Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Telefoonterrorisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=8690)

Tegendradigaard 29 januari 2004 14:07

Goede middag mijnheer Tegendradigaard U spreekt hier met Anette en aangezien U zo vriendelijk was om enkele maanden geleden mee te doen aan een telefonische enquete in verband met compters en toebehoren wil onze firma U een gratis electronische databank schenken. Is dat niet mooi mr. Tegendradigaard ?
(Waarop ieder mens natuurlijk : ja zegt. Wat kan een mens anders zeggen.)
En dan begint een stukje zever in de vorm van controle van de juiste gegevens om zeker te zijn dat het juist terecht komt en dat gaat zo enkele minuten door.
Tenslotte mijnheer Tegendradigaard zou ik U willen vragen of U ook niet tegelijkertijd enkele nieuwe toners zou willen bestellen die gegarandeerd drie maanden langer meegaan en een veel betere printkwaliteit aanbieden aan de prijs van x euro per stuk, maar U moet ze wel per 10 stuks aankopen (zodat ik er 3 jaar mee kan doen en de toner opgedroogd is) en dan sturen we die samen op met onze electronische gratis databank enz, enz, enz

Krijgen jullie ook zo regelmatig van die telefoonterroristen aan jullie haak te hangen ?

Ik heb al tientallen van zulke telefoons gekregen. En ik heb ook nog nooit iets gekregen. Geen electronische databank voor mijn medewerking, noppes.
't kan natuurlijk zijn omdat ik nooit iets bestel.

'k hem ook al een paar keer die arme call-girls afgeblaft en hun vlakaf gezegd dat ze met hun telefoontjes iemand anders mochten lastig vallen maar mij niet meer. Na een paar keer heel brutaal te zijn geweest dacht ik te zien aan de rust die mij gegund werd, dat men mij van de lijst had gehaald.

Helaas, driewerf helaas. Sinds enkele dagen schijn ik terug op de lijst te staan. Ben weeral tweemaal opgebeld deze week.

Mijn voorraad onzichtbare electronische databanken groeit weer aan.

Kan daar nu echt niets aan gedaan worden ? Okee ik kan gewoon de hoorn neersmijten, maar ik ben nog opgegroeid met te beleefde manieren.

Maar ik zen het beu aan het worden die telefoontjes.

En oja die vanuit het verre oosten ook, van die beleggingsfondsen.
Verdorie nog aan toe laat mij gerust met jullie telefoontjes.

Iemand een idee hoe men van die lijsten kan geraken (zonder mijn telefoonaansluirint uit de muur te trekken natuurlijk) ?

Tegendradigaard 29 januari 2004 14:12

En ik doe dus nooit meer aan telefonische enquetes dus he. Ik weiger, ofwel vraag ik om terug te bellen als ik meer tijd heb en noem ik een uur van 10 uur 's avonds of zo (soms nog later zelfs hehe)

Maus 29 januari 2004 14:14

Als ik zo iemand tegenkom aan telefoon, scheep ik die vriendelijk af met het excuus dat ik "geen tijd" heb, of "niet geïnteresseerd" ben.

Als ik op straat loop en ze klampen mij aan, hangt het gewoon van product tot product af, van de "verkoper" of enqueteur en van de tijd die ik heb. Als ik dus gewoon aan het winkelen ben, geef ik die mensen een kans om hun uitleg te doen, om hen dan (vriendelijk) af te schepen.

Niets dan last heb je daar immers achteraf mee.

Tegendradigaard 29 januari 2004 14:19

Kan daar geen wet gemaakt worden die zulke praktijken verbieden.

Overlaatst hadden ze zo mijn vrouw liggen. En dat mag niet he. ze moeten van mijn vrouw afblijven.
Op de moment dat ze thuiskomt met haar armen vol boodschappen, enkele zagende kinderen rond haar oren, bellen de mensen van belgacom.
Of we geïnteresseerd waren in 6 uur gratis internet per maand, want aan de hand van ons verbruik bleek dat we toch wel wat op het net zaten en dat zou ons 6 euro per maand besparen.
Zeg nu zelf als een huisvrouw 6 euro per maand kan besparen dan doet ze dat toch he. Dus mijn vrouw zei ja.

Groot was mijn verbazing toen bleek dat we inderdaad zes euro per maand bespaarden, maar dat er wel doodleuk een speciaal tariefplan was aangerekend aan 14 euro (+/-) per maand. Dus in plaats van 6 euro te besparen betaalden we gewoon 8 euro per maand meer.

Ik heb Belgacom dan ook buiten gegooid. En ze laten weten dat als ze mij iets wilden aanbieden ze het schriftelijk mogen doen.

