de natuur werken. Vooral de laatsten zullen blij zijn.

Genk is niet heel Limburg. En hoeveel mensen werken er in Ford-Genk? 5000.

Zij zullen blij zijn bestempeld te worden als de enige werkenden in Limburg.

Antwerpen, wel wat daar nog in de autoindustrie werkt is te verwaarlozen tegenover de petrochemie en de havenindustrie.

En Gent is idd maar een kleine industriestad.

Waarom kom je dus met de te werkstelling van slechts een kleine 15000mensen in verschillende regio's af. Wat heeft Kortrijk aan werkgelegenheden. Wat heeft Hasselt aan werk te bieden.
Hoe zit het rond Mechelen.

Idd iedere stad en streek heeft wel ergens een bedrijf dat voor werkgelegenheid zorgd, maar hoe groot is de streek die van dat bedrijf afhangt en hoeveel bedrijven zijn er in bepaalde streken die voor werkgelegenheid zorgen.

Alle dagen van Meeuwen naar Genk rijden is ver hoor.
Alle dagen van Gent-brugge naar Gent zeehaven rijden is niet niks hoor.
Alle dagen van Burcht naar Antwerpen-luchtbal rijden kost veel tijd en geld hoor.

Proletariër 19 maart 2007 10:51

http://www.belg.be/leesmeer.php?x=282
Citaat:

De Gentse haven is goed voor 64.000 jobs

lombas 19 maart 2007 10:52

Arbeidsmarktbeleid.


Brrr, griezelig.

Proletariër 19 maart 2007 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2535388)
Genk is niet heel Limburg. En hoeveel mensen werken er in Ford-Genk? 5000.

6400
En naar het schijnt zijn er voor elke job in een auto-assemblage-fabriek nog 3 jobs bij rechtstreekse toeleveranciers. Ook dat zijn automobielarbeiders.
Zonder over onrechtsreekse toeleveranciers te spreken.

Jantje 19 maart 2007 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër (Bericht 2535462)
6400
En naar het schijnt zijn er voor elke job in een auto-assemblage-fabriek nog 3 jobs bij rechtstreekse toeleveranciers. Ook dat zijn automobielarbeiders.
Zonder over onrechtsreekse toeleveranciers te spreken.

Gek, de onderdelen van opel Antwerpen komen bijna allemaal uit Duitsland.

Het is niet omdat de assemblage-fabriek ergens staat, dat de toeleveranciers en hun productie bedrijven daar ook staan.

Je moet dus werkelijk naar de streek zelf kijken.

Antwerpen bied werk voor bijna 150000 mensen, maar het grootste deel daarvan zijn hoogtechnische jobs en bediende jobs.
Terwijl de kust streek slechts 20.000 jobs bied, bijna allemaal tijdelijke en laaggeschoolde jobs.

En Sommige streken en/of bedrijven bieden dan slechts werk aan een paar 10 talle mensen, die wel een speciale opleiding moeten hebben genoten.

Proletariër 19 maart 2007 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2535510)
Gek, de onderdelen van opel Antwerpen komen bijna allemaal uit Duitsland.

Het is niet omdat de assemblage-fabriek ergens staat, dat de toeleveranciers en hun productie bedrijven daar ook staan.

die onderdelen zijn vooral de onrechtstreekse leveranciers, de directe toeleveranciers bevinden zich wel degelijk in de wijde omgeving van GM

ik ben te lui om ook dat nog even op google te zoeken, maar ben er wel zeker van dat de werknemersaantallen van de petro-chemie en van de automobielsector in de antwerpse haven aan elkaar gewaagd zijn.

en als je het niet gelooft, google dan even zoals ik daarnet gedaan heb.

btw belgië heeft relatief meer onrechtsreekse toeleveranciers voor de automobielsector dan duitsland, rekening houdend met de bevolkingsaantallen van beide landen (ongeveer 1 job op 6 in belgië is afhankelijk van de auto-industrie, tov 1 op 7 in duitsland).

bijvoorbeeld: splintex, een waals (jaja, ook in wallonië zit -relatief- veel auto-industrie) bedrijf dat autovensters maakt en onrechtstreekse toeleverancier is van een heleboel auto-assemblage-fabrieken.

