Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Pensioenfondsenvlucht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=86133)

willem1940NLD 28 maart 2007 20:32

Pensioenfondsenvlucht

Vandaag op Nederlandse Radio-1: risico dat Nederlandse pensioenfondsen de wijk nemen naar België omdat daar de dekkingsgraad van premie-inkomsten tegen lopende uitbetalingen lager is dan de in Nederland wettelijk verplichte marges (108~120%).

Zijn de Belgische pensioenen inderdaad zo sterk risicodragend? Het is toch spaargeld?

ALS de EU iets nuttigs zou kunnen betekenen, dan toch wel snelle en veilige HARMONISATIE van voorschriften/wetten.

FDM 25 oktober 2008 16:02

ALS de EU iets nuttigs zou kunnen betekenen

skaldis 25 oktober 2008 20:52

Als een zwerm regenwulpen.

solidarnosc 27 oktober 2008 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2565734)
Vandaag op Nederlandse Radio-1: risico dat Nederlandse pensioenfondsen de wijk nemen naar België omdat daar de dekkingsgraad van premie-inkomsten tegen lopende uitbetalingen lager is dan de in Nederland wettelijk verplichte marges (108~120%).

Zijn de Belgische pensioenen inderdaad zo sterk risicodragend? Het is toch spaargeld?

ALS de EU iets nuttigs zou kunnen betekenen, dan toch wel snelle en veilige HARMONISATIE van voorschriften/wetten.

Pensioensfondsen in Nederland zijn de eerste en veelal enigste "pijler" van het Nederlands pensioensstelsel daar waar dit in België (een in toenemende mate) noodzakelijke aanvulling is op het wettelijk pensioen. Belgische pensioensfondsen zijn dus vele malen kleiner en minder belangrijk in het totale beeld van het pensioensstelsel. Gezien de beperkte input in die stelsel vermoed ik dat ze ook meer risico's moeten nemen om er iets deftigs te kunnen uithalen op het einde van de rit.

Sjaax 27 oktober 2008 21:21

Citaat:

Kusje voor Willem! Je begrijpt in ieder geval dat de EU in principe nuttige zaken tot stand zou kunnen brengen. Voorwaarde is natuurlijke dat veel burgers dat beseffen en dat ze in hun politieke partijen daar ook voor pleiten.

filosoof 27 oktober 2008 21:25

Citaat:

risicodragend, idd.:-( sterk risicodragend:cry:
Ik beschouw wat ik afgedragen heb via pensioensparen als een verkapte belasting tgv het bedrijfsleven. Down the drain dus: indien het de heren aanstaat zie ik er ooit een deel van terug..indien...

D'ARTOIS 27 oktober 2008 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3771420)
risicodragend, idd.:-( sterk risicodragend:cry:
Ik beschouw wat ik afgedragen heb via pensioensparen als een verkapte belasting tgv het bedrijfsleven. Down the drain dus: indien het de heren aanstaat zie ik er ooit een deel van terug..indien...

Is dat zo? Ik dacht meer dat dat geld bij de overheid terecht kwam, althans bij de semi-overheidsorganen. Voor de rest geef ik je volledig gelijk. Ook ik zal nimmer iets van mijn betaalde geld terugzien.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be