Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   faciliteiten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=85177)

alina 22 maart 2007 12:35

faciliteiten

hi allen,
wij wonen sedert een jaar in Moeskroen in Henegouwen.
Hoewel Moeskroen een franstalige stad met faciliteiten voor nederlandstaligen is, is dat enkel zo op papier.
Het stadspersoneel weigert consequent (op een enkele uitzondering na) Nederlands te spreken, zelfs op
ons uitdrukkelijk verzoek.
Ook de nutsmaatschappijen (water, gas, elek, kabel), post, CM, belastingen, etc communiceren eentalig frans. Nergens zelfs ook maar een zinnetje dat documenten in de andere taal kunnen aangevraagd worden.

Daarom ben ik op zoek naar een simpel juridisch onderbouwd (door te verwijzen naar een artikel in de (taal)wetgeveing) voorbeeldbiefje op basis waarvan wij nederlandstalige communicatie kunnen aanvragen.
Dat kan ik dan naar alle nutsbedrijven versturen.

Alle hulp is meer dan welkom!!!! Een paar zinnen die mij op weg kunnen zetten zouden enorm gewaardeerd worden.

Alina.

PS
Ik kom zelf uit een nederlandstalige gemeente met faciliteiten voor franstaligen.
Op het gemeentebestuur, de openbare diensten etc wordt zonder probleem naar het Frans overgeschakeld. Quasi alle briefwisseling wordt in 2 talen opgemaakt.
Groot was mijn verwondering toen ik hier kwam wonen!

Anna List 22 maart 2007 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alina (Bericht 2546053)
hi allen,
Hoewel Moeskroen een franstalige stad met faciliteiten voor nederlandstaligen is, is dat enkel zo op papier.
Het stadspersoneel weigert consequent (op een enkele uitzondering na) Nederlands te spreken, zelfs op
Ook de nutsmaatschappijen (water, gas, elek, kabel), post, CM, belastingen, etc communiceren eentalig frans. Nergens zelfs ook maar een zinnetje dat documenten in de andere taal kunnen aangevraagd worden.

Daarom ben ik op zoek naar een simpel juridisch onderbouwd (door te verwijzen naar een artikel in de (taal)wetgeveing) voorbeeldbiefje op basis waarvan wij nederlandstalige communicatie kunnen aanvragen.

Alle hulp is meer dan welkom!!!! Een paar zinnen die mij op weg kunnen zetten zouden enorm gewaardeerd worden.

Alina.

PS
Ik kom zelf uit een nederlandstalige gemeente met faciliteiten voor franstaligen.
Op het gemeentebestuur, de openbare diensten etc wordt zonder probleem naar het Frans overgeschakeld. Quasi alle briefwisseling wordt in 2 talen opgemaakt.

mail even naar een studiedienst van een partij of zo ...

barteke 22 maart 2007 13:31

je kan daarvoor een klacht indienen bij verschillende instanties, thuis heb ik de adressen daarvoor, als ik het niet vergeet stuur ik ze

Tantist 22 maart 2007 13:48

De Vaste Commissie voor Taaltoezicht, daar moet je zijn...

Tantist 22 maart 2007 13:49

Benieuwd of al die belgicisten nu ook klaar staan met hun tweetaligheid...

Kim 22 maart 2007 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2546338)
Benieuwd of al die belgicisten nu ook klaar staan met hun tweetaligheid...

Faciliteiten voor Nederlandstaligen moeten ook toegepast worden, niet enkel de faciliteiten voor Franstaligen. Onbegrijpelijk dat daar niet meer controle op is.

Tantist 22 maart 2007 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2546358)
Faciliteiten voor Nederlandstaligen moeten ook toegepast worden, niet enkel de faciliteiten voor Franstaligen. Onbegrijpelijk dat daar niet meer controle op is.

Dit gezegd zijnde, veranderde er niets... ;-)

Kim 22 maart 2007 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2546362)
Dit gezegd zijnde, veranderde er niets... ;-)

Ik kan niet meer doen dan een mening geven Tantist... Ik zit in geen enkel bestuur dat dergelijke veranderingen kan doorvoeren.

Luc Bekaert 22 maart 2007 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alina (Bericht 2546053)
hi allen,

Alina.