Jantje 19 maart 2007 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër (Bericht 2535749)
die onderdelen zijn vooral de onrechtstreekse leveranciers, de directe toeleveranciers bevinden zich wel degelijk in de wijde omgeving van GM

ik ben te lui om ook dat nog even op google te zoeken, maar ben er wel zeker van dat de werknemersaantallen van de petro-chemie en van de automobielsector in de antwerpse haven aan elkaar gewaagd zijn.

en als je het niet gelooft, google dan even zoals ik daarnet gedaan heb.

btw belgië heeft relatief meer onrechtsreekse toeleveranciers voor de automobielsector dan duitsland, rekening houdend met de bevolkingsaantallen van beide landen (ongeveer 1 job op 6 in belgië is afhankelijk van de auto-industrie, tov 1 op 7 in duitsland).

bijvoorbeeld: splintex, een waals (jaja, ook in wallonië zit -relatief- veel auto-industrie) bedrijf dat autovensters maakt en onrechtstreekse toeleverancier is van een heleboel auto-assemblage-fabrieken.

Ik zeg niet dat er geen toeleveringbedrijven in Belgie zijn.
Ik wilde enkel aantonen dat je de arbeidmarkt van Antwerpen niet gelijk kan stellen aan die van Zeebrugge of Gent en zekers niet met die van Hasselt of Tienen.

Je moet dus werkelijk streek per streek bekijken.
En per streek een ander beleid voeren.

En de autoindustrie is slechts goed voor 1/3 van de petrochemie.

StevenNr1 19 maart 2007 12:35

@Jantje: Uiteraard zijn er zo'n verschillen, maar waarom een regionalisering van het arbeidsmarktbeleid (RVA enzo) ?

Pelgrim 19 maart 2007 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2533654)
Aan de voorstanders hiervan, waarom in godsnaam als 'linkse' dit steunen?

Niemand steunt iets onvoorwaardelijk, allee ik toch niet. Laten we eerst afwachten wat de regionalisering concreet gaat betekenen. Regionaliseren is namelijk op zich een lege doos, die pas invulling krijgt door een beleid.
Als de regionalisering leidt tot een afbraakpolitiek dan zal ik me tegen die afbraakpolitiek verzetten. Als regionalisering leidt tot een veel doeltreffender aanpak (doeltreffender is ook socialer) dan kan men daar moeilijk tegen zijn eh.

StevenNr1 19 maart 2007 13:03

Doeltreffender in de VDB, VDL, VLD...-zin?

Pelgrim 19 maart 2007 13:09

heb ik dat gezegd?

StevenNr1 19 maart 2007 13:13

Ziet u het vraagteken ;)

Ik zou alleszins niet weten wat anders het resultaat gaat zijn van de geplande regionalisering.

Proletariër 19 maart 2007 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2535805)
Ik zeg niet dat er geen toeleveringbedrijven in Belgie zijn.
Ik wilde enkel aantonen dat je de arbeidmarkt van Antwerpen niet gelijk kan stellen aan die van Zeebrugge of Gent en zekers niet met die van Hasselt of Tienen.

Je moet dus werkelijk streek per streek bekijken.
En per streek een ander beleid voeren.

En de autoindustrie is slechts goed voor 1/3 van de petrochemie.

Antwerpen Zeehaven - GM en toeleveranciers - roro-schepen,...
Zeebrugge Zeehaven - roro-schepen - binnenkort honda verdeelcentrum dacht ik,...
Gent Zeehaven - Volvo en toeleveranciers - roro-schepen,...
Tienen - Bosch (onrechtreekse toeleverancier van automobiel),...

me dunkt dat de streek van België toch niet al te verschillend is...
en idd de petrochemie zal ongeveer voor 1/3 onrechtstreeks toeleverancier van de automobielsector zijn (zonder rekening te houden met brandstof dan nog).

vavli 19 maart 2007 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2535388)
Alle dagen van Meeuwen naar Genk rijden is ver hoor.

Van Meeuwen naar Genk ver? We rijden hier niet meer met paard en kar hoor. Die rit duurt hooguit 15 minuten.
Zo zitten er nog wel wat flaters in jou stellingen: er werken hier inderdaad nog 1000-den mensen in toeleveringsbedrijven voor Genk.
Een Limburger vanuit zijn hutje op de heide.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be