Telefoonterroristen.

ydde 29 januari 2004 14:51

Wat een ezels!!! (oei oei, krijg ik nu het "knoppekke?) Wanneer men mij zo'n voorstel doet (Wil je geld verdienen / wil je winnen / wil je enz ...) antwoord ik steeds "Nee" (Ge moet hun verbaasde blik dan eens bekijken; ik motiveer mijn antwoord met :"Ofwel is hetgeen jullie gaan voorstellen onwettelijk, ofwel is het niet waar; bedankt!" Meestal (altijd eigenlijk tot nog toe) druipen "ze" dan af :lol:

boer_bavo 29 januari 2004 15:06

Ik zeg altijd dat als ze het volledige aanbod niet op papier zetten ik er niks van moet weten. Als u aan de telefoon overhalen de enige manier is om iets te slijten wéét je dat er iets mis mee is. Dat is alvast mijn mening.

Griffin 29 januari 2004 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ik zeg altijd dat als ze het volledige aanbod niet op papier zetten ik er niks van moet weten. Als u aan de telefoon overhalen de enige manier is om iets te slijten wéét je dat er iets mis mee is. Dat is alvast mijn mening.

Gelieve dan ook op papier de kleine letterkes minstens naar lettertype 12 te vergroten :) zou ik haast willen zeggen. Ze mogen mij gerust mailen (ik filter ze wel meteen naar mijn prullenbak maar kom *g*).

[size=1]Want de angel zit em meestal in de staart met die tien pagina's voorwaarden en ander gezever![/size]

Jorge 29 januari 2004 15:18

Beste Tegendraadigaard,

Als ge bij zo'n enquête tegendraads wil doen door dit nooit meer aan de hand te hebben laat je je gewoon op de robinsonlijst zetten, een soort zwarte lijst met mensen/bedrijven die deze firma's nooit mogen contacteren. Alles conform de wet.

Nu heb ik zelf al redelijk veel telefonisch werk gedaan & je moet de economische inpakt van al deze call-centers niet onderschatten, hierdoor is er veel bussiness, tewerkstelling,...blablabla. Meestal zijn dit ook professionele mensen die vriendelijk zijn & een geen probleem hebben met een weigering. Dus scheep ze vriendelijk af, zij doen tenslotte ook enkel hun werk. :wink:

Alsjeblief!

Wat je ook kan proberen is moeilijke vragen stellen, die niet in hun script staan dat sommigen gewoon aframmelen & meestal staan ze dan met hun mond vol tanden of vragen stellen ivm de firma in kwestie meestal weten de mensen aan telefoon hier niets over... veel leuker!!! :lol:

Pelgrim 29 januari 2004 15:22

Toen ik de titel van dit topic las had ik toch wel ergere dingen verwacht. Iets in de aard van AL-lo Qaeda?

Maus 29 januari 2004 15:23

Probeer ook altijd te zoeken naar de achterliggende motieven ... Als ze mij iets "gratis" aanbieden, weet elk klein kind (of toch bijna elk klein kind - voordat ik hier weer reacties krijg) dat tegenover krijgen, iets geven of een abonnement, of iets staat.

damawallaby 29 januari 2004 15:27

Die toners en beleggingsfondsen heb ik ook wekelijks. Den eerste keer was het een enquete wat we gebruikten, een paar dagen later dat ik een databank gewonnen had door mee te werken aan die enquete en tevens geselecteerd was voor het gratis testen van hun laserjettoner. Eeen paar dagen later een pakket met drie toners, gene databank en een factuur van 13.000 en zoveel ( BTW ex). Bij bruneau kost ene een goei duizend frank. Direkt heel die zooi terug meegegeven en terug aan afzender. Nu zeg ik gewoon: geen tijd en geen interesse en de hoorn erop.

ydde 29 januari 2004 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maus
... Als ze mij iets "gratis" aanbieden, weet elk klein kind dat tegenover krijgen, iets geven staat.

Als ik mijn pattat friet in Uw frietvet mag bakken, moogt gij Uw soepvlees in mijn water afkoken. (In dat gerne nietwaar :lol: )

X_MAN 29 januari 2004 15:44

Ondernemingen, al dan niet dubieus, grijpen steeds vaker naar de telefoon
om producten en diensten aan de man en / of vrouw te brengen. De Direct Marketing-sector
ziet deze telefoon als een van zijn meest succesvolle middelen.
De gebelde -verstandige- consument (u en ik) ervaren telemarketing vanuit een heel ander perspectief. Ruim 92%* van ons ziet commerciele telefoontjes als inbreuk op zijn of haar privacy. Desalniettemin blijft het aantal telemarketingbureaus explosief stijgen en blijkt het dus lucratief om ons op deze manier lastig te vallen.
Vergelijk het met SPAM in je mailbox, al even vervelend dus !

