Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Opnieuw reconquista in Espana? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=84701)

circe 19 maart 2007 17:28

Opnieuw reconquista in Espana?

Moslims eisen 'hun' moskee terug

Moslims willen weer bidden in de beroemde Mezquita in Córdoba. De Spaanse Regering en de paus zijn stil. Geen Spanjaard of hij is wel trots op de Mezquita, de moskee van Córdoba, die - met het Alhambra - behoort tot Spanjes indrukwekkendste erfgoed uit de eeuwenlange islamitische bezetting van het Iberisch schiereiland. Maar nu moslims zich beginnen te roeren om 'hun' moskee weer als gebedshuis te gebruiken, variëren de reacties tussen ongemakkelijke stilte of felle verwerping.

De kwestie kwam ten tafel toen de Islamitische Raad van Spanje afgelopen december een brief aan de paus schreef met het voorstel om de voormalige moslimtempel op gezette tijden weer open te stellen voor het islamitisch gebed op individuele basis en voor gezamenlijke ceremoniën met katholieken en joden.

De Spaanse katholieke kerk, formeel eigenaar van het monument, lijkt niet erg tot concessies bereid. De moskee, waarvan de bouw in de achtste eeuw begon, mag dan een van de grootste en best bewaarde gebedshuizen uit de moslimgeschiedenis zijn, de Spaanse bisschoppenconferentie wil geen concurrerende godsdienst binnen de muren van de Mezquita.

Sinds de reconquista - de herovering - eind vijftiende eeuw werd voltooid, staat in het hart van de moskee een flinke kathedraal voor de katholieke eredienst. Moslimtoeristen die in gebed willen gaan in de Mezquita, worden door de beveiligingsdienst tegengehouden.

Voor de Spaanse regering is de zaak erg ongemakkelijk, nu de linkse premier José Luis Rodriguez Zapatero juist de Alliantie der Beschavingen propageert - een initiatief dat de 'dialoog tussen het Westen en de islam' wil stimuleren.

Voor de paus is de kwestie niet minder ongemakkelijk: na zijn eerdere aanvaringen met de muzelmannen moet hij op eieren lopen. Geen wonder dus dat er onder de leken- en kerkelijke autoriteiten vooralsnog een volstrekte radiostilte heerst rond het moslim-voorstel voor de moskee. Maar in de Spaanse media is het kabaal niet van de lucht. De bisschoppenzender Cope heeft de alarmklokken reeds laten luiden: de moslims zijn terug en eisen 'hun' moskee weer op. De moskee van Córdoba als eerste stap in een moslim-reconquista.

Aya Sofia dan ook teruggeven?

jurgen79 19 maart 2007 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2536992)
Moslims eisen 'hun' moskee terug
Voor de Spaanse regering is de zaak erg ongemakkelijk, nu de linkse premier José Luis Rodriguez Zapatero juist de Alliantie der Beschavingen propageert - een initiatief dat de 'dialoog tussen het Westen en de islam' wil stimuleren.

Die linkie-winkies toch...ze manoeuvreren zichzelf altijd zo vast als iets.
Teruggeven zo simpel als dat, iedereen blij...

1handclapping 19 maart 2007 17:47

DE Aya Sofia is momenteel geen Moskee (meer) is ze daarom reeds teruggegeven ? (persoonlijk geloof ik van niet - maar het is een punt).

Het zou een fraai "Europees gegeven" zijn mochten er her en der in Europa "tempels" & "gebedshuizen" komen die door diverse religies kunnen gebruikt worden. Een voorbeeld dat in andere delen van de wereld dan navolging zou verdienen bv. in Irak waar er dan moskeeën kunnen zijn die door zowel Sjieten als soennieten zouden kunnen benut worden of Israël en Palestina waar er gebedshuizen zouden kunnen zijn voor Orthodokse Christenen, Katholieken, Joden, Islamieten, Maäronieten enz..

Dergelijke intitiatieven zijn zeer zeker nuttig en kunnen tot wederzijds meer begrip leiden.

Overigens las ik op één van de moslimsites voor het nederlandstalige publiek dat er reeds in de 12de eeuw een theoloog in de Islam was die het aandurfde te poneren dat er verschillende versies van de Koran bestaan & dit boek derhalve niet de onvervalste enige waarheid rechtstreeks van Allah bevat.
Als moslim mag je je uiteraard door je onkunde op het "verkeerde" boek bazeren, zonder hel en verdoemenis te moeten vrezen.

Ik vind dat het mooiste recht dat een mens, in eender welke religie heeft :
het recht te dwalen. Wij moeten hier op deze aarde in dit leven nog alle moed
niet opgeven.

circe 19 maart 2007 17:56

Citaat:

Overigens las ik op één van de moslimsites voor het nederlandstalige publiek dat er reeds in de 12de eeuw een theoloog in de Islam was die het aandurfde te poneren dat er verschillende versies van de Koran bestaan & dit boek derhalve niet de onvervalste enige waarheid rechtstreeks van Allah bevat.
Als moslim mag je je uiteraard door je onkunde op het "verkeerde" boek bazeren, zonder hel en verdoemenis te moeten vrezen.
Waren dat niet de Moatazelieten? Dan zou ik het toch maar voorzichtig doen, want die hebben ze uitgemoord geloof ik.

