![]() |
Nu maandag ll. heb ik in de districtsraad van Hoboken onderstaande tussenkomst gehouden naar aanleiding van de moord op Glenn Wynants.
------------------------------------------------------------------------------- Gysels Albert Onafhankelijk districtsraadslid Hoboken Mijnheer de voorzitter,collega’s Op 30 januari 2004 zal er een stille wake gehouden worden tegen het zinloos geweld dat onze maatschappij meer en meer ontwricht. Ik zal op deze stille wake aanwezig zijn ter herdenking van Glenn Wynants, een jongeman die zomaar, zonder enige reden een mes in het hart werd gestoken met fatale gevolgen. Spijtig genoeg is dit géén alleenstaand incident maar wordt een en ander meer regel dan uitzondering. Ik wens dan ook in deze raad niet enkel het zinloos geweld aan te klagen, maar ook het feit dat de ene dode voor de traditionele partijen en de weldenkende pers blijkbaar een fait-divers is, en de andere dode een bijna nationale ramp, ik verklaar mij eventjes nader… Patrick Mombaerts werd een ijzeren staaf door het hoofd gegooid…de dader kreeg amper een vermaning…vanuit de politieke wereld zei niemand iets, meer zelfs...van de traditionele partijen was niemand bij de begrafenis aanwezig! Winkelierster Christel De Jongh werd vermoord en de politie kon of mocht gedurende 3 maanden de dader niet opsporen…de dader was nu eenmaal een allochtoon, er waren verkiezingen op komst…een en ander paste niet in de PC goednieuws show en dus was ook hier niemand van de traditionele partijen op de begrafenis aanwezig! De Islamleraar Mohammed Achrack werd vermoord en niet enkel werden de winkelruiten van de Turnhoutsebaan zéér selectief ingegooid neen, van minister tot Burgemeester en schepenen…heel de politiek correcte wereld was aanwezig en sprak haar, overigens terechte afschuw over deze misdaad uit!!! Een 17 jarige allochtoon werd bij een criminele daad betrapt en neergeschoten door de politie en burgemeester Patrick Jansens ging zelfs de ouders troosten. In december was het dus Glenn Wynants die op een laffe manier werd vermoord en wie zagen we…niemand!!! Het ging zover dat zelfs de pers deze misdaad verzweeg, of op de elfendertigste pagina plaatste, en de vrienden en familieleden een internetcampagne moesten starten om aandacht te vragen voor hun zware verlies! Bij de begrafenis van Glenn Wynants was er geen troostend woord van burgemeester Patrick Janssens, noch van minister Bert Anciaux, noch van een CD&V-er, noch van een VLD-er kortom, het komt zo over dat een moord op een Vlaming als een niemendal wordt beschouwd, een moord op een allochtoon daarentegen krijgt van de hoogste instanties alle aandacht!, dit terwijl ieder slachtoffer van zinloos geweld alle oprechte aandacht verdient en ik vraag hier dus openlijk om te stoppen met die selectieve verontwaardiging die ons op termijn gegarandeerd zuur zal opbreken. Geen enkele partij heeft het alleenrecht op verontwaardiging bij al dat geweld dat onze samenleving meer en meer in haar greep krijgt, laat ons dus allen even verontwaardigd zijn bij iedere vorm van zinloos geweld, ongeacht wie de dader is…ongeacht wie het slachtoffer is. Ik wens er wel de nadruk op te leggen dat, wanneer ik de term ‘zinloos geweld’ gebruik, ik niet enkel aan bovenstaande spijtige incidenten denk…een en ander gaat verder…zinloos geweld is ook die automobilist die zijn vinger opsteekt, waarop dan weer een agressie kan volgen…zinloos geweld zijn ook die vechtpartijen waar we alle weken meer en meer van horen….. Ik wens niet dat er in ons land, net zoals het regelmatig in Nederland gebeurt, het meer en meer zal nodig zijn om een mars of stille wake tegen zinloos