![]() |
Och, zo kunnen die kindjes eens gratis naar zee als het mooi weer is.
|
Ik ben 21 en gebruik het openbaar vervoer pas sinds 3 weken.
En zo zijn er véél meer dan jij denkt hoor. |
en wie gaat die go-passen betalen?
De SP-A partijkas? |
Citaat:
Je moet natuurlijk ook een REDEN hebben om van Antwerpen naar Gent of van Brussel naar Brugge te rijden. Meestal gaat het om studenten dacht ik. De 16-jarigen hossen op de trams en bussen in de eigen regio. Nu kunnen ze natuurlijk ook met de trein "uitgaan" en na het bezoek aan The Fuse met de eerste trein terugkomen. Is dat geen vooruitgang? (of mogen ze daar nog niet binnen?) |
Citaat:
En moest het nodig zijn, dan trekken ze dat wel af van de pensioenen. |
Gratis openbaar vervoer heeft nog geen auto van de weg gehaald. Juist die mensen die het openbaar vervoer toch gebruiken krijgen het gratis. Niet dat ik daar tegen ben. Openbaar vervoer zou volledig gratis moeten zijn voor iedereen.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
In mijn geval onmogelijk...of ik moest +6uur onderweg zijn ipv 30min met de auto :? |
Ik vind dat initiatief om 16-jarigen een go-pass te geven een briljant idee.
Je zou er inderdaad nog van verschieten hoeveel mensen het openbaar vervoer nog niet kennen, ook bij de jongeren. Vooral bij de jongeren. Aan die zuurkikkers op dit forum die dat geen goed idee vinden, zou ik de volgende vragen willen stellen: - heb je liever dat die centen naar een onnozele publiciteitskampagne gaan, zodat eigenlijk de reklamejongens met die centen gaan lopen? En zal dat dan effekt hebben? - heb je een beter idee? Laat het dan maar weten. Aan de zuurkikkers die boekhouders zijn op dit forum de volgende vraag: die trein waarop die 16-jarige zal stappen met zijn gratis go-paske, of die trein nu rijdt met 50 mensen op, of met 51 mensen, wat is het verschil? Of denkt ge dat die jonge gast tijdens de ochtenspits op een overvolle trein zijn paske gaat gebruiken? Aan de zuurkikker die jaloers is dat hij niet gratis kan treinen, omdat hij door moeilijke verbinding of afstand, of ploegenwerk enz. verplicht is om met de auto te gaan: vind je het een goed idee dat eenderwelke andere automobilist aangespoord wordt om zijn autorit te ruilen voor een treinrit, zodat jijzelf een beetje minder file hebt ??? Ikzelf kan niet meer genieten van die gopass, mijn kinderen zijn te oud, mijn kleinkinderen nog veel te jong. Maar zo'n piepklein kadootje van ochgottekes 8 euro ongeveer, die de staat nu doet aan mijn buurman, het is hem gegund. Ik sta nu niet te bleiten dat ik ook een snoepje wil. In mijn gemeente krijgen de jonge gastjes in het jaar dat ze zes worden en dat ze twaalf worden (voor de kalootjes: hun 1° en - in realiteit zeer vaak - hun laatste kommunie ) een tienbeurtenkaart voor het zwembad. Vergelijkbare maatregel. Promoot ook iets dat gezond is. Beter zo'n reklame dan wat anders. Liever zo de gemeentekas leegmaken, dan het te geven aan de voetbalklub die er topvoetballers een ongelooflijk dikke pree mee uitbetaalt). Allez, zo af en toe nemen ze toch eens een goede maatregel, onze bestuurders. Spijtig dat zoveel mensen zo bijziend zijn. |
Citaat:
In mijn gemeente worden kortingen van 25% gegeven op allerlei pasjes en abonnementen bij het openbaar vervoer. Dit lijkt me een veel interessanter voorstel dan ongevraagd aan �*lle 16-jarigen een go-pass uit te delen, terwijl de helft niet eens weet wat ermee aan te vangen. 16-jarigen rijden met trams en bussen en af en toe eens met de trein namelijk. En degenen die avontuurlijk genoeg zijn om eens in groep een uitstapje naar de Ardennen te maken met de trein, hebben sowieso al een groepspasje. Dit gebeurt toch niet alle weken? En natuurlijk gaat het niet over die 51ste persoon in de trein. Maar waarom moeten er extra lange ritten worden GEPROMOOT terwijl men tegelijk wil dat de mensen zich minder verplaatsen? Vliegtuigen zijn OOK openbaar vervoer. Achtereen gratis vliegtuigtickets? |