Dycore 19 maart 2007 18:03

Vrijheid van godsdienst kan niet langer gehandhaafd worden als mensenrecht. Vrijheid van individuele levensovertuiging wel. Alle godsdiensten voor mijn part op de lijst van verboden sektes.

Als je de moslims die moskee geeft, dan zet je meteen de toon. Kunnen ze beginnen om de helft van Spanje te gaan opeisen. Wie heeft de moskee overigens helpen bouwen? De onderdrukte Spanjaarden? Zou me niets verwonderen.

Gaan de Spanjaarden hier de gebouwen opeisen uit de tijd van hun overheersing?

In Oostende is een moskee opgericht in een oud rijhuis, bij momenteel gebrek aan beter. De Oostende moslims vinden Brugge te ver en hebben nu hun eigen gebedshuis. Gebouwd door Ostendenaren. Moskees in Brussel: gebouwd op door Belgen veroverde grond met subsidies.

Dat mogen wij ook allemaal terug opeisen? In dat geval mogen ze 'hun' moskee in Cordoba terug hebben. Kunnen alle Europese moslims daar gaan bidden en zijn wij van al dat tijdverslindend en idioot gebalk verlost.

En ze doen het weer: de bevolking tegen hun harnas in jagen. Weer een stapje dichter bij de ontploffing.

Verder is ook duidelijk dat de moslims wel snel zijn om respect op te eisen voor hun religie, maar dat ze datzelfde respect blijkbaar zelf niet kunnen opbrengen voor andere religies. De katholieken zitten nu in het gebouw. Punt. Moet je respect voor hebben...

Dycore 19 maart 2007 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2537190)
Vrijheid van godsdienst kan niet langer gehandhaafd worden als mensenrecht. Vrijheid van individuele levensovertuiging wel. Alle godsdiensten voor mijn part op de lijst van verboden sektes.

Als je de moslims die moskee geeft, dan zet je meteen de toon. Kunnen ze beginnen om de helft van Spanje te gaan opeisen. Wie heeft de moskee overigens helpen bouwen? De onderdrukte Spanjaarden? Zou me niets verwonderen.

In Oostende is een moskee opgericht in een oud rijhuis, bij momenteel gebrek aan beter. De Oostende moslims vinden Brugge te ver en hebben nu hun eigen gebedshuis. Gebouwd door Ostendenaren. Moskees in Brussel: gebouwd op door christelijke Belgen veroverde grond met subsidies.

Dat mogen wij ook allemaal terug opeisen? In dat geval mogen ze 'hun' moskee in Cordoba terug hebben. Kunnen alle Europese moslims daar gaan bidden en zijn wij van al dat tijdverslindend en idioot gebalk verlost.

En ze doen het weer: de bevolking tegen hun harnas in jagen. Weer een stapje dichter bij de ontploffing.

Verder is ook duidelijk dat de moslims wel snel zijn om respect op te eisen voor hun religie, maar dat ze datzelfde respect blijkbaar zelf niet kunnen opbrengen voor andere religies. De katholieken zitten nu in het gebouw. Punt. Moet je respect voor hebben...

ElFlamencoLoco 19 maart 2007 19:17

Persoonlijk denk ik dat het met de kathedraal te Cordoba de facto min of meer gesteld is als met de Aya Sofia in Istanboel.

De Aya Sofia, een voormalige kerk, werd omgevormd tot moskee en veel later tot museum. Het gebouw heeft dus geen bestemming meer voor de eredienst: iedereen tevreden.

De Mezquita is voor de meeste bezoekers eerder een monument dan een gebedshuis. Weliswaar is het gebouw nog steeds in de eerste plaats voor de eredienst in gebruik, maar wanneer we "kwantitatieve overwegingen" mee in beschouwing nemen, kunnen we niet onder de conclusie uit dat het gebouw de facto een museum is geworden.

In een land als Spanje, waar na de dood van Franco werk werd gemaakt van een rigoureuze scheiding van Kerk en Staat, is het heel normaal dat toeristen entreegeld betalen wanneer zij een groot, beroemd kerkgebouw betreden. Ik ken het land erg goed, maar heb door een gril van het lot Cordoba niet bezocht. Maar ik heb alle reden om aan te nemen dat het daar met de Mezquita niet anders is als in vele andere Spaanse kathedralen, zoals te Salamanca, te Toledo, te Burgos enz... enz...

En wie dat gebouw binnenwil voor een moment van gebed vindt altijd wel ergens een onopvallend deurtje dat toegang geeft tot een van de rest van de kerkruimte afgescheiden kapel waar het Allerheiligste Sacrament ter aanbidding staat uitgestald.

Dus ook in Spanje iedereen tevreden. Ik vrees dat het handjevol moslims dat daar in Cordoba stennis maakt over de teruggave van hun moskee van een kale kermis gaat thuiskomen. De verstandigste houding is hun stennis doodzwijgen. En dat is dan ook precies wat de Kerk (en het Vaticaan) doet.

