Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Waarom het Westen zo onvrij is (BBC documentaire reeks) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=84591)

C2C 18 maart 2007 20:47

Waarom het Westen zo onvrij is (BBC documentaire reeks)

Deze thread is voor zij die de reeks documentaires volgen op BBC Two, over hoe het concept "vrijheid" in het Westen eigenlijk uitermate beperkend, klein, en illusoir is.

Zeer interessante reeks die aantoont dat Westerlingen helemaal niet "vrij" zijn, hoewel ze het als brave schoothondjes natuurlijk wel zelf geloven:
Citaat:

The Trap: What Happened to Our Dreams... Sun 18 Mar, 9:00 pm - 10:00 pm 60mins
...of Freedom. The Lonely Robot.

Adam Curtis continues his series of films explaining the origins of our contemporary, narrow and limited idea of freedom.

This episode tells the story of how, in the 1990s, politicians from both right and left tried to apply an idea of freedom modelled on the freedom of the market to all other areas of society.

Behind it was a scientific model of ourselves as simplified robots, rational calculating beings whose behaviour and even feelings could be predicted by numbers. Out of this came today's systems of management - from performance targets to the new categories of mental disorder, and reading the genetic codes buried inside us.
http://www.bbc.co.uk/bbctwo/listings...0_4224_8729_60

Kijken en dan discussiëren. Veel kijkplezier.

van Maerlant 18 maart 2007 20:55

Onder Stalin was Rusland natuurlijk veel vrijer. Ach ja, op die 100 miljoen vermoorde Russen na, dan... :roll:

Ambiorix 18 maart 2007 21:05

is dit ook op internet bekijkbaar,achteraf?

C2C 18 maart 2007 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 2534137)
Onder Stalin was Rusland natuurlijk veel vrijer. Ach ja, op die 100 miljoen vermoorde Russen na, dan... :roll:

Pardon? Ik dacht dat het er 100 miljard waren. Anderzijds zijn die 100 miljard Russen enkel omgekomen vanwege de slechte verwarmingstoestellen in de goelag. Eigenlijk is dat toch heel vreemd dat 100 miljard verwarmingsketels defect waren. Dat moet gewoon een productiefout geweest zijn.

Alleszins, ik geloof echt dat mensen in een communistisch systeem vrijer zijn. De solidariteit stelt daar de wet. Eens ge die zeer onderdrukkende wet hebt geaccepteerd, kunt ge doen wat ge wilt.

In een kapitalistisch systeem is er géén enkele sociale wet, geen enkel sociaal contract. Met als gevolg dat mensen enkel nog kunnen terugvallen op surrogaat-socialiteit: consumeren, gelijk honden in een fermette miserabel samenhokken - papa mama et moi - en permanent in totale onzekerheid leven over uw job, uw pensioen, over het feit of ge wel de juiste kleren draagt en of ge wel de laatste nieuwe SUV hebt gekocht. Die permanente onzekerheid - vermomd als "vrijheid om te consumeren" - lijdt duidelijk tot kleine, psychotische mensjes.

Ik ben voorstander van een ruimere visie op het bestaan.

van Maerlant 18 maart 2007 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2534219)
Pardon? Ik dacht dat het er 100 miljard waren. Anderzijds zijn die 100 miljard Russen enkel omgekomen vanwege de slechte verwarmingstoestellen in de goelag. Eigenlijk is dat toch heel vreemd dat 100 miljard verwarmingsketels defect waren. Dat moet gewoon een productiefout geweest zijn.

Fijn om te zien hoe u tegenover de grootste massamoord uit de Europese geschiedenis staat.

Citaat:

Alleszins, ik geloof echt dat mensen in een communistisch systeem vrijer zijn. De solidariteit stelt daar de wet. Eens ge die zeer onderdrukkende wet hebt geaccepteerd, kunt ge doen wat ge wilt.
Jah, en eenmaal ge uw kloten eraf snijdt, wilt ge geen sex meer. Begrijpt ge de vergelijking een beetje?

Citaat:

In een kapitalistisch systeem is er géén enkele sociale wet, geen enkel sociaal contract. Met als gevolg dat mensen enkel nog kunnen terugvallen op surrogaat-socialiteit: consumeren, gelijk honden in een fermette miserabel samenhokken - papa mama et moi - en permanent in totale onzekerheid leven over uw job, uw pensioen, over het feit of ge wel de juiste kleren draagt en of ge wel de laatste nieuwe SUV hebt gekocht. Die permanente onzekerheid - vermomd als "vrijheid om te consumeren" - lijdt duidelijk tot kleine, psychotische mensjes.
Ja, duidelijk zeg :roll: Argumenteer liever ipv de foldertjes na te praten.