Telemarketeers maken gebruik van een telescript; de handleiding
voor een te voeren telefoongesprek. Alle mogelijke wendingen die een gesprek kan hebben worden hierin stap voor stap behandeld. Telemarketeers hebben hierdoor een grote voorsprong op u en mij. Zij bepalen het moment waarop we gebeld worden, zij bepalen het gespreksonderwerp en zij zijn voorbereid op elk antwoord
en elke vraag die van onze kant komt.
Het is met name deze scheve verhouding die erin resulteert dat telemarketing doel kan treffen.

Een leuke oplossing bestaat erin om eventueel zelf een tegenscript in mekaar te steken. Er zijn verschillende mogelijkheden om de beller schaakmat te zetten. Probeer steeds vriendelijke en beleefd te blijven, zo is het leuker voor allebei; wees echter snel en probeer zelf de vragen te stellen, vooraleer U ondervraagd zal worden ;-)

Enkele leuke tips misschien ?

Zodra je een telemarketeer aan de lijn krijgt - : "Goedemiddag/avond,
u spreekt met die-en-die van zus-en-zo bvba, mag ik/kan ik ....etc", stel je jezelf dusdanig luid en overweldigend en overdonderend voor dat de telemarketeer zn mond houdt ; en direct daarna begin je te vragen: "Kan ik u misschien interesseren voor een mooie stofzuiger?"
telemarketeer: "Eeeeh... euhhhh, eeeeh..." jouw antwoord: "Niet? Mooi, ik heb ook geen interesse in ..... (hun product)." En ophangen.

of misschien is dit iets voor U :

X_MAN: met X_MAN

zij: Ja hallo met Saskia vd Boven van de firma TM uit Londerzeel.
mag ik U een vraag stellen betreffende de gebruikte fax en kopiemachines in Uw zaak ?

X_MAN : Nee, eigenlijk niet

TM: en mag ik vragen waarom niet?

X_MAN: Nu doet u het toch !

TM: eeeh wat?

X_MAN : een vraag stellen......., wat heeft U mij daarnet gevraagd ?

TM: of ik u wat vragen mocht stellen...

X_MAN: en wat zei ik toen?

TM: dat u dat liever niet had

X_MAN: en wat deed u toen?

TM: eeeuh, oh ja...ok...daaaaag

of als men U een abonnement op KNACK of Trends of whatever wil verkopen, met natuurlijk eerst 1 maand gratis... :

Dan zegt U direct (en snel) :
"Ah, mooi dat u belt, ik moest u net hebben. Het is namelijk zo: we gaan met onze minivoetbalpleog op reis naar Benidorm. We hebben daarvoor een bus gekocht en natuurlijk zijn twee personen bezig om een bus-rijbewijs te halen. Zo'n reis kost nogal wat euros en daarom dachten wij aan sponsoring. We dachten met name aan U (noem het blad) omdat we dan op de bus reclame willen maken. " In 9 op de tien gevallen weet de beller geen raad meer en dan is het simpel op zelf het gesprek af te ronden en op te hangen.

Er bestaan natuurlijk nog veel andere mogelijkheden en scripts om het de ongewenste beller behoorlijk lastig te maken. Het komt erop neer om assertief en cordaat te reageren en dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk... succes in elk geval :lol:

Supe®Staaf 29 januari 2004 15:47

Telefoonverkopers zijn, zoals Jorge terecht opmerkt, ook maar mensen die hun werk doen.

Als ik veel tijd heb én me verveel, dan verleid ik hen om uren (sic!) te kletsen en te lachen aan de telefoon.
Een conditie: ze moeten me ook dadelijk zeggen voor welke firma ze werken (info die ze niet gaarne snel na de begroeting vrijgeven) en welk product ze proberen slijten.
Ik vraag ook vooraf hoeveel poen ze me proberen afhandig te maken, en stel ook dat ik nooit op die manier iets koop. Dus het staat hen vrij om dan ook op voorhand te beslissen af en in te haken. :)

Ook voor enquetes maak ik tijd vrij. Als ze u dan al eens iets vragen, dan vind ik medewerking noodzakelijk. Anders krijg je steeds statistieken onder de ogen waar je nooit inzit. :D

Tegendradigaard 29 januari 2004 16:13

'k hem al aardig wat tips gekregen.
merci.

En met mijn goedaardig hart vind ik het zelf jammer dat ik die meisjes eventueel moet afblaffen. Maar als ge zo al 10 keer met dezelfde zever zijt opgebeld dan krijg ik het op mijn heupen ook he.

en ja die meisjes doen ook maar hun werk.

Zo heb ik enkele jaren geleden eens een hele tijd een heel grappige conversatie gehad met zo een meisje uit een beleggingsfirma ergens in Honkong.
en die bleef maar terugbellen. 't zal mijn zoetgevooisde stem zijn die haar telkens weer deed terugbellen.
en ja op den duur hebben we aardig wat afgelachen af en toe (als ik tijd had).
Ik vroeg haar hoeveel zij zelf al belegd had in de aandelen die ze mij wou verkopen en ze moest dan toegeven dat ze zelf niets belegde en meer van die flauwe kul die we uitwisselden.
ze heeft mij niets verkocht trouwens.

