Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Autopolis wordt fors duurder voor vrouwen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=84869)

discuz 20 maart 2007 12:56

Autopolis wordt fors duurder voor vrouwen

Citaat:

Vrouwelijke bestuurders gaan flink moeten bijbetalen als ze hun auto nog willen verzekeren. Europa verplicht zijn lidstaten om niet langer een onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen.
"Verzekeraars gaan hun polis daarom fors moeten bijstellen, " zegt Philippe Colle van Assuralia.

"Vrouwen veroorzaken 14 procent minder ongevallen in het verkeer," zegt Colle. Daarom raken vrouwen op dit moment goedkoper aan een autopolis. Zo betaalt een 18-jarige vrouw die net begint te rijden gemiddeld 450 euro per jaar, voor een mannelijke bestuurder is dat 1.200 euro.

De Europese maatregel, die EU-landen verplicht om een gelijkheid van mannen en vrouwen te hanteren in het economische verkeer, veegt dat voordeel van tafel. Vrouwen zouden dan al snel 700 euro moeten betalen. Ook het afsluiten van een levens- en ziekteverzekering zou voor vrouwen fors duurder worden.

Donderdag stemt de regering over de maatregel. "Hopelijk zegeviert het gezond verstand, " aldus Colle. Tot 21 december van dit jaar kan België nog terugkomen op zijn besluit.

http://www.gva.be/nieuws/Binnenland/...6-5B0969F7CA39}

En hoeveel gaan mannen dan minder moeten betalen?

Kay_ 20 maart 2007 13:19

Dat is gelijkheid hé.

LeMmOnN 20 maart 2007 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door discuz (Bericht 2539418)
En hoeveel gaan mannen dan minder moeten betalen?

Niets, het is net als een zakje frietjes. Als de patat duurder wordt, stijgt de prijs van een zakje frietjes maar als de patat daarentegen goedkoper wordt, dan gebeurt er NIETS.

:twisted:

Tegendradigaard 20 maart 2007 13:33

betalen zullen we..... betalen...

waar is de tijd dat de bevolking in opstand kwam tegen de 10de penning.... tegenwoordig zitten we aan bijna 60 % belasting en nog doen we niets....

TE WAPEN
BEMAN DE BARRICADEN
BESTORM HET PALEIS

(waar is de tijd dat dit mijn onderschrift was.....)

Lao Tzu 20 maart 2007 13:33

Emancipatie heeft zijn prijs dames!

Lao Tzu 20 maart 2007 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 2539561)
TE WAPEN
BEMAN DE BARRICADEN
BESTORM HET PALEIS

(waar is de tijd dat dit mijn onderschrift was.....)

3 oktober 2003

C uit W 20 maart 2007 13:38

Iedereen gelijk he, hoera!

Tegendradigaard 20 maart 2007 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lao Tzu (Bericht 2539567)
3 oktober 2003

Juist.....

jammer genoeg gene prijs mee te winnen....

Coekie 20 maart 2007 14:17

Citaat:

waar is de tijd dat de bevolking in opstand kwam tegen de 10de penning.... tegenwoordig zitten we aan bijna 60 % belasting en nog doen we niets....
Wat hebben belastingen in godsnaam met een verzekeringspremie te maken?

Coekie

bruut geweld 20 maart 2007 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN (Bericht 2539491)
Niets, het is net als een zakje frietjes. Als de patat duurder wordt, stijgt de prijs van een zakje frietjes maar als de patat daarentegen goedkoper wordt, dan gebeurt er NIETS.

:twisted:

nochtans vrije marktwerking.
Het valt idd te bezien of het duurdere gedeelte (of liever gelijkschakeling met de heren 8-) ) gecompenseerd zal worden door de verzekeraar door een algehele prijsverlaging voor het uniforme (geslachtloze) tarief dat het risico eveens dekt en hun winstmarge geeft.
Of dat ze er gebruik van maken om lekker door te rekenen....

Tegendradigaard 20 maart 2007 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 2539762)

Coekie

gewoon omdat het weeral uit gaat van de politiek he... net zoals belastingen.

Freddie 20 maart 2007 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 2539762)
Coekie

21% BTW

en "maar" 460 Euro premie voor een vrouw van 18 jaar? Waarr??? Dat wil ik zien!
Mijn dochter is 22j en betaald een 800 Euro bij Axa en daar heb ik hard voor moeten "klappen".

Fashionista 22 maart 2007 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld (Bericht 2539811)
nochtans vrije marktwerking.
Het valt idd te bezien of het duurdere gedeelte (of liever gelijkschakeling met de heren 8-) ) gecompenseerd zal worden door de verzekeraar door een algehele prijsverlaging voor het uniforme (geslachtloze) tarief dat het risico eveens dekt en hun winstmarge geeft.
Of dat ze er gebruik van maken om lekker door te rekenen....

Natuurlijk gaan ze doorrekenen. Alles heeft zijn prijs, emancipatie ook. Maar ik denk dat het belangrijkste nog steeds veilig rijden is, en geen ongevallen veroorzaken om de goedkoopste autoverzekering te bemachtigen. Dat geld zowel voor mannen als voor vrouwen.