Citaat:

Concreet? :?

C2C 18 maart 2007 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2534180)
is dit ook op internet bekijkbaar,achteraf?

Nee, jammer genoeg niet voor zij die buiten de UK leven. Misschien wel als ge nen in de UK gebaseerde proxy-server neemt.

Of anders op den TVU player, maar dat is altijd een beetje een risico.

C2C 18 maart 2007 21:31

De documentaire van vanavond gaat trouwens over het feit dat deze onzekerheidstoestand continu wordt gevoed door het kapitalisme:

-er worden permanent nieuwe "tekorten" gecreëerd; ge zijt niet mee met dit, ge zijt niet mee met dat, ge mankeert vanalles, ge moet dit spul hebben of ge zijt er niet bij. En door een permanente oorlog tegen het gezond verstand, beginnen mensen uiteindelijk ook zo te denken

-om de haverklap worden nieuwe ziektes en aandoeningen uitgevonden. Ouders en kinderen worden bangemaakt; ge móet tegenwoordig een kind met ADHD hebben, of ge zijt niet normaal. Zo ver is het in de VS al gekomen.

-deze algemene terreur wordt dan weggemoffeld met de gedachte dat ge uw angsten kunt afkopen, letterlijk, door ze weg te shoppen of ze weg te slikken met een pilleke; zo werkt dat systeem; maak mensen bang, vindt artificiële "tekorten" uit die ge erin stampt, en ze consumeren. Wee zij die zich durven afvragen of de oorzaken van ADHD niet elders liggen, als ADHD al bestaat; (om het antwoord te geven: mocht een aandoening als ADHD al echt bestaan, dan is die het resultaat van de stress waarin kinderen worden opesloten, van de totaal opgefokte carrièrejagende ouders waar ze mee om moeten, van de continuë prestatie- en consumptiedrang waarin ze gevangen worden gehouden; ADHD-kids zijn eigenlijk kinderen die het niet aankunnen dat ze zo permanent van hun vrijheid worden beroofd, door gestoorde ouders, gestoorde schoolsituaties, gestoorde leeftijdsgenoten, gestoorde consumptiepatronen, enzovoort.)

-in een kapitalistisch systeem kunt ge mensen bovendien zo gemakkelijk conditioneren als nen hond van Pavlov. In die zin zijn ze dan ook heel onvrij. Want, wat het ergste is, ze w�*llen geconditioneerd worden, omdat ze bang zijn van echte vrijheid. Die kunnen ze niet aan. Het kapitalisme en consumentisme is een psychische en sociale hangmat voor mensen die schrik hebben van vrijheid.

Dat systeem is zo doorzichtig. Maar toch moet daar dus een documentaire rond worden gemaakt. Want kapitalistische samenlevingen leiden nu eenmaal tot de algemene debilisering van de mensen die erin leven. Eigenlijk zouden ze moeten weten dat dit zo werkt. Maar nee, er moet een journalist aan te pas komen die hen dat uitlegt. Als ze al kijken, en niet bij de Pfaffs of Geile Tanya Kiriloff liggen te zwelgen in hun eigen debiliteit.

Chipie 18 maart 2007 21:39

Tja...

C2C 18 maart 2007 21:43

Ik ga kijken. Het begint. Ik wil weten waarom de gemiddelde Westerling zo blindelings in zijn zo overduidelijk fake vrijheid gelooft.

Ik neem daar uiteraard ne grote zak vette chips en twee liter cola bij. Mijn vadsige pens kan dat nog net aan voor vanavond.

En daarna rustig de vrouw ne keer doen. Het is zondag. Wij doen het al jaren op zondag, stipt om 23.00u. Dat is omdat het morgen maandag is.

Pieke 18 maart 2007 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2534274)
De documentaire van vanavond gaat trouwens over het feit dat deze onzekerheidstoestand continu wordt gevoed door het kapitalisme:

-er worden permanent nieuwe "tekorten" gecreëerd; ge zijt niet mee met dit, ge zijt niet mee met dat, ge mankeert vanalles, ge moet dit spul hebben of ge zijt er niet bij. En door een permanente oorlog tegen het gezond verstand, beginnen mensen uiteindelijk ook zo te denken

-om de haverklap worden nieuwe ziektes en aandoeningen uitgevonden. Ouders en kinderen worden bangemaakt; ge móet tegenwoordig een kind met ADHD hebben, of ge zijt niet normaal. Zo ver is het in de VS al gekomen.