Citaat:
Inderdaad,voor veel mensen is dat het probleem. Duurt soms veel langer met de trein en daar moet wat aan gedaan worden. Bij mij persoonlijk spaar ik veel tijd uit,maar ik weet dat anderen niet zo fortuinlijk zijn ;-) |
Citaat:
Als 16-jarige heb ik misschien 2 keer openbaar vervoer genomen of zo. Naar school: fiets. Sportclub: fiets, of meerijden met de papa (we zaten in dezelfde sportclub). Tekenschool: fiets. Uitgaan: fiets, of occassioneel opgehaald worden als het te ver was. Mijn ouders en de ouders van mijn vrienden kwamen ons afwisselend ophalen als we eens niet met de fiets gingen. Er is trouwens geen openbaar vervoer meer op dat uur. Openbaar vervoer gebruikten we alleen maar om naar festivals te gaan, en naar zoveel festivals mocht ik nu ook weer niet als 16-jarige :?. Ik ben pas openbaar vervoer beginnen nemen als ik op kot ging, om van en naar mijn kot te rijden, en heel af en toe eens om te verplaatsen binnen gent (maar ik ging meest met de fiets). Mijn vader kwam me echter de vrijdag meestal ophalen aan mijn kot, omdat hij daar toch bijna moest passeren als hij van zijn werk kwam. En dan hoefde ik niet te sleuren met mijn gerief als ik weer eens plat lag van de pijn. In mijn vriendenomgeving was het niet anders, dus ik zou niet zo direct zeggen dat alle 16-jarigen continu openbaar vervoer nemen. In de grote steden misschien, maar Vlaanderen bestaat vooral uit gemeentekes. |
Citaat:
Maar uiteindelijk bewijs je met je post dat een go-pass voor 16 jarigen totaal ridicuul is. (als je naar een festival wil néém je gewoon de trein (ticket). Mijn dochter had een vriend uit Gent: die kende go-pass al vroeg hoor, niks gratis nodig: ze had dan ook een réden om regelmatig naar ginder te treinen. Waarom dit doen als je geen reden hebt? Om wat in de trein te zitten? Had jij je anders gedragen indien je een gratis go-pass kreeg op je 16de? had je je fiets aan de kant gezet? of was je alle festivals afgelopen? Wat zou de meerwaarde zijn geweest? In feite bedoelt men met openbaar vervoer: de trein.... de trein naar waar? naar school? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar geen enkel wordt in praktijk uitgevoerd, en dat heeft alles te maken met dat de nmbs als instelling (dus niet de mensen erachter) een gigantisch, log, dom beest is dat op alles veel te laat inspeelt. Een kennis van me, is een burgie, heeft bij de NMBS zitten solliciteren voor een openstaand kader. Na maanden geen reactie heeft hij verder gezocht en uiteindelijk terecht gekomen bij een waalse vestiging van een consultingbedrijf. Nu werkt hij, via outsourcing, bij de NMBS voor het tiendubbele van de prijs hadden ze hem rechtstreeks aangenomen. Zolang de nmbs een overheidsbedrijf blijft, op federaal niveau, zullen mensen nog lang van bv Gent - Halle (een populaire route nochtans) anderhalf uur moete rijden via Brussel-Zuid ;-) |
het moeten niet altijd de bejaarden zijn die iets gratis krijgen.
maar sommige bejaarden zijn blijkbaar rap jaloers als de jeugd ook eens iets gegund wordt. |
Citaat:
En wie kan het weer betalen? De werkende mens die alleen maar van de staat geschenken krijgt in vorm van belastingverhogingen en taksen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be