Griffin 29 januari 2004 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Toen ik de titel van dit topic las had ik toch wel ergere dingen verwacht. Iets in de aard van AL-lo Qaeda?

Nooit dat mp3tje gehoord over hoe de CIA Al Qaeda bestookte met allerlei telefonische aanbiedingen? :D

dejohan 29 januari 2004 20:52

In ieder geval heb je het recht te eisen dat ze jou gegevens uit hun bestand halen.

Een paar tips:
Zeg dat je zelf in de sector van telemarketing/marktonderzoek werkt, en dat je je job zou riskeren indien jouw baas te weten komt dat jij de concurrentie helpt.

Als dat niet helpt:
-Vraag ze om even te wachten omdat "de kleine roept/soep overkookt/...", leg de hoorn naast de haak en doe verder met wat normaal je bezig was. Check 15 minuten later nog eens.

Ge kunt er u ook gewoon mee amuseren:
-doe bijvoorbeeld of de beller een vriend is die een grap met je uithaalt "Haha, Swa, ik heb je wel door hoor, denk je nu echt dat ik er intrap?" "..." Komaan, ik heb u echt wel door, ge moogt er mee stoppen zenne, hoe is het nog met uw moeder?"...
-Vraag hen om héél traag te praten, want ge wilt er niks van missen en je daarom elk woord wil opschrijven.

Deze mens heeft er een sport van gemaakt:
http://www.tommabe.com/audio/carpet.mp3
http://www.tommabe.com/audio/stupid.mp3
http://www.tommabe.com/audio/cemetary.mp3

Check deze site voor hopen inspiratie:

http://funwithtelemarketers.com/

De Prof 29 januari 2004 22:35

Wel ,ik doe heel graag mee aan die telefonsche enquetes. :D

Van de week nog ééntje voor geschoteld gekregen over 'Luminus'.
Een nieuwe elektriciteitsleverancier.

Jawatte,welke vragen je zoal krijgt.
Enorm,en hoeveel vragen je moet beantwoorden.
Maak gerust een half uur tijd,als je het tot het einde wil volhouden.
Ze zouden je durven vragen wanneer je laatst uw plafond geschilderd hebt,in welke kleur,op een trapladder of op een stoel,met een borstel of rol,je vloer afgedekt of niet,je meubels buiten gezet of niet...
en ga zomaar voort.

Even terug op luminus komen
Welke taal spreekt u mijnheer:NEDERLANDS
Welke taal spreekt u in het huisgezin:NEDERLANDS
Welke taal spreken uw huisgenoten in het gezin:...

Enz...

Daarom doe ik graag mee aan dergelijke 'spelletjes'.
Ze zaaaagen zo lang tot je de hoorn ingooit,alleen de volhouder wint. :D
En zo krijgt men een objectief beeld hoe men met cijfers in statitieken goocheld :roll:

Vol genoegzaamheid wacht ik wanneer dimarso me belt met de vraag:
Op welke politieke partij zou je stemmen?.

Wetende uit ervaring,zal de vraag nooit zo direkt gesteld worden...
ZE zullen eerst moeten weten hoe laat ik ga slapen,hoeveel aardappellen ik eet,of ik uit een plastieken of glazen tas drink...
En zo kent men dan 'precies' uw 'politieke voorkeur'
:lol: :lol: :lol:

Bobke 29 januari 2004 22:56

Vroeger werden bij afwezigheid de oproepen doorgeschakeld naar mijn GSM.
Als je dan in het buitenland verblijft kan dat wel aardig oplopen.
Reden waarom ik de optie terug uitgeschakeld heb.

Pelgrim 30 januari 2004 09:42

Voor een gelijkaardig fenomeen, dat van de getuigen van Jehovah, heb ik alleszins wel een goedwerkend middeltje ontdekt enige tijd geleden. Ik had namelijk een boekje van de Hare Krisjna thuis liggen (ik ben toen bij die mensen gaan filmen voor een schoolopdracht). In die tijd kwamen de getuigen geregeld aan de deur hun ding doen. De derde keer toen ze me aanspraken met 'mogen wij u iets over de bijbel vertellen' heb ik dat Krisjna boekje bovengehaald en geantwoord 'tuurlijk, maar ik wil eerst hierover iets vertellen'. Sindsdien nooit meer gezien... chance voor die getuigen dat ik geen echte was. Het zou alleszins een goeie sketch zijn geweest voor In De Gloria of zoiets: Getuige belt aan bij Hare Krisjna

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be