Zonlicht 19 maart 2007 19:53

Het gaat hem toch helemaal niet over een 'teruggave'??
Het gaat hem over het recht om er te mogen bidden en een voorstel om ook gezamenlijke gebedsdiensten te organiseren.

Tsss altijd zo zwartwit kijken; er is ook nog grijs he...
Typisch voor rechtsen. :roll:

jurgen79 19 maart 2007 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht (Bericht 2537600)
Het gaat hem over het recht om er te mogen bidden en een voorstel om ook gezamenlijke gebedsdiensten te organiseren.

Mag ik in Mekka mijn weesgegroetjes gaan bidden?
Tssssss...altijd zo zwartwit kijken die moslims...typisch iets voor moslims.

circe 19 maart 2007 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2537617)
Mag ik in Mekka mijn weesgegroetjes gaan bidden?
Tssssss...altijd zo zwartwit kijken die moslims...typisch iets voor moslims.

Niet alleen mogen wij in Mekka geen weesgegroetjes gaan bidden jurgen, WE MOGEN ER GEWOON NIET BINNEN

Leviathan 19 maart 2007 22:35

Maak die rommel gewoon met de grond gelijk en knoop iedereen die er een probleem van maakt gewoon op!

Online 19 maart 2007 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht (Bericht 2537600)

Dat de moslims dan maar eens beginnen met hun moskees open te stellen voor andere gebebdsdiensten. Of nog beter : dat ze beginnen met de sexuele segregatie in hun gebedshuizen op te heffen.

Bhairav 20 maart 2007 06:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2537190)

In Oostende is een moskee opgericht in een oud rijhuis, bij momenteel gebrek aan beter. De Oostende moslims vinden Brugge te ver en hebben nu hun eigen gebedshuis. Gebouwd door Ostendenaren. Moskees in Brussel: gebouwd op door Belgen veroverde grond met subsidies.

Gij zijt zeker van de toekomst?

skaldis 20 maart 2007 10:19

Afbreken die handel en een gloednieuwe supertelescoop zetten met het geld dat verdiend wordt door het afbraakafval aan debiele gelovigen te verkopen. Ik ben benieuwd wat er aan de rand van het uitdeinende universum is namelijk.

ElFlamencoLoco 20 maart 2007 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door skaldis (Bericht 2538835)
Afbreken die handel en een gloednieuwe supertelescoop zetten met het geld dat verdiend wordt door het afbraakafval aan debiele gelovigen te verkopen. Ik ben benieuwd wat er aan de rand van het uitdeinende universum is namelijk.

Persoonlijk denk ik dat de verkoop van intact kunstpatrimonium een veelvoud zou opbrengen van de verkoop van afbraakmateriaal.

Je bent een buitengewoon slecht economisch denker. Of anders gezegd: een regelrechte verspiller.

Over het voorstel om de hele boel te verkopen discussieer ik hier zelfs niet...

Lof der Zotheid 20 maart 2007 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2537696)
Niet alleen mogen wij in Mekka geen weesgegroetjes gaan bidden jurgen, WE MOGEN ER GEWOON NIET BINNEN

En interessant genoeg heeft ons Zonlicht hierop geen repliek.Welk een toeval. Of toch niet?

skaldis 20 maart 2007 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco (Bericht 2539489)
Persoonlijk denk ik dat de verkoop van intact kunstpatrimonium een veelvoud zou opbrengen van de verkoop van afbraakmateriaal.

Je bent een buitengewoon slecht economisch denker. Of anders gezegd: een regelrechte verspiller.

Over het voorstel om de hele boel te verkopen discussieer ik hier zelfs niet...

Economisch denken ? Kan me geen reet schelen. Afbreken die handel. Restauratie kost ook geld. Oude kunst maakt plaats voor nieuwe kunst, oude gedachten maken plaats voor nieuwe, een veranderend bewustzijn. Al die gekken die dat willen tegenhouden mogen mee met hun steentjes onder de sloophamer.

skaldis 20 maart 2007 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2537696)

Ik zou er zelfs nog niet binnen willen. Ze zijn nu onlangs wel begonnen met gratis plastiek zakjes uitdelen om rond hun stinkvoeten te binden maar zelfs dan. Door dat gebuk ontsnapt er bij menigeen wel eens een luchtje.

circe 20 maart 2007 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door skaldis (Bericht 2539789)
Ik zou er zelfs nog niet binnen willen. Ze zijn nu onlangs wel begonnen met gratis plastiek zakjes uitdelen om rond hun stinkvoeten te binden maar zelfs dan. Door dat gebuk ontsnapt er bij menigeen wel eens een luchtje.

neenee skaldis, ik dacht dat die plastiek zakjes voor de moskeeën waren.... JUST zijn hé!

skaldis 20 maart 2007 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2540372)
neenee skaldis, ik dacht dat die plastiek zakjes voor de moskeeën waren.... JUST zijn hé!

Ah jah das juist rond die zwarte steen draagt ge best veiligheidsschoenen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be