geweld te houden, ik vond het dus nodig om bij deze tussenkomst idd harde voorbeelden te geven en ook een soms harde taal te hanteren. In het kader van wat ik hierboven schreef stel ik dan ook de vraag aan het bureau de mogelijkheid te onderzoeken om een districtsoverschrijdend initiatief tegen zinloos geweld te nemen en vraag ik aan alle leden van deze raad om op 30 januari om 19.00 uur aanwezig te zijn aan de Groenplaats om alle slachtoffers van zinloos geweld te herdenken, en tegelijkertijd uw stem te laten horen dat er géén tolerantie meer mag zijn voor de criminelen die dit zinloos geweld begaan. Indien wij een betere samenleving wensen te bereiken moeten wij onze verantwoordelijkheid durven opnemen…zoals in heel mijn leven neem ik mijn verantwoordelijkheid op, ik hoop dat jullie dit ook zullen doen! ------------------------------------------------------------------------------- De reacties van de politieke fracties waren eerlijk gezegd positief. De voorzitter van de Districtsraad M.Van Muylem (SP.a) erkende dat het probleem van zinloos geweld idd alle aandacht verdient, een beetje uit de spotlight was verdwenen, en er zullen initiatieven vanuit het bureau uitgaan die districtsoverschrijdend zullen zijn. Na de raadszitting kreeg ik van alle fractieleiders overwegend gunstige reacties behalve van de PVDA die mijn tussenkomst 'tendentieus' noemde en plaatselijk een niet terzake doende toespraak hield voor het aanwezige publiek, maar géén respons kreeg van dat publiek, zelfs iemand van de Sp.a zei tegen mij dat de PVDA zich 'fundamentalistisch' gedroeg, er is dus nog hoop. Op vrijdag 30 jan is de kans groot dat er een paar raadsleden van Hoboken aanwezig zullen zijn. Ik zal in ieder geval aanwezig zijn!. Verder hoop ik dat er in de andere districten raadsleden zullen zijn die eveneens een tussenkomst zullen houden, want het is veruit 5 voor 12 !!! |
We zullen Glenn Wynants stilletjes herdenken in het stemhokje over enkele maanden.
[size=5]Maar we zullen/kunnen NIET EEUWIG stil blijven politiekers[/size]. Zeg niet dat we jullie geen signaal gestuurd hebben. |
Citaat:
Enne voor alle duidelijkheid, ik kom op géén enkele lijst op, ik loop niet over naar welke partij dan ook, nu niet en ook niet in 2006!!! |
Bravo Eugene.
ge zegt wat moet gezegd zijn. |
Citaat:
Doet daar iemand die zichzelf politieker noemt een tussenkomst in de districtsraad en post hij zijn tussenkomst hier nog eens terwijl hij uithaalt naar een andere partij (om de PVDA niet te noemen), vindt die politieker toch wel dat wij de politiekers geen signaal mogen geven zeker??? BTW : Ikzelf ben ex-Agalever en heb een lidkaart van een Vlaamse politieke partij, maar dat is er geen van de partijen die u hierboven noemt. |
Citaat:
Wat de PVDA betreft; ik schrijf hier enkel wat de PVDA heeft gezegd en gedaan, als dat al een uithaal is....dan heeft u mij nog niet zien uithalen :) Ik heb nergens gezegd dat wie dan ook geen signaal zou mogen geven zekers :twisted: :twisted: :evil: maar het is altijd hetzelfde... de hardste roepers staan aan de zijlijn te roepen dat niks goed is, maar gaan ze zelf protesteren tegen de sterren op??? niks van gehoord...zolang ze maar géén verantwoordelijkheid moeten nemen, enkel maar....het stemhokje en de dag daarop is alles ok, alles is veilig en de wereld is misdaadvrij dankzij het heldhaftig stembusgedrag van onze fiere Vlamingen :!: . En nog eens...de mensen die ik het meest hun verontwaardiging heb zien neerpennen en uitschreeuwen heb ik in géén enkele raad gezien noch gehoord, ook dit mag wel eens gezegd worden zekers!!! |
Proficiat met een goede en vooral gedurfde tussenkomst!
