Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu
(Bericht 2587666)
Jumblatt is "soms" anti Syrisch.:oops: In Libanon is consequent zijn blijkbaar onmogelijk.
Feit is dat Assad toch niet echt democratisch verkozen is..
Is het eigenlijk realistisch dat Syrië ooit die Golanhoogten (gedeeltelijk) terugkrijgt?
|
Ja, dat wist ik van Jumblatt, daarom dat ik hem als vorbeeld gebruikte. Er is geen enkel Libanese politicus te vinden, van gelijk welke partij of religieuze groep, die niet op een zeker moment in de geschiedenis met de Syrische Ba'ath heeft gepraat of zelfs samengewerkt. De Libanese burgeroorlog was een chaos. Het ene jaar vochten de Syriërs met de christenen tegen de Palestijnen, het volgende jaar vocht Syrië met de Palestijnen tegen de christelijke falangisten en de Israelis. Trouwens, ook de vermoorde Rafiq Hariri heeft samengewerkt met Syrië, vooral in de eerste helft van de jaren '90.
Ik denk niet dat inconsequentie een typische karaktereigenschap is van Libanese politici, het is gewoon een klein landje dat bedreigd wordt door twee machtige buurlanden.
Libanon was altijd de speelbal van de grootmachten. En nu nog. In 1991, toen Israel nog steeds een stuk Zuid-Libanon bezette, kwam het tot een deal tussen vader Bush en vader Assad. In ruil voor Syrisch steun voor de Golfoorlog tegen Saddam, zou de VS de Syrische mlitaie aanwezigheid in Libanon tolereren. Voor Assad was dit een buitenkansje, de Syrische en Iraakse ba'ath-partijen deelden weliswaar dezelfde ideologie, maar betwistten elkaar het pan-Arabische leiderschap.
Het is pas na de Israelische terugtrekking onder Sharon dat er zich een front van anti-Syrische partijenbegon te ontwikkelen, bestaande uit de soennitische moslims, de progresieve christenen en de druzen. Aan de pro-Syrische kant ontstond een even bizarre coalitie van de sjiïtische partijen Hezbollah en Amal, en de rechtse christenen van ex-generaal Aoun + de christelijke president.
De president moet volgens de Libanese grondwet trouwens altijd een christen zijn, de premier een soennitische moslim en de parlemensvoorzitter een sjiïet. De sjiïeten hebben dus het minste macht (en te weinig zetels), maar vormen wel de grootste bevolkingsgroep (sinds de laatste decennia). Men kan Hezbollah niet bestrijden zonder ook deze onrechtvaardigheid aan te pakken. En het gaat niet alleen om politieke vertegenwoordiging: men moet ook massaal investeren in de sjiïtische dorpen.
Waar ik ook nog de nadruk op wil leggen: de alliantie tussen Syrië en Hezbolla is een tactische alliantie, gericht tegen de gemeenschappelijke vijand Israel. Er is geen ideologische verwantschap, en er zijn geen gedeelde belangen op langere termijn.
Indien men er ooit in zou slagen om tot een goede oplossing te komen in verband met de Golan-hoogte, dan zou dit de positie van Hezbollah verzwakken, want Syrië zou hen dan waarschijnlijk veel minder steunen.