Kweepeer |
1 april 2007 17:26 |
In hoeverre moeten Nederlanders zich integreren in Vlaanderen?
Ik las onlangs deze artikeltjes:
Citaat:
Hartstikke leuk clubje
Arendonk Nederbelgen verenigen zich in NVVA
ARENDONK - Om hun landgenoten wegwijs te maken in Vlaanderen richtten enkele Nederbelgen in Arendonk een eigen vereniging op. Zo weten ze voortaan dat ze op Verloren Maandag bij de bakker een worstenbrood moeten bestellen en geen saucijzenbroodje.
Eddy Meulemans
Het nieuwe clubje van Nederlandse inwijkelingen en Vlaamse grensarbeiders heeft een lange naam: Nederlands-Vlaamse Vereniging Arendonk, de Kempen en omstreken. De NVVA telt al 39 leden. Op geregelde tijdstippen spreken ze af om samen een bakje koffie, een biertje of een jus d'orange te drinken en tegelijk wat bij te leren over de cultuur en de administratieve mallemolen in Vlaanderen.
Dat in Vlaanderen andere regels gelden dan in Nederland, ondervond NVVA-voorzitter Fons Claasen (67) al meteen toen hij zijn auto wilde invoeren en voorzien van een Belgische nummerplaat. ,,Ik meldde me aan in het douanekantoor in Mol-Postel en dacht dat daarmee meteen alles geregeld was. Uiteindelijk bleek dat ik ook een gelijkvormigheidsattest en een rist andere documenten moest aanvragen.''
Fons en zijn vrouw wonen sinds twee jaar in de Hoendergaarsen in het grensdorp Arendonk. ,,Waarom we verhuisden? In 's Hertogenbosch woonden we in een semi-bungalow. Een halve losbouw noemen jullie dat. Hier in Arendonk hebben we voor evenveel geld een vrijstaande woning met een grote tuin. De ruimte maakt het verschil.''
Belastingbrief
Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn in België. Dat ondervond Fons toen hij de bekende bruine omslag van de fiscus in zijn brievenbus vond.
,,Ik verstond er geen moer van'', zegt Fons. ,,Vroeger in Nederland vulde ik mijn belastingbrief altijd zelf in: vier overzichtelijke velletjes met eenvoudige invulvakken. Hier in België is het een wirwar van codes. Als je geen Latijn-wiskunde gestudeerd hebt, snap je er niets van.''
Een oude volkswijsheid zegt dat Vlamingen werkers en Nederlanders praters zijn. Ook Fons kent die wijsheid. ,,Maar wij komen uit Noord-Brabant'', lacht hij. ,,Kletsen en breien is onze leuze: praten en werken tegelijk.''
Het enige wat Fons vandaag nog zoekt, is een Vlaamse Leeuw. ,,Zo kan ik straks op Koninginnedag twee vlaggen uithangen: de Nederlandse en de Vlaamse. (lacht) Maar jullie zijn blijkbaar geen vlaggers, want niemand kan me vertellen waar ik zo'n vlag kan kopen.''
|
Citaat:
Vlaams-Nederlandse taalles
Vast een hartstikke leuke activiteit voor de NVVA-leden is een Vlaams- Nederlandse taalles, want Vlamingen en Nederlanders spreken duidelijk een andere taal.
Appelsien: sinaasappel
Bankrekening: girorekening
Croque monsieur: tosti
Hesp: ham
Jeans: spijkerbroek
Microgolfoven: magnetron
Mobilhome: camper
Muizenkeutels: hagelslag
Paraplu: regenscherm
Plastieken zak: plastic tas
Plezant: leuk
Schoonbroer: zwager
Tentoonstelling: expositie
Wijsheidstand: verstandskies
Zetel: bank
|
bron: nieuwsblad.be
Opmerkelijk, ik had nooit gedacht dat Nederlanders toch een redelijke aanpassing nodig hadden wanneer ze in Vlaanderen komen wonen.
Ik heb trouwens ooit eens gehoord dat er wel eens Nederlanders in België kwamen wonen omdat ze hier minder belasting moeten betalen, maar ze hebben hier dan blijkbaar wel moeite met het invullen van hun belastingsbrief:-).
Zijn de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders dan zo groot?
Kan dit een verhinderend punt zijn voor en mogelijke aansluiting van Vlaanderen bij Nederland?
|