Rene Artois 22 maart 2007 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Freddie (Bericht 2540939)
21% BTW

BTW is niet van toepassing op verzekeringen. Verzekeringstaks is een met zegel gelijkgestelde belasting. Voor B.A. auto lopen de verzekeringstaks (9,25%) samen met andere heffingen tvv RIZIV, gehandicaptenfonds, rode kruis ea op tot 27,10%.

freespirit 22 maart 2007 15:57

Het grote verschil in prijs van verzekeringspremie (bijvoorbeeld 450 euro en 800 euro) tussen jonge vrouwen (18-25 jaar) onderling voor een wagen te besturen is logisch te verklaren: als je in een zogenaamd stedelijke gebied woont betaal je als man en als vrouw vele meer dan iemand die in een zogenaamd rustig, landelijk gebied woont. Dit is natuurlijk je reinste discriminatie !!! Ik betaal als jonge mannelijke stedeling wel 1600 euro verzekering, geen omnium. Ik word dus nog eens extra financieel gestraft omdat ik bereid ben in een drukke stad te wonen, veel overlast te verdagen en extra veel gemeentebelasting moet betalen !!!

Dat Europa aan die discriminatie maar eens dringend paal en perk stelt ! Gedaan met de discriminatie van jonge, mannelijke stedelingen !!! Emancipatie werkt langs twee kanten. Dat vrouwen dat eens inzien.

Rene Artois 22 maart 2007 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 2546820)
Het grote verschil in prijs van verzekeringspremie (bijvoorbeeld 450 euro en 800 euro) tussen jonge vrouwen (18-25 jaar) onderling voor een wagen te besturen is logisch te verklaren: als je in een zogenaamd stedelijke gebied woont betaal je als man en als vrouw vele meer dan iemand die in een zogenaamd rustig, landelijk gebied woont. Dit is natuurlijk je reinste discriminatie !!! Ik betaal als jonge mannelijke stedeling wel 1600 euro verzekering, geen omnium. Ik word dus nog eens extra financieel gestraft omdat ik bereid ben in een drukke stad te wonen, veel overlast te verdagen en extra veel gemeentebelasting moet betalen !!!

Dat Europa aan die discriminatie maar eens dringend paal en perk stelt ! Gedaan met de discriminatie van jonge, mannelijke stedelingen !!! Emancipatie werkt langs twee kanten. Dat vrouwen dat eens inzien.

Man of vrouw zijn kan men niet kiezen. U kiest ervoor zich bloot te stellen aan het drukke stedelijk verkeer dat een hoger risico vormt. Moet u de gevolgen maar van dragen. Dat is geen discriminatie.

discuz 22 maart 2007 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois (Bericht 2547521)
Man of vrouw zijn kan men niet kiezen. U kiest ervoor zich bloot te stellen aan het drukke stedelijk verkeer dat een hoger risico vormt. Moet u de gevolgen maar van dragen. Dat is geen discriminatie.

Euhm, en diegenen die landelijk wonen maar zich elke dag twee kieer doorheen het drukke stedelijk verkeer begeven?

Rene Artois 22 maart 2007 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door discuz (Bericht 2547604)
Euhm, en diegenen die landelijk wonen maar zich elke dag twee kieer doorheen het drukke stedelijk verkeer begeven?

Interessante opmerking. Het is een vraag die voor zover ik weet door geen enkele verzekeringsmaatschappij aan kandidaat-klanten gesteld wordt. Wel is het mogelijk om statistieken te trekken aan de hand van locatie van ongevallen in combinatie met de woonplaats. Mocht het een factor van betekenis zijn vermoed ik dat erop geselecteerd zou worden, het gaat uiteindelijk maar om 2 verplaatsingen per werkdag. Als u zeker wil zijn vraagt u het best eens aan een actuaris.

discuz 22 maart 2007 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois (Bericht 2547655)
Interessante opmerking. Het is een vraag die voor zover ik weet door geen enkele verzekeringsmaatschappij aan kandidaat-klanten gesteld wordt. Wel is het mogelijk om statistieken te trekken aan de hand van locatie van ongevallen in combinatie met de woonplaats. Mocht het een factor van betekenis zijn vermoed ik dat erop geselecteerd zou worden, het gaat uiteindelijk maar om 2 verplaatsingen per werkdag. Als u zeker wil zijn vraagt u het best eens aan een actuaris.

En hen op een idee brengen? Neen, dank u.

job 22 maart 2007 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Freddie (Bericht 2540939)
21% BTW

en "maar" 460 Euro premie voor een vrouw van 18 jaar? Waarr??? Dat wil ik zien!
Mijn dochter is 22j en betaald een 800 Euro bij Axa en daar heb ik hard voor moeten "klappen".

Dan ben je nog serieus in 't zak gezet.
Mijn dochter (18 j.) haar verzekering kost 350 euro per jaar. Weliswaar een klein autootje, maar zo heel veel meer bedroeg de meerpremie tegenover die ik op mijn naam zou betaald hebben helemaal niet...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be