PS

Zoals TANTIST hierboven al zegde , is de Vaste Commissie voor Taaltoezicht de bevoegde instantie om klachten van particulieren naartoe te sturen :

De Vaste Commissie voor Taaltoezicht (VCT) is een adviserende instelling, die moet waken over de toepassing van de op 18 juli 1966 gecoördineerde wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken
De VCT is bevoegd om een onderzoek in te stellen over alle overtredingen van de bestuurlijke taalwetgeving in de overheidsdiensten van het rijk, de gemeenschappen en gewesten, de provincies en de gemeenten en alle daarmee gelijkgestelde instellingen
(De Nederlandstalige afdeling van de VCT houdt ook toezicht op de toepassing van het decreet op het taalgebruik in het Vlaams bedrijfsleven en in de arbeidsverhoudingen. Zij is ook bevoegd voor taalkwesties in gemeenten zonder speciale regeling uit het Nederlandse taalgebied.De Franse afdeling van de VCT is bevoegd voor zaken die gevestigd zijn of kunnen worden in de gemeenten zonder speciale regeling uit het Franse taalgebied.)
De verenigde vergadering van de twee afdelingen is bevoegd voor alle andere kwesties, met inbegrip van die op de bescherming van minderheden(o.a.faciliteiten

Particulieren kunnen bij de VCT klacht indienen door een bij de post aangetekende brief, gericht aan de Voorzitster van de Commissie.
Voorzitster Mevr. Annelies Van Cauwelaert-De Wyels (tweetalig) Diensten van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht
Warandeberg 4
1000 Brussel

Zwartengeel 22 maart 2007 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2546368)
Ik kan niet meer doen dan een mening geven Tantist... Ik zit in geen enkel bestuur dat dergelijke veranderingen kan doorvoeren.

Franstalige politici promoten in Vlaanderen gaat jullie beter af, nietwaar? 8-)

Kim 22 maart 2007 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2546518)
Franstalige politici promoten in Vlaanderen gaat jullie beter af, nietwaar? 8-)

Nee, waarom? We promoten ook Vlaamse politici in Walonië, maar dat was u waarschijnlijk even ontgaan.

Zwartengeel 22 maart 2007 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2546528)
Nee, waarom? We promoten ook Vlaamse politici in Walonië, maar dat was u waarschijnlijk even ontgaan.

In plaats van eens jullie energie in zinvolle dingen te stoppen...

Brandaan 22 maart 2007 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2546540)

Als het doel het behoud van Belgie is , lijkt dit me toch een zinvolle tactiek.

Zwartengeel 22 maart 2007 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2546545)
Als het doel het behoud van Belgie is , lijkt dit me toch een zinvolle tactiek.

Welk België? Eén waar de wetten alleen maar voor één bepaalde groep gelden?

Kim 22 maart 2007 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2546540)

Ik acht de federale kieskring zeer zinvol.

Luc Bekaert 22 maart 2007 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert (Bericht 2546497)
Particulieren kunnen bij de VCT klacht indienen door een bij de post aangetekende brief, gericht aan de Voorzitster van de Commissie.
Voorzitster Mevr. Annelies Van Cauwelaert-De Wyels (tweetalig) Diensten van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht
Warandeberg 4
1000 Brussel

Bij uw klacht moet u heel concreet aangeven welke dienst specifiek weigerde u in het nederlands aan te spreken .
Naast uw heel gespecifieerde klacht , kan u eventueel ook algemenere vragen stellen ...

Zwartengeel 22 maart 2007 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2546552)
Ik acht de federale kieskring zeer zinvol.

De mistoestanden in de faciliteitengemeenten alleen maar eens openlijk aan de kaak stellen zou jullie geloofwaardigheid in ieder geval al een stuk vergroten.

Kim 22 maart 2007 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2546583)
De mistoestanden in de faciliteitengemeenten alleen maar eens openlijk aan de kaak stellen zou jullie geloofwaardigheid in ieder geval al een stuk vergroten.

Wij kaarten dat aan, alleen moet je wel de moeite doen om af en toe eens debatten e.d. van B Plus bij te wonen.

Dimitri 22 maart 2007 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2546358)

Zo onbegrijpelijk is dat niet. Er zijn maar weinig zaken in België op een goede, transparante manier geregeld. Een goed bestuur is daardoor geen automatisme en de controle erop geen vanzelfsprekendheid.

Het is wel onbegrijpelijk dat de Vlaamse politiek hier nooit iets over zegt. Men zou naar aanleiding hiervan de toepassing van de faciliteiten in Vlaanderen moeten opschorten zolang ze aan Franstalige kant ook niet aantoonbaar correct gehandhaafd worden.

Tantist 22 maart 2007 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2546368)

Tja... En Pontius Pilatus waste zijn handen in onschuld...

Allez Kim, je kan beter dan dat! Wat zou jij doen om deze asymmetyrische benadering van de faciliteiten recht te trekken? Enkele suggesties voor de bevoegde instanties aub... Als jullie Belgique willen redden zal dat dringend nodig zijn he...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be