-deze algemene terreur wordt dan weggemoffeld met de gedachte dat ge uw angsten kunt afkopen, letterlijk, door ze weg te shoppen of ze weg te slikken met een pilleke; zo werkt dat systeem; maak mensen bang, vindt artificiële "tekorten" uit die ge erin stampt, en ze consumeren. Wee zij die zich durven afvragen of de oorzaken van ADHD niet elders liggen, als ADHD al bestaat; (om het antwoord te geven: mocht een aandoening als ADHD al echt bestaan, dan is die het resultaat van de stress waarin kinderen worden opesloten, van de totaal opgefokte carrièrejagende ouders waar ze mee om moeten, van de continuë prestatie- en consumptiedrang waarin ze gevangen worden gehouden; ADHD-kids zijn eigenlijk kinderen die het niet aankunnen dat ze zo permanent van hun vrijheid worden beroofd, door gestoorde ouders, gestoorde schoolsituaties, gestoorde leeftijdsgenoten, gestoorde consumptiepatronen, enzovoort.)

-in een kapitalistisch systeem kunt ge mensen bovendien zo gemakkelijk conditioneren als nen hond van Pavlov. In die zin zijn ze dan ook heel onvrij. Want, wat het ergste is, ze w�*llen geconditioneerd worden, omdat ze bang zijn van echte vrijheid. Die kunnen ze niet aan. Het kapitalisme en consumentisme is een psychische en sociale hangmat voor mensen die schrik hebben van vrijheid.

Dat systeem is zo doorzichtig. Maar toch moet daar dus een documentaire rond worden gemaakt. Want kapitalistische samenlevingen leiden nu eenmaal tot de algemene debilisering van de mensen die erin leven. Eigenlijk zouden ze moeten weten dat dit zo werkt. Maar nee, er moet een journalist aan te pas komen die hen dat uitlegt. Als ze al kijken, en niet bij de Pfaffs of Geile Tanya Kiriloff liggen te zwelgen in hun eigen debiliteit.

hopelijk is dit niet besmettelijk... Een nieuwe epidemie kunnen we wel missen, zo met de klimaatverandering voor de deur en zo

democratsteve 18 maart 2007 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2534274)

Vergis ik me nu, maar in de 9/11 treads sta jij toch aan de kant van die geconditioneerden die het officieel verhaal geloven?

Percalion 19 maart 2007 00:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C
Citaat:

This episode tells the story of how, in the 1990s, politicians from both right and left tried to apply an idea of freedom modelled on the freedom of the market to all other areas of society.

Behind it was a scientific model of ourselves as simplified robots, rational calculating beings whose behaviour and even feelings could be predicted by numbers. Out of this came today's systems of management - from performance targets to the new categories of mental disorder, and reading the genetic codes buried inside us.

Ja lap, ik had het kunnen denken.

Het is niet omdat bepaalde aannames onjuist zijn en zelfs hele redeneringsvormen ongeldig, dat de conclusies per definitie fout zijn.

Nu, spijtig dat ik het niet kan bekijken, ik heb geen TV. Misschien later op YouTube. :D

StevenNr1 19 maart 2007 12:44

Klinkt interessant, eens zien of 't te downloaden valt.

StevenNr1 19 maart 2007 13:17

Jeej.

Leviathan 19 maart 2007 22:32

*knip*

Geen gescheld.

mvg,
Arnold.

eno2 20 maart 2007 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2534219)

Ik vind dat, met permissie, wel een enigzins psychotische analyse...Iemand met een minimum aan zand in zijn zakken beschikt wel degelijk over een grote vrijheid.
Dat minimum aanzand wordt hem/haar gratis verstrekt.
De solidariteit gaat in elk geval nog niet zo ver hier dat iedereen op straffe van de Goelag gedwongen moet produceren.

Bhairav 20 maart 2007 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan (Bericht 2538079)
*knip*

Voorspelbare reactie.
Even belachelijk als een moslim die zegt "dood aan allen die de islam onverdraagzaam vindt".

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be