Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Tabakteelt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=85103)

lombas 21 maart 2007 21:13

Tabakteelt

Het kan misschien een rare vraag zijn, maar weet de lezer wat de wetgeving (Belgisch, ik vermoed zeker Europees) omtrent het (thuis) telen van tabak (voor "eigen" gebruik) is, of waar ik die kan vinden?

De Garde 21 maart 2007 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2544444)
Het kan misschien een rare vraag zijn, maar weet de lezer wat de wetgeving (Belgisch, ik vermoed zeker Europees) omtrent het (thuis) telen van tabak (voor "eigen" gebruik) is, of waar ik die kan vinden?

Ik vind in het staatsblad enkel verwijzingen naar gefrabriceerde tabak. Aangezien tabak geen verboden plant is en de productie legaal zou het me sterk overkomen dat eigen productie verboden is voor zover je natuurlijk niemand er mee vergiftigd.

Het is toch ook niet verboden om eigen alcoholische dranken te stoken tot op het punt dat je dit verkoopt en er dus winst op gaat maken?

lombas 21 maart 2007 21:31

Dus indien er geen winst mee gemoeid gaat, zou het mogelijk zijn?

De Garde 21 maart 2007 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2544514)

Ik denk dat het zo iets moet zijn, want je doet niks illegaals - in tegenstelling tot cannabis - en je verkoopt niet. Je hebt ergens de planten gekocht - dus zit er BTW op - en verbouwt die. Ik zie geen fundamenteel verschil met wat er in een groententuin staat los van het feit dat tabak daar niet vaak staat en dat ik me afvraag wat de omstandigheden moeten zijn om tabak te kunnen kweken.

lombas 21 maart 2007 21:39

Is het toegelaten de tabak tegen teeltkosten te distribueren?

De Garde 21 maart 2007 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2544528)
Is het toegelaten de tabak tegen teeltkosten te distribueren?

Ja, maar dan ga je handel drijven en ben je een bedrijf, komen de taksen en accijnzen er bij en waarschijnlijk nog een hele trits reglementen.

Je mag jezelf vergiftigen zoveel je wil, maar als je anderen vergiftigd wil de staat graag delen. Dat zou jij bovenal moeten weten...

Los daarvan: dan moet je toch voldoende ruimte hebben voor je productie.

http://www.tobacco.org/Resources/lbguide.html

En nog ditte:

http://www.vzwlagare.be/vwgforum/pos...85&FORUM_ID=15

blijkbaar kan je de planten krijgen bij de AVEVE, maar de productie lijkt me bij nader inzien toch iets van jaren.

lombas 21 maart 2007 21:57

Bedankt voor de links. In Nederland is men een bescheiden project aan het opstarten omtrent de eigen teelt van tabak, ik was gewoon even wat informatie aan het winnen hoe dat in zijn werk gaat en vroeg me af of het hier mogelijk zou zijn.

Blijkbaar wel, maar met een ferme kwak bezigheidstherapie.

lombas 21 maart 2007 22:05

Ik steek er gelijk een Nobel bij op.

:-D

lombas 21 maart 2007 22:05

Sigaretten in Spanje: 2 euro 10 per pakje.

Twee euro tien, u leest het goed.

Voodoo Child 21 maart 2007 22:08

Gestopt met roken, honderden euro's om de economie mee te stimuleren !

Brandaan 21 maart 2007 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 2544485)
Het is toch ook niet verboden om eigen alcoholische dranken te stoken tot op het punt dat je dit verkoopt en er dus winst op gaat maken?

Dat is wel verboden, aangezien een klein foutje voor dodelijke gevolgen kan zorgen. Drank brouwen daarentegen is wel toegestaan, ookal moet daar officieel wel accijns over betaald worden (in NL tenminste), zelfs als u het niet verkoopt.

Zo, wat een mens allemaal niet kan leren in zijn studententijd.:-D

De Garde 21 maart 2007 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2544672)
Dat is wel verboden, aangezien een klein foutje voor dodelijke gevolgen kan zorgen. Drank brouwen daarentegen is wel toegestaan, ookal moet daar officieel wel accijns over betaald worden (in NL tenminste), zelfs als u het niet verkoopt.

Zo, wat een mens allemaal niet kan leren in zijn studententijd.:-D

foutje van mij ja. Maar de juiste alcohol is in de handel te verkrijgen dus kan je brouwen en op die alcohol zit inderdaad de nodige taks.

Voor de rest pleit ik verzachtende omstandigheden..

Bobke 21 maart 2007 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2544514)

Vroeger moest men een taks per plant betalen geloof ik.

Bhairav 21 maart 2007 23:01

Ik heb mij laten wijsmaken dat tabak ook wel in gerechten word verwerkt.
Weet iemand daar iets meer over?

lombas 21 maart 2007 23:12

Ik zie net dat ik volgens de statistieken geen roker ben omdat je om in die groep opgenomen te worden minstens één sigaret per dag moet roken.

Woehoe.

:-D

lombas 21 maart 2007 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 2544757)

De Grieken doen het met wijnbladeren, de Turken misschien met tabaksbladeren?

Mitgard 22 maart 2007 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2544444)

is de handelsgeest weer uit de fles?

ZERO 22 maart 2007 07:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 2544757)

Contacteer eens het tabaksmuseum in Wervik, daar hebben ze er meer info over.

Dronkoers 22 maart 2007 08:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 2544525)
Ik denk dat het zo iets moet zijn, want je doet niks illegaals - in tegenstelling tot cannabis - en je verkoopt niet. Je hebt ergens de planten gekocht - dus zit er BTW op - en verbouwt die. Ik zie geen fundamenteel verschil met wat er in een groententuin staat los van het feit dat tabak daar niet vaak staat en dat ik me afvraag wat de omstandigheden moeten zijn om tabak te kunnen kweken.

Als ge veel van die planten hebt, is het wel moeilijker om te bewijzen dat ge niet verkoopt eh...

De Garde 22 maart 2007 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 2545240)
Als ge veel van die planten hebt, is het wel moeilijker om te bewijzen dat ge niet verkoopt eh...

Mjah, maar hier geldt nog de normale bewijslast: 't zijn anderen die moeten bewijzen dat jij verkoopt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be