Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Pentagon: mogelijk ijstijd in 2020 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=8670)

Jos Verhulst 28 januari 2004 21:32

Volgens Fortune houdt het Pentagon serieus rekening met een drastische afkoeling van het klimaat op het Noordelijk halfrond. De opwarming zal een afkoeling veroorzaken want de zeestromen zullen zich verleggen. Tegen 2020 wellicht, misschien. De bewoners van Scandinavië zullen zuidwaarts moeten vluchten.

http://www.fortune.com/fortune/print...2584%2C00.html

Spelev 28 januari 2004 21:35

Dat zijn nu eens dingen dat ik niet op 16 jaar ervoor moet weten. Uiteraard wel interessant om te weten.

C uit W 28 januari 2004 21:56

Goed nieuws voor Nederland. Door het gewicht van een nieuwe ijskap zal Nederland niet meer verder zakken, maar opnieuw stijgen.

Coekie 29 januari 2004 00:56

en ze kunnen iedere winter een elfstedentocht organiseren :D

Coekie

Bobke 29 januari 2004 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie
en ze kunnen iedere winter een elfstedentocht organiseren :D

Coekie

:lol:

ydde 29 januari 2004 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Goed nieuws voor Nederland. Door het gewicht van een nieuwe ijskap zal Nederland niet meer verder zakken, maar opnieuw stijgen.

Door het gewicht van de vele "nieuwkomers" wordt het "stijg"voordeel herleid tot een "gelijke stand". Moesten er eventueel wat Hollanders verzuipen, door dit jammerlijk gebeuren, dan zou het kunnen dat Holland toch stijgt...

Max 29 januari 2004 10:17

Machtig artikel. Geen inspirerendere manier dan de werkdag te beginnen met een doomsday scenario.

Toch een opmerking:

Citaat:

Growing tensions engender novel alliances. Canada joins fortress America in a North American bloc. (Alternatively, Canada may seek to keep its abundant hydropower for itself, straining its ties with the energy-hungry U.S.) North and South Korea align to create a technically savvy, nuclear-armed entity. Europe forms a truly unified bloc to curb its immigration problems and protect against aggressors. Russia, threatened by impoverished neighbors in dire straits, may join the European bloc.
Me dunkt dat cordon sanitaire een hele nieuwe betekenis krijgt in de toekomst. :wink:

ydde 29 januari 2004 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max
Machtig artikel. Geen inspirerendere manier dan de werkdag te beginnen met een doomsday scenario.

In "mijn tijd" was er een scenario waar de polen zodanig gingen smelten dat de aarde een kwart draai zou maken (De noord- en zuidpool zouden op de plaats komen waar nu de evenaar is en omgekeerd)
't Zal allemaal wel eens plaats vinden zeker ... :roll:

Aangebrande Phönix 29 januari 2004 12:08

Sommigen leggen het verband met het broeikaseffect. Vandaar, zo beweren kwatongen, willen de Verenigde Staten niet meedoen, want zo schenken ze hun voornaamste concurrent een Siberisch klimaat.

Antoon 29 januari 2004 12:12

Ik kan niet meer volgen.

De ene komt zeuren over de dramatische gevolgen van een verwarming van het klimaat, waardoor het ijs zou smelten, massale overstromingen zouden plaatshebben, de zeespiegel stijgen, en miljoenen mensen naar het noorden zouden trekken (hoger gelegen).

De andere komt verhalen vertellen over het aankomende ijstijdperk, waardoor het klimaat van de aarde zodanig kouder wordt, dat de ijskap groter wordt, de mensen massaal naar het zuiden zouden moeten trekken, .....

Ja maar, waddist nu? :?

Aangebrande Phönix 29 januari 2004 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Ik kan niet meer volgen.

De ene komt zeuren over de dramatische gevolgen van een verwarming van het klimaat, waardoor het ijs zou smelten, massale overstromingen zouden plaatshebben, de zeespiegel stijgen, en miljoenen mensen naar het noorden zouden trekken (hoger gelegen).

De andere komt verhalen vertellen over het aankomende ijstijdperk, waardoor het klimaat van de aarde zodanig kouder wordt, dat de ijskap groter wordt, de mensen massaal naar het zuiden zouden moeten trekken, .....

Door een smelten van het ijs zouden de stromingen veranderen. En vooral de befaamde what's-his-name Gulfstreum vertrekkende vanuit het Caribisch gebied dat ons Europees subcontinent een milde temperatuur schenkt (Rome ligt bv op dezelfde hoogte als NY). Hierdoor zouden we het klimaat van Canada krijgen.

Max 29 januari 2004 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Ik kan niet meer volgen.

Door een smelten van het ijs zouden de stromingen veranderen. En vooral de befaamde what's-his-name Gulfstreum vertrekkende vanuit het Caribisch gebied dat ons Europees subcontinent een milde temperatuur schenkt (Rome ligt bv op dezelfde hoogte als NY). Hierdoor zouden we het klimaat van Canada krijgen.

En omdat deze golfstroom circulair is , neemt deze ook vochtigheid terug mee naar het Zuiden. Als deze dus wegvalt zal het in het Zuiden kurkdroog worden en zéér warm. Global warming zorgt voor extreem klimaat. Je moet dit niet zien als simpelweg lekkere zomertjes en een toekomstige Belgische wijnbouw.

Het blijft natuurlijk theorie. Als deze golfstroom niet wegvalt dan zullen we slechts last hebben van rijzende zeespiegel , overstromingen , besmet drinkwater en aardsverschuivingen.