U heeft de volle steun van het Liberaal Appel in Hoboken! Groeten, Rudy |
Citaat:
|
Citaat:
|
Eugene,
U schrijft, Citaat:
De andere partijen daarentegen spreken enkel van een onveiligheidsgevoel. |
Citaat:
|
zinloos geweld. insinueert dat niet dat er geweld is dat niet zinloos is? ook niet zinloos voor de algemene samenleving?
|
Citaat:
Waar is en was het VB EN de andere partijen inzake het gebeurde met Glenn Wynants??????????? Zeg mij eens wie en waar het VB EN andere partijen zijn tussengekomen of dit probleem aan de orde hebben gesteld....nergens Peace!!! Enkel den deze heeft het ( als enige in de 9 districten) aangedurft om klare en keiharde taal te gebruiken dat het moet gedaan zijn, wat aan de andere partijen...inclusief dus ook het VB ontbreekt...is gewoon politieke moed Peace maar nog eens..dream on als je denkt dat alle criminaliteit verdwijnt als het VB aan de macht komt....dream on Peace als je denkt dat de werkloosheid direct zal opgelost zijn..het enige dat zal opgelost zijn is het pensioen van de groten die zeker hun 20 jaar dienst halen + bijbehorend vet pensioen (wat trouwens ook voor de 'traditionelen' telt he) ...en de kleintjes??? ach na 4 jaar een paar straffe uitspraken, net zoals alle partijen nu doen en het angstig voetvolkje trapt er weer in..thats reality Peace!!! :wink: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het vermoorden van een onschuldige man door hem zonder enige aanleiding een mes in het hart te steken is totaal zinloos.
De dader moet zwaar gestraft worden. Spijtig genoeg bestaan er in ons land geen zware straffen. |
Eugene was jij niet diegene die hier enkele weken geleden zat te klagen dat het Vlaams Blok via nen zekere 'kruder' misbruik probeerde te maken van dit voorval ?
Of was het Brugge V&L ? Stel dat het Vlaams Blok hierover een motie indiende of zo, zou men hen dan niet beschuldigen van lijkenpikkerij enzo ? Indien gij het niet waart die geprotesteerd heb sorry dan, maar ik weet dat hier iemand een forum geopend had om dat misbruik aan te kaarten of aan te klagen als ge wilt. Maar neemt niet weg dat ge groot gelijk hebt met hetgeen ge gezegd hebt. |
Citaat:
2)Het Vlaams Blok en andere partijen hebben méér dan een maand de tijd gehad om op zowel districtsraadsniveau,meer dan 100 verkozenen heeft het VB daar in de 9 districten, als op gemeenteraadsniveau, waar het VB met 20 zetels de sterkste? oppositie is, iets te ondernemen. Ik stel vast Tegendradigaard dat ik, als eenmansfractie, de enige ben die een oficieel initiatief heeft genomen en een en ander zwaar heb verwoord. Klagen is één zaak Tegendradigaard, een verantwoordelijkheid opnemen echter hoort niet thuis in het VB-politiek zakboekje. Liever sturen zij de e-mailbussen vol met één bepaalde, inderdaad héél triestige zaak, maar wat ik erger vind is dat zij altijd maar die zaken blijven misbruiken die hen 'goed' uitkomen en de mensen een rad voor de ogen blijven draaien. Ik hoor het VB zich trouwens niet ongerust maken over het feit dat Belgie bovenaan staat inzake zelfmoorden..ook wat zelfmoord bij kinderen betreft hoor ik hen zelden of nooit, waar is hun beleid inzake de toenemende gezinsdrama's??? bwa dat is voorlopig niet interessant, levert geen stemmetjes op en er zijn weinig zieltjes mee te winnen dus... 3)Verder heb ik geschreven ' géén enkele partij heeft het alleenrecht op verontwaardiging'..ik moet vaststellen dat het VB zich dat recht toeeigend...maar als het erop aankomt héél laf en stilletjes in de verschillende raden blijft zitten, klagen is één, iets durven te ondernemen is ook voor het VB iets helemaal anders... |
Ok Eugene, bedankt voor de toelichting. Ik wist dat ik ergens een klok hoorde luiden, maar ik vond de klepel niet dadelijk.
Nu weet ik de klepel ook weer hangen. DING DONG DING DONG En keep up the good work. a propos gaat gij nog opkomen bij de volgende verkiezingen ? 'k zal anders uwen naam doorgeven aan mijn oom en tante. Die wonen in Hoboken. Of gaat ge het voor bekeken houden na dit mandaat ? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be