Dan kunnen je aandelen in de Belgische wijnbouw wel opbrengen. ;)

Aangebrande Phönix 29 januari 2004 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix

En omdat deze golfstroom circulair is , neemt deze ook vochtigheid terug mee naar het Zuiden. Als deze dus wegvalt zal het in het Zuiden kurkdroog worden en zéér warm. Global warming zorgt voor extreem klimaat. Je moet dit niet zien als simpelweg lekkere zomertjes en een toekomstige Belgische wijnbouw.

Het blijft natuurlijk theorie. Als deze golfstroom niet wegvalt dan zullen we slechts last hebben van rijzende zeespiegel , overstromingen , besmet drinkwater en aardsverschuivingen.

Dan kunnen je aandelen in de Belgische wijnbouw wel opbrengen. ;)

Vraagje Max: Jij bent een Eurofiel. Heb je nooit de neiging gevoeld te geloven in die Amerikaanse samenzweringstheorieën?

Pelgrim 29 januari 2004 12:54

Het Pentagon heeft toch weer een excuus gevonden om de voorraad kernwapens wat op te krikken :lol:

Binnenkort een paar tests op een eiland ten voordele van het klimaat.

Griffin 29 januari 2004 13:26

Het Pentagon heeft teveel naar Ice Age gekeken?
Die eekhoorn lijkt me de perfecte imitatie van G.W. Bush Jr.

Aangebrande Phönix 29 januari 2004 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Het Pentagon heeft toch weer een excuus gevonden om de voorraad kernwapens wat op te krikken :lol:

Binnenkort een paar tests op een eiland ten voordele van het klimaat.

Ik zie het al voor me:

Gen. Reeves: Ahm, sir, mister president, sir?
Pres. Bush: Yes, Frank?
Gen. Reeves: -ahm-It is getting colder-ahm-sir
Pres. Bush: Do you scientific reports to prove that?
(Dat is een strikvraag, maar de generaal kent zijn baas)
Gen. Reeves: It says so in the bible, sir
Pres. Bush: How come I never read it huh?
Gen. Reeves: -ahm- It's in Matthew, sir.
Pres. Bush: Matthew, I think Dick does that. <beeb> Angela, find me the vice-president
Angela Johnson: Mr. Cheney is on his campain tour, mr. President.
Pres. Bush: Damn, who else reads Matthew?
Gen. Reeves: That'll be Secretary of Defense Rumsfeld, sir.
Pres. Bush: Oooh no, not the beaver.. I hate it when hé quotes the bible. Aah, sigh, sent for Donald.
Gen. Reeves: Aye, sir.
---
Pres. Bush: Donald, I have a question for you:
D. Rumsfeld: Any time, Mr. President.
Pres. Bush: Do you think it's getting colder?
D. Rumsfeld: Sure it is, Mr. President! But only in Europe.
Pres. Bush: How come?
D. Rumsfeld: It's because of global warming, sir.
Pres. Bush: Makes sense.
D. Rumsfeld: But it's won't happen, sir.
Pres. Bush: What do you mean "it won't happen"?!
D. Rumsfeld: It's because of the Kyoto-protocol, those lousy Democrats..
Pres. Bush: Darn liberals.. Can't we stop those irritating Japanese? Can't we blow up Kyoto? I mean, we did it in WWII?
D. Rumsfeld: Sure we can, all you have to do is say you won't cooperate
Pres. Bush: All right, I will. You are dismissed, Donald.
D. Rumsfeld: Thanks, Walker.
Pres. Bush: You can call me Mr. President. Now go. I'm sure you've got some work to do somewhere. Isn't there a war going on?
D. Rumsfeld: Ooooh, hundreds of them, sir. wahahaa <gloink>
Pres. Bush: Shut up, Donald. War is immoral.
D. Rumsfeld: Of course, Mr. President.
(Donald Rumsfeld verlaat het toneel)
Pres. Bush: Why on earth did I make him Secretary of Defence..
Gen. Reeves, drinking a bit of cognac: You didn't, sir. It was vice-president Cheney.
Pres. Bush: Right, no wonder I couldn't remember. One day he just got here and demanded an office in the Pentagon. Anyway, Big Dick knows what's best for America I guess. He reads Matthew.. What on earth are you drinking, Frank?
Gen. Reeves: Cognac, sir. It's something French.
Pres. Bush: Aaaah, I always liked the frogs.
Gen. Reeves: Indeed you did, sir.
Pres. Bush: Aah well, carry on with your work, Frank. You're doing just fine.

Aangebrande Phönix 29 januari 2004 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Het Pentagon heeft teveel naar Ice Age gekeken?
Die eekhoorn lijkt me de perfecte imitatie van G.W. Bush Jr.

Says a pinguin.

Pelgrim 29 januari 2004 13:52

Aangebrande, geïnteresseerd om met mij samen te werken als scenaristen duo? :wink:

Aangebrande Phönix 29 januari 2004 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Aangebrande, geïnteresseerd om met mij samen te werken als scenaristen duo? :wink:

Sure. Why not? Enig idee voor een volgend stukje?

Pelgrim 29 januari 2004 13:59

Niet direct met dit onderwerp gerelateerd nee. Maar binnenkort komt er wel een film uit 'the day after tomorow" die over ijstijd gaat. Dzu, da idee is ook alweer gebruikt...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be